Uhkasakon asettaminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Kiinteistö Oy Sienikuja 2

HEL 2025-004356
More recent handlings
§ 13

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja on päättänyt asettaa kiinteät uhkasakot palotarkastuksella annettujen määräysten tehostamiseksi. Päävelvoitteet ja niiden tehostamiseksi asetetut uhkasakot on yksilöity jäljempänä tässä päätöksessä.

Päätökseen velvoitettu

Kiinteistö Oy Sienikuja 2, Y-tunnus: 2402461-3, kiinteistötunnus: 091-041-0172-0006

Asian taustat

Kiinteistö Oy Sienikuja 2:ssa (Sienikuja 2, pysyvä rakennustunnus 24990) tehtiin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen valvontasuunnitelman mukainen määräaikainen palotarkastus 11.6.2024. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 28.8.2024, pöytäkirjan numero 98 346.

Tarkastuksella havaittiin puutteita, jotka määrättiin korjattavaksi 30.9.2024 mennessä. Pelastusviranomainen suoritti asiakirjajälkivalvontaa korjauksille annetun määräajan jälkeen 23.01.2025, pöytäkirjan numero 100 230. Jälkivalvonnassa havaittiin, ettei määräyksiä ole noudatettu.

Pelastusviranomainen voi pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaan tehostaa antamaansa määräystä tai kieltoa uhkasakolla. Tällä tarkoitetaan, että pelastusviranomainen voi asettaa ja myöhemmin tuomita uhkasakon, jos annettuja määräyksiä ei noudateta. Uhkasakon tavoitteena on varmistaa, että päävelvoitteet täytetään.

Kuuleminen

Pelastusviranomainen on kuullut velvoitettavaa osapuolta mahdollisesta uhkasakosta 23.01.2025, pöytäkirjan numero 100 231. Kuulemisaikaa varattiin 24.2.2025 asti. Kuuleminen perustuu uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:ään ja hallintolain (434/2003) 6 luvun 34 §:ään, jonka mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Asianosaiselle on annettu mahdollisuus antaa oma selityksensä seuraavista päävelvoitteista:

Päävelvoitteet

Päävelvoite 1

Kohteen ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on puhdistettava siten, ettei niistä aiheudu tulipalon vaaraa. (Pelastuslaki 379/2011 13 §)

Määräaikaisella palotarkastuksella käydyn keskustelun yhteydessä todettiin, ettei ilmanvaihtokanavien puhdistuksen ajankohdasta ole tietoa eikä dokumentteja tehdyistä puhdistustöistä ollut saatavilla.

Pelastuslain 379/2011 13 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan on huolehdittava, että ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on huollettu ja puhdistettu siten, ettei niistä aiheudu tulipalon tai sen leviämisen vaaraa.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 5000 € uhkasakkona.

Päävelvoite 2

Yläkerran autohallin pikapalopostien toimintakunnosta on huolehdittava valmistajan ohjeen mukaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §)

Määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä havaittiin, ettei rakennuksen yläkerran autohallin pikapaloposteja ollut huollettu.

Pelastuslain (379/2011) 12.1,1 §:n mukaan vaadittu tai viranomaisen määräämä sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Pelastuslain 12.2 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan velvollisuutena on huolehtia alkusammutusvälineiden toimintakunnosta.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 1500 € uhkasakkona.

Päävelvoite 3

Väestönsuojan laitteet on huollettava ja tarkastettava. Tarkastukseen on sisällytettävä laitteiden toimintakunto ja ilmanvaihtojärjestelmien toiminta (tiiveyskoe). (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

Määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä havaittiin, ettei rakennuksen väestönsuojan varusteita ja laitteita ollut kunnossapidetty.

Pelastuslain (379/2011) 12.1,5 §:n mukaan vaaditut tai viranomaisten määräämät väestönsuojien varusteet ja laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Pelastuslain 12.2 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan velvollisuutena on huolehtia väestönsuojien varusteiden ja laitteiden toimintakunnosta.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 3000 € uhkasakkona.

