Osallistuva budjetointi, OmaStadi toteutuksen periaatteet 2025–2026, kaupunginkanslia
Osallistuvan budjetoinnin toteutus 2025–2026
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Daniel Sazonovin ehdotuksesta.
Kaupunginhallitus päättää hyväksyä Helsingin osallistuvan budjetoinnin toteuttamisperiaatteet 2025–2026 liitteen 1 mukaisesti.
Kaupunkitasoinen osallistuva budjetointi on käynnistetty kaupunginhallituksen päätöksellä 13.11.2017 §:n 1047 osana osallisuus- ja vuorovaikutusmallia. Osallisuusrahasto (Delaktighetsfonden) on perustettu itsenäiseksi taseyksiköksi kaupunginvaltuuston päätöksellä 13.6.2018 § 9. Osallisuusrahaston tarkoituksena on edistää yhdenvertaista kaupunkia luomalla taloudelliset edellytykset helsinkiläisten asukkaiden ja yhteisöjen esittämien hankkeiden ja projektien toteuttamiselle hallintosäännön 27 luvun 1 §:n mukaisesti. Kaupunginvaltuusto totesi rahaston perustamispäätöksen yhteydessä, että kaupunginhallitus tulee erikseen päättämään osallistuvan budjetoinnin määrärahan valmisteluperiaatteista ja toteutuksesta.
OmaStadi on Helsingin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia, jossa Helsinki käyttää ennalta päätetyn määrärahan kaupunkilaisten ideoiden toteuttamiseen. Osallistuvan budjetoinnin tavoitteena on vahvistaa kaupunkilaisten vaikuttamismahdollisuuksia, edistää yhdenvertaisuutta sekä lisätä ymmärrystä kaupungin toiminnasta. Osallistuva budjetointi avaa kanavan ehdottaa ja äänestää investoinneista ja käyttötalousmenoista alueellisesti. Osallistuva budjetointi on suoran demokratian menetelmä, joka uudistaa kaupungin toimintakulttuuria avoimen hallinnon periaatteiden mukaisesti. Toiminnalla edistetään avointa ja läpinäkyvää suunnittelua ja päätöksentekokulttuuria sekä mahdollistetaan asukkaiden suora osallistuminen kaupungin kehittämiseen ja talouden suunnitteluun. Toiminnassa on keskeistä digitaalisten työvälineiden ja palveluiden hyödyntäminen sekä helposti löydettävä ja ymmärrettävissä oleva tieto. OmaStadi on toteutettu Helsingissä kolme kertaa. Kaupunginhallitus päätti osallistuvan budjetoinnin ensimmäisen 2018–2019 toteuttamisperiaatteista 1.10.2018 § 631, toisen kierroksen 2020–2021 toteuttamisperiaatteista 4.5.2020 § 279 ja kolmannen kierroksen 2023–2024 toteuttamisperiaatteista 2.5.2023 § 283. Lisäksi kaupunginhallitus päätti kolmannelle toteutuskierrokselle äänestysikärajan korottamisesta 26.6.2023 § 442.
Kaupunkilaisilta kolmelta aiemmalta kierrokselta saadun palautteen mukaan osallistuva budjetointi on ollut kaupunkilaisille tervetullut osallistumisen muoto, joka on lisännyt kiinnostusta kaupungin toimintaa ja vaikuttamista kohtaan. Osallistuva budjetointi on kehittänyt kaupungin avoimen hallinnon toimintakulttuuria sekä lisännyt suunnittelun ja yhteistyökäytänteiden läpinäkyvyyttä ja toimivuutta. Kaupunkilaisten ehdotusten perustella on kolmen kierroksen jälkeen edennyt toteutukseen yhteensä 164 hanketta, joiden kustannukset ovat olleet vajaat 22 miljoonaa euroa.
Osallistuvan budjetoinnin toteutuksen tavoitteet ja prosessi 2025–2026
Neljännen kerran toteutettavan osallistuvan budjetoinnin OmaStadin valmistelussa on hyödynnetty kaikkien kolmen toteutuskierroksen eri vaiheissa kerättyjä palautteita, työpajamateriaaleja, haastatteluja, kyselyjä sekä tutkimusyhteistyön kautta saatua laajaa tietoa. Tavoitteissaan onnistuneen kolmannen toteutuskierroksen perustella osallistuvan budjetoinnin neljäs toteutuskierros 2025–2026 tullaan toteuttamaan pääosin samalla tavoin kuin kolmas kierros. Kolmannen Omastadi-kierroksen toteutusta on kuvattu tarkemmin liitteessä 2 Selvitys osallistuvan budjetoinnin toteutuksesta ja äänestyksestä 2023–2024.
