Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 5.9.2024, § 1562, Mellunkylä

HEL 2025-002238
More recent handlings
Case 15. / 117 §

Oikaisuvaatimus omakotitalon korjaus- ja muutostöitä koskevan 5.9.2024 (§ 1562) tehdyn rakennuslupapäätöksen johdosta määrätystä maksusta, laskunumero 2860050585

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön lupa-arkkitehdin 5.9.2024 (§ 1562) tekemän rakennuslupapäätöksen johdosta määrätystä maksusta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Rakennuslupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön lupa-arkkitehti on rakennuslupapäätöksellään 5.9.2024 (§1562), lupatunnus LP-091-2022-00051, myöntänyt rakennusluvan omakotitalon korjaus- ja muutostöille ja laajuustietojen tarkistukselle. Rakennuspaikka on osoitteessa Vesalantie 70a sijaitseva tontti 91-47-106-14. Rakennuslupahakemus oli jätetty Lupapisteeseen 24.2.2023.

Lupapäätöksessä on todettu seuraavaa: Rakennuksen kunnostamiselle haetaan lupaa jälkijättöisesti. Kunnostustyöt on tehty vuosien 2021-2023 välisenä aikana.

Rakennuslupahakemuksen liitteenä olevassa 23.2.2023 päivätyssä ja 24.1.2024 päivitetyssä pääsuunnittelijan laatimassa hankeselvityksessä on puolestaan todettu: Rakennus oli päässyt huonoon kuntoon, joten sitä on kunnostettu (2021-2022).

Rakennuslupapäätöksen johdosta määrätty maksu

Rakennuslupapäätöksen johdosta on määrätty Helsingin rakennusvalvontataksan 2024 mukainen lasku. Lasku on taksan 2 §:n a) kohdan rakennuslupamaksun perusmaksu 950 euroa ja lisäksi taksan 2 §:n g) kohdan luvattoman rakentamisen lisämaksu 950 euroa eli yhteensä 1900 euroa. Helsingin kaupungin taloushallintopalvelut lähetti 12.9.2024 päivätyn laskun maksajalle. Taloushallintopalveluiden lähettämässä laskussa ei ollut oikaisuvaatimusohjetta.

Maksuvelvollisen muistutus laskusta

Laskua ei maksettu. Sen sijaan maksuvelvollinen teki 5.11.2024 laskusta muistutuksen sähköpostitse. Muistutuksessa todetaan seuraavaa:

Riitautamme em. laskun luvattoman/luvanvast. rakentamisen osalta, koska meidän saneeraustyömaalla kävi useiden todistajien läsnäollessa rak. valvonnan edustaja ********** lomatuuraaja toteamassa, että kaikki on asianmukaisesti ja antoi luvan jatkaa saneeraamista, pyysi ottamaan kuvat ja hakemaan toimenpideluvan jälkikäteen. Tämä ei sitten käynytkään muulle rakennusvalvonnalle, mutta kyllä kiinteistön omistajan pitää voida luottaa jokaiseen rak. valvonnan edustajaan ja hänen sanaansa. Mikäli em. rak. valvonnan edustaja olisi ollut toista mieltä, niin emmehän olisi jatkaneet saneeraamista ilman lupaa, mutta koska lupa saatiin, niin tietenkin teimme kuten rak. Valvonnan edustaja meitä ohjeisti.

Olemme valmiita maksamaan tuon normaalin 950e, mutta mitään luvatonta emme ole saneerauksen aikana tehneet.

Rakennusvalvonnan vastaus muistutukseen

Rakennusvalvonnan rakennuslakimies antoi 20.11.2024 maksuvelvolliselle sähköpostitse vastauksen muistutukseen. Vastauksessa todetaan seuraavaa:

Rakennusvalvonnan vastaus 5.11.2024 lähetetyn sähköpostin johdosta

TEHDYT TYÖT JA RAKENNUSLUPA

Rakennuksen kunnostustyöt on tehty, ainakin pääosin, ennen rakennusluvan hakemista vuosina 2021-2023. Rakennuslupahakemus on jätetty Lupapisteeseen 24.2.2023. Rakennuslupapäätös on tehty ja rakennuslupa on myönnetty 5.9.2024 (§ 1562).

RAKENNUSVALVONTATAKSAN SOVELLETUT KOHDAT

Rakennuslupapäätöksestä on määrätty maksu Helsingin rakennusvalvontataksan 2024 nojalla.

