Avustuksen myöntäminen, Vastuuasiantuntijaresurssin käyttö Helsingissä ja TE2024-uudistuksen vaikutukset -hanke, Työn ja talouden tutkimus Labore

HEL 2025-003134
More recent handlings
§ 12

Määrärahan myöntäminen vuodelle 2025 Laboren tutkimushankkeelle ”Vastuuasiantuntijaresurssin käyttö Helsingissä ja TE2024-uudistuksen vaikutukset”

Strategiajohtaja

Päätös

Strategiajohtaja päätti, että keskitettyyn hanketoimintaan varatusta määrärahasta talousarviokohdasta 1 50 04 voidaan myöntää kaupunginkanslian strategiaosaston kaupunkitietopalvelut-yksikölle 59 434 euroa vuodelle 2025 Työn ja talouden tutkimus LABOREn toteuttaman tutkimushankkeen ”Vastuuasiantuntijaresurssin käyttö Helsingissä ja TE2024-uudistuksen vaikutukset” Helsingin kaupungin rahoitusosuuden maksamiseksi.

Päätöksen perustelut

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu on siirtynyt kunnille vuoden 2025 alussa. Laboren toteuttaman tutkimushankkeen tavoitteena on ymmärtää TE2024-uudistuksen vaikutuksia kaupunkilaajuisesti työllisyyteen, muihin työmarkkinatulemiin sekä palveluihin ohjautumiseen. Hankkeen kokonaistavoitteena on selvittää, miten työvoimapalveluita voidaan Helsingissä kehittää niin, että tehdyt muutokset säästävät resursseja samaan aikaan parantaen työnhakijoiden hyvinvointia. Laadukkaasti tuotetun tutkitun tiedon valossa ihmiset voidaan ohjata paremmin heitä hyödyttäviin palveluihin, mikä lisää työllistymistä tai haluttaessa mahdollistaa säästöjen tekemisen heikentämättä työllistymistä. Erilaisten muutosten vaikuttavuuden arviointi mahdollistaa sen selvittämisen, millaiset muutokset lisäävät työllistymistä.

Tutkimushanke tutkii kahta Helsingin kaupungin työllisyyspalveluille relevanttia teemaa: vastuuasiantuntijaresurssin käyttöä Helsingissä sekä TE-uudistuksen vaikutuksia Helsingissä ja koko Suomessa. Yksi merkittävimmistä asioista, jota kunnat pystyvät työvoimapalveluiden organisoinnissa säätämään, on ns. luokkakokokysymys eli se, kuinka monta asiakasta yksittäisen vastuuasiantuntijan asiakassalkussa on. Henkilöstömitoituksella on merkittävä vaikutus työttömyyden hoidon kokonaiskustannuksiin. Siksi onkin tärkeää tietää mikä yhteys asiakkaiden määrällä virkailijaa kohden on työnhakijan työllisyystulemille, jotta asiakassalkkujen optimaalista kokoa voidaan arvioida palveluiden tehokkuuden näkökulmasta. Välittömät tutkimustuloksista seuraavat toimenpiteet voivat liittyä työn ja asiakasvastuiden organisoimiseen toisin tiimitasolla.

Hankkeen toisessa osuudessa arvioidaan työvoimapalveluiden uudistuksen vaikutuksia esimerkiksi työllisyyteen, muihin työmarkkinatulemiin sekä palveluihin ohjautumiseen. On avoin kysymys, lisääkö työvoimapalveluiden alueellistaminen työllisyyttä. Lisätutkimus alueellisten työvoimapalveluiden vaikutuksista on ensiarvoisen tärkeää, koska olemassa olevat aihetta käsittelevät tutkimukset eivät ole täysin reilu testi alueellistamisen toimivuudesta, sillä kaikissa niissä on ollut tilanne, jossa kunnilla on ollut kannustimia toimia muulla kuin työllisyyttä vahvistavalla tavalla. Lisäksi esimerkiksi työllisyyden kuntakokeilut olivat niin lyhyitä, ja kuntien mahdollisuudet vaikuttaa palveluvalikoimaan rajallisia, että pysyvällä työvoimapalveluiden siirrolla kuntiin voi olla enemmän potentiaalia työllisyysvaikutuksia kuntakokeiluihin verrattua. On siis tärkeää tutkia myös tämän kokonaisvaltaisemman uudistuksen vaikutuksia.

