Hankinta, idän terveysaseman tiimimallin johtamisvalmennus, terveys- ja päihdepalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala,

HEL 2025-000777
More recent handlings
Case 12. / 156 §

Medielli Oy:n oikaisuvaatimus terveysasemien johtajalääkärin päätökseen 9.7.2025 § 16 tiimimallin valmennuksen hankinnasta idän terveysasemalle

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Medielli Oy:n terveysasemien johtajalääkärin päätöstä 9.7.2025 § 16 koskevan hankintaoikaisuvaatimuksen.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Taustaa

Hankinnan kohteena on konsultti- ja valmennuspalvelu, joka sisältää itseohjautuvaan tiimimallitoimintaan tähtäävää muutosvalmennusta ja tukea muutoksen implementointiin terveysasematyöhön Vuosaaren ja Myllypuron terveysasemilla.

Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankinta kilpailutettiin Helsingin kaupungin pienhankintaohjeistuksen mukaisesti kevennettynä kilpailutuksena.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimuksia. Tarjouksen tuli sisältää kokonaishinta toimeksiannolle, tiimimallin konseptin ja päivittäisjohtamisen kuvaus, suunnitelma konseptin jalkauttamisesta ja valmennuksesta sekä referenssien kuvaus.

Tarjouspyyntö lähetettiin 25.4.2025 sähköpostitse Deloitte Oy:lle, FCG Finnish Consulting Group Oy:lle, Medielli Oy:lle ja NHG Finland Oy:lle.

Tarjoukset tuli jättää sähköpostitse viimeistään 23.5.2025 klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät FCG Finnish Consulting Group Oy, Medielli Oy ja NHG Finland Oy. Tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, joten kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 40 prosenttia ja laadun painoarvo 60 prosenttia. Tarjouksen saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja tarjousvertailu tehtiin tarjouksen saamien kokonaispisteiden perusteella.

Edullisimman kiinteän kokonaishinnan antaneen tarjoajan tarjous sai 40 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteet laskettiin kaavalla: (edullisin arvo/tarjottu arvo)*40.

Tarjouksen laatua arvioitiin kokonaisuutena seuraavilla arviointiperusteilla.

1. Tiimimallin konseptin ja päivittäisjohtamisen kuvaus, enintään 25 pistettä.

2. Suunnitelma konseptin jalkauttamisesta ja valmennuksesta, enintään 25 pistettä.

3. Referenssien kuvaus, enintään 10 pistettä.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi FCG Finnish Consulting Group Oy.

Medielli Oy teki oikaisuvaatimuksen koskien hankintapäätöstä.

Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Hankintalain 132 §:n 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa menettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintalain 135 §:n mukaan hankintaoikaisua sovelletaan myös sellaisen hankintayksikön päätöksen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseen, johon ei muutoin sovelleta hankintalakia.

Kilpailutukseen osallistunut Medielli Oy (y-tunnus 2359152-8) on 28.7.2025 tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen koskien terveysasemien johtajalääkärin hankintapäätöstä 9.7.2025 § 16.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä.

Oikaisuvaatimuksessaan Medielli Oy vaatii, että koska tehty hankintapäätös ei perustu kokonaistaloudellisesti edullisimpaan ja tarjouspyynnön mukaisesti toteuttamiskelpoiseen ratkaisuun, hankintapäätös tulee kumota ja ratkaista uudelleen siten, että kokonaistaloudellisuuden arvioinnissa huomioidaan tarjouksen realistisuus, toteuttamiskelpoisuus ja tarjouspyynnön vaatimusten täyttyminen.

Oikaisupäätöksen käsittely

Oikaisuvaatimuksessaan Medielli Oy toteaa, että valitun tarjouksen hinta on poikkeuksellisen alhainen, eikä sen toteuttamiskelpoisuutta ole arvioitu riittävästi. Medielli Oy:n mukaan voittajatarjouksen hinnalla ei ole realistisesti mahdollista toteuttaa hankinnan sisältövaatimuksia.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hankintayksiköllä olisi ollut velvollisuus selvittää, miksi FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjous poikkeaa merkittävästi muiden tarjoajien hinnoista. Oikaisuvaatimuksen mukaan hankintayksikkö on rikkonut hyvän hallinnon sekä hankintalain 3 §:n periaatteita jättämällä voittajatarjouksen poikkeuksellisen alhaista hintaa koskevan selvityksen tekemättä.

Lisäksi Medielli Oy toteaa laatuvertailun tuloksen osoittavan, että valittu tarjous ei ollut laadullisesti paras. Medielli Oy:n mukaan hintaero ei voi ohittaa kokonaistaloudellisuuden keskeistä kriteeriä eli tarjouksen laatua ja toteuttamiskelpoisuutta, jos tarjous ei kykene täyttämään asetettuja vaatimuksia.