Taksan 2 §:n a) kohdan mukaan rakennuslupamaksu kultakin rakennukselta on 950 euroa ja lisäksi rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan 8 euroa/m2.

Taksan 2 §:n g) kohdan mukaan lisämaksu luvattoman tai luvanvastaisen rakentamisen tai laiminlyönnin vuoksi suoritettujen tarkastus- tai valvontatoimenpiteiden johdosta lupa-asiana rakennusvalvonnan käsiteltäväksi otetusta asiasta rakennusvalvonnalle aiheutuneista kuluista on vähintään 170 euroa ja enintään kaksinkertainen maksu normaaliin lupamaksuun verrattuna.

LASKU

Taksan kohdat 2 § a) ja 2 § g) on mainittu laskussa. Laskussa on myös mainittu, että työt on tehty ilman rakennuslupaa. Laskussa mainittu laskun eräpäivä oli 29.9.2024

LASKUN RIITAUTUS

Lasku on riitautettu 5.11.2024 lähetetyssä sähköpostissa. Riitautus on siis tehty yli viisi viikkoa laskun eräpäivän jälkeen. Lasku on riitautettu luvattoman/luvanvastaisen rakentamisen osalta.

RAKENNUSVALVONNAN VASTAUS

Rakennusvalvonnan saaman selvityksen mukaan rakennuksen kunnostustyöt on tehty, ainakin pääosin, ennen rakennusluvan myöntämistä. Tämän johdosta laskussa on tullut määrätä maksu sekä taksan 2 §:n a) kohdan että taksan 2 §:n g) kohdan nojalla.

Lupapäätöksen päättäjä on harkinnut, että taksan 2 §:n g) kohdan mukaisena lisämaksuna on ollut perusteltua määrätä kaksinkertainen maksu normaaliin lupamaksuun verrattuna. Tässä harkinnassa on otettu huomioon asian käsittelyyn kulunut työaika, työmäärä ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Lupapäätöksen päättäjän harkintaa on pidettävä täysin oikeana. Laskun alentamiselle ei ole perusteltua syytä. Laskun määrää, 1900 euroa, ei ole syytä muuttaa pienemmäksi.

Oikaisuvaatimus

Luvan saajat eivät tyytyneet rakennusvalvonnan rakennuslakimiehen antamaan vastaukseen, vaan he tekivät laskusta oikaisuvaatimuksen. Molemmat luvan saajat toimittivat oikaisuvaatimuskirjelmät 21.1.2025 sähköpostitse rakennusvalvonnalle. He vaativat, että asia käsitellään oikaisuvaatimusasiana.

Oikaisuvaatimuksen perustelut ovat samat, jotka oli mainittu jo maksuvelvollisen 5.11.2024 tekemässä muistutuskirjelmässä.

Päätösehdotuksen perustelut

Asian vireilletulo

Tämä laskua koskeva oikaisuvaatimusasia on tullut vireille syksyllä 2024. Näin ollen rakentamislain 194 §:n säännöksen mukaan tämä asia käsitellään loppuun soveltaen rakentamislain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Rakentamislaki tuli voimaan 1.1.2025.

Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen ja oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimuksen tekijät ovat kuntalain 137 §:n 1 momentissa tarkoitettuja asianosaisia. Heillä on oikeus tehdä oikaisuvaatimus laskusta.

Taloushallintopalveluiden lähettämässä laskussa ei ollut oikaisuvaatimusohjetta eikä mainintaa siitä, minkä ajan kuluessa laskun määräämisestä oikaisuvaatimus tulee tehdä. Oikaisuvaatimus tulee tämän vuoksi tutkia, vaikka laskun lähettämisestä maksuvelvolliselle on jo kulunut aikaa.

Rakennuksen korjaus- ja muutostöiden suorittamisajankohta

Lupapäätöksessä on todettu: Rakennuksen kunnostamiselle haetaan lupaa jälkijättöisesti. Kunnostustyöt on tehty vuosien 2021-2023 välisenä aikana.

Lupapisteessä tehdyssä lupahakemuksessa kuten myös pääsuunnittelijan laatimassa hankeselvityksessä on kummassakin todettu: Rakennus oli päässyt huonoon kuntoon, joten sitä on kunnostettu (2021-2023). Kantavat rakenteet säilytettiin, välipohja vahvistettiin ja pinnat uusittiin.

