Metron automatisointiin liittyvät riita-asiat / Oikeudellisten palveluiden hankinta
Metron automatisointiin liittyvät riita-asiat / Oikeudellisten palveluiden hankinta
Päätös
Johtokunta oikeutti liikennelaitoksen (HKL) tilaamaan Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy:ltä oikeudellisia palveluita metron automatisoinnin riita-asioihin liittyen yhteensä enintään 800.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hallintojohtaja Anu Pajala ja DLA Piper Finland Oy:n Pia Bräysy. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Johtokunta on aiemmin oikeuttanut (27.5.2015, 98 §; 11.10.2018, 141 § ja 2.3.2021, 39 §) HKL:n tilaamaan Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy:ltä (ent. Asianajotoimisto Peltonen LMR Oy) oikeudellisia palveluita metron automatisoinnin riita-asioihin liittyen yhteensä enintään 6.000.000,00 eurolla.
HKL hankkii tarvittaessa ulkopuolisia oikeudellisia palveluja täydentämään HKL:n omia resursseja, mikäli omat resurssit eivät riitä kaikkien tarpeellisten lainopillisten konsultointitehtävien hoitamiseen tai mikäli ko. tehtävien hoitamiseen tarvittavaa sellaista erityisosaamista ei ole saatavissa omassa organisaatiossa tai kaupunginkanslian oikeuspalveluissa.
Johtokunnan päätös (27.5.2015, 98 §) oikeudellisten palveluiden hankinnasta perustui siihen, että metron automatisointia koskevista sopimuksista aiheutuvat riitaisuudet olennaisesti lisäsivät vuodesta 2012/2013 alkaen HKL:n tarvetta hankkia ulkopuolisia oikeudellisia palveluja, eikä HKL:llä ollut näitä resursseja käytettävissä omassa organisaatiossa.
HKL:n oikeudellisten palveluiden puitesopimusjärjestelyn piirissä 27.5.2015 olleista kolmesta yrityksestä Asianajotoimisto Peltonen LMR Oy oli toiminut HKL:n oikeudellisena asiantuntijana metron automatisointihankkeen alusta lähtien. HKL katsoi, että asianajotoimisto Peltonen LMR Oy:llä oli resurssiensa ja osaamisensa johdosta hyvät valmiudet ja tiedot automatisointiprojektissa jatkossa todennäköisesti eteen tulevia neuvotteluprosesseja ja oikeudellisia prosesseja varten. HKL arvioi, että apuna ja asiantuntijana käytettävän asianajotoimiston vaihtamisesta aiheutuisi tuolloin HKL:lle merkittäviä lisäkustannuksia.
HKL teki ja allekirjoitti Asianajotoimisto Peltonen LMR Oy:n kanssa metron automatisoinnin riita-asioihin liittyvien oikeudellisten palvelujen hankintasopimuksen 24.8.2015. Sopimuksen mukaisesti sopimuskausi on voimassa toistaiseksi, kuitenkin enintään niin kauan, kunnes automaattimetroon liittyvät riita-asiat on saatu ratkaistuiksi.
Tilanteessa 3/2025 HKL on tilannut edellä mainitun sopimuksen mukaisia palveluita yhteensä n. 5,4 miljoonalla eurolla (alv 0 %).
Tämän päätöksen jälkeen HKL on oikeutettu tilaamaan metron automatisoinnin riita-asioihin liittyviä oikeudellisia palveluita Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy:ltä yhteensä enintään 6.800.000,00 eurolla (alv 0 %).
Aiemmat päätökset
Johtokunta oikeutti 27.5.2015, 98 §, HKL:n tilaamaan tarpeellisten jatkoneuvottelujen ja niiden perusteella tehtävän sopimuksen mukaisesti Asianajotoimisto Peltonen LMR Oy:ltä oikeudellisia palveluja yhteensä enintään 2.100.000,00 eurolla (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti 11.10.2018, 141 §, HKL:n tilaamaan Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy:ltä oikeudellisia palveluita metron automatisoinnin riita-asioihin liittyen yhteensä vielä 1.900.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan, minkä jälkeen tilattujen oikeudellisten palvelujen yhteismäärä voi olla enintään 4.000.000,00 euroa (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti 2.3.2021, 39 §, oikeutti HKL:n tilaamaan Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy:ltä oikeudellisia palveluita metron automatisoinnin riita-asioihin liittyen yhteensä enintään 2.000.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Oikeuskäsittelyn tilanne
Helsingin käräjäoikeus antoi maaliskuussa 2020 ns. välipäätöksen sopimusten purkua koskevassa asiassa. Päätösten mukaan HKL:llä oli oikeus purkaa sopimukset Siemensin kanssa metrovarikon laajennusosan automatisointisopimusta lukuun ottamatta. Käräjäoikeuden näkemyksen mukaan automatisointiprojektin viivästykset johtuivat Siemensin vastuulla olevista syistä.
Käräjäoikeus antoi päätöksen vahingonkorvauksista marraskuussa 2021. Alkuvuonna 2022 HKL valitti käräjäoikeuden tuomiosta, sillä HKL katsoo kärsineensä enemmän taloudellista vahinkoa kuin mihin käräjäoikeus päätyi. HKL on yhdessä Helsingin kaupunginkanslian kanssa arvioinut, että käräjäoikeuden tuomioon ei voida tyytyä, kun otetaan huomioon, että käräjäoikeus on välituomiossaan todennut, että HKL:llä on ollut oikeus purkaa riidan kohteena olevia sopimuksia. Myös Siemens on valittanut tuomiosta.
Automaattimetro-oikeudenkäynnin pääkäsittely alkoi hovioikeudessa elokuussa 2024 jatkuen kesään 2025. Ensimmäisessä vaiheessa käsitellään sopimuksen purkuperustetta ja välituomion ennakoidaan tulevan alkuvuodesta 2026. Vahingonkorvausvaatimusten käsittelyyn varaudutaan vuoden 2026 aikana. Tällä hetkellä vahingonkorvauksia koskevan päätöksen arvioidaan tulevan loppukeväällä 2027.
Edellä mainitun johdosta HKL:n on tarkoituksenmukaista jatkaa metron automatisoinnin riita-asioihin liittyvien oikeudellisten palvelujen tilaamista Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy:ltä (ent. Asianajotoimisto Peltonen LMR Oy). Tilauksen jatkamisella varmistetaan, että HKL:ää avustavalla asianajotoimistolla on parhaat mahdolliset tiedot metron automatisoinnin riita-asioista, ja että asianajotoimiston vaihtamisesta ei aiheudu HKL:lle merkittäviä lisäkustannuksia ja haittaa oikeudenkäynnin kululle.
Hankintamenettely
Erityisalojen hankintalain (1398/2016) 20 § 1 mom. kohdan 5 mukaisesti oikeudenkäyntipalvelut eivät kuulu hankintalain soveltamisalaan:
”Tätä lakia ei sovelleta: 5) luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetussa laissa (715/2011) tarkoitetun oikeudenkäyntiasiamiehen ja -avustajan tarjoamia oikeudenkäyntiasiamiespalveluja ja näihin välittömästi liittyviä oikeudellisia neuvontapalveluja koskeviin hankintoihin.”
This decision was published on 30.04.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277