Idän perhekeskuksen ja Itiksen Symppiksen peruskorjausurakan toteutus projektinjohtourakkana, toteuttajan valinta

HEL 2025-001792
§ 21

Idän perhekeskuksen ja Itiksen Symppiksen peruskorjausurakan toteutus projektinjohtourakkana, toteuttajan valinta

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä Peab Oy:n tarjouksen Idän perhekeskuksen ja Itiksen Symppiksen peruskorjausurakan toteuttajaksi tarjouspyyntömenettelyn arviointipisteytyksen mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa tilat-palvelun tiimipäällikön allekirjoittamaan kehitysvaiheen sopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Tämä päätös koskee urakoitsijan tarjouksen kehitysvaihetta, jonka arvo on enimmäishinnaltaan 245 000 euroa. Maksettava korvaus on keskimäärin 35 000 € / kk. Mikäli hanke etenee toteutusvaiheeseen, projektiurakoitsijalle maksetut kehitysvaiheen kustannukset sisältyvät projektinjohtourakoitsijan tavoitehinnan muuttuviin kustannuksiin (työmaakustannukset).

Kehitysvaiheen sopimusta ei voida allekirjoittaa, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Idän perhekeskuksen ja Itiksen Symppiksen peruskorjausurakan toteutus projektinjohtourakan hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisena avoimena menettelynä. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 2.3.2025 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Määräaikaan 31.3.2025 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti kahdeksan yritystä:

- Peab Oy
- YIT Rakennus Oy
- Consti Korjausrakentaminen Oy
- Jatke Toimitilat Oy
- Fira Rakennus Oy
- Lujatalo Oy
- NCC Suomi Oy
- Pylon Rakennus Oy

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Valintaperuste

Tarjoajan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisin oli rakennuttajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista hintalaatusuhteeltaan paras.

Tarjousten hinnan painoarvo oli 70 pistettä ja laadun painoarvo 30 pistettä.

Vertailuhintana pyydettiin kiinteä projektinjohtopalkkio. Hintapisteytyksessä halvin vertailuhinta sai täydet pisteet ja muut tarjoukset pisteytettiin kaavalla:

Halvin hyväksyttävä hinta per vertailtava hinta kertaa täydet pisteet.

Laatutarjouksena pisteytettiin tarjoajien ilmoittamat yritys- ja henkilöreferenssit, joista tarjoajat saivat yhteensä enintään 30 pistettä seuraavasti:

- Yritysreferenssit, enintään 20 pistettä
- Henkilöreferenssit, enintään 10 pistettä.

Tarjoajakohtaiset kokonaispisteet saatiin laskemalla tarjoajan hintapisteet ja laatupisteet yhteen.

Tarjoajien vertailupisteet ovat seuraavat:

Peab Oy, kokonaispisteet 98
- Projektinjohtopalkkio 70 (450 000 euroa, alv 0%).
- Laatu 28

YIT Rakennus Oy, kokonaispisteet 79
- Projektinjohtopalkkio 55 (575 000 euroa, alv 0%).
- Laatu 24

Consti Korjausrakentaminen Oy, kokonaispisteet 74
- Projektinjohtopalkkio 50 (634 000 euroa, alv 0%)
- Laatu 24

Jatke Toimitilat Oy, kokonaispisteet 73
- Projektinjohtopalkkio 58 (539 000 euroa, alv 0%)
- Laatu 15

Fira Rakennus Oy, kokonaispisteet 56
- Projektinjohtopalkkio 32 (977 992 euroa, alv 0%)
- Laatu 24

Lujatalo Oy, kokonaispisteet 51
- Projektinjohtopalkkio 26 (1 208 000 euroa, alv 0%)
- Laatu 25

NCC Suomi Oy, kokonaispisteet 51
- Projektinjohtopalkkio 25 (1 238 760 euroa, alv 0%)
- Laatu 26

Pylon Rakennus Oy, kokonaispisteet 48
- Projektinjohtopalkkio 28 (1 119 000 euroa, alv 0%)
- Laatu 20

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Tarjousten tarkistus

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoukset edellä kuvatuin perustein. Kaikkien tarjoajien tarjoukset saapuivat määräaikaan mennessä ja täyttivät tarjouspyynnön mukaiset vaatimukset.

Projektinjohtourakoitsijan valinta kehitysvaiheen ajaksi

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Peab Oy.

Projektinjohtourakoitsijaksi kehitysvaiheeseen valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimpana Peab Oy. Toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös kehitysvaiheen päätyttyä.

Viranhaltijan Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.01.2025 §43) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston esitys kaupunginhallitukselle Idän perhekeskuksen ja Itiksen Symppiksen alustavan hankesuunnitelman hyväksymisestä, 28.11.2024 §131

Kaupunginvaltuuston päätös Idän perhekeskuksen ja Itiksen Symppiksen tarveselvityksestä, 05.02.2025 §42

This decision was published on 09.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tuomo Salonpää, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27226

tuomo.salonpaa@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja

Attachments

1. Idän perhekeskus & symppis vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.