Valtuustoaloite, sosiaalityöntekijän sijaisena toimivan kelpoisuuden säilyttäminen ennallaan

HEL 2025-005266
More recent handlings
Case 12. / 255 §

Valtuutettu Nita Austeron aloite sosiaalityöntekijän sijaisena toimivan kelpoisuuden säilyttämisestä ennallaan

Helsinki City Council

Päätös

Kaupunginvaltuusto katsoi aloitteen loppuun käsitellyksi.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

 
Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta seurata säännöllisesti tilannetta ja palata alkuperäisiin pätevyysvaatimuksiin sosiaalityöntekijöiden osalta heti tilanteen sen salliessa. (Maria Aarnilinna)

Käsittely

Valtuutettu Maria Aarnilinna ehdotti valtuutettu Ville Merisen kannattamana hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 
Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta seurata säännöllisesti tilannetta ja palata alkuperäisiin pätevyysvaatimuksiin sosiaalityöntekijöiden osalta heti tilanteen sen salliessa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen.

1 äänestys

Valtuutettu Maria Aarnilinnan ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI

JAA-ehdotus: Valtuutettu Maria Aarnilinnan ehdottama toivomusponsi
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 62
Maria Aarnilinna, Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Amanda Alvesalo, Pentti Arajärvi, Nita Austero, Riina Bhatia, Silja Borgarsdottir Sandelin, Oona Foster, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Sandra Hagman, Juha Hakola, Tiina Halttunen, Atte Harjanne, Ahmad Hassan, Eveliina Heinäluoma, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Isaac Jyväsjärvi, Natalia Kallio, Maija Karhunen, Arja Karhuvaara, Jenny Kasongo, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Eija-Riitta Korhola, Minja Koskela, Johanna Laisaari, Matti Lehto, Pirjo Lonka, Mika Merano, Ville Merinen, Silvia Modig, Riku Nieminen, Johanna Nuorteva, Silja Paavola, Amanda Pasanen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Suvi Pulkkinen, Mika Raatikainen, Markku Rantahalvari, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Nasima Razmyar, Krishna Regmi, Tiina Rytky, Minna Salminen, Anni Sinnemäki, Ilkka Taipale, Niilo Toivonen, Alma Tuuva, Reetta Vanhanen, Antti Vuorela, Pinja Vuorinen, Vilma Vähämaa

Ei-äänet: 1
Otto Meri

Tyhjä: 18
Harry Bogomoloff, Maaret Castren, Veli-Pekka Dufva, Atte Kaleva, Terhi Koulumies, Teija Makkonen, Seija Muurinen, Martin Paasi, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Janne Rauramo, Sari Sarkomaa, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Seida Sohrabi, Petri Suhonen, Nina Suomalainen, Maarit Vierunen

Poissa: 4
Harry Harkimo, Björn Månsson, Wille Rydman, Erkki Tuomioja

Kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Maria Aarnilinnan ehdottaman toivomusponnen.

See table with voting results

Voting 1

Member Political group
Aarnilinna, Maria Vihreä valtuustoryhmä
Ahde, Hilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Alvesalo, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Bhatia, Riina Vihreä valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Foster, Oona Vihreä valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Halttunen, Tiina Keskustan valtuustoryhmä
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Hassan, Ahmad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Huff, Shawn Vihreä valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Jyväsjärvi, Isaac Vihreä valtuustoryhmä
Kallio, Natalia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhunen, Maija Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kasongo, Jenny Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kauppila, Elina Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korhola, Eija-Riitta Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Laisaari, Johanna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Lehto, Matti Vihreä valtuustoryhmä
Lonka, Pirjo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Merano, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Merinen, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Modig, Silvia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Nieminen, Riku Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Paavola, Silja Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pulkkinen, Suvi Vihreä valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantahalvari, Markku Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Regmi, Krishna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rytky, Tiina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Salminen, Minna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Toivonen, Niilo Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuuva, Alma Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vuorela, Antti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Vuorinen, Pinja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vähämaa, Vilma Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Member Political group
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Member Political group
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Castren, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Dufva, Veli-Pekka Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Koulumies, Terhi Kokoomuksen valtuustoryhmä
Makkonen, Teija Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Paasi, Martin Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rauramo, Janne Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sarkomaa, Sari Kokoomuksen valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suhonen, Petri Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suomalainen, Nina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Member Political group
Harkimo, Harry Liike Nyt
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 20 0 0 1
Vihreä valtuustoryhmä 16 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 15 0 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 3 1 17 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 3 0 0 1
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 2 0 1 1
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Liike Nyt 0 0 0 1

