Tupakkalain mukaisten kieltojen antaminen ja uhkasakkojen asettaminen Lion Cafe Oy:lle (vähittäismyynti)

HEL 2025-005114
Case 18. / 114 §

Tupakkalain mukaisten kieltojen antaminen ja uhkasakkojen asettaminen Lion Cafe Oy:lle (vähittäismyynti)

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa Lion Cafe Oy:lle seuraavat kiellot uhkasakoilla tehostettuina:

1. Tupakkatuotteita ei saa myydä tai muutoin luovuttaa ilman tupakkalain (549/2016) mukaista vähittäismyyntilupaa.

Kiellon tehosteeksi asetetaan 10 000 € uhkasakko.

2. Poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita ei saa myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille ilman lainsäädännön vaatimukset täyttävää vähittäismyyntipakkausta.

Kiellon tehosteeksi asetetaan 2 500 € uhkasakko.

Uhkasakkojen yhteismäärä on 12 500 €.

Toimija

Lion Cafe Oy, Kastelholmantie 2, 00900 HELSINKI, y-tunnus 3495900-9

Toimipaikka

Gold Cafe, Kastelholmantie 2, 00900 HELSINKI

Määräaika

Kieltoja on noudatettava viimeistään seuraavana päivänä päätöksen tiedoksisaannista.

Täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tupakkalain (549/2016) 108 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Gold Cafe on ravintola osoitteessa Kastelholmantie 2, 00900 Helsinki.

Tarkastuksilla on todettu, että elinkeinonharjoittaja myy tupakkatuotteita, vesipiipputupakkaa, ilman tupakkalain 44 §:n mukaista vähittäismyyntilupaa. Vesipiippukolveihin oli tarkastuksilla laitettu valmiiksi poltettava tuote. Vesipiipputupakkaa tai poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita ei myyty vähittäismyyntipakkauksissa.

Kuuleminen

Lion Cafe Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 14.4.2025 päivätyllä kirjeellä (liite 3).

Toimija on antanut vastineen 14.4.2025 (liite 4). Vastineessaan toimija toteaa aloittaneensa toiminnan uudistamisen aloittaessaan yrityksen johdossa maaliskuussa 2025. Vastineessa esitetään toimenpiteet, joita ravintolassa on toteutettu. Vastineessa esitetyt toimenpiteet tuotteiden myynnin osalta:

1. Yrityksen nimi muutettiin virallisesti Lion Cafe Oy:ksi ja aloitimme toimintatapojen muutoksen.
2. Kaikki vanhat vesipiipputuotteet, jotka mahdollisesti sisälsivät nikotiinia, on poistettu käytöstä.
3. Käytössä olevat tuotteet ovat täysin nikotiinittomia. Niiden myynti tapahtuu erilliseltä myyntitiskiltä ja tuotteet ovat asiakkailta piilossa.
5. Alle 18-vuotiaille ei tarjota vesipiippua, eikä sitä tarjoilla, mikäli ravintolassa on paikalla alaikäisiä tai lapsia.
6. Kaikki työntekijät ja johto on vaihdettu, ja heidät on koulutettu noudattamaan tarkasti tupakkalakia.
9 . Olemme hakeneet tupakkalupaa Valviralta 14.4.2025 sähköisellä hakemuksella.

Vastineessa esitetyn ja 14.4.2025 toimitetun vähittäismyyntilupahakemuksen (liite 4) johdosta toimijaa on kuultu lisäkiellosta myydä poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita ilman vähittäismyyntipakkausta 28.4.2025 päivätyllä kirjeellä (liite 6).

Toimija on antamassaan uudessa vastineessa 2.5.2025 (liite 7) todennut, että on poistanut 30.4.2025 myynnistä kaikki muut tuotteet paitsi höyrykiven ja ottaa poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen myyntiin vasta, kun sille on säädökset täyttävä vähittäismyyntipakkaus.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Perustelut kielloille

Tupakkalain 44 §:n mukaan tupakkatuotteita ja nikotiininesteitä saa myydä tai muutoin luovuttaa vähittäin vain myyntipaikan sijaintikunnan myöntämän myyntipaikka- ja luvanhaltijakohtaisen vähittäismyyntiluvan perusteella. Luvan vähittäismyyntiin liikkuvassa liikennevälineessä myöntää kuitenkin luvanhakijan kotikunta.

Tupakkalain 45 §:n mukaan kunta myöntää 44 §:ssä tarkoitetun vähittäismyyntiluvan hakemuksesta. Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakija on täysi-ikäinen ja esittää hyväksyttävän 54 §:ssä tarkoitetun omavalvontasuunnitelman eikä luvan myöntämiselle ole 2 tai 3 momentista johtuvaa estettä. Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos hakemuksessa tarkoitettu toiminta olisi ilmeisesti tupakkalain vastaista tai jos myyntipaikka ei ole kunnan valvottavissa.

Lion Cafe Oy on hakenut tupakkalain mukaista vähittäismyyntilupaa myyntipaikkaan Gold Cafe vasta 14.4.2025. Hakemuksessa toimija ilmoittaa hakevansa tupakkalain mukaista myyntilupaa hedelmäkivien ja nikotiinittoman vesipiipputupakan myyntiin. Myytävät tuotteet eivät vaadi tupakkalain mukaista vähittäismyyntilupaa, jos hakemuksessa esitetyssä vesipiipussa poltettavassa tuotteessa ei ole tupakkakasvia (nicotiana).

