Oikaisuvaatimus luokanopettajan ottamisesta toistaiseksi
Oikaisuvaatimus luokanopettajan ottamisesta toistaiseksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt perusopetuksen aluepäällikkö 5 18.3.2025 tekemästä valintapäätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 1.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen perusopetuksen aluepäällikkö 5 18.3.2025 tekemästä valintapäätöksestä, jolla aluepäällikkö on ottanut Suutarilan peruskoulun luokanopettajan tehtävään kasvatustieteen maisteri **********
Perusopetuksen aluepäällikkö 5 on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää perusopetuksen aluepäällikkö.
Rekrytointiprosessista
Luokanopettajan tehtävä on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Suutarilan peruskoulu. Viranhaltijan tehtävänä on luokanopettajan tehtävät.
Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksessa luettiin eduksi kokemus yhteisopettajuudesta, joustavista opetusjärjestelyistä ja koulun erilaisista kehittämistehtävistä sekä kokemuksen musiikin opettamisesta ja kaksoiskelpoisuudesta johonkin peruskoulussa opetettavaan aineeseen. Lisäksi työpaikkailmoituksessa toivottiin halua opettaa myös yläkoulun oppilaita.
Aluepäällikön valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 29 henkilöä, joista 21 täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Aluepäällikön tekemän päätöksen mukaan hakemusten perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin yhdeksän hakijaa. Haastattelun suorittivat ajalla 31.1.-4.2.2025 rehtori ja apulaisrehtori.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi ja oikaisuvaatimuksen tekijä valittavaksi ansioituneempana hakijana luokanopettajan tehtävään. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on vastoin tarkoituksenmukaisuutta. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijällä on kahdeksan vuotta pidempi työkokemus luokanopettajan tehtävästä ja hänellä on kokemusta musiikin opettamisesta, toisin kuin tehtävään valitulla. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijällä on kokemusta vuosiluokkien 7–9 opettamisesta, joka oli laskettu eduksi kahden muun virkoihin valitun kohdalla. Tehtävään valitulla ei ole oikaisuvaatimuksen mukaan kokemusta kyseisten luokkien opettamisesta.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päätymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 4 §:ssä säädetään luokanopettajan kelpoisuudesta. Luokanopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut: 1) kasvatustieteen maisterin tutkinnon, vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset peruskoulussa tai perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot sekä vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot; 2) kasvatustieteellisistä tutkinnoista ja opinnoista annetun asetuksen (530/1978) mukaisen kandidaatin tutkinnon sekä 1 kohdassa tarkoitetut opinnot.
Asian arviointi
Tehtävään valitulla ja oikaisuvaatimuksen tekijällä on toimittamiensa hakemusten perusteella muodollinen kelpoisuus haettavana olleeseen virkaan.
Aluepäällikön valintapäätöksen mukaan tehtävään valittu on työskennellyt luokanopettajana vuosina 2022–2024 ja aineenopettajana vuodesta 2025. Oikaisuvaatimuksen tekijä on työskennellyt luokanopettajana vuosina 2015–2020 ja resurssiopettajana vuonna 2024. Lisäksi hän on työskennellyt vuosina 2020–2023 luokanopettajana Vietnamissa ja Norjassa.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on viitannut Turun hallinto-oikeuden päätökseen 14.4.2008 08/0113/1, jossa tehtävään valitulla oli kokemusta opettajan työstä vain noin kuukauden ajalta, joka koostui satunnaisista ja lyhytkestoisista sijaisuuksista. Valinnan riitauttaneella hakijalla oli kokemusta opettajan työstä melkein kolme vuotta. Turun hallinto-oikeus katsoi valinnan riitauttaneella olleen merkittävästi pidempi kokemus tehtävään valittuun verrattuna
Ratkaisussa KHO 17.4.2002/893 korkein hallinto-oikeus katsoi sekä tehtävään valitulla olleen 3 vuoden työkokemuksen, että valinnan riitauttaneella olleen 15 vuoden työkokemuksen riittäväksi kokemukseksi viran hoitamiseen. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan valinta perustuu kokonaisharkintaan.