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Valtuutettu Nita Austero ja 25 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että että vaatimukset sosiaalityöntekijöiden sijaisuuksien täyttämisestä tulisi säilyttää sellaisina, kuin ne olivat ennen 1.1.2025 voimaan tullutta sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2025) muutosta. Valtuutetut ehdottavat, että Helsingin kaupunki pidättäytyy käyttämästä muita kuin sosiaalityön tutkintoa suorittavia opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöiden sijaisina. Aloite on liitteenä 1.

Tilapäisenä sosiaalityöntekijänä toimimisen edellytysten palauttaminen 1.1.2025 edeltävään tilanteeseen ei ole kannatettavaa. Palvelujen järjestämisen näkökulmasta lakimuutos on ollut kannatettava, sillä se parantaa sijaiskelpoisten sosiaalityöntekijöiden saatavuutta erityisesti tilanteissa, joissa pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pulaa.

Ennen 1.1.2025 voimaan tullutta sosiaalihuollon ammattihenkilölain muutosta sosiaalityöntekijän sijaisena saivat toimia tilapäisesti enintään vuoden ajan sosiaalityön tekijän ammattiin opiskelevat henkilöt, jotka olivat suorittaneet hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Lakimuutoksen myötä oikeus toimia tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävässä enintään vuoden ajan laajennettiin koskemaan myös henkilöitä, joilla on soveltuva yliopistossa suoritettu yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulututkinto tai sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon on sisältynyt tai jonka lisäksi he ovat suorittaneet hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot. Henkilöllä tulee myös olla suoritettuna hyväksytysti sosiaalityön käytännön harjoittelu tai heillä on oltava riittävä käytännön kokemus ja ammattitaito.

Tilapäisten sosiaalityöntekijöiden rekrytointikäytännöt

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa sosiaalityöntekijän virkaan valitaan ensisijaisesti kelpoinen sosiaalityöntekijä. Mikäli kelpoisuusvaatimukset täyttävää ja muutoin soveltuvaa henkilöä ei ole saatavilla, valitaan 23.1.2025 päivitetyn esihenkilöohjeen mukaisesti tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtävään ensisijaisesti sosiaalityön opiskelija, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Toissijaisesti tehtävään valitaan henkilö, jolla on soveltuva yliopistossa suoritettu yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulututkinto tai sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, ja joka on hyväksytysti suorittanut sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Viimesijaisesti tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtävään valitaan henkilö, joka ei ole suorittanut käytännön harjoittelua, mutta jolla on riittävä käytännön kokemus ja ammattitaito.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa on tarkennettu sosiaalihuollon ammattihenkilölain 12 §:n 1 momentissa tarkoitettua riittävää käytännön kokemusta ja ammattitaitoa seuraavalla tavalla: ”vaadimme riittävää ja kyseiseen tehtävään soveltuvaa sosiaalihuollon käytännön kokemusta ja ammattitaitoa." Arvion kokemuksen riittävyydestä ja soveltuvuudesta tekee delegoinnin mukainen kyseisestä rekrytoinnista päättävä esihenkilö.

Virka- tai työsuhteen kelpoisuusvaatimuksista voidaan poiketa ainoastaan silloin, kun kyseessä on sosiaalityöntekijän viran määräaikainen täyttäminen, eikä virkaan ole saatu kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöä. Virka- tai työsuhde solmitaan tällöin korkeintaan vuodeksi ja avataan tämän jälkeen uudelleen julkiseen hakuun. Mikäli julkisen haun kautta ei löydetä laillistettua sosiaalityöntekijää, voidaan henkilölle, jolta puuttuu sosiaalityöntekijän laillistus, mutta joka voi toimia tilapäisenä sosiaalityöntekijänä, tehdä uusi työsopimus tai antaa uusi viranhoitomääräys.