Tupakkakasvia (nicotiana) sisältämätön vesipiipputupakka täyttää tupakkalain poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen määritelmän. Tupakkalain 2 §:n 15 kohdan mukaan poltettavaksi tarkoitetulla kasviperäisellä tuotteella tarkoitetaan kasveista valmistettua tupakan vastiketta, joka on tarkoitettu poltettavaksi.

Tupakkalain 31 §:n mukaan poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita saa myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille ainoastaan tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisissa vähittäismyyntipakkauksissa (tupakkalaki 31 §).

Tupakkalain 39 §:n mukaan poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen vähittäismyyntipakkauksessa on oltava suomen- ja ruotsinkieliset varoitukset tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista. Poltettavaksi tarkoitetussa kasviperäisessä tuotteessa tai sen vähittäismyyntipakkauksessa ei saa olla 33 §:n 1–4 tai 6 kohdassa tarkoitettuja kiellettyjä merkintöjä eikä tuotteessa tai sen vähittäismyyntipakkauksissa saa todeta, että tuotteessa ei ole lisäaineita taikka maku- tai aromiaineita.

Sosiaali- ja terveysministeriön tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden sekä niiden vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä ja muusta ulkoasusta antamassa asetuksessa (591/2016) on säädetty tarkemmin vähittäismyyntipakkauksia koskevista vaatimuksista.

Tupakkalain 54 §:n mukaan elinkeinonharjoittajalla on osana omavalvontaansa velvollisuus varmistaa, että myynnissä olevien tuotteiden vähittäismyyntipakkaukset ovat tupakkalain mukaisia.

Tupakkalain 96 §:n mukaan, jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tupakkalain mukaiseksi.

Gold Cafeen on tehty 25.2.2025 (liite 1) ja 22.3.2025 (liite 2) tupakkalain (549/2016) mukaiset tarkastukset. Tarkastuksilla on todettu, että elinkeinonharjoittaja myy tupakkatuotteita, vesipiipputupakkaa, ilman tupakkalain 44 §:n mukaista vähittäismyyntilupaa. Tämän jälkeen toimija toimitti vähittäismyyntilupahakemuksen, joka ei koskenut tupakkatuotteita.

Lisäkuulemista vietäessä 29.4.2025 myyntipaikassa on todettu olevan edelleen valmiiksi vesipiippukolveihin pakattuina vesipiipputupakkaa tai poltettavaksi tarkoitettua kasviperäistä tuotetta. Tuotteissa ei ollut vähittäismyyntipakkauksia.

Vastineessaan 2.5.2025 toimija ilmaisee ottavansa nikotiinittoman vesipiipputupakan myöhemmin myyntiin, mikäli onnistuu löytämään säädökset täyttävän vähittäismyyntipakkauksen.

Toimija ei ole noudattanut ravitsemisliikkeessään tupakkalakia annetuista kehotuksista huolimatta, joten kunnan valvontaviranomainen voi antaa toimijalle velvoittavan päätöksen. Ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että toimijalle voidaan antaa velvoittava päätös vastineissa luvatuista seikoista huolimatta, koska valvontahistoria huomioiden toimijan lupausta ei voida pitää täysin luotettavana.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa tupakkalain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakkojen asettaminen kieltojen tehosteeksi on tarpeen, koska velvoitettu ei ole toiminut annetuista kehotuksista huolimatta. Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että kiellon antaminen ilman uhkasakkotehostetta ei olisi riittävää sen varmistamiseksi, että tupakkalain vastainen toiminta varmasti loppuisi. Kiellot on määrätty tulemaan voimaan tiedoksiantoa seuraavana päivänä, koska kieltojen noudattaminen ei vaadi erityisiä toimenpiteitä vaan ainoastaan ko. tuotteiden myynnin lopettamisen.

Ympäristö- ja lupajaosto muistuttaa, että uhkasakot voidaan tuomita uhkasakkolain 10 §:n nojalla maksettavaksi erillisellä päätöksellä, jos uusintatarkastuksella havaitaan, että päävelvoitteita (kieltoja) ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Mikäli toimija siis noudattaa tällä päätöksellä annettuja kieltoja, uhkasakkoja ei tuomita maksettavaksi.

Ilmoitusvelvollisuus

Ympäristö- ja lupajaosto muistuttaa toimijaa uhkasakkolain 18 §:n mukaisesta ilmoitusvelvollisuudesta, joka koskee tässä tapauksessa päätöksen kohteena olevien tuotteiden luovuttamista myytäväksi toiselle elinkeinonharjoittajalle.

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ilmoitus on tehtävä luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti.

Sovelletut säädökset ja oikeusohjeet

Tupakkalaki (549/2016) 2, 31, 39, 44, 45, 54, 96, 105, 106, 108 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6–8, 18 ja 22-24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.

Toimivaltaperuste

Helsingin hallintosäännön 2 luvun 10.2 §:n mukaan kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto toimii tupakkalain tarkoittamana kunnan valvontaviranomaisena.

This decision was published on 27.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Ask for more info

Anna Petäjäniemi, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32059

anna.petajaniemi@hel.fi

Attachments

1. Tarkastuskertomus_Gold-Cafe_1852106
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus_Gold-Cafe_1853791
The attachment will not be published on the internet.
3. Kuuleminen 14.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
4. Vastine 14.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
5. Hakemus 14.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
6. Lisäkuuleminen 28.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
7. Vastine 2.5.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.