Toivomusponsi, raitiotieliikenteen pysäkkien saavutettavuus huomioitava Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelmassa

HEL 2025-002344
More recent handlings
This is a motion

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Atte Kalevan toivomusponnesta koskien Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelmaa

Urban Environment Committee

Lausuntoehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän mahdollisuutta toteuttaa jatkosuunnittelu siten, että Ruoholahden villojen ja Länsilinkin pysäkit pyritään säilyttämään nykyisillä paikoillaan tai ainakin huolehtimaan siitä, ettei raitiotieliikenteen pysäkkien saavutettavuus olennaisesti heikkene. Kaupunkiympäristön toimiala ja muut Infraohjelma-allianssin kumppanit tarkastelevat asiaa osana käynnistynyttä Länsisataman pikaraitiotien hankesuunnitelmaa. Hankesuunnitelmasta päätetään kaupunginvaltuustossa viimeistään syksyllä 2026.

Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 5.2.2025. Päätöksen mukaan Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma hyväksyttiin ohjeellisena noudatettavaksi siten, että seuraavassa vaiheessa valmistellaan hankkeesta toteutuspäätös. Jatkosuunnittelussa otetaan huomioon raitiotiehankkeen vaiheistaminen niin, että liikennöinti voi alkaa 2030-luvun alkupuolella. Länsisataman pikaraitiotien hankesuunnitelmasta ja hankkeen toteutuksesta on tarkoitus päättää kaupunginvaltuustossa viimeistään syksyllä 2026. Kaupunkistrategiassa 2025-2029 mainitaan, että Länsisataman raitiotietä viedään eteenpäin ja että toteutamme ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman.

Länsisataman pikaraitiotie on Hakaniemestä Yliskylään vuonna 2027 liikennöinnin aloittavan pikaraitiolinjan 12 jatke Hakaniemestä Kaivokadun kautta Kamppiin ja edelleen Länsiterminaalille Jätkäsaareen. Hakaniemen päätepysäkin poistuessa Hakaniemenrantaan Hakaniementorin etelälaidalle Kruunusillat-hankkeen yhteydessä toteutettava raitiopysäkki alkaa toimia normaalina pysäkkinä, jonka läpi voi kulkea pikaraitiolinjan lisäksi muitakin raitiolinjoja. Kruunusillat-hanke toteuttaa myös raitiotien liitoksen nykyiseen rataverkkoon Siltasaarenkadulla.

Pikaraitiolinjan suunnitteluperusteina on ollut liikennöinti korkeintaan 45 metriä pitkillä pikaraitiovaunuilla ja viiden minuutin vuorovälillä. Nykyisiä kaupunkiraitiovaunuja pidemmät vaunut ja lisääntyvä vuoromäärä edellyttävät raitiotien infrastruktuurin kehittämistä keskustassa, vaikka reitti seuraakin jo olemassa olevaa raitiotietä Hakaniemen ja Länsiterminaalin välillä.

Yleissuunnitelmassa esitettiin jatkosuunnittelun lähtökohdaksi Ruoholahden villojen ja Länsilinkin pysäkkien yhdistämistä. Koska ratkaisu sisältää epävarmuuksia, esitettiin myös nykyisten pysäkkien pidentämisen ja siirtämisen vaikutusten selvittämistä tarkemmin jatkosuunnittelussa, jotta löydetään kokonaisuutena paras mahdollinen ratkaisu.

