Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Seurahuonepub Oy:lle

This is a motion

Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Seurahuonepub Oy:lle

Environment and Permits Sub-committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä terveydensuojelulain (763/1994) 27 §:n nojalla Seurahuonepub Oy:n poistamaan Seurahuone Pub ravintolan tiloista aiheutuvan meluhaitan, joka aiheuttaa terveyshaitaksi luokiteltavan olosuhteen asunnossa osoitteessa Hiihtomäentie 14 **********

Meluhaitta tulee poistaa siten, että asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (545/2015) (asumisterveysasetus) 12 §:n melulle asetetut toimenpiderajat eivät ylity. Terveyshaitta on poistettava kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristö- ja lupajaosto asettaa terveydensuojelulain 53 §:n nojalla päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 15 000 euron uhkasakon Seurahuonepub Oy:lle.

Ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi erillisellä päätöksellä, ellei velvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan terveydensuojeluviranomaisena.

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan ympäristö- ja lupajaosto päättää mm. terveydensuojelulaissa kunnalle annetusta tehtävästä.

Velvoitettu

Seurahuonepub Oy / Seurahuone Pub, Hiihtomäentie 14 C, 00810 HELSINKI, (Y-tunnus 1859792-5).

Vireilletulo ja taustaa

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut otti asian vireille (20.8.2024) musiikkimeluhaitasta aiheutuvana terveyshaittaepäilynä.

Tarkastukset

Ympäristöpalvelut teki asunnontarkastuksen (13.9.2024) ja kehotti Seurahuonepub Oy:tä ryhtymään toimiin melusta aiheutuvan terveyshaitan poistamiseksi niin, että asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajat eivät ylity (liite 1). Seurahuonepub Oy ei antanut kirjallista vastinetta ympäristöpalvelujen kehotukseen. Em. syystä ympäristöpalvelut kävi ko. ravintolassa keskustelemassa melun vähentämistoimista, jolloin Seurahuonepub Oy lupasi parantaa ravintolatilan ääneneristävyyttä. Seurahuonepub Oy:n melun vähentämistoimien valmistuttua kertoi tutkitun asunnon asukas ravintolan toiminnasta aiheutuvan meluhaitan edelleen jatkuvan.

Ympäristöpalvelut teki toisen asunnontarkastuksen (7.12.2024) ja kehotti uudelleen Seurahuonepub Oy:tä jatkamaan toimenpiteitä meluhaitan vähentämiseksi niin, että asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajat tutkitussa asunnossa eivät ylity (liite 2). Asukas kertoi ravintolan aiheuttaman meluhaitan jatkuvan edelleen ympäristöpalvelujen kehotuksista huolimatta.

Ympäristöpalvelut teki kolmannen asunnontarkastuksen (17.1.2025) ja kehotti Seurahuonepub Oy:tä ryhtymään välittömästi toimiin meluhaitan vähentämiseksi, siten että asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajat eivät ylity tutkitussa asunnossa (liite 3).

Kuuleminen

Tarkastusten (13.9.2024, 7.12.2024 ja 17.1.2025) perusteella ympäristöpalvelut kuuli 28.1.2025 Seurahuonepub Oy:tä, asukasta sekä Kiinteistö Oy Hiihtomäentie 14 kuulemiskirjeellä määräyksen antamista varten (liite 4).

Kuulemiseen saatiin 30.1.2025 yksi vastine, jossa asukas kertoi meluhaitan edelleen jatkuvan (liite 5).

Ympäristöpalvelut kuuli uudelleen 20.3.2025 asianosaisia meluhaitasta (liite 8). Tällä kuulemisella varattiin muun ohella Seurahuonepub Oy:lle mahdollisuus antaa vastineensa asukkaan 30.1.2025 ensimmäiseen kuulemiseen toimittamasta vastineesta.

Kuulemiseen saatiin yksi vastine (liite 9). Vastineessa asukas kertoi meluhaitan edelleen jatkuvan samanlaisena kuin aiemmassa asukkaan vastineessa (liite 5) on kerrottu.

Esittelijän perustelut

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan, jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain 27 §:n 2 momentin mukaan, jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakennuksen rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä, haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, ellei muualla laissa toisin säädetä. Jos terveyshaitta aiheutuu kuitenkin asunnon tai muun oleskelutilan käytöstä, joka ei ole tavanomaista, terveyshaitan poistamisesta vastaa asunnon tai muun oleskelutilan haltija. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka vastuulla haitta on, ryhtymään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisiin terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi.

Terveydensuojelulain 27 §:n 4 momentin mukaan määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin.

Asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) (asumisterveysasetus) 3 §:n 1 momentin mukaan terveyshaitta on arvioitava kokonaisuutena siten, että altisteen toimenpiderajaa sovellettaessa otetaan huomioon altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto, mahdollisuudet välttyä altistumiselta tai poistaa haitta sekä poistamisesta aiheutuvat olosuhteet ja muut vastaavat tekijät.

