Toivomusponsi, Länsisataman pikaraitiotieyhteyden toteutus yhdessä Rautatientorin metroaseman kansiremontin kanssa
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään toivomusponnesta koskien Länsisataman pikaraitiotien toteutusta yhdessä Rautatientorin metroaseman kansiremontin kanssa
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän mahdollisuudet toteuttaa raitiotieyhteys pääosin tai kokonaan samalla kertaa Rautatientorin metroaseman kansiremontin kanssa ja nopeinta mahdollista aikataulua yhteyden avaamiselle. Nopeinta mahdollista aikataulua ja lyhintä mahdollista raitiotieliikennöinnin katkoa on selvitetty keskustan merkittävien työmaiden koordinoinnin yhteydessä. Toteutuksen vaiheistus ja aikataulut tarkentuvat hankkeiden yhteydessä. Tavoitteena on lyhin mahdollinen raitiotieliikenteen katko Hakaniemestä keskustaan ja niin, että pidempi katko tapahtuisi vain kerran kokonaisuuden rakentuessa.
Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 5.2.2025. Päätöksen mukaan Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma hyväksyttiin ohjeellisena noudatettavaksi siten, että seuraavassa vaiheessa valmistellaan hankkeesta toteutuspäätös. Jatkosuunnittelussa otetaan huomioon raitiotiehankkeen vaiheistaminen niin, että liikennöinti voi alkaa 2030-luvun alkupuolella. Länsisataman pikaraitiotien hankesuunnitelmasta ja hankkeen toteutuksesta on tarkoitus päättää kaupunginvaltuustossa viimeistään syksyllä 2026. Kaupunkistrategiassa 2025-2029 mainitaan, että Länsisataman raitiotietä viedään eteenpäin ja että toteutamme ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman.
Pikaraitiolinjan suunnitteluperusteina on ollut liikennöinti korkeintaan 45 metriä pitkillä pikaraitiovaunuilla ja viiden minuutin vuorovälillä. Nykyisiä kaupunkiraitiovaunuja pidemmät vaunut ja lisääntyvä vuoromäärä edellyttävät raitiotien infrastruktuurin kehittämistä keskustassa, vaikka reitti seuraakin jo olemassa olevaa raitiotietä Hakaniemen ja Länsiterminaalin välillä.
Länsisataman pikaraitiotien toteutus kytkeytyy aikataulullisesti keskustan ja kantakaupungin merkittäviin työmaihin. Junatien metrosillan kunto on todettu huonoksi, joten silta joudutaan uusimaan kiireellisesti. Metrosillan uudelleen rakentaminen on ajoitettu vuosille 2026-2027, ja metroliikenne joudutaan katkaisemaan Kulosaaren ja Hakaniemen metroasemien välillä yli puoleksi vuodeksi vuonna 2027. Kaivokadun kannen vesieriste (Rautatientorin metroasema ja Asematunneli) on tarkoitus uusia vuosina 2028-2029. Samassa yhteydessä peruskorjataan ja uudistetaan Kaivokadun ilmettä lisäämällä kasvillisuutta, kadun kalusteita ja uudistamalla pintarakenteita.
Raitiotieliikenteen katko Kaivokadulla on ajoitettu vuodelle 2028. Hakaniemestä keskustaan olevan raitioliikenteen katkon aikana on tarkoitus tehdä myös Länsisataman pikaraitiotien vaatimat työt Kaisaniemenkadulla ja Unioninkadulla. Helsingin yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin hankesuunnitelman laatiminen on myös aloitettu. Hankesuunnitelma on tarkoitus viedä valtuustoon päätettäväksi saman aikaisesti Länsisataman pikaraitiotien hankesuunnitelman kanssa. Mikäli Helsingin yliopiston pohjoinen sisäänkäynti päätetään rakentaa, sen rakentaminen on perusteltua ajoittaa samaan ajankohtaan Kaivokadun, Kaisaniemenkadun, Unioninkadun rakentamisen kanssa, jotta vältytään useammilta raitiotieliikenteen katkoilta.