Palveluiden laadun ja asiakasturvallisuuden varmistaminen ja seuranta

Palveluiden laatua ja asiakasturvallisuutta seurataan aktiivisesti osana omavalvontaa. Kaupunginhallitus kehottaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimea seuraamaan sosiaalityön henkilöstötilannetta ja tuomaan tiedot tarvittaessa sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalle tiedoksi.

Tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävissä toimiva henkilö toimii laillistetun sosiaalityöntekijän johdon ja valvonnan alaisena. Tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävissä toimivalla henkilöllä ei ole oikeutta päättää kiireellisissä tapauksissa tahdosta riippumattoman huollon antamisesta tai siihen liittyvistä toimenpiteistä. Kaupunki edistää aktiivisesti toimenpiteitä, joilla varmistetaan pätevien sosiaalityöntekijöiden saatavuus ja pysyvyys.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa seurataan lakimuutoksen vaikutuksia henkilöstön saatavuuteen, kuten avoinna olevien tehtävien hakijamääriä, avoinna ollutta tehtävää hakeneiden ja kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden määrää sekä vakanssien täyttöastetta.

Osaavan henkilöstön pysyvyys ja saatavuus

Osaava, pysyvä ja asiantunteva henkilöstö on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tärkein voimavara. Henkilöstön perehdytykseen ja täydennyskoulutukseen panostetaan sekä kehitetään aktiivisesti keinoja, joiden avulla tuetaan osaavan henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä erityisesti työvoimapula-ammateissa.

Sosiaalityöntekijöiden osalta toimenpiteitä on tehty erityisesti palkkakehityksen ja muiden pitovoimatekijöiden huomioimisessa. Sosiaalityöntekijöiden tehtäväkohtaisia palkkoja on korotettu, ja heille maksetaan sitoutumis- ja rekrytointilisää. Esihenkilötyötä kehitetään aktiivisesti ja työntekijöiden jaksamisen ja työhyvinvoinnin tukemiseksi tehdään toimenpiteitä. Lisäksi tehdään aktiivista työnantajakuvatyötä ja rekrytointimarkkinointia sekä kehitetään työntekijälähettilästoimintaa, jotta saadaan houkuteltua toimialalle osaavia ja päteviä sosiaalityöntekijöitä.

Kevan vuonna 2023 valmistuneen selvityksen mukaan sosiaalityöntekijöiden tarve tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina. Sosiaalihuollon ammattihenkilölakiin 1.1.2025 voimaan tullut muutos tarjoaa tähän tarpeeseen väliaikaisratkaisun, jolla turvataan palvelut tilanteissa, joissa kelpoisia hakijoita ei ole. Osana sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten riittävyyden ja saatavuuden varmistamista sosiaali- ja terveysministeriössä on käynnistetty Hyvän työn ohjelma (2024–2027), jossa tarkastellaan laajemmin sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilölainsäädäntöä ja selkeytetään sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten välistä työnjakoa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa on aloitettu keväällä 2024 tehtävärakenneselvitys, jonka avulla kehitetään työn organisointia ja työnjakoa sekä kirkastetaan sosiaalityöntekijöiden ja - ohjaajien tehtävänkuvia. Selvitys valmistuu kevään 2025 aikana ja linkittyy myös osaksi toimialan muutosohjelman HR-toimenpiteitä. Muutosohjelmassa kehitetään lisäksi toimialan urapolkumallia, jonka yhtenä tavoitteena on kehittää osaavan henkilöstön sitouttamista ja varmistaa asiantuntijuuden säilyminen toimialalla.

Osaavan henkilöstön saatavuuden lisääminen edellyttää pitkällä tähtäimellä koulutuspaikkojen määrän ja koulutusmuotojen kehittämistä. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi on tehnyt tähän liittyvää oppilaitosyhteistyötä ja vaikuttamistyötä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti.

