Oikaisuvaatimus koskien päätöstä henkilökohtaisen avun palveluntuottajan hyväksymättä jättämisestä
Oikaisuvaatimus koskien päätöstä henkilökohtaisen avun palveluntuottajan hyväksymättä jättämisestä
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä AvunAvain Oy:n oikaisuvaatimuksen ostopalvelupäällikön päätöksestä 6.3.2025 § 24 olla hyväksymättä AvunAvain Oy:ta (3013511–7) vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
AvunAvain Oy voi hakeutua henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi uudelleen toimittamalla hakemuksen liitteineen vammaispalveluihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Vammaispalvelujen ostopalvelupäällikkö on tehnyt 6.3.2025 § 24 päätöksen olla hyväksymättä AvunAvain Oy:ta (3013511–7) vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi on vastaanottanut 16.12.2024 AvunAvain Oy:n hakemuksen vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi. Hakemuksesta puuttui kopiot vastuuhenkilön työtodistuksista.
Henkilökohtaisen avun palvelun vastuuhenkilöltä edellytetään sosiaalialan tuntemusta tai kokemusta sosiaalialan yrittäjänä toimimisesta tai vastaavan tyyppisten palvelujen järjestämisestä. Vastuuhenkilöllä on oltava vähintään kaksi vuotta sosiaali- ja terveysalan työkokemusta. Hakemuksen käsittelyä varten pyydettiin henkilökohtaisen avun vastuuhenkilön työtodistuksia, mutta näitä ei ole toimitettu.
Ostopalvelupäällikkö on hylännyt hakemuksen, koska saatujen selvitysten perusteella AvunAvain Oy ei täytä vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajalle asetettuja edellytyksiä.
AvunAvain Oy (jatkossa oikaisuvaatimuksen tekijä) on toimittanut 19.3.2025 ostopalvelupäällikön päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen kumoamista ja oikaisuvaatimuksen tekijän hyväksymistä vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi.
Perusteluina oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että se on toimittanut kaikki vaaditut tiedot, mukaan lukien hallintoa, palveluita, työntekijöitä ja asiakasmääriä koskevat tiedot.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä tuo esiin, että se on toimittanut vastuuhenkilön kelpoisuuden todistavat asiakirjat, mutta niitä ei ole huomioitu asianmukaisesti.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä ilmoittaa, että on tarkistanut ja päivittänyt kaikki yritystä ja sen palvelua kuvaavat tiedot yhdenmukaisiksi ja on valmis korjaamaan lisää, jos ristiriitaisuuksia ilmenee.
Oikaisuvaatimuksen perusteiden arviointi
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyi 25.11.2019 § 155 palvelusetelitoiminnan sääntökirjan yleisen osan ja 4.5.2022 § 83 sääntökirjan vammaisten henkilökohtaisen avun palvelukohtaisen osan. Sääntökirjassa Helsingin kaupunki asettaa palveluntuottajille palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit ja velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä.
Vastuuhenkilöltä edellytetään sosiaalialan tuntemusta tai kokemusta sosiaalialan yrittäjänä toimimisesta tai vastaavan tyyppisten palvelujen järjestämisestä. Vastuuhenkilöllä on oltava vähintään kaksi vuotta sosiaali- ja terveysalan työkokemusta.
Palveluntuottajan vastuuhenkilön tulee vastata palvelujen laadusta, asianmukaisuudesta ja turvallisuudesta. Tämän vuoksi häneltä edellytetään sekä työkokemusta että sosiaalialan tuntemusta tai kokemusta sosiaalialan yrittäjänä toimimisesta tai vastaavan tyyppisten palvelujen järjestämisestä. Hakemuksen käsittelyä varten pyydettiin henkilökohtaisen avun vastuuhenkilön työtodistuksia, mutta näitä ei ole toimitettu aikaisemmin eikä oikaisuvaatimuksen liitteenä. Oikaisuvaatimuksen tekijää pyydettiin sähköpostitse 3.4.2025 vielä erikseen toimittamaan työtodistukset. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei toimittanut vastuuhenkilön työtodistuksia ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Oikaisuvaatimuksen tekijä tuottaa ilmoituksensa perusteella useita eri sosiaalihuollon palveluja. Soteri-rekisteriotteessa, omavalvontasuunnitelmassa, yrityksen verkkosivuilla sekä hakemusta varten pyydetyssä lisäselvityksessä on toisistaan poikkeavia tietoja.
Henkilökohtaisen avun sääntökirjan mukaan palvelua valvotaan ja tuotetaan palveluntuottajan laatiman omavalvontasuunnitelman mukaisesti. Hakeutuessaan henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi palveluntuottaja toimitti omavalvontasuunnitelman, josta puuttui kokonaan henkilökohtaisen avun palvelu. Palveluntuottajaa ohjattiin täydentämään omavalvontasuunnitelmaa ja lisäämään siihen henkilökohtaisen avun palvelun omavalvonnan ja palvelun sisällön tiedot.
Tämän jälkeen oikaisuvaatimuksen tekijä täydensi omavalvontasuunnitelmaa. Päivitetyn omavalvontasuunnitelman mukaan yritys ilmoittaa tarjoavansa henkilökohtaista kotitukea vammaisille henkilöille, ikäihmisille ja perheille. Omavalvontasuunnitelmassa mainitaan yrityksen tuottamia useita eri sosiaalihuollon ja muita palveluja. Omavalvontasuunnitelmassa eri palveluiden eroja ei ole huomioitu eikä suunnitelmassa ole konkreettisesti kuvattu yrityksen toimintaa. Toimitettu omavalvontasuunnitelma ei täytä henkilökohtaisen avun sääntökirjassa edellytetyn omavalvontasuunnitelman vaatimuksia, koska sen perusteella palvelun laadunvalvonta ja tuottaminen eivät toteudu.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta seikkaa, jonka perusteella asia tulisi ratkaista toisin kuin alkuperäisessä päätöksessä on tehty.
Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty väitteitä tai näyttöä siitä, että ostopalvelupäällikön päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus Vammaispalvelut Vammaispalvelujen järjestäminen Ostopalvelupäällikkö 06.03.2025 § 24
Päätös
Vammaispalvelujen ostopalvelupäällikkö päätti olla hyväksymättä Yritys AvunAvain Oy:ta (3013511–7) vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 01.10.2013 § 319 hyväksynyt palvelusetelin yhdeksi vammaisten henkilökohtaisen avun järjestämistavaksi. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 26.4.2022 § 82 vahvistanut palvelusetelin arvon 1.8.2022 alkaen.
Sosiaali- ja terveystoimialan johtaja hyväksyi 25.11.2019 155 § palvelusetelitoiminnan sääntökirjan yleisen osan ja 4.5.2022 83 § sääntökirjan vammaisten henkilökohtaisen avun palvelukohtaisen osan. Sääntökirjassa kunta asettaa palveluntuottajille palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimi on vastaanottanut 16.12.2024 AvunAvain Oy:n hakemuksen vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajaksi. Hakemus on ollut puutteellinen ja yritys on lähettänyt erillisen selvityksen yrityksen hallinnosta, palveluista, työntekijöistä ja asiakasmääristä 18.2.2024 mennessä.
Vastuuhenkilöltä edellytetään sosiaalialan tuntemusta tai kokemusta sosiaalialan yrittäjänä toimimisesta tai vastaavan tyyppisten palvelujen järjestämisestä. Vastuuhenkilöllä on oltava vähintään kaksi vuotta sosiaali- ja terveysalan työkokemusta. Hakemuksen käsittelyä varten pyydettiin henkilökohtaisen avun vastuuhenkilön työtodistuksia, mutta näitä ei ole toimitettu. AvunAvain Oy:n toimitusjohtaja toimii myös henkilökohtaisen avun palvelun vastuuhenkilönä.
Palveluntuottajan tulee vastata tuottamiensa palvelujen laadusta, asianmukaisuudesta ja turvallisuudesta. AvunAvain Oy tuottaa useita eri sosiaalihuollon palveluja. Soteri-rekisteriotteessa, omavalvontasuunnitelmassa, yrityksen verkkosivuilla sekä hakemusta varten pyydetyssä lisäselvityksessä on toisistaan poikkeavat tiedot.
Saatujen selvityksen perusteella Yritys AvunAvain Oy ei täytä vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajalle asetettuja edellytyksiä.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 29.9.2021 § 185, että vammaistyön ostopalvelupäällikkö hyväksyy vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajat tai peruuttaa hyväksynnän.
Lisätiedot
Elina Rauhala, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 32802
This decision was published on 25.04.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859
Elina Rauhala, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 32802