Valtuustoaloite, lasten uimataitoa on parannettava: Helsinki toimimaan uimaopetuksen ja uimataidon lisäämiseksi

HEL 2025-005256
More recent handlings
This is a motion

Ledamoten Alviina Alametsäs motion om förbättring av barns simkunnighet

Helsinki City Council

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Alviina Alametsä och 24 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden vidtar åtgärder för att förbättra barns simkunnighet, satsar på simskoleplatser och simundervisning samt utreder och vidtar omfattande åtgärder för att öka simkunnigheten.

Stadens idrottstjänster ordnar nybörjarsimskolor för 5–6-åringar och barn i årskurserna 1–6. Nybörjarsimundervisning för unga i årskurserna 7–9 och studerande på andra stadiet ordnas inom ramen för Vimma-motionen (gratis fritidsmotion för 12–16-åringar) och Puhti-motionen (för 16–22-åringar). I fjol hade stadens idrottstjänster 164 simskolor med totalt över 1 600 platser.

Simskolorna var mycket populära och antalet ökas inom ramen för simundervisningens resurser och antalet bassänger. Både Urheiluhallit Oy:s, privata serviceleverantörers och lokala simklubbars simskolor kompletterar utbudet av stadens egna simskolor.

Mängden simundervisning har ökats betydligt i år. Helsingfors har tillsammans med de övriga kommunerna i huvudstadsregionen deltagit i en kampanj där det ordnas så kallade avgiftsfria pop up-simskolor för barn. Under sportlovet ordnades engångs-pop up-simskolor i Östra centrums simhall och Jakobacka simhall. På sommaren ordnades 1–4 lektioner långa pop up-simskolor vid badstränder. Det har gjort det möjligt för allt fler barn i Helsingfors att delta i simundervisning på fritiden.

Skolelever får centraliserad simundervisning både inom den allmänna undervisningen och inom specialundervisningen. Skolorna ansvarar själva för att ordna, ge och bedöma simundervisningen för eleverna i årskurserna 7–9. Ordnandet av simundervisning och antalet simgånger beskrivs närmare i bilaga 2 (på finska). Staden ordnar inte centraliserad simundervisning för förskolebarn, utan den enhet för småbarnspedagogik eller skola som ordnar förskoleundervisning ansvarar för att ordna simundervisning. Några enheter för småbarnspedagogik ordnar simundervisning för förskolegrupper.

Fostrans- och utbildningssektorn utreder i samarbete med kultur- och fritidssektorn om det är möjligt att öka antalet skolelevernas simlektioner och ordna centraliserad simundervisning för förskolebarn. Detta stöder rekommendationer av Finlands Simundervisnings- och Livräddningsförbund rf som prioriterar tidigare inlärning av simmande. I planeringen ska staden beakta servicenätets begränsningar och det växande elevantalet. Staden har ett begränsat antal egna simhallar, men servicenätet kompletteras av Urheiluhallit Oy:s bassängkapacitet.

Vid skolelevernas simlektioner inom den allmänna undervisningen deltar två grupper, dvs. cirka 50 elever, i en simlektion. Inom specialundervisningen deltar en klass åt gången i simundervisningen. En stor undervisningsgrupp försvagar trygghetskänslan och möjligheten till övervakning samt simundervisningens effekt. Både fostrans- och utbildningsnämnden och kultur- och fritidsnämnden understöder i sina utlåtanden en minskning av simundervisningsgrupperna för att öka undervisningens kvalitet och säkerhet. Nämnderna understöder att mängden simundervisning ökas inom den grundläggande utbildningen och centraliserad simundervisning införs i förskoleundervisningen. Åtgärderna förutsätter att sektorerna samarbetar med Urheiluhallit Oy för att öka bassängresursen. Sektorerna ska tillsammans utarbeta en plan om hur staden kan arbeta mot sina mål genom att styra den nuvarande resursen. Man bör i högre grad förutsätta att eleverna deltar i skolornas simundervisning och sträva efter att ersätta eventuell frånvaro.

Fostrans- och utbildningsnämnden betonar i sitt utlåtande att man ska fästa särskilt uppmärksamhet vid de barn som behöver stöd i simkunnighet. Skolorna ska följa upp uppnåendet av en tillräcklig simkunnighet och styra de elever som behöver stöd till tilläggsundervisning i samarbete med föräldrarna genom att erbjuda information om behovet av simundervisning. Dessutom behövs bassänger och finansiering för de tilläggslektioner i simundervisning som skolorna ordnar för alla.

Både kultur- och fritidsnämnden och fostrans- och utbildningsnämnden har enhälligt föreslagit att staden riktar tilläggsfinansiering till att stärka barnens simundervisning i budgeten för 2026.

Staden tar med de preciserade årskursspecifika målen för simkunnighet i den lokala läroplanen från 1.8.2026. Målen utarbetas i samarbete mellan de båda sektorerna och Finlands Simundervisnings- och Livräddningsförbund rf. Dessutom uppdaterar staden anvisningarna om simundervisning för skolor (principerna för ordnandet av simundervisning och de praktiska arrangemangen, stöd för lärande inom simundervisningen, ansvaren och uppgifterna för den lärare som övervakar och simläraren).

Kultur- och fritidsnämnden och fostrans- och utbildningsnämnden har gett utlåtanden i ärendet. Svaret stämmer överens med utlåtandena.

Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan behandlas svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter i stadsfullmäktige. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 09 310 21731

maria.nyfors@hel.fi