Hankkeen tuloksia on mahdollista hyödyntää sekä Helsingin kaupungin toimesta työllisyyspalveluja koskevassa päätöksenteossa että laajemminkin eri kuntien toimesta kun mietitään miten työllisyyspalvelujen resursseja kannattaa kohdentaa. Tulokset vaikuttavat suoraan henkilöresurssien kohdentamiseen siten, että julkisen työvoimapalvelun järjestäminen on kustannustehokkaampaa, jolloin kaupungin viranomaistehtävään kohdentamaa budjettia käytetään tarkoituksenmukaisemmin.
Tämän hankkeen tulosten avulla Helsingin kaupunki voi esimerkiksi arvioida kannattaako työntekijäkohtaisia asiakasmääriä pienentää vai ei, ja minkä tyylisille asiakasryhmille olisi eniten hyötyä asiakassalkun koon pienentämisestä.

Kaupunginkanslian strategiaosaston kaupunkitietopalvelut-yksikkö vastaa hankkeen seurannasta ja siihen liittyvien kustannusten maksamisesta. Lisäksi työllisyyspalveluliikelaitos on mukana yhteistyössä. Hanke alkaa vuoden 2025 alkupuolella ja on kestoltaan kaksi vuotta. Mikäli aineiston toimitus viivästyy, niin hankkeen aikataulu myöhentyy sen mukaan. Hankkeen kokonaissumma on 119 926 euroa, josta Helsingin kaupungilta haettava summa on 59 434 euroa. Kustannuksiin varaudutaan keskitetyn hanketoiminnan määrärahassa talousarviokohdassa     1 50 04.

Vastuuasiantuntijaresurssin käyttö Helsingissä ja TE2024-uudistuksen vaikutukset -tutkimushankkeelle on avattu Laske-järjestelmään projektinumero 1095160001, joka on annettu tiedoksi hankkeen vastuutaholle. Hankkeen menot tulee kirjata avatulle projektirakenneosalle.

Hanke liittyy kaupunkistrategian tavoitteeseen ”Helsinki on houkutteleva osaajille ja yrityksille”. Kaupunkistrategian mukaan ”tavoitteenamme on olla kaupunki, joka nostaa työllistymisen todennäköisyyttä työllisyyspalvelujen siirtyessä kunnille. Työllisyyspalvelut järjestetään kaikkia Helsingin resursseja hyödyntäen. Asetamme Helsingille oman työllisyystavoitteen ja nostamme työllisyysastettamme kaupungilla käytettävissä olevin keinoin. Luomme aktiivisen työvoimapolitiikan toimenpidekokonaisuuden, joka sisältää esimerkiksi kotoutumispalveluiden ja ammatillisen koulutuksen hyödyntämisen sekä osatyökykyisten työllistämisen. Otamme käyttöön uusia keinoja työllistämisessä ja etsimme ratkaisuja erityisesti nuorten ja maahanmuuttajien työllisyyden nostamiseen. Haemme yhteisiä ratkaisuja työllisyyden hoitoon yli kuntarajojen.” Tutkimushankkeen myötä selvitetään sitä, kuinka kaupunki onnistuu tässä tavoitteessa suhteessa valtion TE-toimistoon.

Kansliapäällikkö on päätöksellään 146 § 16.12.2024 jakanut osan talousarviokohdan 1 50 04 määrärahasta strategiajohtajan käytettäväksi. 

This decision was published on 27.02.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Anna Lehtovaara, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36685

anna.lehtovaara@hel.fi

Decisionmaker

Markus Kühn
strategiajohtaja
Marko Karvinen
strategiapäällikkö

Attachments

1. Tutkimussuunnitelma Labore
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.