Asumisterveysasetuksen 12 §:n mukaan asunnon terveydellisten olosuhteiden sisämelun päivä- ja yöajan keskiäänitasoon sovelletaan asetuksen liitteen 2 taulukoiden 1 ja 2 toimenpiderajoja. Lisäksi yöaikainen (klo 22-7) musiikkimelu tai muu vastaava mahdollisesti unihäiriötä aiheuttava melu, joka erottuu selvästi taustamelusta, ei saa ylittää 25 dB (LAeq) yhden tunnin keskiäänitasona yöaikaan (klo 22-7) mitattuna niissä tiloissa, jotka on tarkoitettu nukkumiseen.

Ympäristöpalvelut on todennut asunnontarkastuksilla 13.9.2024, 7.12.2024 ja 17.1.2025 osoitteessa Hiihtomäentie 14 ********** musiikkimelun vuoksi sellaiset olosuhteet, joista voidaan katsoa aiheutuvan terveydensuojelulain 1 ja 26 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa. Asumisterveysasetuksen 3 §:n 1 momentin mukaan terveyshaittaa on arvioitu kokonaisuutena huomioiden aistinvaraiset havainnot ja mittaustulokset. Musiikkimelu on aiheutunut Seurahuone Pub ravintolan toiminnasta.

Tutkitun asunnon nukkumiseen käytetyssä huoneessa voitiin kuulla em. tarkastusten aikana musiikkimelua sekä ko. ravintolan asiakkaiden aiheuttamaa melua. Ympäristöpalvelujen tekemien asunnontarkastusten perusteella asumisterveysasetuksen melun yöajan toimenpiderajat ylittyivät tehtyjen tarkastuksien aikana melumittauksissa. Tarkastuksilla (13.9.2024 ja 17.1.2025) musiikkimelun yöaikainen toimenpideraja 25 dB (LAeq) ylittyi selvästi jokaisessa mittauksessa. Tarkastuksella (7.12.2024) ravintolasta kuului voimakasta musiikkimelua, mutta melun riittävän tarkka mittaaminen ei ollut mahdollista häiritsevän liikennemelun vuoksi.

Ravintolan toiminnanharjoittaja on kertonut tehneensä toimia musiikkimeluhaitan vähentämiseksi, mutta tehdyt toimet eivät ole asukkaalta saadun palautteen perusteella olleet riittäviä.

Asukas on välittänyt tietoa meluhaitan jatkumisesta sähköpostilla (liitteet 6 ja 7).

Koska terveyshaittaa aiheuttava Seurahuonepub Oy:n toiminta on todettu asunnontarkastuksilla, Seurahuonepub Oy:n toimet musiikkimeluhaitan vähentämiseksi eivät ole olleet riittäviä ja asukkaan kertoman mukaan haitta on jatkunut edelleen vuoden 2025 aikana, ympäristö- ja lupajaosto katsoo tarpeelliseksi ja perustelluksi määräyksen antamisen edelleen jatkuvan musiikkimeluhaitan poistamiseksi.

Velvoite on kohdistettu Seurahuonepub Oy:lle, joka vastaa toiminnasta ravintolatilassa, ja jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Velvoitteen täyttämiseksi annettu määräaika on kohtuullinen meluhaitasta aiheutuvan terveyshaitan poistamiseen.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Terveydensuojelulain 53 §:n 2 momentin mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai että toiminta keskeytetään tai kielletään. Terveydensuojelulain 53 §:n 3 momentin mukaan uhkasakkoa, teettämisuhkaa ja keskeyttämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/90) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Määräyksen tehosteeksi on tarpeellista asettaa uhkasakko, kun otetaan huomioon se, ettei velvoitettu ole ryhtynyt tehokkaisiin toimenpiteisiin kehotuksista huolimatta. Asiassa on huomioitu myös se, että terveyshaitta ilmenee nukkumiseen käytettävässä tilassa ja näin ollen määräyksen noudattaminen on erityisen tärkeää ja sitä on syytä tehostaa uhkasakolla.

Täytäntöönpano

Tätä päätöstä on terveydensuojelulain 56 §:n 7 momentin nojalla noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Ilmoitusvelvollisuus

Jos edellä mainittu kiinteä tai irtain omaisuus (Seurahuone Pub ravintolan ravintolatila osoitteessa Hiihtomäentie 14 C) tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolain 18 §).

Sovelletut oikeus- ja muut ohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 26, 27, 53 ja 56 §

Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 15, 17 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 1, 2, 3, 4, 11,12 ja 13 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi Seurahuonepub Oy:lle saantitodistuskirjeenä ja muille kirjeitse.

Presenter information

vs. yksikön päällikkö
Päivi Vepsäläinen

Ask for more info

Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 64545

timo.koskinen@hel.fi