Seuraavan kierroksen osallistuvan budjetoinnin toteuttamisen tavoitteena on resurssiviisas, sujuva ja kaupunkilaiselle ymmärrettävä toteutus. Osallistuvan budjetoinnin prosessi etenee toteutuskierroksella 2025–2026 seuraavilla vaiheilla: ehdotusvaihe, ehdotusten arvioinnin, yhdistämisen ja kustannusten arvioinnin vaihe, äänestysvaihe, yhteiskehittämisvaihe sekä toteutusvaihe. Tarkempi kuvaus eri vaiheiden toteuttamisen sisällöstä on kuvattu liitteessä 1 Helsingin osallistuvan budjetoinnin OmaStadin toteuttamisen periaatteet 2025–2026.
Osallistuva budjetoinnin toteutusperiaatteet 2025–2026
Osallisuusrahastosta kohdennetaan valmisteluperiodeittain talousarvioissa määritelty summa kaupunginhallitukselle osallistuvan budjetoinnin toteutukseen. Tarkempi kuvaus toteutuksen periaatteista on kuvattu liitteessä 1 Helsingin osallistuvan budjetoinnin OmaStadin toteuttamisen periaatteet 2025–2026.
Edellisen kierroksen tapaan osallistuvan budjetoinnin ehdotuksista äänestäminen toteutetaan vähintään kaksi kertaa valtuustokaudessa. Valmistelusykli tukee laadukasta valmistelua ja antaa riittävästi aikaa yhteiskehittämiselle ja vuorovaikutukselle kaupunkilaisten kanssa. Äänestyksen kautta etenevien hankkeiden toteutusvaiheeseen on tärkeää varata riittävästi aikaa ennen uuden kierroksen aloittamista.
Osallistuvaan budjetoinnin 2025–2026 toteuttamiseen varataan edellisen kierroksen tapaan osallisuusrahastosta 8,8 miljoonaa euroa, joka kohdennetaan suurpiirikohtaisesti niiden väestömäärään pohjautuen.
Äänioikeutettuja ovat kaikki äänestyshetkellä 13 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat, jotka ovat kirjoilla Helsingissä. Äänestäminen tapahtuu digitaalisella omastadi.hel.fi-sivustolla. Tuetussa äänestystilanteissa voidaan hyödyntää erillistä sähköistä lomaketta, mikäli äänestystilanteessa ilmenee eri palveluissa kuten kouluissa tai senioritaloissa ongelmia sivustolle kirjautumisessa tai vaikeuksia äänestämisessä.
Äänestys tapahtuu kaupunkilaisen käytettävissä olevan äänimäärän perustella. Jokaisella äänestäjällä on käytettävissään viisi (5) ääntä, jotka kaupunkilainen voi jakaa alueen ehdotusten kesken haluamallaan tavalla. Samalle ehdotukselle voi antaa vain yhden äänen ja osan äänistä voi jättää käyttämättä.
Äänestystulos on nähtävissä vasta äänestyksen päättymisen jälkeen eikä äänestystulosta voi seurata reaaliaikaisesti äänestyksen aikana. Toimintatapa lisää äänestäjien välistä tasa-arvoa ja vähentää taktikointia äänestysajan loppuvaiheessa. Edellisten kierrosten tapaan äänestystulos julkaistaan osallistuvan budjetoinnin verkkosivulla äänestyksen päätyttyä.
Helsingin osallistuvan budjetoinnin toteutettavaksi äänestettyjen hankkeiden välillä voidaan toteuttaa hankkeiden välinen määrärahojen siirto kaupunkilaisen ehdotuksen täysimittaiseksi toteuttamiseksi. Mikäli valmiiksi todettavasta hankkeesta jää määrärahoja käyttämättä, niitä voidaan siirtää keskeneräisille osallistuvan budjetoinnin hankkeille, joilla on ilmeinen ja perusteltu lisämäärärahan tarve. Siirto voidaan toteuttaa vain toimialan sisällä saman osallistuvan budjetoinnin kierroksen hankkeiden välillä. Valmistumisesta ja määrärahojen siirrosta tehdään kaupunginkanslian viestintäjohtajan viranhaltijapäätös.
Niiden toteutukseen äänestettyjen hankkeiden osalta, joiden vuosittaiset ylläpitokustannukset ylittävät 10 000 €, maksetaan ylläpitokustannukset osallisuusrahastosta ensimmäisen kolmen vuoden ajalta. Osallisuusrahastosta varataan näille osallisuusrahastosta rahoitettaville ylläpitokustannuksille määräraha äänestyksen jälkeen toteutukseen etenevien hankkeiden mukaisesti samassa yhteydessä äänestystulospäätöksen kanssa. Mahdollisesta neljännestä vuodesta eteenpäin ylläpitokustannukset siirtyvät toimialan normaaliin budjetointiin.