Rakennuslupahakemus on jätetty Lupapisteessä 24.2.2023. Rakennuslupa on myönnetty 5.9.2024. Asiassa on katsottava olevan kiistatonta, että rakennuksen korjaus- ja muutostyöt on tehty ennen rakennusluvan myöntämistä.

Perusteet määrätylle maksulle

Taksan 2 §:n a) kohdan mukainen rakennuslupamaksun perusmaksu 950 euroa on tullut määrätä. Taksan 2 §:n g) kohdan mukainen luvattoman rakentamisen lisämaksu 950 euroa on tässä tapauksessa tullut myös määrätä, koska tässä taksan kohdassa olevat edellytykset lisämaksun määräämiselle ovat olemassa. Maksun kokonaissumma 1900 euroa on oikein määrätty. Maksu on taksan mukainen.

Oikaisuvaatimuksen perusteluista

Oikaisuvaatimuksen perusteluissa on todettu, että rakennusvalvonnan edustajan lomatuuraaja on käynyt saneeraustyömaalla ja antanut luvan jatkaa saneeraamista sekä pyytänyt hakemaan toimenpideluvan jälkikäteen.

Rakennusvalvonnan käyttämässä Facta-järjestelmässä ei ole mitään merkintää tällaisesta työmaakäynnistä. Kohteessa 1.10.2024 lopullisen loppukatselmuksen pitänyt rakennusvalvonnan tarkastusinsinööri on kertonut, että hän on käynyt kohteessa vain yhden kerran eli pitämässä lopullisen loppukatselmuksen.

On huomattava, että oikaisuvaatimuksen perusteluissa on nimenomaan mainittu, että työmaalla käynyt henkilö on pyytänyt hakemaan luvan jälkikäteen. Tämä pitää sisällään sen, että kyseinen henkilö on havainnut, että töitä on tehty, vaikka lupaa ei ollut haettu eikä myönnetty.

Oikaisuvaatimuksen perusteluissa on lisäksi todettu siitä, että rakennusvalvonnan edustajan lomatuuraaja ei ole kieltänyt saneeraamisen jatkamista ilman lupaa. Tähän liittyen on todettava, että työmaalla käyneen henkilön ei ole ollut syytä kieltää töiden jatkamista. Hän on sen sijaan edellyttänyt, että lupa tulee hakea jälkikäteen.

Lopputulos

Rakennuslupapäätöksen johdosta määrätty maksu on Helsingin rakennusvalvontataksan 2024 mukainen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista, minkä johdosta maksua tulisi alentaa. Määrätty 1900 euron suuruinen maksu tulee pysyttää. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Sovelletut säännökset

Rakentamislain 194 §:n mukaan tämän lain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä, jollei jäljempänä toisin säädetä.

Ennen 1.1.2025 voimassa olleen maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Saman pykälän 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Hallintolain 49 g §:n 1 momentin mukaan otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen viranomainen voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuspäätöksessä on annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin. Oikaisuvaatimuspäätöksen perustelemiseen ei sovelleta 45 §:n 2 momenttia.

Sovelletut rakennusvalvontataksan kohdat

Helsingin rakennusvalvontataksan 2024 2 §:n a) kohdan mukaan rakennuslupamaksu kultakin rakennukselta on 950 euroa ja lisäksi rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan 8 euroa/m2.

Taksan 2 §:n g) kohdan mukaan lisämaksu luvattoman tai luvanvastaisen rakentamisen tai laiminlyönnin vuoksi suoritettujen tarkastus- tai valvontatoimenpiteiden johdosta lupa-asiana rakennusvalvonnan käsiteltäväksi otetusta asiasta rakennusvalvonnalle aiheutuneista kuluista on vähintään 170 euroa ja enintään kaksinkertainen maksu normaaliin lupamaksuun verrattuna.

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Saman pykälän 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

This decision was published on 17.03.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Rikhard Manninen

Ask for more info

Juha Vehviläinen, rakennusjuristi, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Attachments

3. Liite 3 Rakennuslupapäätös
The attachment will not be published on the internet.
4. Liite 4 Lasku
The attachment will not be published on the internet.
5. Liite 5 Laskumuistutus
The attachment will not be published on the internet.
6. Liite 6 Rakennusvalvonnan vastaus muistutukseen
The attachment will not be published on the internet.
7. Liite 7 Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
8. Liite 8 Hankeselvitys
The attachment will not be published on the internet.
9. Liite 9 Tarkastuskooste
The attachment will not be published on the internet.
10. Liite 10 Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.