Innovaatiorahastohankkeiden hakemukset 1/2025, kaupunginkanslia

HEL 2025-000663
More recent handlings
Case 3. / 3 §

Kampusinkubaattorit-ohjelman myötä käynnistettyjen yrityshautomopalvelujen jatkorahoitus innovaatiorahaston varoilla

Economic Development Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi Helsingin kaupungin kaupunginkanslian elinkeino-osaston yritysten toimintaympäristöt -yksikölle innovaatiorahastosta yhteensä enintään 1.500.000 euroa Kampusinkubaattorit -ohjelman toteuttamiseen vuonna 2025.

Käsittely

Esteelliset: Marja-Leena Rinkineva
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolaki 28.1 § 5 kohta)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Kampusinkubaattorit-ohjelman ensimmäinen vaihe toteutettiin vuosina 2021-2024 kaupunginhallituksen 22.3.2021 215§ myöntämällä erillisrahoituksella sekä ohjelman toteutuksessa mukana olleiden seitsemän korkeakoulun rahoituksella (yhteensä 11,2 milj. euroa). Ensimmäisen vaiheen aikana 11 korkeakoulukampukselle käynnistettiin esihautomo- ja hautomo-ohjelmat, joiden tavoitteena oli synnyttää 100 uutta yritystä vuosittain sekä linkittää toimintaa alueen muihin yrityspalveluihin ja hautomotoimintoihin. Ohjelma pääsääntöisesti saavutti sille asetetut tavoitteet.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto hyväksyi 4.11.2024 27§ suunnitelman, jolla Kampusinkubaattorit-ohjelman myötä korkeakouluissa käynnistettyjen yrityshautomopalvelujen toimeenpanoa rahoitetaan innovaatiorahastosta 1,5 miljoonalla eurolla vuodessa vuosina 2025–2027. Kaupunginkanslian elinkeino-osasto on hyväksytyn suunnitelman mukaisesti käynyt ohjelman jatkamisesta neuvotteluja kaupungin strategisten korkeakoulukumppaneiden kanssa, jotka ovat Helsingin yliopisto, Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy ja Aalto-yliopisto.

Innovaatiorahastolle saapunut rahoitushakemus

Kaupunginkanslian elinkeino-osaston yritysten toimintaympäristöt -yksikkö on jättänyt innovaatiorahastolle rahoitushakemuksen vuosille 2025-2027 Kampusinkubaattorit -ohjelman toteuttamiseen. Hakemus on liitteenä 1.

Hakemus koostuu neljästä osatoteutuksesta (liitteet 2-5), joista elinkeino-osaston yritysten toimintaympäristöt -yksikkö toteuttaa itse yhden ja luo kolmelle muulle osatoteutukselle kahdenväliset yhteistyösopimukset strategisten korkeakoulukumppaneiden kanssa. Toimintaa rahoitetaan yhdessä korkeakoulujen kanssa tasavertaisin rahoitusosuuksin niin, että kolmen vuoden kokonaisrahoitus on yhteensä 9 miljoonaa euroa, josta innovaatiorahaston osuus on 4,5 miljoonaa. Innovaatiorahastosta haettu rahoitus jakautuu osatoteutusten kesken seuraavasti:

Osatoteuttaja 2025 (€) 2026  (€) 2027 (€) Yhteensä (€)
Aalto-yliopisto 293 207 301 915 310 883 906 005
Helsingin yliopisto 753 571 802 656 853 535 2 409 772
Metropolia 275 165 281 775 288 580 845 520
Helsingin kaupunki 178 057 113 644 47 002 338 703
Yhteensä (€) 1 500 000 1 500 000 1 500 000 4 500 000

Helsingin yliopiston osatoteutuksessa (liite 2) tarjotaan vuosittain 10 hautomo-ohjelmaa, joiden tavoitteena on saada yhteensä 140 osallistunutta tiimiä vuodessa. Kukin ohjelma kestää 3–5 kuukautta ja koostuu luennoista ja työpajoista. Lisäksi Helsingin yliopisto edistää laajemman rahoituspohjan löytymistä ja vahvistaa yliopiston ympärille syntyvää innovaatioekosysteemiä.

Aalto-yliopiston osatoteutuksessa (liite 3) järjestetään Aalto Creatives -esihautomo-ohjelma kaksi kertaa vuodessa ja tavoitteena on saada yhteensä 24-30 osallistunutta tiimiä joka vuosi. Fokus on ensimmäistä ohjelmakautta laajempi, sillä ohjelmassa tuetaan digitaalisten innovaatioiden lisäksi esimerkiksi Aallon muotoiluosaajien markkinalähtöisten ideoiden kehittymistä liiketoiminnaksi.

Metropolia on rakentanut edellisen ohjelmakauden aikana toimintamallin, joka on mahdollistanut esihautomo-ohjelmien integroimisen osaksi tutkintojen perusrahoituksella tapahtuvaa oppimistoimintaa. Alkavalla ohjelmakaudella (liite 4) panostetaan parempaan opiskelijoiden ja muiden osallistujien tavoittamiseen, ohjelmien jatkokehitykseen ja uudistamiseen sekä palvelupolkujen vahvistamiseen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja sitouttamiseen.

