Päätös matkustajasatamien luokittelemisesta terveydensuojelulain mukaisiksi ensisijaisiksi tiloiksi Helsingissä

HEL 2025-005026
Case 4. / 121 §

Päätös matkustajasatamien luokittelemisesta terveydensuojelulain mukaisiksi ensisijaisiksi tiloiksi Helsingissä

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Ympäristö- ja lupajaosto päätti määrittää terveydensuojelulain 19 b §:n mukaisiksi ensisijaisiksi tiloiksi matkustajasatamat.

Päätöksen voimassaolo

Päätös tulee voimaan, kun se saa lainvoiman (terveydensuojelulaki 56 §). Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöksentekohetkellä olemassa olevat matkustajasatamat

Helsingin Satama Oy, PL 197, 00141 Helsinki, y-tunnus 2630555-8 (kiinteistön ja rakennuksen omistaja, toiminnanharjoittaja). Matkustajasatamien toiminnanharjoittaja (Helsingin Satama Oy) ja ne kiinteistöt sekä vesijohtoverkosto-osuudet laitteistoineen, jotka voivat vaikuttaa matkustaja-aluksille toimitettavan veden laatuun satama-alueella.

Vireilletulo ja taustaa

Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimpia matkustaja- ja rahtisatamia, jonka kautta kulkee vuosittain n. 9 miljoonaa matkustajaa ja yli 7000 laivaa.

Sataman rajalle tonttiliittymään asti vastuu toimitetun veden laadusta on vesilaitoksilla, jonka jälkeen vastuu siirtyy kiinteistön omistajalle eli sataman haltijalle. Helsingin Satama Oy vastaa siten satama-alueen kiinteistöjen veden lisäksi myös satama-alueella sijaitsevasta vesijohtoverkostosta, ns. tonttijohdoista, ja niiden kunnosta. Vesilaitoksia ja niiden vesijohtoverkostoa valvoo kunnan terveydensuojeluviranomainen, sen sijaan satama-alueen veden laatuun ei kohdistu säännöllistä viranomaisvalvontaa.

Ensisijaisia tiloja ovat muut kuin kotitalouksien käyttöön tarkoitetut rakennukset, joissa suuri määrä veden käyttäjiä voi altistua talousvedestä tai lämpimästä käyttövedestä aiheutuvalle terveyshaitalle.

Kuuleminen

Hallintolain (434/2004) 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Ympäristöterveysyksikkö kuuli 25.3.2025 päivätyllä kirjeellä rakennuksen ja kiinteistön omistajia sekä toiminnanharjoittajia matkustajasatamien luokittelemisesta terveydensuojelulain mukaisiksi ensisijaisiksi tiloiksi Helsingissä.

Kuulemiseen annettavat vastineet pyydettiin toimittamaan Helsingin kaupungin kirjaamoon 22.4.2025 mennessä. Helsingin Satama Oy pyysi 17.4.2025 vastineen toimittamiseen lisäaikaa. Ympäristöterveysyksikkö myönsi lisäaikaa 16.5.2025 asti.

Helsingin Satama Oy toimitti vastineen 16.5.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon. Vastineen mukaan Helsingin Satama Oy suhtautuu myönteisesti ympäristöterveysyksikön esitykseen päätöksestä määritellä matkustajasatamat terveydensuojelulain 19 b §:n mukaisiksi ensisijaisiksi tiloiksi. Helsingin Satama Oy ei ole tehnyt rakennusten vesilaitteistojen riskinarviointia, eikä rakennusten vesilaitteistojen riskinarvioinnista tai talousveden laadun seurannasta säädetä Helsingin Satama Oy:n ympäristöluvassa. Helsingin Satama Oy on kuitenkin seurannut juomaveden laatua ja legionellabakteerin esiintymistä omavalvontanäyttein.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Terveydensuojelulain 1 §:n mukaan terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Terveydensuojelulain 2 §:n mukaan elinympäristöön vaikuttavan toiminnan harjoittajan on tunnistettava toimintansa terveyshaittaa aiheuttavat riskit ja seurattava niihin vaikuttavia tekijöitä (omavalvonta). Toimintaa on harjoitettava siten, että terveyshaittojen syntyminen mahdollisuuksien mukaan estyy.

Terveydensuojelulain 16 a §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan rakennuksen vesilaitteistolla tarkoitetaan yksityisten ja julkisten kiinteistöjen ja rakennusten tonttivesijohtoa ja muita vesijohtoja laitteineen, vesikalusteineen ja erityisine vesilaitteistoineen alkaen vedenkäyttäjän omasta vedenottopisteestä tai kohdasta, jossa kiinteistön tonttivesijohto on liitetty talousvettä toimittavan laitoksen jakeluverkostoon, ja päättyen vesipisteeseen, josta otetaan talousvettä, lämmintä käyttövettä taikka muuta vettä, jolle ihmiset voivat altistua.

Terveydensuojelulain 16 a §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan ensisijaisella tilalla tarkoitetaan muuta kuin kotitalouden käyttöön tarkoitettua tilaa, jossa suuri määrä veden käyttäjiä voi altistua talousvedestä tai lämpimästä käyttövedestä aiheutuvalle terveyshaitalle.

Terveydensuojelulain 19 b §:ssä säädetään ensisijaisten tilojen vesilaitteistojen riskienhallinnasta. Pykälän 1 momentin 5 kohdan mukaisia ensisijaisia tiloja ovat muut kuin 1–4 kohdassa tarkoitetut kunnan päätöksen mukaiset tilat, joista voi aiheutua sen käyttäjämäärä tai toiminnan luonne huomioon ottaen terveyshaittaa rakennuksen vesilaitteiston välityksellä. Hallituksen esityksen (HE 196/2022 vp, s. 88) mukaan muiden tilojen osalta kunta voi ensisijaisen tilan yleisen määritelmän perusteella päättää, mitä tiloja se määrittelee ensisijaisiksi. Matkustajasatamat on arvioitu ensisijaisiksi tiloiksi, koska ne jakavat vettä laivoille, joilla matkustaa herkkiä väestöryhmiä (vanhuksia ja henkilöitä, joilla elimistön vastustuskyky on heikentynyt). Herkät väestöryhmät ovat erityisen alttiita legionellariskille.

Terveydensuojelulain 19 b § velvoittaa legionellabakteerien torjumiseksi rakennuksen omistajia tekemään riskinarvioinnin rakennuksille, joissa suuri määrä ihmisiä voi altistua veden aiheuttamille riskeille (ensisijaiset tilat). Rakennuksen vesilaitteistosta otettavan talousveden ja lämpimän käyttöveden laadun turvaamiseksi ensisijaisena tilana käytettävän rakennuksen omistajan on koottava ja pidettävä ajan tasalla riskienhallinnan kannalta tarpeellisia tietoja ja kohdistettava riskienhallintaa rakennuksen vesilaitteistoihin. Toiminnanharjoittajan, joka käyttää rakennusta tai sen osaa ensisijaisena tilana, on osallistuttava rakennuksen vesilaitteistoja koskevaan riskienhallintaan. Rakennuksen omistajan on toimitettava riskienhallinnan kannalta tarpeelliset tiedot toiminnanharjoittajalle, joka käyttää rakennusta tai sen osaa ensisijaisena tilana. Toiminnanharjoittajan on esitettävä rakennuksen vesilaitteistojen riskienhallintaa koskevat tiedot kunnan terveydensuojeluviranomaiselle tämän pyynnöstä.

Terveydensuojelulain 16 a §:n 1 momentin 8 kohdan mukaan riskienhallinnalla tarkoitetaan veden terveydelliseen laatuun vaikuttavien vaarojen ja vaaratilanteiden tunnistamista, niistä aiheutuvien riskien arvioimista, riskien poistamiseksi tai vähentämiseksi tarkoitettujen tarkoitustenmukaisten hallintakeinojen määrittämistä, hallintakeinojen toteuttamisesta vastuussa olevien toimijoiden tunnistamista ja hallintakeinojen toteuttamista.

Terveydensuojelulain 19 b §:n 4 momentin mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen tietojen perusteella antaa rakennuksen omistajalle tai toiminnanharjoittajalle, joka käyttää rakennusta tai sen osaa ensisijaisena tilana, määräyksiä terveyshaitan estämiseksi:

1) rakennuksen vesilaitteistojen kunnossapidosta;
2) terveyshaittaa tai veden laatua koskevasta seurannasta rakennuksen vesilaitteistossa.

Terveydensuojelulain 13 §:n mukaan toiminnanharjoittajan tulee tehdä kunnan terveydensuojeluviranomaiselle ilmoitus toiminnan aloittamisesta tai toiminnan olennaisesta muuttamisesta, kun kyse on terveydensuojelulain liitteessä tarkoitetusta toiminnasta. Myös toiminnan päättymisestä on ilmoitettava kirjallisesti kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Lisäksi uuden toiminnanharjoittajan on ilmoitettava toiminnanharjoittajan vaihtumisesta kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Liitteen mukaisesti terveydensuojelulain 13 §:n mukainen ilmoitus on tehtävä sellaisesta huoneistosta tai laitoksesta sekä sellaisista toiminnoista, joista voi aiheutua niiden käyttäjämäärä tai luonne huomioon ottaen terveyshaittaa. Ilmoitus on tehtävä 19 b §:ssä tarkoitettujen ensisijaisten tilojen vesilaitteistojen riskienhallinnan valvontaa varten. Ilmoitusta ei tarvitse kuitenkaan tehdä siltä osin, joilta toiminta edellyttää ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa.

Ensisijaisten tilojen valinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota legionellabakteerin esiintymisen mahdollisuuteen ja siihen, kuinka alttiita tilojen käyttäjät ovat legionellainfektioiden haitoille. Ensisijaisten tilojen tulee tehdä toiminnasta terveydensuojelulain 13 §:n mukainen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle, jollei toiminta edellytä ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaista ympäristölupaa. Terveydensuojelulain 19 b §:n 1 momentin 5 kohdan mukaiset ensisijaiset tilat, joihin matkustajasatamat luokitellaan, eivät kuulu kunnan suunnitelmallisen terveydensuojelun valvonnan piiriin. Näiden toiminnanharjoittajien osalta terveydensuojelulain mukainen säännöllinen valvonta rajoittuisi vain rakennusten vesilaitteistojen riskienhallintaan.

Ensisijaisten tilojen rakennuksen omistajan on arvioitava ensisijaisen tilan vesilaitteistosta aiheutuva riski tilan käyttäjille legionellabakteerin ja lyijyn osalta. Riskinarviointi tulee tehdä yhdessä toiminnanharjoittajan kanssa, joka käyttää rakennusta tai sen osaa toiminnassaan. Riskinarviointi tulee tehdä 12.1.2029 mennessä. Riskinarviointi tulee esittää terveydensuojeluviranomaiselle pyydettäessä.

Toimivaltaperuste

Helsingin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää terveydensuojelulaissa kunnalle annetusta tehtävästä.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan asianosaiselle tavallisella tiedoksiannolla.

Sovelletut oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 2, 13, 16 a, 19 b ja 56 §
Hallintolaki (434/2003) 34 ja 55 §

This decision was published on 01.07.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Ask for more info

Sari Front, terveysinsinööri, puhelin: 09 310 33249

sari.front@hel.fi

Paula Huttunen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 36792

paula.huttunen@hel.fi

Attachments

1. Kuuleminen matkustajasatamien luokittelemisesta terveydensuojelulain mukaisiksi ensisijaisiksi tiloiksi Helsingissä
The attachment will not be published on the internet.
2. Vastine, Helsingin Satama Oy, 16.5.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.