Päävelvoite 4

Kohteen sähkölaitteistolle on tehtävä määräaikaistarkastus. (Pelastuslaki 379/2011 9 § ja 14 §)

Tarkastuksen yhteydessä havaittiin, ettei rakennuksen sähkölaitteistoja oltu kunnossapidetty ja tarkastettu pelastuslain 9.1,1 ja 14 §:n edellyttämällä tavalla. Pelastuslain 9.1,1 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen.

Pelastuslain 14.1,1 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä. Sähköturvallisuudesta ja -laitteistoista huolehtiminen on merkittävä osa rakennuksen paloturvallisuutta. Sähkölaitteistojen säännöllisillä tarkastuksilla sekä huolto- ja kunnossapitotoimenpiteillä voidaan ennaltaehkäistä mahdollisia onnettomuus- ja tulipalotilanteita, jotka aiheutuvat viallisista sähkölaitteistoista.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 1000 € uhkasakkona.

Asianosaisen vastine

Asianosainen ei ole antanut kuulemisaikana kirjallisia vastineita.

Vastineen käsittely

Asianosainen ei ole antanut kuulemiseen varatun ajan sisällä vastinetta päävelvoitteiden osalta. Yllä eritellyt päävelvoitteet ovat edelleen voimassa. Näiden päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan uhkasakot.

Päätöksen perustelut

Asianosainen ei ole annetusta neuvonnasta ja kehotuksesta huolimatta korjannut päävelvoitteita pelastuslain (379/2011) säännösten vaatimalle tasolle. Asianosaisella ei ole ollut esittää pätevää syytä annettujen määräysten noudattamatta jättämiselle.

Koska päävelvoitteita ei ole noudatettu, pelastusviranomainen katsoo uhkasakon asettamisen tarpeelliseksi asioiden korjaamiseksi lain vaatimalle tasolle. Toimivaltainen viranomainen asettaa uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti kiinteät uhkasakot yllä eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi.

Velvoitetun osapuolen tulee noudattaa päävelvoitteita tässä päätöksessä annettuun määräaikaan mennessä. Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.

Määräaika

Päävelvoitteita on noudatettava 2.5.2025 mennessä. Jos velvoitteet täytetään määräaikaan mennessä, uhkasakkoa ei tuomita.

Yhteenveto asetetuista uhkasakoista

1: Ilmanvaihtokanavien ja -laitteiden puhdistus - 5000 €
2: Pikapalopostien toimintakunnosta huolehtiminen - 1500 €
3: Väestönsuojan laitteiden tarkastus ja huolto - 3000 €
4: Sähkölaitteiston määräaikaistarkastus - 1000 €

Toimivaltaperuste

Pelastustoimen palvelukokonaisuutta johtaa pelastuskomentaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5 §:n ja Helsingin pelastuslaitoksen toimintasäännön 2 luvun mukaan toimivalta uhkasakon päättämisessä on pelastuskomentajalla.

Valitusosoitus

Asianosainen saa hakea ratkaisuun muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lainvoimainen, kun valitusaika on päättynyt tai tehty valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän päätöksen liitteenä.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan asiassa velvoitetulle Kiinteistö Oy Sienikuja 2:lle saantitodistuskirjeenä.

Ilmoitusvelvollisuus

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)

Tällä tarkoitetaan sitä, jos omistajuus tai omaisuuden käyttöoikeus muuttuu, uuden omistajan on saatava tieto, että hän on velvoitettu täyttämään tässä päätöksessä esitetyt velvoitteet. Uudesta omistajasta tai käyttöoikeuden haltijasta on ilmoitettava myös pelastusviranomaiselle.

Ilmoitus maanmittauslaitokselle

Pelastusviranomainen toimittaa maanmittauslaitokselle ilmoituksen kiinteistöä 091-041-0172-0006 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

This decision was published on 31.03.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Ask for more info

Arto Ahonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31281

arto.ahonen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. PTK_100231
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.