Stadin ammattiopiston opetuskäyttöön tulevat hiusalan tarvikkeet oppivelvollisuuden maksuttomuuden piirissä oleville opiskelijoille

HEL 2025-004897
§ 108

Stadin ammattiopiston opetuskäyttöön tulevat hiusalan tarvikkeet oppivelvollisuuden maksuttomuuden piirissä oleville opiskelijoille

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti että Stadin ammattiopiston opetuskäyttöön tulevat hiusalan tarvikkeet oppivelvollisuuden maksuttomuuden piirissä oleville opiskelijoille hankitaan etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavilta toimittajilta:

1) Harjoituspäät: 1. Finwester Oy ja 2. Veijo Kinnunen Oy.
2) Hiusten- ja parranleikkauskoneet: 1. Hairmail Oy ja 2. SFD Hair Oy.
3) Laitteet: 1. Hairmail Oy ja 2. Veijo Kinnunen Oy.
4) Sakset: 1. SFD Hair Oy ja 2. Hairmail Oy
5) Kammat: 1. Make Hair Oy ja 2. Veijo Kinnunen Oy.
6) Harjat: 1. Make Hair Oy ja 2. SFD Hair Oy.
7) Pientarvikkeet:1. Make Hair Oy ja 2. Hairmail Oy.

Sopimuskausi alkaa osapuolten allekirjoituksesta ja päättyy 30.6.2027. Sopimukseen sisältyy enintään kaksi (2) yhden vuoden mittaista optiomahdollisuutta, joiden käytöstä päättää tilaaja.

Hankittavien tarvikkeiden ja materiaalien arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on noin 80 000 euroa (Alv 0%) sopimuskauden aikana mukaan lukien optiokaudet.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena ovat Stadin ammattiopiston opetuskäyttöön tulevat hiusalan tarvikkeet oppivelvollisuuden maksuttomuuden piirissä oleville opiskelijoille. Hiusalalla opiskelijoita on noin 500. Sopimus toteutetaan puitejärjestelynä. Puitejärjestelyyn otetaan mukaan enintään kaksi (2) tarjoajaa osa-alueittain, joiden tarjoukset ja tuotteet täyttävät vaaditut ehdot. Puitejärjestelyn ensisijaisuus määräytyy etusijajärjestyksellä.

Kilpailutus perustuu Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 27.3.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön "HEL 2025-004897 / Stadin ammattiopiston hiusalan tarvikkeiden hankinta opetusvelvollisille opiskelijoille". Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.3.2025 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.

Hankinta jaettiin seitsemään osa-alueeseen, jotka ovat: 1) Harjoituspäät 2) Hiusten- ja parranleikkauskoneet 3) Laitteet 4) Sakset 5) Kammat 6) Harjat 7) Pientarvikkeet. Tarjoaja sai tarjota yhtä tai useampaa osa-aluetta ja tarjottavien osa-alueiden määrää ei oltu rajoitettu.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 11.4.2025. Määräaikaan mennessä saapui tarjouksia yhteensä seitsemältä eri tarjoajalta.

Tarjoukset jakautuivat osa-alueittain seuraavasti:

1) Harjoituspäät: Finwester Oy, Hairmail Oy, Make Hair Oy, Oy Hårologi Finland Ab, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.
2) Hiusten- ja parranleikkauskoneet: Hairmail Oy, Make Hair Oy, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.
3) Laitteet: Hairmail Oy, Make Hair Oy, Miraculous Oy, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.
4) Sakset: Hairmail Oy, Make Hair Oy, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.
5) Kammat: Hairmail Oy, Make Hair Oy, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.
6) Harjat: Hairmail Oy, Make Hair Oy, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.
7) Pientarvikkeet: Hairmail Oy, Make Hair Oy, SFD Hair Oy ja Veijo Kinnunen Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Vähimmäisvaatimuksissa oli asetettu hankittaville tuotteille ja materiaaleille laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien tuotteiden ja materiaalien piti täyttää. Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia.

Tarjousten vertailu

Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteina olivat hinta (50 pistettä) ja laatu (50 pistettä). Tarjouspyynnön maksimipisteet olivat yhteensä 100. Tarjouskilpailuun osallistuvat yritykset lähettivät tarjouspyynnöllä pyydetyn mukaisesti 25.4.2025 mennessä mallikappaleet tarjouspyynnöllä pyydetyistä tuotteista.

Laatu vertailtiin Stadin ammattiopiston hiusalalla seuraavien tekijöiden perusteella: pedagoginen opetuskäyttöön soveltuvuus. (mm. yksinkertaiset hallintalaitteet), puhdistettavuus opetuskäyttöön (mm. sähkötyökalut, kammat, harjat ja sakset), käytettävyys opetuskäytössä (mm. soveltuu sekä harjoituspäälle, että asiakastyöskentelyyn) sekä kestävyys opetuskäytössä (mm. erilaiset käyttäjät ja pitkään jatkuva yhtäjaksoinen käyttö).

Arviointikriteerien perusteella paras tarjous sai laatuvertailussa 50 pistettä (täydet laatupisteet), toiseksi paras tarjous sai 40 pistettä, kolmanneksi paras sai 30 pistettä, neljänneksi paras sai 20 pistettä ja loput saivat 10 pistettä.

Vertailutaulukko, josta hinta- ja laatupisteiden jakautuminen käy ilmi, on tämän päätöksen liitteenä.

Sopimuksen teko

Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä toimittaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella. Hankintasopimus osapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Sopimuskausi alkaa osapuolten allekirjoituksesta ja päättyy 30.6.2027. Sopimukseen sisältyy enintään kaksi (2) yhden vuoden mittaista optiomahdollisuutta, joiden käytöstä päättää tilaaja.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2025-005161, 29.4.2025 § 131) mukaan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 200 000 euron arvoon asti hankinnoista toimialalla.

This decision was published on 11.06.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Riikka Uoti, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 28857

riikka.uoti@hel.fi

Decisionmaker

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja