Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen palveluhankinta

HEL 2025-001040
§ 53

Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen palveluhankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen palveluhankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Kerem Eren ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen palvelutuotanto koostuu monikanavaisista neuvontapalveluista, hoidon tarpeen arvioinnin mukaisesta palvelutarpeen arvioinnista ja ajanvarauksesta. Palveluohjaukseen sisältyy Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa, suun terveydenhuollon palveluihin liittyvää palveluneuvontaa sekä asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen liittyvää palveluohjausta, neuvontaa ja ajanvarausta.

Helsingin suun terveydenhuollon palveluiden kysyntä on lisääntynyt väestönkasvun ja ikääntymisen aiheuttaman palvelutarpeen takia. Nyt kilpailutettavalla palveluhankinnalla on tarkoitus täydentää Helsingin suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen omaa palveluohjausta, jotta asiakkaiden yhteydenottoihin pystytään vastaamaan terveydenhuoltolain (1326/2010) 51 §:n vaatimusten mukaisesti.

Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnan hankinta kilpailutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Nykyinen sopimus on alkanut 1.1.2023 ja voimassa oleva optiokausi päättyy 31.10.2025. Tällä hetkellä suun terveydenhuolto hankkii palveluntuottajalta kuuden henkilön kokoaikaisen työajan työpanoksen. Nykyinen sopimus ei mahdollista sitä, että hankittavaa palvelua ostettaisiin nykyistä vähemmän.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa suun terveydenhuollon palveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien terveydenhuoltolain 51 §:n mukaisten suun terveydenhuollon yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvioinnin tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Sote-järjestämislain 12.3 §:n mukaan Helsingin kaupunki voi hankkia suun terveydenhuollon yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvioinnin tuottamisen yksityiseltä palveluntuottajalta. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen palveluhankinta. Hankinnalla täydennetään omaa toimintaa yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvioinnin turvaamiksesi.

Perussopimuskaudella tilaaja sitoutuu hankkimaan neljän palveluneuvojan työpanoksen (160 viikkotuntia). Mahdollisella optiokaudella tilaaja sitoutuu hankkimaan kahden palveluneuvojen työpanoksen (80 viikkotuntia).

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa ja muissa tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.

Palvelua tuottamaan valitaan yksi (1) palveluntuottaja.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Sopimus

Kilpailutuksen perusteella tehtävän sopimuksen arvioitu alkamisajankohta on 1.11.2025. Sopimuskausi päättyy 31.1.2027.

Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään 33 kuukauden mittaisella optiokaudella, joka voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudelle on 3 800 000 euroa.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 17.12.2024 § 281 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 27.03.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 48, 49, 50, 52 (A), 53 (A), 54, 55, 56, 57 ja 63 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 51, 52 (B) ja 53 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Anni Helkiö, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 09 310 74488

anni.helkio@hel.fi

Tuuli Samola, ylihoitaja, puhelin: 09 310 42536

tuuli.samola@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60§, 138§
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§
8. Confidential: HankL 60§, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.