Asunnottomien asumispalvelujen hankinta

HEL 2025-001721
Case 4. / 67 §

Asunnottomien asumispalvelujen hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä asunnottomien asumispalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
-tekemään hankintaa koskevat päätökset
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään optiokauden käyttöönotosta
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Emilia Huikko ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Asiassa tehtiin seuraava jäsen Mikko Paunion kannattama ehdotus:

Palautusehdotus:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän asian palauttamista valmisteluun palvelukuvauksen muuttamiseksi siten, että tuetun asumisen asumisyksikön ja palveluntuottajan tarjoaman hajasijoitetun tuetun asumisen vuokra-asunnon ei tarvitse sijaita Helsingissä.

Perustelut: Kun asuminen järjestetään jo valmiiksi rajallisista sotepe-varoista, ei ole syytä rajoittaa sijaintia maan kalliimpaan kuntaan, koska on olettavaa, että palvelun pystyy järjestämään halvemmalla muualla kuin Helsingissä.

Asiassa tehtiin seuraava äänestysehdotus:
JAA: Esityksen mukaan
EI: Jäsen Laura Korpisen palautusehdotuksen mukaan

Jaa-äänet: 11
Pentti Arajärvi, Maaret Castrén, Antti Hytti, Kati Juva, Maija Karhunen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0, Poissa: 0

Jaa-ehdotus voitti äänestyksen äänin 11-2 ja asian käsittelyä jatkettiin ja päätettiin esityksen mukaan.

See table with voting results

Asiassa jätettiin seuraava eriävä mielipide:

Jäsen Laura Korpinen: Jätän asiassa eriävän mielipiteen. Asia olisi pitänyt palauttaa valmisteluun palvelukuvauksen muuttamiseksi siten, että tuetun asumisen asumisyksikön ja palveluntuottajan tarjoaman hajasijoitetun tuetun asumisen vuokra-asunnon ei tarvitse sijaita Helsingissä.

Perustelut: Kun asuminen järjestetään jo valmiiksi rajallisista sotepe-varoista, ei ole syytä rajoittaa sijaintia maan kalliimpaan kuntaan, koska on olettavaa, että palvelun pystyy järjestämään halvemmalla muualla kuin Helsingissä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja ********** on kutsuttuna asiatuntijana.

Hankinnan kohde

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää asunnottomien asumispalveluita omana toimintana ja ostopalveluna. Omana palveluna on 252 asuintalo- tai tuetun asumisen asumisyksikköpaikkaa ja ostopalveluna 781 tuetun asumisen asumisyksikköpaikkaa. Hajasijoitettua tuettua asumista järjestetään omana toimintana noin 910 ja ostopalveluna 191 asiakkaalle.

Hankinnan kohteena on asunnottomien tuettu asuminen palveluntuottajan asumisyksikössä tai hajasijoitetussa asunnossa. Palvelua tarjotaan asunnottomille täysi-ikäisille helsinkiläisille, joilla on arvioitu olevan tuen tarvetta elämäntilanteessaan.

Asiakasryhmään kuuluvilla henkilöillä asunnottomuus on pitkittynyt tai heillä on konkreettinen asunnottomuusuhka. Tuetun asumisen asumispalvelussa asiakasta tuetaan ja ohjataan säännöllisillä ohjauskäynneillä.

Kilpailutettava asunnottomien asumispalvelujen hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Tuettu asuminen asumisyksikössä (arvioitu asiakasmäärä sopimuskauden alussa noin 800 asiakasta)
Osa-alue 2: Tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa (arvioitu asiakasmäärä sopimuskauden alussa noin 200 asiakasta).

Hankinnan taustaa

Asunnottomien asumispalveluiden tuettua asumista on hankittu ostopalveluna terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksellä 2.11.2020 § 62 ja asunnottomien tuettua asumista palveluntuottajan järjestämässä asunnossa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksellä 2.11.2021 § 76. Molempien palveluiden sopimuskausi päättyy 31.12.2025.

Hankintayksikkö kuuli palveluntuottajia hankinnan valmistelussa julkaisemalla kutsun markkinakartoituskyselyyn 22.1.2025 hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (hankintailmoitukset.fi). Osallistujat kommentoivat 14.2.2025 mennessä kirjallisesti palvelukuvausluonnosta ja vastasivat hankintayksikön esittämiin kysymyksiin.

Asumisen tuen henkilökunta on lukenut ja kommentoinut palvelukuvausta sen valmisteluvaiheessa. Palvelukuvaus on yhtenäinen sekä omille palveluille että ostopalveluille.

Tämä hankinta koskee uusia 1.1.2026 jälkeen tehtäviä asiakassijoituksia. Nykyiset puitesopimukset päättyvät 31.12.2025. Nykyisillä asiakkailla on oikeus jatkaa asumistaan nykyisissä asumispalveluissa.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa asunnottomien asumispalveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden. 

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien sosiaalihuoltolain 21 a §:n mukaisten asumispalvelujen tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Tarjouskilpailu

Asunnottomien asumispalvelujen hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016 myöhemmin hankintalaki) liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon.

Palveluntuottajan järjestämässä asunnossa tehtävän asunnottomien tuetun asumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjouspyynnön soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan puitejärjestelyn palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan puitejärjestelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella. Vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti.

Puitejärjestelyn sisällä tilaaja tekee päätöksen asiakaskohtaisen palvelun valinnasta kyseistä palvelua koskevan sosiaalihuollon lainsäädännön edellytysten mukaisesti (katso hankintalaki 108 §). Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on kyseisessä palvelussa (osa-alueessa) useita, numeroidaan saman arvon saaneet tarjoajat samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella. Palveluntuottajia kohdellaan palvelun valinnassa tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Esityksen liitteinä 1–6 (palvelukuvaus, vastuunjakotaulukko, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus, tarjouspyyntöluonnos) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti sopimuskauden aikana.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2026 alkaen. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo, laskettuna hankintamenettelyn kokonaiskestolle optiokaudet mukaan lukien, on 61 600 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500.000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 25.03.2025 § 54

Close

This decision was published on 25.04.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 64, 65, 66, 67 (A), 68, 69, 70, 71, 72 ja 75 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 67 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Mikko Tamminen, asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 60 §, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.