Tehtävään valitulla on opettajakokemusta hakuajan päättyessä noin kolmen vuoden ajalta. Oikaisuvaatimuksen tekijän opettajakokemus suomalaisissa kouluissa on noin 6 vuotta ja ulkomaisissa kouluissa noin 3 vuotta, yhteensä noin 9 vuotta.
Sekä tehtävään valitulla että oikaisuvaatimuksen tekijällä on riittävä kokemus tehtävän hoitamiseksi.
Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi kunnan virkaan pelkästään siksi, että hänellä on korkeampi koulutus tai pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Pidempi kokemus ei myöskään automaattisesti tee hakijaa kokonaisuutena arvioiden vähemmän kokenutta hakijaa ansioituneemmaksi.
Oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valitulla ei ole työpaikkailmoituksessa eduksi luettua kokemusta musiikin opettamisesta toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijällä. Aluepäällikön lausunnon mukaan sekä oikaisuvaatimuksen tekijällä että tehtävään valitulla on kokemusta musiikin opettamisesta. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on opettanut musiikkia vuosiluokille 1–3 ja tehtävään valittu vuosiluokille 1–2.
Työpaikkailmoituksessa lisäksi toivottiin, että tehtävään valittu opettaisi mielellään myös yläkoulun oppilaita. Kokemusta yläkoulun oppilaiden opettamisesta ei edellytetty eikä luettu eduksi työpaikkailmoituksessa. Aluepäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu toi haastattelussaan huomattavasi oikaisuvaatimuksen tekijää paremmin esille halukkuutensa ja toiveensa saada opettaa yläkoulussa suomi toisena kielenä. Oikaisuvaatimuksen tekijä toi haastattelussa esiin olevansa suostuvainen opettamaan yläkoulussa, mutta kertoi olevansa enemmän alkuopettaja. Työpaikkailmoituksessa toivottiin halukkuutta opettaa yläkoulussa, ja tämä oli kaikkien tehtävää hakeneiden tiedossa. Hakemuksen ja haastattelun perusteella tehtävään valittu osoitti suurempaa halukkuutta yläkoulussa opettamiseen.
Aluepäällikön valintapäätöksen ja oikaisuvaatimuksen mukaan sekä oikaisuvaatimuksen tekijällä että tehtävään valitulla on kokemusta yhteisopettajuudesta ja joustavien opetusjärjestelyiden suunnitellusta sekä toteutuksesta. Valintapäätöksen mukaan tehtävään valitulla on eniten kokemusta samanaikaisopettajuudesta toimiessaan luokanopettajana kolmen opettajan tiimissä sekä suomi toisena kielenä opettajana erilaisista yhteistyön ja joustavien opetusjärjestelyiden rakenteista. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä työskentelee resurssiopettajana ja tekee päivittäin töitä eri opettajien kanssa joustavin opetusjärjestelyin ja on toiminut tiiviinä työparina niin koulunkäynninohjaajien kuin muiden luokanopettajien kanssa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan näistä on keskusteltu haastattelussa.
Tehtävään valittu on lausunnon mukaan tuonut haastattelussa selkeästi paremmin esille kokemuksensa yhteisopettajuudesta ja joustavien opetusjärjestelyiden ja ryhmittelyiden toteuttamisesta sekä rakenteista koko koulun tasolla luokanopettajan ja aineenopettajan roolista käsin.
Aluepäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu on myös tuonut osaamistaan selkeästi paremmin esille haastattelussa ja hakemuksessa, ja hänestä välittyi vahva motivaatio ja sitoutuminen koulun ja perusopetuksen kehittämiseen sekä laaja ymmärrys opetuksesta ja kasvatuksesta. Tehtävään valittu toi lisäksi kattavasti esille yhteisopettajuuteen liittyviä teemoja, kuten työntekijän yhteistyötaitoja, joustavuutta ja yhdenvertaista kohtaamista. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei lausunnon mukaan tuonut hakemuksessa ja haastattelussa tarpeeksi esille sitä taitoa ja kykyä, joka luettiin eduksi.
