Valtuustoaloite, kunnallisten eläinlääkäripalveluiden turvaaminen Helsingissä

HEL 2025-002196
More recent handlings
This is a motion

Ledamoten Veronika Honkasalos motion om att trygga kommunala veterinärtjänster

Helsinki City Council

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Veronika Honkasalo och 30 andra ledamöter föreslår i sin motion att Helsingfors erbjuder invånarna förmånliga kommunala veterinärtjänster i en större utsträckning med anledning av tjänsternas centralisering och överprissättning.

Veterinärtjänster i Helsingfors och utvecklingen i branschen

Helsingfors har 46 privata smådjurskliniker och ett universitetsdjursjukhus som tillhandahåller de veterinärtjänster som hör till kommunen.

Utbudet av veterinärtjänster har ökat avsevärt under de senaste åren. Sällskapsdjurens betydelse och status har ökat i samma takt, och ägarna är beredda att vårda sina sällskapsdjur i allt större omfattning.

Veterinärmedicinens kraftiga utveckling har resulterat i att många veterinärtjänster på specialiserad nivå, som tidigare inte har varit tillgängliga i stor utsträckning, har dykt upp på marknaden. Detta har gjort veterinärtjänsterna dyrare.

Enligt Konkurrens- och konsumentverkets utredning år 2024 har den utveckling där allt fler veterinärmottagningar ingår i kedjor höjt priserna på veterinärtjänster. Konkurrens- och konsumentverket kan dock inte ingripa i den skadliga centraliseringen på marknaden med sina nuvarande verktyg.

Veterinärtjänster på kommunens ansvar

Det är på kommunens ansvar att ordna veterinärtjänster för produktionsdjur och akut veterinärhjälp dygnet runt för alla djurarter. Den gällande veterinärvårdslagen (765/2009) reglerar inte desto noggrannare den kommunala veterinärtjänstens serviceutbud, men det föreskrivs i lagen att det privata serviceutbudet ska beaktas vid organiseringen av den kommunala servicen.

De flesta kommunerna har organiserat de tjänster som föreskrivs i veterinärvårdslagen genom att inrätta tjänster för praktiserande veterinärer i kommunen. De praktiserande veterinärerna erbjuder veterinärtjänster under tjänste- och jourtid. Kommunalveterinärerna tar ut arvode som yrkesidkare hos sina kunder, men de är samtidigt också tjänsteveterinärer som får grundlön och jourersättning av kommunen. De praktiserande kommunalveterinärernas taxor bestäms utifrån den kommunala veterinärtaxan. Kommunen kan dessutom ta ut en klinikavgift för kommunalveterinärens lokaler och utrustning hos kunderna.

Helsingfors har aldrig haft praktiserande kommunalveterinärer, utan Helsingfors universitets djursjukhus har ordnat de kommunala veterinärtjänster som är på Helsingfors ansvar.

Den nya veterinärvårdslagen (285/2023) träder i kraft 1.1.2026. Lagen begränsar avsevärt kommunernas ansvar för organisering av veterinärtjänster. Veterinärtjänsterna på kommunens organiseringsansvar kan ha rimliga priser, men om kommunen producerar så kallade kompletterande veterinärtjänster utanför organiseringsansvaret ska dessa alltid prissättas marknadsbaserat om det finns ett privat serviceutbud i området.

Varje kommun ska själv fastställa organiseringsansvaret för veterinärtjänsterna och därvid beakta utbudet av privata veterinärtjänster i området.

I 8 § i veterinärvårdslagen fastställs de veterinärtjänster som är nödvändiga med tanke på det allmänna intresset, alltså de tjänster som kommunens organiseringsansvar för veterinärvårdstjänster täcker i sin maximala omfattning. Det kommunala organiseringsansvarets maximala omfattning täcker relativt få tjänster, bland annat allmän undersökning av sällskapsdjur, första hjälpen av jourkaraktär, vaccination och avlivning. Kommunens organiseringsansvar omfattar inte till exempel sällskapsdjurens ultraljuds- eller röntgenundersökningar eller hundkirurgi av jourkaraktär. Om kommunalveterinären eller Helsingfors universitets djursjukhus genomför en jouroperation på en hund, ska en del av patientens vård faktureras utifrån marknadspriset och den del som hör till organiseringsansvaret kan ges offentligt stöd.

Enligt 18 § i veterinärvårdslagen producerar Helsingfors universitet de veterinärtjänster som hör till Helsingfors organiseringsansvar. Avtalsförhandlingarna med universitetet pågår. Stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion har 8.5.2025 (§ 92) fattat beslut om organiseringsansvarets omfattning. Enligt beslutet omfattar organiseringsansvaret de tjänster som ingår i dess maximala omfattning i 8 § veterinärvårdslagen. Enligt veterinärvårdslagen ska universitetet av kunden ta ut avgift för de tjänster som ingår i organiseringsansvaret. Avgifterna ska vara skäliga. Staden har ingen direkt beslutsrätt i universitetets kundavgifter, men det har beaktats i lagstiftningen att avgifterna för de tjänster som organiseringsansvaret gäller ska vara skäliga.

Enligt lagen är det inte möjligt för Helsingfors stad att producera veterinärtjänster som sitt eget arbete. Detta påverkar dock inte de veterinärtjänsters omfattning eller prisnivå som hör till kommunens ansvar.

Stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion har gett ett utlåtande i ärendet.

Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige behandla svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi