Talousarvion toteutumisennuste 2025, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2025-002911
More recent handlings
This is a motion

Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 talousarvion toteutumisennuste 3 / 2025 (a-asia)

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 kolmannen toteutumisennusteen.

Esittelijän perustelut

Vuoden 2025 noudattamisohjeen mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste lautakuntansa tietoon. Toteutumisennuste on laadittu talousarviokohdittain.

Talousarvion toteutumisennusteen ensisijainen vertailuperuste on lautakunnan vuodeksi 2025 vahvistama tulosbudjetti kaupunginvaltuuston 18.6.2025, § 168 tekemin muutoksin.

Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:

  1. TA-kohta 3 10 01, Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut (brutto)
  2. TA-kohta 3 10 02, Tilat ja rakennuttaminen (netto)
  3. TA-kohta 3 10 03, Asuntotuotanto (netto)
  4. TA-kohta 3 10 08, Palvelut ja luvat (netto)
  5. TA-kohta 3 10 09, Yleisten alueiden kunnossapito (brutto)
  6. TA-kohta 3 10 04, HSL- ja HSY- kuntayhtymien maksuosuudet (brutto)
  7. TA-kohta 3 10 06, Tuki Liikenneliikelaitokselle (brutto)
  8. TA-kohta 3 10 07, Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovana eränä on:

  • brutto-talousarviokohdissa toimintamenot
  • netto-talousarviokohdissa toimintakate

Johdon huomiot, yhteenveto ja johtamistoimenpiteet poikkeamien oikaisemiseksi

Keskeisiä haasteita ja huomioita 3. ennusteen tilanteesta ja johtamistoimenpiteitä poikkeamien oikaisemiseksi.

1.

Oman asuntotuotannon aloitukset jäävät merkittävästi tavoitellusta. Syynä ovat sekä valtion tukeman asuntotuotannon merkittävät leikkaukset ja asumisoikeustuotannon lakkauttaminen että kaupungin oman välimuodon uuden asuntotuotantomallin puuttuminen. Ennuste on sama kuin Q2.

Asuntomarkkinatilanne jatkuu normaalia heikompana. Rakennuslupia on 30.9. mennessä myönnetty 2 107 uudelle asunnolle, 4 097 asunnon rakentaminen on käynnissä ja uusia asuntoja on otettu käyttöön 3 204 kappaletta (tavoite vuodelle 2025 oli 7 000 kappaletta)

Yleinen asemakaavoitustavoite on ylittymässä, ja kaupunkiuudistusalueilla on runsaasti kaavavarantoa tavoitteen mukaisesti.

Energiatehokkuustoimenpiteet ja rakentamisen kiertotalouden toimenpiteet etenevät suunnitellusti. Hankkeiden elinkaariohjauksen energiasäästötietoja ei ole vielä laskettu ja ne puuttuvat toteumasta.

Asiakas- ja kaupunkilaiskokemuksen osalta kaikkea dataa ei ole vielä saatu, mutta Q3 tulokset viittaavat siihen, ettei tavoite tule täyttymään. Asiakas- ja kaupunkilaistyytyväisyys ovat kuitenkin lähtökohtaisesti jo korkealla tasolla.

Henkilövahinkoon johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä laskee toivotulla tavalla. Tämän osalta nähdään muutos edelliseen ennusteeseen, jossa ennustettiin ettei tavoite täyttyisi.

Luonnonsuojelualue-ehdotuksia on tulossa päätöksentekoon viisi. Luontotiedon hallintaa toimialalla on yhtenäistetty muun muassa uusin ohjein ja koulutuksin, ja luontoarvokartat on julkaistu pohjatiedoksi toimialan eri prosesseille.

Uuden kaupunkistrategian vaikutuksia toimialan työhön on innostuneesti alettu ohjelmoida.

2.

TA-kohdan 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut osalta esitetään talousarvion ylitysoikeutta 0,9 miljoonalla eurolla. Syynä ylitykseen ovat rakennusten myynnin luovutustappiot sekä budjetoimattomat investoinneista käyttötalouteen kirjattaviksi tunnistetut erät, yhteensä 3,1 miljoonaa euroa.

Menoja on pystytty sopeuttamaan yhteensä noin 2,2 miljoonalla eurolla.
  • Henkilöstömenoista säästyy noin 1,4 miljoonaa euroa ja muista menoista on pystytty sopeuttamaan kustannuksia noin 0,7 miljoonaa euroa.
  • TA-kohdan 3 10 01 osalta kaupunkiympäristölautakunnassa on  28.10.2025 käsitelty kaupunginvaltuustolle osoitettu vuoden 2025 talousarvion toimintamenojen 0,9 miljoonan euron ylitysesitys.

Muut käyttötalouden TA-kohdat toteutuvat tavoitteen mukaisesti tai sen tulokseen nähden positiivisesti ylittäen.

Investointimenojen ennustetaan toteutuvan 93 %:n käyttöasteella.

3.

Syys-lokakuussa koko kaupungin henkilöstölle tehdyssä Fiilari-kyselyssä kaupunkiympäristön toimialan tulokset ovat parantuneet.

  • Työnantajan suosittelu on kasvanut edellisestä Kunta10-kyselystä (85 %) selkeästi Fiilari-kyselyn perusteella ollen nyt 88 %.
  • Lähtövaihtuvuus on pienentynyt edelleen edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna (2,1 %, Q3 / 2024), toteuma nyt 1,2 %. Yleisin lähtövaihtuvuuden syy on eläköityminen
  • Myös henkilöstön halukkuus vaihtaa työnantajaa on pienentynyt 37 % -> 29 %.
  • Vastanneista 80 % on innostunut työstään.
  • Fiilari-kyselyn mukaan 92 % kokee työnsä myös merkitykselliseksi, tämä on kasvanut merkittävästi edellisestä mittauksesta vuonna 2023, jolloin tulos oli 82 %.

Käyttötalous

3 Kaupunkiympäristön toimiala

3 Kaupunkiympäristön toimiala
TB 2025
E3 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
1 318 621
1 339 494
Valmistus omaan käyttöön
7 630
6 588
Tulot yhteensä
1 326 251
1 346 082
Toimintakulut yhteensä
-1 089 956
- 1 063 208
Toimintakate
236 295
282 874

3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut

Talousarviokohta ylittää sitovat toimintamenot yhteensä noin 0,9 miljoonalla eurolla. Kaupunkiympäristölautakunta on kokouksessaan 28.10.2025 päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle, että se myöntäisi talousarviokohdalle 3 10 01 sitovien toimintakulujen ylitysoikeuden enintään 0,9 miljoonaa euroa.

Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tuottojen (toimintatuotot ja valmistus omaan käyttöön) arvioidaan ylittävän tulosbudjetin noin 30,3 miljoonalla eurolla. Kasvu johtuu pääosin maanvuokrien vuoden 2024 toteuman takautuvasta tarkistuksesta (+4 milj. euroa) ja sisäisen vuokratulon tarkistuksesta (+8 milj. euroa). Vuoden 2025 talousarviota varten tehty arvio oli poikkeavasta inflaatiopiikistä johtuen alimääräinen (talousarvion tekemisen ajankohta vertaa elinkustannusindeksiin sidottujen maanvuokrien toteuma). Sisäisten maanvuokratulojen arvio oli indeksitarkistusten osalta puutteellinen.

Maankäyttösopimuskorvaukset nousevat 20 miljoonaa euroa mm. Lauttasaaren Vattuniemen asemakaavan lainvoimaistumisen vuoksi (valituskierrosten jälkeen)​. Kaavan lainvoimaistumisen vuotta ei tiedetty etukäteen.

Henkilöstökuluista ennakoidaan säästyvän 1,4 miljoonaa euroa rekrytointiaikataulujen tarkistamisesta johtuen.

Muut menot ylittävät budjetin yhteensä 3,1 miljoonalla eurolla, josta suurimpia ovat aikaisemmin investointina kirjatut kulut noin 1,8 miljoonaa, sisältäen muun muassa penkkilisäykset 0,75 miljoonaa euroa ja Kallion kesäkokeilu 0,55 miljoonaa euroa. Investoinneista käyttötalouteen kirjattuja eriä tunnistettiin kaikkiaan 2,5 miljoonalla eurolla, näistä on pystytty sopeuttamaan 0,7 miljoonaa euroa. Rakennusten myynnin luovutustappioita toteutuu 1,3 miljoonaa euroa muun muassa Vallilan ala-asteen, Stansvikin Kaivoshuvilan ja Kulosaaren kartanon rakennusten myynnistä. Toteutuneet myynnit eivät kata kohteiden tasearvoa ja erotus kirjataan tappioksi tulokseen.

Toimialan yhteisistä palveluista ja esikunnasta säästyy yhteensä 0,8 miljoonaa euroa, josta palvelujen ostoista 0,5 miljoonaa euroa ja henkilöstömenoista 0,3 miljoonaa euroa. Muut tilikohdat toteutuvat tulosbudjetin mukaisesti.

3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut *)
TB 2025
 
E3 / 2025
 
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
423 500
453 856
Valmistus omaan käyttöön
1 500
1 500
Tulot yhteensä
425 000
455 356
Toimintakulut yhteensä
- 83 329
- 84 257
Toimintakate
341 671
371 099

*) Talousarviokohta sisältää seuraavat kaupunkiympäristön bruttobudjetoidut toiminnot: Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus sekä toimialan yhteiset palvelut ja esikunta.

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen

Talousarviokohdan sitovan toimintakatteen ennustetaan ylittävän sitovan toimintakatteen 7,5 miljoonalla eurolla. Toimintakatteeksi ennustetaan muodostuvan 287,2 miljoonaa euroa.

Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan 8,1 miljoonaa euroa budjetoitua pienempinä, johtuen sosiaali- ja terveystoimialan talousarvion jälkeisistä sopimusmuutoksista, Pelastuslaitoksen ylläpitovuokrien tarkentumisesta sekä hankkeiden aikataulumuutoksista. Niin ikään valmistus omaan käyttöön -erän ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempänä.

Kustannusten arvioidaan alittavan budjetin yhteensä 15,6 miljoonalla eurolla. Alitus muodostuu Tilat-palvelussa, jossa säästöjä syntyy erityisesti ylläpito-, kunnossapito- ja vuokrakustannuksissa. Kustannusten alenemaa selittävät muun muassa tehdyt energiasäästötoimenpiteet, energian hintatason lasku sekä hankkeiden aikataulumuutokset. Toisaalta välillisten kustannusten ennustetaan toteutuvan suunniteltua suurempina johtuen kasvaneista ICT-menoista sekä käyttötalouteen kirjattavista tarveselvityksistä.

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen *)
TB 2025
E3 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
660 100
652 993
Valmistus omaan käyttöön
6 130
5 086
Tulot yhteensä
666 230
658 079
Toimintakulut yhteensä
-386 542
- 370 880
Toimintakate
279 688
287 199

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 03 Asuntotuotanto

Talousarviokohdan sitovan toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 2,9 miljoonaa euroa budjetoitua parempana. Toimintakatteeksi ennustetaan muodostuvan -6,3 miljoonaa euroa.

Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 0,7 miljoonaa euroa budjetoitua pienempinä. Tuottojen alitukseen vaikuttavat rakenteilla olevien hankkeiden aikataulumuutokset, joiden seurauksena osa tuloutuksista siirtyy seuraavalle tilikaudelle. Tällä hetkellä rakenteilla 42 hanketta, joissa on yhteensä 4 533 asuntoa.

Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 3,5 miljoonaa euroa budjetoitua pienempinä. Taustalla ovat muun muassa henkilöstökulut, joiden ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempänä asuntomarkkinatilanteen takia täyttämättömien vakanssien vuoksi. Palvelujen ostot toteutuvat arvioitua pienempinä mm. Hitas-asuntojen lisä- ja muutostöiden vähenemisen vuoksi. Vastikekustannusten sen sijaan ennustetaan ylittävän budjetin noin 2,0 miljoonalla eurolla asuntokaupan heikon tilanteen vuoksi. Hitas-kohteissa on runsaasti valmiita, myymättömiä asuntoja. Haso-kohteissa kysyntä on vielä osittain heikkoa erityisesti rakenteilla olevissa kohteissa. Kysyntä painottuu sekä Hitas- että Haso-kohteissa Jätkäsaareen, Kalasatamaan ja Oulunkylään.

3 10 03 Asuntotuotanto *)
TB 2025
E3 /2025
 
1 000 €
1 000€
Toimintatuotot yhteensä
26 585
25 921
Valmistus omaan käyttöön
 
 
Tulot yhteensä
26 585
25 921
Toimintakulut yhteensä
-35 800
32 241
Toimintakate
- 9 215
- 6 320

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 08 Palvelut ja luvat

Talousarviokohdan sitovan toimintakatteen ennustetaan toteutuvan noin 0,05 miljoonaa euroa budjetoitua parempana.

Toimintatuotoissa ei ennakoida merkittäviä poikkeamia budjetoituun nähden. Taksojen päivitystyö alkaa ja tavoitteena on saada päivitysesitykset päätettäväksi joulukuussa. Asukas- ja yrityspalvelujen vuoden 2025 tulokertymään vaikuttaa erityisesti ulkomainoslaitehankinnan sopimuskauden käynnistyminen. Kaduilla ja yleisillä alueilla tehtäviin töihin liittyvät tulot painottuvat loppuvuoteen. Rakennusvalvontapalveluissa tiukentunut talouden ja rakentamisen tilanne on aiheuttanut lupien peruuntumisia, ja jo maksettuja rakennusvalvontamaksuja on jouduttu palauttamaan. Myös eräpäivän siirtopyynnöt ovat lisääntyneet. Lupahakemusten määrä on maltillinen, piristymisen merkkejä ei ole havaittavissa. Korjausrakentamisen osuus rakentamisluvista kasvaa tasaisesti. Asumisen palveluiden osalta ei ole tällä hetkellä havaittavissa merkittäviä muutoksia budjetoituun.

Toimintamenojen ennakoidaan toteutuvan budjetoidun mukaisesti. Sekä palvelujen ostojen, että luottotappioiden toteuma painottuu osassa palveluista loppuvuoteen.

3 10 08 Palvelut ja luvat *)
TB 2025
E3 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
145 650
145 700
Valmistus omaan käyttöön
 
 
Tulot yhteensä
145 650
145 700
Toimintakulut yhteensä
-110 693
- 110 693
Toimintakate
34 957
35 007

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito

Toimintakulujen arvioidaan alittavan sitovan toimintakulujen määrärahan noin 0,6 miljoonalla eurolla. Tämä johtuu pääasiassa vähälumisen talven aiheuttamista säästöistä 3,4 miljoonaa euroa, tukipalveluiden projektijohtourakan tuottavuussäästöistä 0,7 miljoonaa euroa sekä sähkökustannusten säästöistä 1,0 miljoonalla eurolla. Toisaalta kuluja ovat kasvattaneet Omaisuudenhallinta-yksikön käyttötalouteen ilman määrärahasiirtoja siirtyneet, aiemmin investointeina käsitellyt erät: massakoordinointi, meriläjitys, rakentamislogistiikka sekä Malminkentän asiantuntijatyöt yhteensä noin 3,6 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut ylittyvät noin 0,2 miljoonaa euroa sekä pienemmät kaupunkitekniset työt 0,7 miljoonaa euroa.

Toimintatuotot toteutuvat noin 0,2 miljoonaa euroa arvioitua suurempina, johtuen pääasiassa taksankorotusten myötä noin 0,9 miljoonaa euroa kasvaneista talvikunnossapidon tuloista. Osallistuvan budjetoinnin osuus tuotoista toteutuu 0,7 miljoonaa euroa budjetoitua pienempänä.

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito *)
TB 2025
 
E3 / 2025
 
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
12 894
13 085
Valmistus omaan käyttöön
 
2
Tulot yhteensä
12 894
13 087
Toimintakulut yhteensä
-119 628
-118 998
Toimintakate
-106 734
- 105 911

*) Bruttobudjetoitu talousarviokohta

3 10 04 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet (brutto)

HSL-kuntayhtymän Helsingin kuntaosuuden ennustetaan olevan 301,3 miljoonaa euroa. Tästä laskutetaan budjetin mukaisesti noin 269,0 miljoonaa euroa. Taseeseen (per 31.12.2024) edellisiltä tilikausilta kertynyt ylijäämä 25,8 miljoonaa euroa käytetään kokonaan ja kattamaton kuntaosuus 6,5 miljoonaa euroa kirjataan alijäämäksi vuoden 2025 tilinpäätöksessä.

HSY-kuntayhtymän maksuosuuksien ennustetaan toteutuvan tulosbudjetin noin 2,3 miljoonan euron mukaisesti.

3 10 04 HSL- ja HSY kuntayhtymien maksuosuudet *)
TB 2025
 
E3 / 2025
 
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatulot
 
 
Toimintamenot:
- 271 309
- 271 309
- HSL:n osuus
- 269 026
- 269 026
- HSY:n osuus
- 2 283
- 2 283
Toimintakate
-271 309
-271 309

*) Bruttobudjetoitu talousarviokohta

3 10 06 Tuki Liikenneliikelaitokselle

Tuki Liikenneliikelaitokselle toteutuu noin 5,6 miljoonaa euroa budjettia pienempänä. Syy on Länsimetron vastikkeiden lasku tulosbudjetista. Myös korkokustannukset ovat laskeneet.

3 10 06 Tuki Liikenneliikelaitokselle *)
TB 2025
E3 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatulot
 
 
Toimintamenot
- 16 554
-11 000
Toimintakate
- 16 554
- 11 000

*) Bruttobudjetoitu talousarviokohta

3 10 07 Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)

Talousarviokohdan sitova toimintakate paranee noin 0,3 miljoonaa euroa. Toimintatulot toteutuvat noin 2,0 miljoonaa euroa tulosbudjettia pienempinä ja toimintamenoista säästyy noin 2,3 miljoonaa euroa.

Tuloihin vaikuttaa, että juna-asemien suunniteltuja korjauksia ei toteuteta lähestyvän investointihankkeen vuoksi, pikaraitiotie 15 radan kustannukset ovat ennakoitua pienemmät; lisäksi korkotason lasku.

Menoihin vaikuttaa, että liityntäpysäköinnissä budjetoitua enemmän kustannuksia, juna-asemien suunniteltuja korjauksia ei toteuteta lähestyvän investointihankkeen vuoksi, PR15 radan kustannukset ennakoitua pienemmät; lisäksi korkotason lasku

3 10 07 Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle *)
TB 2025
E3 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatulot
49 892
47 939
Toimintamenot
- 66 101
- 63 830
Toimintakate
- 16 209
- 15 891

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

Kaupunkiympäristön toimialan euromääräinen ennuste on esitetty liitteessä 1.

Investoinnit

Investoinnit, tulot

Kiinteän omaisuuden myyntien arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin mukaisesti. Kiinteää omaisuutta ennustetaan myytävän 50,0 miljoonalla eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 20,5 miljoonaa euroa. Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 47,5 miljoonaa euroa kirjataan tuloksi talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut.

Rakennusten myynnin luovutustappioita toteutuu 1,3 miljoonaa euroa. Toteutuneet myynnit eivät täysin kata kohteiden tasearvoa ja erotus kirjataan tappioksi tulokseen. Tappiot johtuvat tasearvojen tarkentumisesta ja myytävien kohteiden vaihtumisesta.

Väestönsuoja korvauksia ei peritä vuonna 2025.

Investoinnit, menot

Investointimenoihin on käytettävissä yhteensä 786,8 miljoonaa euroa. Ennuste on 728,6 miljoonaa euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitetut investointimäärärahat ovat 642,1 miljoonaa euroa, ennuste on 593,2 miljoonaa euroa. Investointimenojen käyttöaste on 92,6 %.

Kaupunkiympäristölautakunta on kokouksessaan 28.10.2025 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle seuraavien vuoden 2025 talousarvioon sitovaksi osoitettujen talousarviokohtien välisiä investointimäärärahojen siirtoja:

TA-kohdilta:
TA-kohdan nimi:
miljoona euroa
8 03 01 03 B
Lumen vastaanottopaikat ja hiekkasiilot
4,0
8 10 03
Sörnäistentunneli
1,5
 
 
 
TA-kohdille:
TA-kohdan nimi:
miljoonaa euro
8 10 01 02
Liittyvä esirakentaminen
1,5
8 10 02 02
Liittyvät kadut ja liikenneväylät
0,5
8 10 04 02
Liittyvät kadut ja liikenneväylät
3,5

Kaupunkiympäristön toimialan investointiennusteen yhteenveto taulukko on liitteessä 2.

Sitovat toiminnan tavoitteet

Toimialan kolmesta sitovasta tavoitteesta yhden ennustetaan toteutuvan ja kahden osalta arvioidaan, että tavoitteet eivät toteudu.

Seuraavan sitovan tavoitteen ennustetaan toteutuvan:

  • Kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, energiatehokkuus paranee ja kiertotalous vahvistuu.

