Päiväkoti Kirsikkapuisto ja Daghemmet Körsbärsdalen irtokalustehankinta

HEL 2025-002139
§ 42

Päiväkoti Kirsikkapuisto ja Daghemmet Körsbärsdalen irtokalustehankinta

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti, että päiväkoti Kirsikkapuiston ja Daghemmet Körsbärsdalen irtokalusteita hankitaan seuraavilta tavarantoimittajilta:

Isku Spaces Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Tevella Oy

Hankinnan kokonaisarvo on noin 261 000 euroa, alv. 0 %.

Päiväkotikalusteisiin kalustetunnus NT1 (positio 22), kalustetunnus JA1 (positio 45), kalustetunnus TP2 (positio 54), kalustetunnus NA2 (positio 67) ja kalustetunnus VAL2 (positio 82) ei tullut tarjouksia.

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä tarjouspyynnön vastaisena tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:

-Isku Spaces Oy kalustetunnus LA1 (positio 59)
-Kuopion Woodi Oy, ryhmä 7, kalustetunnukset LAT1a ja LAT1b (positiot 38 ja 39)
-Kuopion Woodi Oy, kalustetunnus LAT2 (positio 40)
-Kuopion Woodi Oy, kalustetunnus P10 (positio 52)
-Kuopion Woodi Oy, kalustetunnus PATV1(positio 64)

Lisäksi toimialajohtaja valtuuttaa hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat kesäkuussa 2025

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti päiväkoti Kirsikkapuiston ja Daghemmet Körsbärsdalen irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemän puitejärjestelyn sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:

H029-21/HEL 2021-005362 Oppilas- ja päiväkotikalusteet

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.

Määräaikaan 14.03.2025 klo 16:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

Isku Spaces Oy (0790532-0)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Tevella Oy (2575744-8)

Tarjousten tuote-/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.
Tuote-/ryhmäkohtaiset valinnat ovat tämän päätöksen liitteenä.

Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:

Isku Spaces Oy: 11 046,00 euroa
Kuopion Woodi Oy: 144 619,87 euroa
Lekolar-Printel Oy: 77 778,24 euroa
Tevella Oy: 27 094,00 euroa

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä tarjouspyynnön vastaisena tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:

Isku Spaces Oy:n tarjous tuotteesta LA1 (pos. 59) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen.
Tarjottiin laatikostoa ilman lukittavia rullia ja kalustelukkoa. Tarjouspyynnön mukaisesti laatikostossa tuli olla lukittavat rullat ja kalustelukko.

Kuopion Woodi Oy:n tarjous ryhmän 7 tuotteista LAT1a ja LAT1b (positiot 38 ja 39) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tarjottiin vaunuja valkoisella laminaatilla. Tarjouspyynnön mukaisesti vaunujen tuli olla koivuviilua.

Kuopion Woodi Oy:n tarjous tuotteesta LAT2 (pos 40) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen.
Tarjouspyynnön mukaisesti lattiatuolin kankaan tuli olla Pintail Etna. Tarjottiin Lucky-kankaalla.

Kuopion Woodi Oy:n tarjous kalustetunnus P10 (positio 52) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen.
Tarjouspyynnön mukaisesti pöydän materiaalin tuli olla massiivitammea. Tarjottiin saarnilla.

Kuopion Woodi Oy:n tarjous kalustetunnus PATV1 (positio 64) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä säilytyskalusteen syvyysmitan osalta. Tarjotun kalusteen syvyys ylittää 19,9 prosentilla määritellyn syvyysmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on +/- 5 %.

Päätöksen liitteenä on valintataulukko (Liite 1).

Osana kilpailutusprosessia ennen tarjouspyynnön julkaisemista, käyttäjät ovat osallistuneet irtokalustesuunnitteluun yhdessä sisustusarkkitehtien kanssa.

Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 §101).

This decision was published on 07.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Mirja Pietilä, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 50208

mirja.pietila@hel.fi

Decisionmaker

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja