Vastaus tietopyyntöön koskien Kasarmikatu 19a, Kasarmitorin asemakaavan muutokseen liittyvien asiakirjojen luovuttamista

HEL 2025-005063
§ 54

Vastaus tietopyyntöön koskien Kasarmikatu 19a, Kasarmitorin asemakaavan muutokseen liittyvien asiakirjojen luovuttamista

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtaja päätti, että tietopyytäjän 24.3.2025 pyytämistä asiakirjoista vain osa luovutetaan tietopyytäjälle.

Päätöksen perustelut

Tietopyytäjä on 24.3.2025 sähköpostitse pyytänyt saada haltuunsa seuraavat Kasarmikatu 19a, Kasarmitorin asemakaavan muutosta koskevat asiakirjat:

  • 10.9.2018–6.11.2020 väliseen aikaan sijoittuvat keskustelut, muistiot ja sopimukset tai päätökset sekä kaikki kommunikaatiomateriaali kaavoituksen ja kaupunginmuseon sekä kaavoituksen ja Työeläkevakuutusyhtiö Elon tai konsulttinsa välillä
  • muistio viranomaisneuvottelusta (tai -neuvotteluista) ELY:n kanssa.

Tietopyytäjälle on 26.2.2025 sähköpostitse toimitettu aiemmin esitetyn tietopyynnön vastauksena asemakaavoituksen aloituskokouksen (3.11.2020) muistio. Tietopyytäjälle on 10.3.2025 sähköpostitse toimitettu aiemmin esitetyn tietopyynnön vastauksena kiinteistönomistajan kaupungille lähettämä alkuvaiheen 10.9.2025 päivätty viitesuunnitelmaluonnos. Tietopyytäjälle on 1.4.2025 suojatulla sähköpostilla toimitettu kiinteistönomistajan kaupungille lähettämä, 9.9.2020 päivätty asemakaavan muutoshakemus saatteineen (2 kpl) sekä hakemuksen liitteenä olleet yhtiökokouksen päätös asemakaavamuutoksesta, valtakirja ja kaupparekisteriote. Samassa sähköpostissa on toimitettu myös linkki edellä mainitun hakemuksen liitteenä olleisiin rakennushistorian dokumentointiin sekä viitesuunnitelmaan, jotka ovat olleet myös julkisesti nähtävillä asemakaavaprosessin aikana.

Muilta osin Työeläkevakuutusyhtiö Elon ja heidän konsulttiensa kanssa on tietopyynnössä mainitulla aikavälillä käyty vapaamuotoista sähköpostikeskustelua ennen asemakaavan muutoksen vireilletuloa. Viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan julkisuuslain 5 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Jos sähköpostiviesti koskee esimerkiksi asian vireillepanoa tai lisäselvitystä johonkin asiaan, kysymyksessä on viranomaisen asiakirja. Vapaamuotoisia sähköposteja ei katsota viranomaisen asiakirjoiksi. Työeläkevakuutusyhtiö Elon tai heidän konsulttinsa kanssa käydyt sähköpostikeskustelut eivät sisällä tietopyytäjälle jo lähetettyjen asiakirjojen lisäksi muita päätöksiä tai selvityksiä. Tietopyytäjälle on 1.4.2025 lähetetyssä viestissä ilmoitettu, ettei sähköposteja luovuteta, koska näitä keskusteluja ei katsota julkisuuslain tarkoittamiksi asiakirjoiksi.

Tietopyytäjälle on 1.4.2025 lähetetyssä viestissä ilmoitettu, että kaupunginmuseon ja asemakaavoituksen välisiä sähköpostikeskusteluja ei luovuteta, koska julkisuuslain 5§:n 4 momentin mukaisesti viranomaisten välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavia viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja asiakirjoja pidetään julkisina vain, jos ne sisältävät sellaisia tietoja, että ne on arkistolainsäädännön mukaan liitettävä arkistoon.

Viranomaisneuvottelun muistiota ei luovuteta, koska kyseistä asiakirjaa ei ole olemassa. Erillistä viranomaisneuvottelua Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa ei käyty kyseisen asemakaavan muutoksen yhteydessä.

Tietopyytäjä on pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen päätöksen.

Julkisuuslain 9.1 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Koska pyydetty aineisto koskee osittain asiakirjoja, joita ei ole olemassa ja osittain aineistoa, joka ei sisällä julkisuuslain mukaisesti julkisia asiakirjoja, niitä ei voida luovuttaa tietopyytäjälle.

Toimivalta

Hallintosäännön 24 luvun 3 §:n mukaan toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Kaupunkiympäristölautakunta on 29.8.2017 (§ 62) siirtänyt toimivaltaa siten, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja. Koko toimialaa ja toimialan hallintoa koskevissa asioissa päätöksen tekee hallintopäällikkö.

Sovellettu lainsäädäntö

Julkisuuslaki 9 §, 5 §, 14 §

This decision was published on 23.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Ask for more info

Sinikka Lahti, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37478

sinikka.lahti@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Tietopyyntö 24.3.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.