Pysäkkien yhdistäminen nopeuttaisi raitioliikennettä pysäkkimäärän vähentyessä. Lisäksi se vähentäisi häiriöherkkyyttä ja matka-ajan vaihtelua. Kantakaupungin alueella raitioliikenteen nopeuttaminen on tärkeää mutta myös haastavaa. Yksi syy raitioliikenteen alhaiseen keskinopeuteen on se, että pysäkkivälit ovat tiiviisti rakennetulla alueella lyhyitä. Pysäkkien yhdistämistä on tutkittu Ruoholahdenkadulle Hietalahdenkadun ja Porkkalankadun liittymän länsi-puolelle. Kävelymatkat yhdistetylle pysäkille olisivat pidempiä kuin nykyisille tai siirretyille pidennetyille pysäkeille. Edellinen pysäkki Kampin suunnassa olisi noin 700 metrin päässä oleva Urho Kekkosen kadun uusi pysäkki ja Jätkäsaaressa Huutokonttorin pysäkki noin 600 metrin päässä. Vaihtoehtoisessa kahden pysäkin ratkaisussa pysäkkien välit pysyisivät keskimäärin noin 450 metrissä. Länsilinkin pysäkin poistuminen pidentää kävelymatkoja etenkin Ruoholahden suunnasta, josta pääsee nykyisin alikulun kautta kätevästi keskustan suuntaan menevälle raitiopysäkille.

Vaihtoehtona tarkastellussa ratkaisussa, jossa kahta pysäkkiä ei yhdistetä, tulisi riittävän pysäkin palvelualueen pituuden takaamiseksi Ruoholahden villojen pysäkki siirtää Abrahaminkadun liittymän itäpuolelle. Tämä puolestaan vaikuttaisi erityisesti autoliikenteen järjestelyihin: sujuvan raitioliikenteen turvaamiseksi Ruoholahdenkatua länteen kulkeva autoliikenne tulisi ohjata Lönnrotinkadulle, Albertinkadun ja Abrahaminkadun välillä. Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman esitetyssä ratkaisussa, jossa keskustan läpiajoa ei tulisi Kaivokadun kautta, länteen suuntautuva autoliikenne Ruoholahdenkadulla vähenee. Liikenne on lähinnä paikallista esimerkiksi Kampin alueelta Länsiväylälle suuntautuvaa liikennettä.

Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelman päätöksenteon yhteydessä kaupunginhallitus yhtyi kaupunkiympäristölautakunnan kantaan siitä, että jatkosuunnittelussa otetaan ensisijaiseksi ratkaisuksi suunnitelluista pysäkkijärjestelyistä se, jossa Länsilinkin ja Lastenlehdon pysäkit siirtyvät, mutta säilyvät erillisinä. Jotta yhteys ei hidastu, suunnitellaan liikennejärjestelymuutokset, jotka mahdollistavat ratikan nopeuden ja täsmällisyyden parantamisen koko reitillä, erityisesti Kampin osalla tähdäten raitioliikenteen kehittämisohjelman tavoitteeseen, että ratikka pysähtyy vain pysäkeillä. Nämä hankesuunnittelua ohjaavat kirjaukset sekä toivomusponsi on huomioitu hankesuunnitelmavalmistelussa.

Esittelijän perustelut

Toivomusponsi

Valtuutettu Atte Kaleva on tehnyt 5.2.2025 Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelman valtuustokäsittelyn yhteydessä seuraavan toivomusponnen:

"Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma

HEL 2024-009714

5.2.2024, Asia 8, § 30

Atte Kaleva

Hyväksyessään Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelman kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta toteuttaa jatkosuunnittelu siten, että Ruoholahden villojen ja Länsilinkin pysäkit pyritään säilyttämään nykyisillä paikoillaan tai ainakin huolehtimaan siitä, ettei raitiotieliikenteen pysäkkien saavutettavuus olennaisesti heikkene.

Översiktsplan för Västra hamnens snabbspårväg

HEL 2024-009714

5.2.2024, Asia 8, § 30

Atte Kaleva

Stadsfullmäktige godkänner översiktsplanen för Västra hamnens snabbspårväg och förutsätter att staden utreder möjligheten att i den fortsatta planeringen sträva efter att Gräsviksvillornas
och Västra länkens hållplatser inte flyttas eller åtminstone se till att spårvagnshållplatsernas tillgänglighet inte försvagas väsentligt."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 30.9.2025 mennessä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 14 §:n 4 momentin mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava hyväksytystä toivomusponnesta sen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua sen hyväksymisestä.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Hanna Pund, liikenneinsinööri: 09 310 28036

hanna.pund@hel.fi