Skadeståndsanspråk, halkolycka
Skadeståndsanspråk, halkolycka
Beslut
Chefen för skadeståndsteamet beslutade att avslå sökandens skadeståndsyrkande.
Skälen för beslutet
Sökandens krav
Den 30 januari 2025 lämnade sökanden in ett ospecificerat skadeståndsanspråk till staden. Enligt yrkandet halkade sökanden på övergångsstället på Kallviksvägen den 17 januari 2025 klockan 5.45. Enligt yrkandet var skadeplatsen isig och osandad. Sökanden har den 10 februari 2025 kompletterat sitt yrkande genom att skicka en karta över skadeplatsen. Enligt kartan är skadeplatsen vid Kallvikvägen 91 på ett övergångsställe.
Förfaranden
Om ett beslut som ska fattas av en myndighet kan ha en betydande inverkan på avgörandet i ett annat ärende som samtidigt är anhängigt hos samma myndighet, ska myndigheten enligt förvaltningslagen bereda ärendena gemensamt och avgöra dem på en gång, om gemensam behandling inte medför menligt dröjsmål eller är onödig med hänsyn till ärendets art eller natur.
Sökandens yrkande och försäkringsbolagets yrkande om ersättning för samma skada har undersökts tillsammans och lösts samtidigt.
Tillämpliga normer och föreskrifter
Lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden ålägger staden att hålla gatorna i ett skick som är tillfredsställande med avseende på trafikens behov. Vid bestämmandet av nivån på underhållet beaktas gatans betydelse för trafiken, trafikvolymen, väderleken och förutsebara förändringar i väderleken, tiden på dygnet, de olika trafikformernas behov, samt hälsoeffekten, trafiksäkerheten och trafikens framkomlighet.
Gatuunderhållet omfattar avlägsnande av snö och is, hållande av gatuytan jämn och halkbekämpning.
I Helsingfors är de områden som omfattas av vinterunderhåll indelade i underhållskategorier efter betydelse för trafiken. Skadeplatsen är ett övergångsställ på Kallvikvägen som underhålls enligt klass A för gång- och cykelvägar.
Starttröskeln för att ploga en gång- och cykelväg i A-klass är 3 cm snö. När starttröskeln överskrids är procedurtiden för plogning fyra timmar, dock så att snön som fallit mellan klockan 19 och 3 tas bort senast klockan 7. Gång- och cykelvägar underhålls huvudsakligen genom sandning eller andra mekaniska halkskyddsmetoder, såsom att rugga upp gångområdet genom plogning. Procedurtiden för halkskyddet är tre timmar så att den märkbart ökade halkan som observerats mellan klockan 18 och 4 förhindras senast klockan 7. Procedurtiden börjar när förändringen i väderförhållandena orsakar en märkbar ökning av halkan.
Förutsättningarna för skadeståndsansvar
Ett skadefall medför inte i sig att staden blir skadeståndsskyldig.
Utgångspunkten är att skaseståndsansvaret i samband med underhåll och rengöring av gatan baseras på vårdslöshet. Den som ansvarar för underhållet av gatan måste ha varit vårdslös, oaktsam eller gjort fel för att bli skadeståndsansvarig. Dessutom ska det finnas ett orsakssamband mellan handlingen eller försummelsen och skadefallet.
Den som ansvarar för underhållet av gatan befrias från skadeståndsansvaret genom att den bevisar att underhållet har utförts korrekt eller att rådande omständigheter har gjort underhållsarbetet onyttigt eller att det skulle ha varit omöjligt att utföra underhållet under de förhållanden som rådde vid skadetillfället.
Om den som varit föremål för skadan har medverkat till skadan eller om även någon annan yttre omständighet har varit orsaken till skadan, kan ersättningen skäligen jämkas eller förvägras helt.
