Hankinta, erikoishammasteknikkopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-000117
More recent handlings

Suun terveydenhuollon erikoishammasteknikkopalvelujen hankinta

§ 106

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon erikoishammasteknikkopalvelujen hankinnan palveluntuottajaksi osa-alueelle 1 seuraavat palveluntuottajat:

Cedras Oy
Kotihammas Oy
Loisto Laboratoriot Oy
Oiva hammas Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valinta on tehty osa-alueelle 1 tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti, että Erikoishammasteknikko Levander suljetaan pois tarjouskilpailusta, sillä Erikoishammasteknikko Levander ei täyttänyt tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti keskeyttää osa-alueen 2 osalta hankinnan, koska yhtään tarjouspyynnön mukaista tarjousta kyseiselle osa-alueelle ei saatu.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudelle on 1 700 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittaa rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 9.9.2025 § 163. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokausien käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavan sopimuksen sekä päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Hankinnassa on noudatettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021), ja lain velvoitteiden täyttyminen on kuvattu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan hankinnan periaatteita koskevassa päätöksessä 9.9.2025 § 163.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on suun terveydenhuollon erikoishammasteknikkopalvelut; erikoishammasteknikon asiakkaille tekemät kokoproteesit ja niiden korjaukset niiltä osin, kuin erikoishammasteknikon ammattioikeudet sallivat. Erikoishammasteknikkopalvelut ovat Helsingin suun terveydenhuollon järjestämisvastuuseen kuuluvaa palvelua asiakkailleen.

Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Palveluntuottajan omassa toimipisteessä tuottama palvelu
Osa-alue 2: Liikkuva palvelu, jossa erikoishammasteknikko käy
asiakkaan luona esimerkiksi Helsingin kaupungin laitoksissa tai kotona.
Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa ja muissa tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Hankintamenettely

Suun terveydenhuollon erikoishammasteknikkopalvelujen hankinta on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 12.9.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 24.9.2025 klo 15.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 9 kysymystä, joihin vastattiin
29.9.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 13.10.2025 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä viisi (5) tarjousta.

Osa-alueelle 1 tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
Cedras Oy
Erikoishammasteknikko Levander
Kotihammas Oy
Loisto laboratoriot Oy
Oiva hammas Oy

Osa-alueelle 2 tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Erikoishammasteknikko Levander
Kotihammas Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 13.10. 2025 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoajalla on lupa yksityisten terveydenhuollon palvelujen, erityisesti erikoishammasteknikkopalvelujen tuottamiseen. Tarjouksen liitteeksi tuli toimittaa Soteri-rekisteriote. Mikäli lupaa ei ollut vielä myönnetty, tuli liitteeksi toimittaa selvitys rekisteröinnin hakutilanteesta.

Erikoishammasteknikko Levander ei ollut ladannut vaadittua Soteri-rekisteriotetta tai selvitystä Soterirekisteröinnin hakutilanteesta, vaan kyseinen tarjoaja oli liittänyt tarjouksensa liitteeksi Valviran otteen henkilön ammattioikeuksista, joka ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimusta.

Lisäksi tarjoajien tuli ladata tarjoukseensa tarjoamiensa palveluyksiköiden ajantasaiset omavalvontasuunnitelmat. Tarjouspyynnöllä oli määritelty, että tilaajalla on oikeus olla hyväksymättä palveluntuottajaa, jonka omavalvontasuunnitelma ei täytä sille asetettuja lainsäädännön vaatimuksia ja sen perusteella annettuja ohjeistuksia. Hankintayksikkö oli ilmoittanut tarjouspyynnössä, että hyviä esimerkkejä omavalvontasuunnitelmista on saatavilla sekä Valviran että Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta. Näitä esimerkkejä tarjoajilla on ollut mahdollista hyödyntää omavalvontasuunnitelman laatimisessa tarjouksen liitteeksi.

Erikoishammasteknikko Levander oli liittänyt tarjoukseensa laadunhallintajärjestelmän kuvauksen, joka on laadittu EU:n asetuksen 745/2017 mukaisesti yksilölliseen käyttöön tarkoitettujen terveydenhuollon laitteiden valmistajan velvoitteiden täyttämiseksi.

Tarjoajan esittämä laadunhallintajärjestelmän kuvaus ei vastannut tarjouspyynnössä edellytettyä palveluyksikkökohtaista omavalvontasuunnitelmaa, eikä sitä voitu rinnastaa tarjouspyynnön vaatimuksen täyttäväksi dokumentiksi.

Lisäksi tarjoajien tuli tarjouspyynnön mukaisesti ladata tarjoukseensa vastaanoton hygieniasuunnitelma, josta tuli ilmetä vastaanoton käytännön hygieniajärjestelyt. Erikoishammasteknikko Levander oli ladannut tarjoukseensa erään hygieniatuotemerkin jälleenmyyjän laatiman yleisluontoisen hygieniasuunnitelman. Kyseinen dokumentti ei ole kohdekohtaisesti laadittu eikä yksilöity kuvaus tarjoajan vastaanoton hygieniakäytännöistä.

Näin ollen Erikoishammasteknikko Levander suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Muut tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Osa-alueella 1 kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Osa-alueella 2 tarjouspyynnön ehtona oli, että tarjoajan tulee pystyä tuottamaan palvelua vähintään 20 kokoproteesityön verran vuodessa. Kotihammas Oy ilmoitti tarjouksessaan palvelumääräksi 10 kokoproteesityötä vuodessa, mikä ei täytä osa-alueen 2 vähimmäisvaatimusta. Tämän vuoksi Kotihammas Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen osa-alueen 2 osalta ja se hylätään.

Koska osa-alueelle 2 ei saatu yhtään tarjouspyynnön ehtojen mukaista tarjousta, osa-alueen 2 hankinta keskeytetään tällä päätöksellä.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen kriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia
hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittu suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa.

Osa-alueelle 1 palveluntuottajat valittiin tarjousvertailun mukaisesti.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti osa-alueelle 1 hankinnassa perustetaan puitejärjestely, johon valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella niin monta palveluntuottajaa, että tilaajan tarve täyttyy, mutta vähintään neljä (4) palveluntuottajaa.

Tilaajan arvioima palvelutarve perustuu nykyiseen asiakasvolyymiin, joka on ollut erikoishammasteknikolle ohjattujen asiakkaiden osalta keskimäärin noin 40 asiakasta kuukaudessa. Hankintayksikkö on arvioinut tarvittavan palveluntuottajien määrän tarjoajien ilmoittamien tuotantomäärien perusteella. Tarjottujen tuotantomäärien perusteella neljän (4) palveluntuottajan valinta on riittävä palvelun toteuttamiseksi. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Erikoishammasteknikkopalveluja tarvitseva Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon asiakas valitsee valituiksi tulleista palveluntuottajista sopivan sopimustuottajan hinnan, sijainnin tms. perusteella.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimus osa-alueesta 1.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.1.2026-31.12.2027. Hankintaan sisältyy perussopimuskauden jälkeen mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen, jonka tilaaja voi ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa.

Osapuolia sitova sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.

This decision was published on 11.11.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Decisionmaker

Name
Leena Turpeinen

Title
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Ask for more info

Name
Mari Rinkinen

Title
Hankinta-asiantuntija