Osallistuvan budjetoinnin budjettiehdotusten reunaehdot 2025–2026
Osallistuvan budjetoinnin neljäs toteutuskierros toteutetaan lähtökohtaisesti samanlaisena kuin kolmas kierros. Neljännellä toteutuskierroksella kannustetaan kaupunkilaisia kiinnittämään huomiota kaupungissa jo olemassa olevan parantamiseen, korjaamiseen ja kehitettäviin asioihin sekä toiminnallisuuden ja tapahtumallisuuden vahvistumiseen viestinnässä, markkinoinnissa ja omastadi.hel.fi-sivuston toiminnallisuudessa.
Osallistuvan budjetoinnin budjettiehdotusten tulee olla lainmukaisia, kaupungin arvojen ja strategian mukaisia sekä kaupungin toimivallan puitteissa toteutettavissa. Helsingissä osallistuvan budjetoinnin OmaStadin budjettiehdotusten lähtökohtana on, että ne lisäävät suurpiirialueiden toimivuutta, viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta, turvallisuutta, hyvinvointia, terveyttä tai yhteisöllisyyttä paikalliset lähtökohdat ja voimavarat huomioiden.
Osallistuvan budjetoinnin toteutuskelpoisuuden arvioimisessa käytetyt budjettiehdotusten toteutusperiaatteet ja reunaehdot on pidetty edelleen yleisellä tasolla, jotta ne säilyisivät ymmärrettävinä ja ohjaisivat ehdotusten sisältöjen valmistelua kaikkein kriittisimmissä kohdissa kuitenkaan liikaa niitä rajoittamatta. Yleisen tason reunaehdoilla on haluttu turvata riittävän matala kynnys ehdottaa toimintaa ja mahdollistaa monipuolisten hankkeiden toteuttaminen osallistuvan budjetoinnin määrärahoilla. Osallistuvan budjetoinnin reunaehdoilla vahvistetaan sitä, että ehdotuksia arvioidaan ratkaisukeskeisellä tavalla ja niihin suhtaudutaan myönteisesti. Tavoitteena on, että kaupungin suunnitteluperiaatteita ja linjauksia tulkitaan ja sovelletaan niin, että kaupunkilaisen ehdotus voi edetä äänestykseen ja hänen vaikuttamisensa mahdollisuudet säilyvät.
Äänestykseen etenevien budjettiehdotusten tulee olla edelleen vähintään 35 000 euron arvoisia. Budjettiehdotukset eivät voi ylittää alueen määrärahaa ja yksittäisen äänestettävän ehdotuksen kustannukset saavat olla enintään 50 % alueen kokonaisbudjetista. Määrärahaa voidaan käyttää sekä investointeihin että käyttötalousmenoihin.
Osallistuvan budjetoinnin budjettiehdotuksia ja niiden toteutuskelpoisuutta tarkasteltaessa huomioidaan yleis- ja asemakaavan lisäksi kaupungin toimielimien vahvistamat palvelulinjaukset ja suunnitteluperiaatteet sekä olemassa oleva palvelu- ja tilaverkosto. Reunaehtoihin on tasapuolisen ja yhdenvertaisen arvioinnin varmistamiseksi kirjattu, etteivät ehdotukset voi olla kaupungin aikaisempien päätösten ja päätettyjen linjausten vastaisia. Arvioinnissa huomioidaan esimerkiksi asemakaavan, kaavoituksen ja tilaverkoston näkökulmasta se, onko hanke mahdollista toteuttaa suurpiirialueelle. Alueelle voidaan arvioinnin perustella toteuttaa myös väliaikaisia ehdotuksia (esimerkiksi 5–10 vuotta), vaikka alueen kaavoitus tai muu suunnittelu olisi kesken tai juuri alkamaisillaan. Lisäksi ehdotuksia arvioidaan myös alueiden keskinäisen tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden varmistamiseksi. Kaupunkilaisen ehdotuksen arvioinnin yhteydessä huomioidaan palvelun tasavertainen saavutettavuus sekä alueellinen soveltuvuus.
OmaStadissa hyödynnetään kaupungin tekemiä palveluverkkosuunnitelmia ja ehdotusten sijainnin ratkaisemisessa huomioidaan palveluverkkosuunnitelman antamat mahdollisuudet. Nämä kirjaukset reunaehtoihin helpottavat ehdotusten arviointia suhteessa kaupungin olemassa oleviin suunnitelmiin sekä sitä, että ehdotuksia arvioidaan tasapuolisesti sekä tasalaatuisesti kaikilla toimialoilla avoimen ja läpinäkyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.
