Hankinta, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos, rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2025-004301
More recent handlings
§ 30

Yksikönjohtajan pienhankintapäätös, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti valita edullisimman tarjouksen jättäneen Raju Kivi Oy:n Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatoksen urakoitsijaksi ajalle 5.5.2025 -30.9.2025.

Hankinnan ennakoitu enimmäisarvo tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on 74 054,25 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun muutoksenhakuaika on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu urakoitsija ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä pääosin kilpailutettuja aliurakoita ja hankintoja.

Tämä erillinen Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatoksen rakentamisurakka on tyypillinen alihankintana tilattava urakka. Urakassa toteutettava tammenlehtikatos sisältyy laajempaan kokonaisuuteen Kuninkaantammen alueen rakentamisessa. Työn luonteen vuoksi on tarkoituksen mukaista kilpailuttaa kyseinen urakka erillisurakkana. Sopimuksessa teetettävä tammenlehtikatos on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tilaamiin rakennuskohteisiin liittyviä töitä, ja ne rahoitetaan tilaajan kohteelle varaamista määrärahoista.

Hankintailmoitus on julkaistu 17.3.2025 Hilma-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelussa tunnuksella HEL 2025-004301. Tarjouspyyntö on tämän päätöksen liitteenä.

Hankinnan ennakoitu arvo ei ylittänyt julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, "hankintalaki") 25 §:n mukaista kansallista kynnysarvoa, joten hankintaan ei sovelleta hankintalakia. Kyse on pienhankinnasta.

Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Kilpailutuksen aikana annettiin kaksi lisäkirjettä.

Lisäkirje nro 1 / 28.3.2025, missä ilmoitettiin suunnitelma-asiakirjoihin lisätystä ifc-suunnitelma tiedostosta. Lisäkirjeen nro 1 liitteenä suunnitelma-asiakirjoihin lisättiin RAK-Tammenlehtikatos.ifc -tiedosto. Lisäkirje nro 1 / 28.3.2025 on tämän päätöksen liitteenä.

Lisäkirje nro 2 / 3.4.2025, missä ilmoitettiin suunnitelma-asiakirjoihin lisätystä dfx-suunnitelmakansioista. Lisäkirjeen nro 2 liitteenä suunnitelma-asiakirjoihin lisättiin dfx-suunnitelmakansiot. Lisäkirje nro 2 / 3.4.2025 on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 31.3.2025 klo 12.00 asti. Hankintaa koskien esitettiin kuusi lisäkysymystä. Kaikkiin kysymyksiin vastattiin hankintailmoituksessa ilmoitetussa aikataulussa ennen torstaita 3.4.2025 klo.15.00. Lisätietokysymykset, ja niihin annetut vastaukset ovat tämän päätöksen liitteenä.

Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 8.4.2025 klo. 12.00 mennessä sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, mikä on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat viisi yritystä:

Rajukivi Oy
Silvertek Oy
Terrawise Oy
VRJ Etelä-Suomi Oy
Vs-Welding Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat yhteisiä kriteereitä ja soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoajat olivat ilmoittaneet täyttävänsä soveltuvuusvaatimukset.

Tämän jälkeen tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia sekä ne täyttivät yhteiset kriteerit ja soveltuvuusvaatimukset, ja kaikki tarjoajat pääsivät mukaan tarjousvertailuun. Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli halvin hinta, hintavertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä. Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuun (1233/2006) 5§:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Voittamassa olevalta Rajukivi Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys. Lisäksi tarjoaja toimitti muut tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän soveltuvuusvaatimukset kaikilta vaadituilta osilta.

Yksikköhintaperusteisen kokonaisurakan yksikköhintaluettelo perustuu tarjoajan tarjouksessaan antamiin yksikköhintoihin. Koko urakan vertailusumma muodostuu yksikköhintojen ja tilaajan tarjouspyynnössä ilmoittamien arvioitujen suoritemäärien mukaan lasketusta urakkasummasta.

Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 64 395,00 euroa (AVL 8 c §). Arvio päätöksen mukaisesta ennakoidusta arvosta koostuu tarjouksen vertailuhinnasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksella. Lisä- ja muutostöitä voivat olla esim. määrä- ja suunnitelmamuutokset ja toteutuksen aikana ilmenevät lisätyötarpeet, tarjouksessa annetut yksikköhinnat ovat kiinteitä koko sopimus ajan. Arvio hankinnan suuruudesta lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien ovat näin ollen 74 054,25 euroa (AVL 8 c §).

Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankinta koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Vertailuhintatiedot ovat kuitenkin aina julkisia.

This decision was published on 06.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Eila Hägg, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 70042

eila.hagg@hel.fi

Ilkka Koivula, projektipäällikkö, puhelin: +358931039821

ilkka.koivula@hel.fi

Decisionmaker

Rainer Sirén
yksikönjohtaja

Attachments

1. Tarjouspyyntö, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
2. Avauspöytäkirja, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
3. Lisäkirje Nro 1, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
4. Lisäkirje Nro 2, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
5. Kysymykset ja vastaukset, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
6. Vertailutaulukko, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
7. Hintavertailutaulukko, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.
8. Urakkasopimusmalli, Taidemaalarinpuiston tammenlehtikatos
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.