Perusteet ennusteelle: toimenpiteet on ohjelmoitu, tavoitteen ennustetaan toteutuvan, vaikkakin henkilöautoliikenteen kulkutapaosuuden muutos on epävarma.

Seuraavien sitovien tavoitteiden osalta arvioidaan, että ne eivät toteudu

  • Kaupunki kasvaa tasapainossa lähiluonnon kanssa.

Perusteet ennusteelle: kaupungin oman asuntotuotannon asuntorakentamisaloitukset tulevat jäämään tavoitteesta 1 500 asunnosta, ennusteen ollessa 937 asuntorakentamisaloitusta.

  • Asiakas- ja kaupunkilaiskokemus paranee

Perusteet ennusteelle: 3. kvartaalin jälkeen asiointikokemusta (mittari 2) mittaavien asiakastyytyväisyyskyselyiden keskiarvo on 4,1. Osaa kyselyistä ei toteuteta joka kvartaali. Ennustetaan, ettei asiakastyytyväisyysmittarin tavoite 4,3 toteudu, vaan mittarin keskiarvoksi jää 4,1.

Sitovien tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearvot on esitetty liitteessä 3.

Muut toiminnan tavoitteet

Toimialalla on kymmenen muuta toiminnan tavoitetta, joista seitsemän tavoitetta on toimialan omia ja kolme kaupunkiyhteisiä (KY).

Kymmenestä tavoitteesta kahdeksan ennustetaan toteutuvan ja kahden osalta arvioidaan, että ne eivät toteudu.

Seuraavien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan:

  • Päiväkoti- ja koulurakennukset ovat terveellisiä ja mahdollistavat laadukkaan toiminnan
  • Luonnon monimuotoisuuden edellytykset vahvistuvat
  • Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus kasvaa ja liikenneturvallisuus paranee
  • Ajantasaista tietoa hyödynnetään aiempaa sujuvammin päätöksenteossa ja toiminnassa
  • Erot nuorten toimintakyvyssä ja tulevaisuudennäkymissä eri väestöryhmien välillä vähenevät (KY)
  • Väestöryhmien väliset positiiviset kohtaamiset lisääntyvät kaupunkiuudistusalueilla (KY)
  • Toimialan tuottavuusohjelman kautta tuottavuus paranee vähintään 0,5 % (KY)
  • Edistämme kaupunkilaisten työkykyä ja työllistymistä kaikissa elämänvaiheissa (KY)

Seuraavien tavoitteiden osalta arvioidaan, että tavoitteet eivät toteudu:

  • Kaupunkiympäristön omaisuuden elinkaarta johdetaan ennakoivasti ja relevanttiin tietoon pohjautuen
    • Perustelu: Kypsyystaso on noussut vähän, mutta tavoitteeseen on paljon matkaa. Toimenpiteet on ohjelmoitu, mutta muutos toimintatavoista vaatii aikaa.
  • Työhyvinvointi, motivoituneisuus ja johtaminen paranevat
    • Toimialan työhyvinvointia, motivoituneisuutta ja johtamista koskevien mittareiden toteuma-arvot ovat erittäin korkeat, vaikka tavoitearvoihin ei aivan päästä.

Muiden tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearviot on esitetty liitteessä 3.

Riskien arviointi

Toimialan merkittävimmiksi riskeiksi on tunnistettu

  1. Helsinki ei saavuta asettuja päästövähennystavoitteita sekä sään ääri-ilmiöiden lisääntyminen (liittyy merkittävään riskiin: Ilmastokriisin estämis- ja sopeuttamistoimenpiteiden epäonnistuminen.
  2. Isojen infrainvestointien ja muiden merkittävien hankkeiden aikataulut.
  3. Tavoitteiden kannalta merkittävimmät asemakaavahankkeet eivät etene päätöksenteossa tai kaavan kerrosala vähenee merkittäväksi.
  4. Henkilöriskien hallinta (liittyy merkittävään riskiin henkilöstön saatavuuteen ja jaksamiseen liittyvät riskit).
  5. Hitas- ja Haso asuntoja jää myymättä, HEKAn peruskorjaushankkeiden siirtyminen.

Riskien mahdollisten toteutumisten seuraukset ja keskeiset hallintatoimenpiteet on esitetty liitteessä 4.

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Hanna Helaste

Ask for more info

Maria Sillanpää, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36211

maria.sillanpaa@hel.fi

Piia Backström, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32098

piia.backstrom@hel.fi