Sekä tehtävään valittu että oikaisuvaatimuksen tekijä ovat muodollisesti kelpoisia haettavana olleeseen virkaan ja molemmat täyttävät työpaikkailmoituksessa eduksi luettavat seikat. Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Aluepäällikön päätöksen ja lausunnon mukaan valinta on perustunut kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana ilmenevät seikat.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Aluepäällikkö on harkintansa mukaan voinut valita koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella soveltuvimmaksi arvioimansa hakijan luokanopettajan virkasuhteiseen tehtävään.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun, aluepäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Perusopetuksen palvelukokonaisuus Perusopetuksen alueelliset palvelut 5 Perusopetuksen aluepäällikkö 5 14.03.2025 § 45
Päätös
Perusopetuksen aluepäällikkö päätti valita luokanopettajan virkasuhteeseen (vakanssinumero 006567) ********** sekä ensimmäiselle varasijalle ********** ja toiselle varasijalle **********
Tehtävä alkaa 1.8.2025 lukien.
Tehtävään valitulle määrätään tehtävän aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.
Päätös on ehdollinen, kunnes tehtävään valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes tehtävään valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa tehtävään ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Päätöksen perustelut
Luokanopettajan tehtävä (vakanssinumero 006567) on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää perusopetuksen aluepäällikkö.
Viranhaltijan tehtävänä on luokanopettajan tehtävät kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Suutarilan peruskoulu.
Luokanopettajan kelpoisuusvaatimuksena on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukainen kelpoisuus.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi kokemus yhteisopettajuudesta, joustavista opetusjärjestelyistä ja koulun erilaisista kehittämistehtävistä sekä kokemusta musiikin opetuksesta ja kaksoiskelpoisuudesta johonkin peruskoulussa opetettavaan aineeseen. Eduksi luettiin halu opettaa myös yläkoulun oppilaita.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Määräajassa hakemuksen jätti 29 hakijaa. Vaadittu muodollinen kelpoisuus on hakemusten perusteella 21 hakijalla.
Hakemusten perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin yhdeksän (9) hakijaa, joiden hakemuksissa oli monipuolisesti kuvattu hakijan kokemusta yhteisopettajuudesta ja kaksoiskelpoisuudesta johonkin peruskoulussa opetettavaan aineeseen. Kolme (3) hakijaa perui hakemuksensa.
Haastattelun suorittivat ajalla 31.1.2025-4.2.2025 rehtori ja apulaisrehtori.
**********
**********
**********
Turkka Taneli Leppänen on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri (valmistumisvuosi 2021). Lisäksi hän on suorittanut elämänkatsomustiedon aineenopettajan pätevyyden. Hakija on työskennellyt vuodesta 2021 luokanopettajana Helsingin kaupungin palveluksessa.
**********
**********
**********
**********
Luokanopettajan tehtävässä korostuu laaja pedagoginen osaaminen ja opettavien aineiden hallinta, kodin ja koulun yhteistyö sekä yhteisopettajuus muiden opettajien kanssa.
Perusopetuksen aluepäällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen on **********
Varasijalle valittiin **********
Toiselle varasijalle valittiin **********
Päätös annetaan tiedoksi tehtävään valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Perusopetuksen palvelukokonaisuus Perusopetuksen alueelliset palvelut 5 Perusopetuksen aluepäällikkö 5 14.03.2025 § 44
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Perusopetuksen palvelukokonaisuus Perusopetuksen alueelliset palvelut 5 Perusopetuksen aluepäällikkö 5 14.03.2025 § 43
Lisätiedot
Paula Järnefelt, rehtori, puhelin: 09 310 80767
This decision was published on 20.05.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620