Oikaisuvaatimus ympäristöterveysyksikön päällikön 27.3.2025 tekemästä päätöksestä kieltää lintujen ruokinta Töölönlahden puistoalueilla
Oikaisuvaatimus ympäristöterveysyksikön päällikön 27.3.2025 tekemästä päätöksestä kieltää lintujen ruokinta Töölönlahden puistoalueilla
Esitysehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksestä 27.3.2025 (21 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen sillä perusteella, että oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asianosainen.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Ympäristöterveysyksikön päällikkö on päätöksellään 27.3.2025 kieltänyt lintujen ruokinnan Töölönlahden puistoalueilla. Päätös on tehty terveydellisten haittojen ehkäisemiseksi. Lintujen ruokinnan on todettu ylläpitävän ja lisäävän rottakantaa Töölönlahden puistoalueilla.
Päätöksen ruokintakieltoalue on valittu terveyshaittaperusteisesti. Rotat voivat levittää eläimestä ihmiseen tarttuvia tauteja eli zoonooseja. Rottien aiheuttaman terveyshaitan riskiä ja todennäköisyyttä alueella lisäävät mm. toistuvat näköhavainnot saman alueen usealla kiinteistöllä, useat pesäkolot, maassa näkyvät selkeät kulumat (vakiintuneet kulkureitit) sekä näköhavainnot myös talviaikaan, jolloin populaation pitäisi olla pienimmillään. Lisäksi puistoalueilla tapahtuvan toiminnan (mm. kesäaikaisen elintarviketoiminnan) voidaan katsoa olevan herkkää rottien mahdollisesti aiheuttamille vahingoille.
Oikaisuvaatimus
Helsingin asukas on 27.3.2025 kaupungille saapuneella sähköpostillaan tehnyt oikaisuvaatimuksen muutoksenhakuajan kuluessa. Oikaisuvaatimuksessa todetaan muun ohella seuraavaa:
Päätös ei etsi mahdollisuuksia ruokintapaikkojen yhteydessä välittömästi havaittujen ongelmien korjaamiseksi rajatuilla toimilla, esimerkiksi ruokintalaitteiden oikeaoppiseen sijoitteluun ohjeistaminen.
Kaupungin tulisi antaa toiminnan harjoittajalle tietoa ruokinnan haitallisista vaikutuksista sekä neuvoja tilanteen korjaamiseksi. Mahdollisten kieltopäätösten tulisi kohdistua juuri ongelmalliseen toimintaan.
Terveyteen nojaavassa päätöksessä ei ole lainkaan käsitelty lintujen ruokinnan terveyshyötyjä yksilön ja terveen ympäristösuhteen kannalta. Ympäristön käyttöä pyritään periaatteellisesti rajoittamaan tavalla, joka ei eri merkityksissä ole itsessään tervettä.
Lintujen ruokinnan kieltävä päätös on kohdistettu laajalle alueelle puistoja, mutta se perustellaan vain pienellä alueella lintujen ruokinnan välittömässä ympäristössä tehtyihin havaintoihin, joille pyritään antamaan perusteeton jatkumo ja vaikutusala ilman, että kohtuullisia paikallisia toimia ongelman korjaamiseksi on tehty.
Kieltopäätöksen sijaan Helsingin kaupungin on käynnistettävä hanke aitojen korjaavien toimien edistämiseksi.
Esittelijän perustelut
Hallintolain (434/2003) 49 b §:n 2 momentin mukaan oikaisua saa vaatia se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.
Oikaisuvaatimuksen tekemisen edellytyksenä on asianosaisuus. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on kohdistunut laajaan joukkoon ennalta määrittelemättömiä tahoja. Päätöstä ei ole kohdistettu oikaisuvaatimuksen tekijään, eikä hän omista tai hallitse maata, joka sijoittuisi lintujen ruokintakieltoalueelle. Päätös ei vaikuta välittömästi oikaisuvaatimuksen tekijän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, sillä perusteella, että hän käy alueella satunnaisesti, mihin liittyy lintujen ruokintaa tilanteen mukaan. Asianosaisasema ei synny pelkästään subjektiivisesti koetun oikeussuojan tarpeen perusteella.
Asianosaisuuden puuttumisen takia oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottamiselle ei ole edellytyksiä. Oikaisuvaatimuksen tutkimatta jättäminen merkitsee, ettei esitettyjä vaatimuksia tutkita sisällöllisesti.
Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Saman lain 34.2 §:n 1 kohdan mukaan asian saa ratkaista asianosaista kuulematta, jos vaatimus jätetään tutkimatta tai hylätään heti perusteettomana. Koska oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asianosainen, kuulemiselle ei ole tarvetta.
Oikaisuvaatimus ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksestä 27.3.2025 (21 §) jätetään tutkimatta asianosaisuuden puuttumisen takia edellä esitetyin perustein.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, terveydensuojelulaissa tarkoitettuna kunnan viranomaisena.
Tiedoksianto
Päätös annetaan oikaisuvaatimuksen tekijälle tiedoksi saantitodistuskirjeenä.
Sovelletut säännökset
Hallintolaki (434/2003) 34.2 §:n 1 kohta, 49 b.2 §, 60 §
Presenter information
Ask for more info
Milla Hätönen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 37417