Hankinnan kohteena on konsultti- ja valmennuspalvelu. Tarjoajan tuli tarjouksessaan esittää kuvaus omasta palvelustaan ja suunnitelmasta sen toteuttamiseksi. Palvelun sisältö on kunkin tarjoajan näkemys siitä, miten se katsoo voivansa vastata hankintayksikön tarpeeseen. Tarjouksia arvioidessaan hankintayksikkö on arvioinut jokaisen tarjouksen olevan toteuttamiskelpoinen. Hankintayksikön arvion mukaan tarjousten hintaerot selittyvät valmennuskokonaisuuksien sisällön ja toteutuksen eroavuuksilla. Hankintayksikkö katsoo, että voittajatarjouksen muita selvästi edullisempi hinta ei edellytä hankintayksiköltä hinnoittelun perusteiden selvittämistä.

Tarjoajien laatimat kuvaukset ja suunnitelmat tarjoamastaan kokonaisuudesta ja sen käytännön toteutuksesta sekä kuvaukset aiemmista vastaavista palvelutoimituksista muodostivat hankinnan laadulliset vertailuperusteet. Laadulliset vertailuperusteet on laadittu siten, että tarjouspyynnön mukaisesti annetun tarjouksen perusteella hankintayksikkö saa riittävän kattavan käsityksen tarjottavan palvelun sisällöstä ja sen sopivuudesta hankintatarpeeseen sekä sen toteuttamiskelpoisuudesta.

Kilpailutuksessa valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli paras hinta-laatusuhde. Tarjousten vertailuperusteen on muodostanut sekä toimeksiannon kokonaishinta että hankintayksikön tekemä arvio tarjotun palvelun sopivuudesta hankintayksikön tarpeeseen hankintayksikön määrittelemillä painoarvoilla. Hankintayksikkö toteaa, että hinta-laatuvertailuun perustuvassa kilpailutuksessa on mahdollista, että voittajatarjous ei ole saanut parhaita pisteitä jommastakummasta vertailuperusteesta.

Hankintayksikkö katsoo, että hankintamenettelyssä on noudatettu sekä hankintalain periaatteita että Helsingin kaupungin pienhankintaohjeistusta. Lisäksi hankintayksikkö arvioi, että tarjouspyyntö on laadittu siten, että sen perusteella annetut tarjoukset ovat olleet vertailukelpoisia, ja tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Kilpailutuksen tuloksena voittajaksi on valittu kokonaistaloudellisesti edullisin, hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous.

Johtopäätökset

Hankintayksikkö toteaa, että Medielli Oy:n esittämän hankintaoikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia väitteitä, että se tulisi hyväksyä. Perusteita terveysasemien johtajalääkärin päätöksen 9.7.2025 § 16 muuttamiseen ei siten ole.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveysasemat ja sisätautien poliklinikka Terveysasemien johtajalääkäri 09.07.2025 § 16

Päätös

Terveysasemien johtajalääkäri päätti valita idän terveysaseman tiimimallin valmennuksen hankinnassa palveluntuottajaksi FCG Finnish Consulting Group Oy:n.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Palveluntuottajan valinta on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 39 500 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinnan tausta ja kohde

Hankinnan kohteena on konsultti- ja valmennuspalvelu, joka sisältää itseohjautuvaan tiimimallitoimintaan tähtäävää muutosvalmennusta ja tukea muutoksen implementointiin terveysasematyöhön.

Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankinta kilpailutettiin Helsingin kaupungin pienhankintaohjeistuksen mukaisesti kevennettynä kilpailutuksena.

Tarjouskilpailu

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimuksia. Tarjouksen tuli sisältää kokonaishinta toimeksiannolle, tiimimallin konseptin ja päivittäisjohtamisen kuvaus, suunnitelma konseptin jalkauttamisesta ja valmennuksesta sekä referenssien kuvaus.

Tarjouspyyntö lähettiin 25.4.2025 sähköpostitse Deloitte Oy:lle, FCG Finnish Consulting Group Oy:lle, Medielli Oy:lle ja NHG Finland Oy:lle.

Tarjoukset tuli jättää sähköpostitse viimeistään 23.5.2025 klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät FCG Finnish Consulting Group Oy, Medielli Oy ja NHG Finland Oy.

Tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, joten kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Kilpailutuksen tulos

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 40 prosenttia ja laadun painoarvo 60 prosenttia. Tarjouksen saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja tarjousvertailu tehtiin tarjouksen saamien kokonaispisteiden perusteella.

Edullisimman kiinteän kokonaishinnan antaneen tarjoajan tarjous sai 40 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteet laskettiin kaavalla: (edullisin arvo/tarjottu arvo)*40.

Tarjouksen laatua arvioitiin kokonaisuutena seuraavilla arviointiperusteilla (laadun enimmäispisteet 60 pistettä):

1. Tiimimallin konseptin ja päivittäisjohtamisen kuvaus, enintään 25 pistettä.

2. Suunnitelma konseptin jalkauttamisesta ja valmennuksesta, enintään 25 pistettä.

3. Referenssien kuvaus, enintään 10 pistettä.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt FCG Finnish Consulting Group Oy.

Vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Suunniteltu sopimuskausi on
1.9.2025─31.5.2026.

Hankintavaltuudet

Terveysasemien johtajalääkärin oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Lisätiedot

Tatu Han, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 38668

tatu.han@hel.fi

This decision was published on 09.09.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Tatu Han, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 38668

tatu.han@hel.fi

Elina Takamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

elina.takamaki@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 28.7.2025 Medielli Oy
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.