Kotiin vietävän asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon hankinta vammaispalveluiden täysi-ikäisille asiakkaille

HEL 2025-003290

Kotiin vietävän asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon hankinta vammaispalveluiden täysi-ikäisille asiakkaille

Case 6. / 213 §

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Jenny Kasongon ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A. hyväksyä kotiin vietävän asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Ostopalvelupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Hankinnan kohde ja taustaa

Hankinnan kohteena on kotiin vietävän asumisen tuki ja lyhytaikainen huolenpito Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaispalveluiden täysi-ikäisille asiakkaille.

Kotiin vietävä asumisen tuki ja lyhytaikainen huolenpito sisältää perustason kotiin vietävän palvelun, vaativan kotiin vietävän palvelun ja erityisen vaativan kotiin vietävän palvelun.

Palvelun asiakkaina voivat olla hoitoa, huolenpitoa ja valvontaa vaativat vammaispalvelun asiakkaat, jotka asuvat yksin tai perheen kanssa. Palvelu voi olla asumisen tukea, se voi korvata päiväaikaista toimintaa tai sillä voidaan järjestää omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikaista lomitusta. Palvelun asiakkaina voivat olla myös hengityslaitteen varassa olevat henkilöt. Palvelua hankitaan vuosittain noin 50 asiakkaalle.

Perustason kotiin vietävällä palvelulla tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyvää palvelua. Palvelu voi sisältää lääkehoidon toteuttamista ja muita itsehoidollisia toimenpiteitä.

Vaativalla kotiin vietävällä palvelulla tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyvää palvelua, joka voi sisältää runsasta ohjausta ja valvontaa. Lisäksi vaativaan kotiin vietävään palveluun voi sisältyä hoidollisia toimenpiteitä, kuten lääkityksen toteuttaminen ja valvominen ja asiakkaan voinnin seuraaminen tai kivun helpottaminen.

Erityisen vaativalla kotiin vietävällä palvelulla tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyvää palvelua, joka voi sisältää runsasta ohjausta ja valvontaa. Lisäksi erityisen vaativaan kotiin vietävään palveluun voi sisältyä hoidollisia toimenpiteitä, kuten lääkityksen toteuttaminen ja valvominen ja asiakkaan voinnin seuraaminen tai kivun helpottaminen. Palvelu voi sisältää myös iv-nutritiota ja muita erityisen vaativia hoitotoimenpiteitä.

Hankinnan kohdetta ei ole aikaisemmin kilpailutettu. Kotiin vietävää lyhytaikaista huolenpitoa on hankittu asiakaskohtaisena suorahankintana eri palveluntuottajilta. Omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikaista lomitusta on hankittu palvelusetelillä. Palveluseteli ei kuitenkaan sovellu kaikille asiakkaille, ja sen vuoksi lomitusta on hankittu myös asiakaskohtaisena suorahankintana. Hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon liittyvien palveluiden järjestäminen on vammaispalvelulain muutosten myötä siirtynyt erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuollon vastuulle. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaispalvelut vastaa palvelun järjestämisestä.

Helsingin kaupungin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa kotiin vietävää asumisen tukea ja lyhytaikaista huolenpitoa Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien kotiin vietävän asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon hankinta. Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja se on myös tarkoituksenmukainen tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Hankinnan myötä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala toteuttaa sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja takaa palvelutoiminnan jatkuvuuden. Tilaajan ja palveluntuottajan välisessä sopimuksessa huomioidaan sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset sopimuksen sisällöstä. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Tarjouskilpailu

Kotiin vietävän asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankinnassa on kolme osa-aluetta, jotka ovat:

osa-alue 1: Perustason kotiin vietävä palvelu

osa-alue 2: Vaativa kotiin vietävä palvelu

osa-alue 3: Erityisen vaativa kotiin vietävä palvelu

Esityksen liitteenä (1–5) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa on määritelty hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tarjousten vertailuperuste

Palveluntuottaja voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi yhden tai useamman osa-alueen palveluntuottajaksi. Tarjoukset vertaillaan osa-alueittain. Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska laatu on huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa asettamalla tarjoajille ja palvelulle korkeat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Hankintamenettelyllä perustetaan puitejärjestely. Osa-alueeseen 1 valitaan kymmenen (10) palveluntuottajaa, osa-alueeseen 2 valitaan seitsemän (7) palveluntuottajaa ja osa-alueeseen 3 valitaan seitsemän (7) palveluntuottajaa. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen osa-alueittain vertailuhinnan perusteella.

Asiakkaalle palveluntuottaja valitaan etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä, joka soveltuu asiakkaan tarpeisiin. Hankintamenettelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden palveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.3.2026, ja se päättyy 29.2.2028. Sopimuskauden jälkeen tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta enintään kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokausi mukaan lukion on 10 000 000 euroa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Toimivalta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 17.12.2024 § 281 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

This decision was published on 13.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Juha Jolkkonen

Title
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Minna Eronen

Title
Ostopalvelupäällikkö

Attachments

1. Confidential: HankL 60§ 138§
2. Confidential: HankL 60§ 138§
3. Confidential: HankL 60§ 138§
4. Confidential: HankL 60§ 138§
5. Confidential: HankL 60§ 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.