Ehdotuksen etenemisen mahdollistamiseksi kaupungilla on oikeus muuttaa ehdotusten arvioinnin yhteydessä kaupunkilaisen ehdotusta yhdessä sovittujen periaatteiden mukaisesti niin, että se muutoksen myötä voi edetä äänestysvaiheeseen. Kaupunki voi myös poistaa prosessin aikana ehdotuksesta yksittäisiä reunaehtojen vastaisia asioita, jos ehdotus muutoin kokonaisuutena sisältää toteutuskelpoiseksi arvioituja ja reunaehdot täyttäviä asioita. Ehdotuksen tarkempi toteutuksen tapa määritellään yhdessä kaupunkilaisten kanssa yhteiskehittämisen vaiheessa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen myötä osallisuusrahaston varoilla ei voida rahoittaa sosiaali- ja terveyspalveluihin tai pelastustoimeen kohdistuvia hankkeita. Lisäksi määräaikaisissa palveluissa tai toiminnassa kustannukset lasketaan maksimissaan kolmen vuoden mittaisen toiminnan ajaksi.
Jos kaupunkilaisen tai yhteisön jättämä ehdotus ei täytä osallistuvan budjetoinnin reunaehtoja tai kriteerejä, on omastadi.hel.fi-sivustolla kaupungin asiantuntijoiden valmistelema perustelu asiasta. Näin ehdotuksen jättäjä voi edistää hänelle tärkeää asiaa kaupungissa muita vaikuttamiskanavia pitkin.
Jos jonkin toteutettavaksi äänestetyn budjettiehdotuksen toimeenpanoa ei voida jostain perustellusta syystä toimialalla käynnistää, tulee asiasta tehdä päätös toimialalla. Tarkemmat kuvaukset OmaStadin reunaehdoista on kuvattu liitteessä 1 Helsingin osallistuvan budjetoinnin OmaStadin toteuttamisen periaatteet 2025–2026.
Toimeenpanon johtaminen ja seuranta
Kaupunginhallitus päättää osallisuusrahaston sääntöjen mukaisesti toimeenpanokausittain toimeenpanon periaatteet. Pormestari vahvistaa osallistuvan budjetoinnin äänestyksen jälkeen äänestystuloksen ja toteutettavaksi etenevät hankkeet sekä niille kohdennettavat määrärahat.
Kaupunginkanslia vastaa toimintaperiaatteiden päätösvalmistelusta ja toimeenpanon koordinoinnista tiiviissä yhteistyössä toimialojen kanssa. Toimiala vastaa toimialakohtaisesta osallistuvan budjetoinnin valmistelusta ja toteutuksesta, resursoinnista, vuorovaikutuksesta kaupunkilaisten kanssa, yhdenvertaisen osallistumisen tuesta, hankeviestinnästä sekä hankkeiden toteutumisesta kaupunginhallituksen vahvistamien tavoitteiden ja toimintaperiaatteiden mukaisesti sekä siitä, että osallistuva budjetointi huomioidaan osana toimialan normaalia talouden ja toiminnan suunnittelua.
Osallistuvan budjetoinnin ohjausryhmä ja kehittämisryhmä ovat toimineet operatiivisen valmistelun ja toimeenpanon yhteistyöelimenä. Ohjaus- ja kehittämisryhmien jäsenet ovat olleet toimialan osallisuuden ja viestinnän sekä eri palvelujen asiantuntija- tai esimiestehtävissä työskenteleviä. Lisäksi toimialat ovat perustaneet sisäisiä osallistuvan budjetoinnin toimeenpanon ryhmiä tai muita toimialan sopivaksi katsomia ryhmiä koordinoimaan valmistelua ja toimeenpanoa toimialalla.
Osallistuvan budjetoinnin budjettiehdotusten toimeenpanon toteutumista seurataan kaupunginkansliassa ja toimialakohtaisesti. Toimialat raportoivat osallistuvan budjetoinnin hankkeiden toimeenpanon etenemisestä tarvittaessa kaupungin johtoryhmässä sekä toimialalautakunnissa osallisuus- ja vuorovaikutusmallin raportoinnin yhteydessä. Lisäksi toimialan johtoryhmä seuraa osallistuvan budjetoinnin hankkeiden toteutumista ja seuraavan kierroksen valmistelua toimialalla.
This decision was published on 11.03.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Johanna Sinkkonen, Osallisuuspäällikkö, puhelin: 09 310 37914
Kirsi Verkka, Kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 84026