Helsingin kaupungin elinkeino-osaston yritysten toimintaympäristöt -yksikön oman osatoteutuksen (liite 5) kautta kaupunki vahvistaa korkeakoulujen hautomopalveluiden välille ensimmäisen ohjelmakauden aikana kehitettyä verkostoa ja selkeyttää Kampusinkubaattorit-ohjelman myötä syntyneitä uusia palvelupolkuja. Toimenpiteet kattavat lisäksi viestinnän ja edunvalvonnan koordinoinnin sekä Kampusinkubaattorit-ohjelman vaikutusten seurannan ja raportoinnin.

Hankkeen rahoittaminen innovaatiorahastosta

Kampusinkubaattorit -ohjelman myötä kehitetyt yrityshautomopalvelut ovat korkeakouluille tärkeitä eivätkä toistaiseksi toteudu ilman kaupungin tukea. Opiskelijoilla ja tutkijoilla on kysyntää palveluille, jotka auttavat oman liikeidean kehittämisessä tai tutkimustuloksen kaupallistamisessa. Tutkimuslähtöisellä liiketoiminnalla on korostunut tarve pitkäjänteiselle tuelle ensimmäisen 5-10 vuoden aikana. Onnistumisen edellytykset paranevat hautomoiden koulutus- ja mentorointitoiminnan myötä. Yrityshautomotoiminta ei kuitenkaan nykyisellään sisälly korkeakoulujen perustehtävään.

Kampusinkubaattorit-ohjelman myötä korkeakouluissa käynnistettyjen yrityshautomopalvelujen toimeenpano on innovaatiorahaston käyttötarkoituksen mukaista. Hanke tukee Helsingin tavoitetta olla Euroopan kiehtovimpia sijaintipaikkoja uutta luovalle startup-toiminnalle ja houkuttelevin osaamiskeskittymä kasvuyrityksille. Hankkeelle esitetään rahoitusta innovaatiorahastosta, koska se täyttää innovaatiorahaston rahoituskriteerit.

Hankkeelle on haettu innovaatiorahastosta rahoitusta kolmeksi vuodeksi. Jotta innovaatiorahaston vuodelle 2025 rajattu myöntövaltuus ei ylittyisi (katso kohta ”Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet”), rahoitusta esitetään vain ensimmäiselle vuodelle 2025. Kampusinkubaattorit-ohjelmaa on tarve rahoittaa vähintään kolmeksi vuodeksi, jotta toiminnalla on riittävä jatkuvuus. Hakemuksessa vuosille 2026-2027 esitetyn rahoituksen myöntämistä käsitellään elinkeinojaostossa myöhemmin.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017 240§ päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa.

Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin. Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Kaupunginhallituksen 2.12.2024 vahvistamissa Helsingin kaupungin vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeissa linjataan, että vuoden 2025 aikana innovaatiorahastosta voidaan myöntää enintään 1,5 miljoonaa euroa, joka vastaa tässä päätösesityksessä esitettävän määrärahan.

Innovaatiorahaston sääntöjen ja kaupungin hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Jaosto päätti 8.11.2021 19§ innovaatiorahaston käytön periaatteet vuodesta 2022 eteenpäin.

Toimeenpano ja rahoitetun hankkeen seuranta

Kaupunginkanslian elinkeino-osaston yritysten toimintaympäristöt -yksikkö solmii yhteistyösopimukset Helsingin yliopiston, Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n ja Aalto-yliopiston kanssa hankkeen korkeakoulukohtaisista osatoteutuksista ja vastaa oman osatoteutuksensa lisäksi hankkeen kokonaishallinnasta.

Hankkeella tulee olla oma erillinen kirjanpito. Hankkeen päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella, ellei muusta sovita. Rahoituksen saaja sitoutuu myös käymään loppukeskustelun rahoittajan kanssa erikseen sovittavana ajankohtana.

Mikäli rahoituksen saaja ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa tai noudattanut rahoituspäätöksen muita ehtoja, myönnetty tuki voidaan periä takaisin osittain tai kokonaisuudessaan. Jos hyväksytyssä hankehakemuksessa ilmoitettu omarahoitusosuus ei toteudu hankkeen aikana, myönnettyä rahoitusta voidaan pienentää samassa suhteessa ja mahdollisesti ennakkoon maksettua rahoitusta voi tulla palautettavaksi innovaatiorahastolle.

Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, päätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava.

Close

This decision was published on 20.02.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. elinkeinojohtaja
Paula Miettinen

Ask for more info

Ida Björkbacka, johtava asiantuntija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Attachments

2. Helsingin yliopiston työsuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.
3. Aalto-yliopiston työsuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.
4. Metropolia ammattikorkeakoulun työsuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.
5. Helsingin kaupungin yritysten toimintaympäristöt -yksikön työsuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.