Valtuustoaloite, terveydenhuollon asiakasmaksujen seurannan automatisointi
Ledamoten Titta Hiltunens motion om att automatisera uppföljningen av avgiftstaket för social- och hälsovårdens klientavgifter
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.
Föredragandens motiveringar
Ledamoten Titta Hiltunen och 24 andra ledamöter föreslår i sin motion att Helsingfors stad själv börjar följa upp uppnåendet av avgiftstaket för klientavgifter i enlighet med lagen. I fortsättningen skulle inga fakturor längre skickas till klienten när avgiftstaket uppnåtts. Dessutom föreslås att staden också uppmuntrar HUS att automatisera uppföljningen av uppnåendet av avgiftstaket så att systemen i fortsättningen kunde samverka och uppföljningen av avgiftstaket vore helt och hållet automatiserat ur Helsingforsbons perspektiv. Motionen finns som bilaga 1.
Bestämmelser om avgiftstaket och uppföljningen av dess uppnående finns i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992, nedan klientavgiftslagen). Enligt den har klientavgifterna inom den offentliga hälso- och sjukvården ett avgiftstak som gäller för ett kalenderår. Vid ingången av år 2025 är avgiftstaket 762 euro. Efter att avgiftstaket överskridits är de tjänster som avgiftstaket gäller huvudsakligen avgiftsfria för klienten till utgången av ifrågavarande kalenderår.
Social- och hälsovårdsministeriet har under våren 2025 utfärdat en anvisning till välfärdsområdena enligt vilken en överföring av ansvaret för uppföljningen av avgiftstaket från klienten till en myndighet utreds när klientavgiftslagen senare reformeras. Även om välfärdsområdena enligt den nuvarande lagstiftningen inte är skyldiga att följa upp uppnåendet av avgiftstaket för klientens del rekommenderar ministeriet att välfärdsområdena inom ramen för sina tillgängliga resurser och de förutsättningar som datasystemen möjliggör börjar använda metoder med vilka man på ett initiativrikt sätt kan informera klienterna om uppnåendet av avgiftstaket.
Enligt nuvarande praxis följer Helsingfors stads ekonomiförvaltningstjänst systematiskt upp uppnåendet av avgiftstaket för klienternas del. Samarbetet mellan Helsingfors stad och HUS är intensivt och Helsingfors stad granskar läget beträffande HUS fakturor i samband med hanteringen av avgiftstaket. När klientens avgiftstak uppnås korrigerar ekonomiförvaltningstjänsten faktureringen och skickar ett sådant intyg över avgiftstaket som lagen förutsätter som bilaga till den korrigerade fakturan.
I det fortlöpande utvecklingsarbetet har man redan tidigare identifierat både möjligheterna att utöka robotiken och automatiseringen och behovet av en enhetlig uppföljning av avgiftstaket med HUS. Möjligheterna till uppföljning mellan olika system har utretts. Helsingfors stad och HUS använder sig av olika faktureringssystem och HUS faktureringssystem har också nyligen förnyats. Den önskade automatiseringen kan inte genomföras utan avsevärda extra kostnader.
Att ändra uppföljningen av avgiftstaket till en uppgift för en myndighet är ett viktigt tema särskilt för klienter som i stor utsträckning använder offentliga hälso- och sjukvårdstjänster och klienter med försämrad funktionsförmåga. Omvandlingen försvåras av frågor som gäller datasystemen. De ska lösas innan reformen görs.
Det är för närvarande inte motiverat att ändra den nuvarande modellen för uppföljning av avgiftstaket eftersom uppföljning av uppnåendet av avgiftstaket med undantag av några sällsynta undantagsfall sker systematiskt på Helsingfors stads försorg. Samarbetet med HUS beträffande klienternas betalningsuppgifter håller dessutom på att befästas. Helsingfors stad fortsätter att följa upp eventuella ändringar i skyldigheten att följa upp avgiftstaket i samband med den nationella lagstiftningen om klientavgifter. Det finns skäl att granska det nuvarande förfaringssättet på nytt när ändringarna i lagstiftningen är klara.
Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden har gett ett utlåtande i ärendet. Förslaget stämmer överens med utlåtandet.
Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige behandla svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.
Presenter information
Ask for more info
Jan Ihatsu, stadssekreterare, telefon: 09 310 36276