Jotta Länsisataman pikaraitiotien liikennöinti voi alkaa, tarvitaan Kaivokadulle yleissuunnitelmassa esitetyt neljä pysäkkilaituria. Pysäkkilaiturit on tarkoitus rakentaa siinä yhteydessä, kun Kaivokatu muutetaan joukkoliikennekaduksi.
Esplanadien vesihuoltoverkosto on pääosin hyvin vanhaa ja käyttöikänsä päässä ja sen saneeraus tulee tehdä mahdollisimman pian. Vesihuoltoverkon saneeraus ja samassa yhteydessä tehtävät katujen perusparannukset on tällä hetkellä ajoitettu vuosille 2030–2032. Remontin alustavissa vaiheistussuunnitelmissa Esplanadit remontoitaisiin katu kerrallaan, jolloin liikenne voi hyödyntää Esplanadin toista katua. Esplanadien remontti vaikuttaa keskustan läpiajoliikenteeseen. Kaivokadulle esitetään Espan työmaa-aikaisina järjestelyinä yhdet ajokaistat, jolloin ajoneuvoliikenteen läpiajo Kaivokadulla sallittaisiin.
Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi tehdään eri työmaiden keskinäisen koordinoinnin vuoksi, kun Esplanadeille suunnitellut ajokaistat ovat jälleen ajoneuvoliikenteen käytössä. Silloin toteutetaan Länsisataman pikaraitioteitä palvelevat lisälaiturit. Tämä toteutus suunnitellaan niin, että se vaikuttaa mahdollisimman vähän muuhun raitioliikenteeseen Kaivokadulla. Länsisataman pikaraitiotien liikennöinti voi alkaa Kaivokadun toisen vaiheen rakennustöiden jälkeen.
Esittelijän perustelut
Toivomusponsi
Valtuutettu Otso Kivekäs on tehnyt 5.2.2025 Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelman valtuustokäsittelyn yhteydessä seuraavan toivomusponnen:
"Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma
HEL 2024-009714
5.2.2024, Asia 8, § 30
Otso Kivekäs
Hyväksyessään esityksen kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuudet toteuttaa raitiotieyhteys pääosin tai kokonaan samalla kertaa Rautatientorin metroaseman kansiremontin kanssa ja mikä olisi nopein mahdollinen aikataulu yhteyden avaamiselle.
Länsisataman pikaratikka on tärkeä saada käyttöön mahdollisimman nopeasti niin, että Laajasalon yhteys jatkuu keskustaan. Rautatientorin metroaseman remontti aiheuttaa väistämättä katkoksen ratikkaliikenteeseen. Jotta katkoja ei tule jatkuvasti, Länsisataman pikaratikan tarvitsemat muutokset lähiseudulla on syytä tehdä mahdollisuuksien mukaan samalla kertaa niin, ettei sen vuoksi jouduta tekemään uutta katkoa.
Översiktsplan för Västra hamnens snabbspårväg
HEL 2024-009714
5.2.2024, Asia 8, § 30
Otso Kivekäs
Stadsfullmäktige godkänner förslaget men förutsätter att staden utreder möjligheterna att bygga spårvägsförbindelsen huvudsakligen eller helt och hållet samtidigt som Järnvägstorgets
metrostations däck renoveras och hur snart det är möjligt att öppna förbindelsen.
Det är viktigt att trafiken på Västra hamnens snabbspårväg börjar så snart som möjligt så att förbindelsen från Degerö fortsätter till centrum. Renoveringen av Järnvägstorgets metrostation
förorsakar oundvikligen ett avbrott i spårvägstrafiken. För att undvika ständiga avbrott bör staden göra de ändringar som Västra hamnens snabbspårväg förutsätter i omgivningen under
detta avbrott om det bara är möjligt, så att det inte behövs något ytterligare avbrott."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 30.9.2025 mennessä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 14 §:n 4 momentin mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava hyväksytystä toivomusponnesta sen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua sen hyväksymisestä.
Presenter information
Ask for more info
Hanna Pund, liikenneinsinööri: 09 310 28036