Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Nuutti Hyttisen ym. valtuustoaloitteeseen koskien metroaseman bussiterminaalin liikennejärjestelyjen toimivuuden parantamista Vuosaaressa

HEL 2025-004477
Case 18. / 544 §

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Nuutti Hyttisen ym. valtuustoaloitteeseen koskien metroaseman bussiterminaalin liikennejärjestelyjen toimivuuden parantamista Vuosaaressa

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Aloitteessa esitetään, että kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin jalankulkijoiden liikennevalojen toteuttamiseksi Vuosaaren metroaseman itäisen sisäänkäynnin edustalle ja selvittää, olisiko vastaavalle järjestelylle tarvetta myös muualla runkolinjojen reittien varrella runkolinjojen liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi.

Vuosaaren metroasemalle Valkopaadentien nykytilanteen liikennejärjestelyihin on mahdollista toteuttaa tavanomainen suojatien valo-ohjaus, mutta ratkaisu ei käytännössä paranna joukkoliikenteen toimivuutta. Metroaseman edustan katuosuuden laajempi liikennejärjestelyiden kehittäminen on sen sijaan tarpeellista myöhemmin Vuosaaren terminaalialueen peruskorjauksen yhteydessä. Terminaalin kevyemmistä pysäkkimuutoksista ja laiturijaosta käynnistetään suunnittelu syyskaudella, jotta bussiliikenteen toimivuuteen saadaan parannuksia jo lyhyemmällä aikavälillä. Liikennejärjestelmän kannalta keskeisimpien bussireittien laatutason parantaminen on myös ajankohtaista ja reittikohtaisia parantamisprojekteja on tarkoitus käynnistää ensi vuonna.

Vuosaaren metroaseman itäinen lippuhalli sisäänkäynteineen avautuu Valkopaadentielle suoraan vastapäätä Columbuksen kauppakeskusta. Bussiterminaali on järjestetty Valkopaadentien molemmin puolin. Metro liikennöi Vuosaaren haaralla tiheimmillään 5 minuutin vuorovälein. Metrosta purkautuva jalankulkijamäärä on tosiaan ruuhka-aikaan suuri lippuhallin kohdalla Valkopaadentien ylittävällä suojatiellä. Runkolinjan 560 pysäkit on tällä hetkellä sijoitettu suojatien pohjoispuolelle siten, että Mellunmäen suunnalta pysäkille saapuva tai Mellunmäen suuntaan pysäkiltä lähtevä bussiliikenne ei välittömästi risteä kyseisen suojatien kanssa. Meri-Rastilan suunnalta pysäkille saapuva bussiliikenne joutuu sen sijaan odottamaan suojatien kohdan vapautumista ennen matkustajien poistumista linja-autosta, mikä saattaa hidastaa ja harmittaa erityisesti metroon vaihtavia matkustajia.

Valtuustoaloitteessa viitattuihin esimerkkikohteisiin Kalasataman Redin edustalla Hermannin rantatiellä sekä Lasipalatsin kohdalla Mannerheimintiellä on toteutettu joukkoliikenteen valoetuudet sujuvoittamaan raitioliikennettä vilkkaimmissa jalankulun risteämiskohdissa. Joukkoliikenne-etuisuuksien toimivuus edellyttää erillisiä joukkoliikennekaistoja. Esimerkkikohteissa raitioliikenteellä onkin käytössä omat kaistat vilkkaiden pääkatujen keskellä. Valkopaadentien liikennejärjestelyt poikkeavat esimerkkikohteista. Vaikka Valkopaadentiellä Vuosaaren metroaseman kohdalla läpiajo on sallittu vain busseille, takseille ja huoltoajolle, kulkee Valkopaadentiellä käytännössä paljon muutakin kuin bussiliikennettä. Liikennevaloetuisuuden järjestäminen vain bussiliikenteelle ei käytännössä ole nykyjärjestelyin mahdollista, koska busseille ei ole terminaalialueella omia kaistoja. Joukkoliikenteen valoetuisuuksien järjestäminen on ylipäänsä haasteellista tämän kaltaisilla terminaalialueilla, joilla liikkeelle lähtevien bussien riittävän aikainen havaitseminen olisi etuisuuden tehokkuuden kannalta keskeistä. Tilanne on erilainen linjaosuuksilla, joilla busseja liikkuu vähemmän ja ne pystytään havaitsemaan kauempaa.

Valkopaadentien nykytilanteen liikennejärjestelyihin on mahdollista toteuttaa tavanomainen suojatien valo-ohjaus. Ratkaisu ei kuitenkaan paranna joukkoliikenteen tehokkuutta ja toimivuutta, vaan aiheuttaisi todennäköisesti lisää ruuhkautumista ja viiveitä nykytilanteeseen verrattuna sekä jalankululle että bussiliikenteelle. Muualla Euroopassa suojateiden merkitseminen terminaalialueilla on harvinaista. Valkopaadentien ylittävä suojatie on kuitenkin niin keskeinen osa metron ja kauppakeskuksen välistä kävelyakselia, että sen säilyttäminen on perusteltua.