Information och utredningar i ärendet
Den som ansvarar för områdets underhåll har gett sin utredning om underhållsåtgärderna på skadeplatsen. Enligt utredningen plogades skadeplatsen den 11 januari 2025 klockan 20.51 och sandades den 16 januari 2025 klockan 11.58. Underhållsleverantören genomförde en inspektionsrunda i området på skadedagen den 17 januari 2025 med start klockan 6 och observerade lokal halka. Baserat på detta påbörjades halkskyddet den 17 januari 2025 klockan 7.15. Skadeplatsen saltades den 17 januari 2025 klockan 9.11. De erhållna utredningarna är baserade på GPS-data.
Staden har inte tagit emot några klagomål om behovet av halkskydd på skadeplatsen den 17 januari 2025. Staden har inte mottagit några skadeståndsanspråk från skadeplatsen avseende andra skadehändelser.
Enligt Foreca visade mätningar vid Kajsaniemi väderstation att temperaturen på skadedagen, den 17 januari 2025 klockan 6 var 2,7 °C och snödjupet var 2 centimeter. På skadedagen, den 17 januari 2025 varierade temperaturen före klockan 6 mellan 2,7 °C och 5 °C. Temperaturen hade hållit sig över noll sedan klockan 11 på morgonen den 15 januari 2025. Då var snödjupet 4 cm. Lätt regn har senast förekommit före skadanden den 16 januari 2025 klockan 10.
Beaktandet av omständigheterna och andra faktorer som påverkar saken
Det är inte möjligt att förhindra halka på ett sådant sätt att gångarna aldrig är hala (t.ex. HD 1998:147). Halkförebyggande åtgärder kan inte alltid helt förhindra halka orsakad av is, även om underhållet har legat på den nivå som underhållslagen kräver. Det finns alltid något ställe där det är möjligt att halka. (Försäkringsnämndens beslut FINE-001397.)
Gatuanvändarna kan själva vidta åtgärder för att minska risken för att råka ut för olycksfall genom att bereda sig på ändringar i väderförhållanden genom att ta tillräcklig hänsyn till dessa omständigheter när de rör sig på gatorna (RP 281/2004, sid. 18). För att undvika fara och skador ska trafikanten iaktta den aktsamhet och försiktighet som omständigheterna kräver.
Sammanfattning och slutsatser
Halkskydd på skadeplatsen har skett på ett ändamålsenligt sätt, eftersom den senaste sandningen genomfördes dagen före skadan, den 16 januari 2025 klockan 11.58, och på skadedagen den 17 januari 2025 genomfördes en inspektionsrunda i området och utifrån fynden påbörjades halkbekämpningsarbeten klockan 7.15. Skadeplatsen saltades den 17 januari 2025 klockan 9.11 enligt procedurtiderna.
Med hänsyn till utredningarna som erhållits i ärendet, väderförhållandena och underhållsåtgärderna är slutsatsen att staden anser sig ha agerat omsorgsfullt. Med stöd av vad som tidigare framförts anser staden att den inte har försummat sina lagenliga skyldigheter och är inte ersättningsskyldig i fallet. Skadan som inträffade är en olycklig händelse som staden inte är ansvarig för.
Tillämpliga bestämmelser
Skadeståndslag (412/1974) 2 kap 1 §, 6 kap 1 §
Lag om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden (underhållslag 669/1978) 1 - 4 §
Vägtrafiklag (729/2018) 3 §
Förvaltningslag (434/2003) 25 §
Befogenhet
Chefen för stadsmiljösektorn har den 22 december 2023 fattat beslut 51 §, enligt vilket chefen för skadeståndsteamet vid enheten för juridiska tjänster beslutar om skadestånd som berör sektorn när beloppet av skadeståndsanspråket är högst 5 000 euro.
Chefen för skadeståndsteamet beslutar om skadeståndet som berör sektorn när även kravet är ospecificerat till belopp.
This decision was published on 17.06.2025
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads stadsmiljönämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Ask for more info
Eeva-Maria Mattila, beredare, telefon: 09 310 34957