Kaupunkiympäristölautakunta on 23.9.2025 vastannut valtuustoaloitteeseen koskien Vuosaaren metroaseman pysäkkikatosten uusimista. Vastauksessa on todettu, että terminaalille ei tällä hetkellä ole suunnitteilla laajempia korjaustöitä, joiden yhteydessä katosrakenteita voitaisiin muokata, mutta parantamisen tarve otetaan huomioon, kun terminaalin peruskorjauksen suunnittelu tulee ajankohtaiseksi. Myös Valkopaadentien liikennejärjestelyiden kehittäminen on tarpeellista Vuosaaren terminaalialueen peruskorjauksen yhteydessä. Mahdolliset taksi- ja huoltoliikenteen uudelleenjärjestelyt ja -reititykset edellyttävät terminaalialuetta laajempaa tarkastelua ja yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa. Näitä muutostarpeita selvitetään Vuosaaren keskustan kaavoituksen ja sitä seuraavan toteutussuunnittelun yhteydessä alustavasti vuosien 2026-2027 aikana.

Vuosaaren keskustan suunnittelussa on varauduttu Raide-Jokeri 2:n liikennöintiin pitkällä aikavälillä. Raitioliikenne korvaa aikaisintaan 2030-luvun loppupuolella runkolinjan 560 ja tuolloin muu terminaalin bussiliikenne siirretään Tyynylaavantien varteen.

Runkolinjan 560 mahdollisista pysäkkimuutoksista ja terminaalin laiturijaosta on käyty HSL:n kanssa alustavaa keskustelua. Pysäkkien uudelleenjärjestelyt edellyttäisivät joitakin rakenteellisia muutoksia, mutta vaikuttaisivat olevan arvion mukaan pienehköin toimenpitein toteutettavissa. Laiturialueen järjestelyiden tarkempi suunnittelu käynnistetään yhteistyössä vielä kuluvalla syyskaudella, jotta terminaalin toimivuuteen saadaan toteutettua parannuksia ennen kuin bussilinja muuttuu raitiolinjaksi.

Kaupunki on tunnistanut tarpeen panostaa liikennejärjestelmän kannalta keskeisimpien bussireittien laatutason parantamiseen. Yksi kiireellisimmistä kohteista on runkolinjan 560 reitti. Myös laajempi runkolinjojen sujuvuuden kehittäminen on ajankohtaista. Reittikohtaisia parantamisprojekteja on tarkoitus käynnistää vuodesta 2026 alkaen.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Nuutti Hyttinen ja 14 muuta valtuutettua ovat tehneet 12.3.2025 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:

"Metroaseman bussiterminaalin liikennejärjestelyjen toimivuuden parantaminen
Vuosaaressa

Vuosaaren metroaseman itäisen sisäänkäynnin yhteydessä on Valkopaadentiellä bussiterminaali, jota käyttävät metron liikennöintiaikaan runkolinja 560 sekä useampi muu tavallinen ja lähibussilinja. Metroaseman ja kauppakeskus Columbuksen välissä on Valkopaadentien ylittävä suojatie, jossa ei ole liikennevaloja. Metron saapuessa suojatien ylittää ruuhka-aikaan jatkuva jalankulkijavirta, jonka keskeytymistä bussit voivat joutua odottamaan jopa useamman minuutin ajan. Tämä aiheuttaa viivästyksiä busseille ja joukkoliikennematkustajille.

Vastaaviin paikkoihin esimerkiksi Lasipalatsin raitiovaunupysäkillä sekä Kalasatamassa metroaseman läntisen sisäänkäynnin ja kauppakeskus Redin sisäänkäynnin välille on toteutettu jalankulkijoiden liikennevalot tieliikennelain liitteen 2 kohtaan 10 ”Jalankulkijaopastin” lailla 17.12.2020/1040 tehdyn lisäyksen mukaisesti opastimella, jossa on vierekkäin kaksi punaista valoa. Näillä pysäkeillä punaiset valot jalankulkijoille syttyvät, kun raitiovaunu lähestyy liikennevaloja. Vastaavan kaltainen järjestely, jossa bussin lähestyessä suojatietä jalankulkijoille syttyisi punaiset valot, olisi omiaan lisäämään joukkoliikenteen sujuvuutta Vuosaaren metroasemalla sekä tietenkin muissa vastaavissa paikoissa, joissa nykyisellään on vilkas, joukkoliikenteen runkolinjan reitin ylittävä suojatie ilman liikennevaloja.

Me allekirjoittaneet esitämme, että kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin jalankulkijoiden liikennevalojen toteuttamiseksi
Vuosaaren metroasemalle ja selvittää, olisiko vastaavalle järjestelylle tarvetta myös muualla runkolinjojen reittien varrella runkolinjojen liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi."

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.

This decision was published on 03.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Johanna Iivonen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37137

johanna.iivonen@hel.fi