Koulutuspoluissa saatavuuden kannalta ongelmalliseksi on tunnistettu sosiaalityön maisterivaiheen aloituspaikkamäärän vähyys sekä kansallisesti eriävät käytännöt siinä, miten sosionomi (AMK) -tutkinto huomioidaan osana sosiaalityön opintoja (niin sanotut hyväksilukukäytännöt). Helsingin yliopisto lisää lukuvuodesta 2025–2026 lähtien sosiaalityön maisterivaiheen aloituspaikkoja 20 paikalla (yhteensä 35 aloituspaikkaa).

Sosiaalityön yliopistokoulutuksen yhteistyöverkosto Sosnet aloittaa sosionomeille (AMK) suunnatun pilottihankeen, jossa tavoitteena on vähentää sosiaalityön ja sosionomiopintojen alkuvaiheen päällekkäisyyttä sekä selkeyttää ja nopeuttaa sosionomien (AMK) siirtymistä sosiaalityön maisterikoulutukseen. Opetus toteutetaan Itä-Suomen, Jyväskylän ja Tampereen yliopiston välisenä yhteistyönä syyslukukauden 2026 loppuun mennessä. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen näkökulmasta kaikki toimenpiteet pätevien sosiaalityöntekijöiden saatavuuden varmistamiseksi tulevaisuudessa ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Vaikutusten arviointi

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tulee järjestää asukkaille lakisääteiset sosiaalihuollon palvelut. Niiden avulla turvataan asiakkaiden perusoikeuksia, edistetään hyvinvointia sekä ehkäistään syrjäytymistä, eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta. Sosiaalihuollon palvelujen järjestämisen edellytys on riittävä osaavan henkilöstön määrä ja saatavuus. Edellä kuvattujen toimien avulla sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi turvaa sosiaalityöntekijöiden saatavuutta ja varmistaa sen, että sosiaalihuollon palvelut säilyvät laadukkaina ja asiakkaiden oikeusturva toteutuu.

Toimivalta ja saadut lausunnot

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Kaupunginhallitus 06.10.2025 § 633

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Käsittely

Vastaehdotus:
Niilo Toivonen: Kappale 9 loppuun lisäys:
Kaupunginhallitus kehottaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimea seuraamaan sosiaalityön henkilöstötilannetta ja tuomaan tiedot tarvittaessa sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalle tiedoksi.

Kappale 10 loppuun lisäys:
Kaupunki edistää aktiivisesti toimenpiteitä, joilla varmistetaan pätevien sosiaalityöntekijöiden saatavuus ja pysyvyys.

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Niilo Toivosen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

29.09.2025 Pöydälle

13.05.2025 Pöydälle

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 20.05.2025 § 105

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Nita Austeron ja 25 muun valtuutetun sosiaalityöntekijöiden sijaiskelpoisuutta koskevasta valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

”Aloitteessa esitetään, että vaatimukset sosiaalityöntekijöiden sijaisuuksien täyttämisestä tulisi säilyttää sellaisina, kuin ne olivat ennen 1.1.2025 voimaan tullutta sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2025) muutosta. Valtuutetut ehdottavat, että Helsingin kaupunki pidättäytyy käyttämästä muita kuin sosiaalityön tutkintoa suorittavia opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöiden sijaisina.

Aloitteessa esitetään, että kaupungin tulee osoittaa arvostavansa koulutettua henkilöstöä ja varmistaa, että asiantuntijuus säilyy palveluissa. Kaupungin tulee tehostaa ja kehittää rekrytointia ja työntekijöiden sitouttamista. Kaupungin tulee jatkaa aktiivisia toimia osaavan ja pysyvän henkilöstön houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi sekä kehittää tehtäväjakoa edelleen siten, että sosiaalityöntekijän työparina on toinen sosiaalihuollon ammattilainen kuten sosionomi, joka voi hoitaa osan tehtävistä ja tukea asiakastyössä. Kaiken kaikkiaan kaupungin on seurattava tiiviisti lainmuutoksen vaikutuksia palveluiden laatuun ja asiakasturvaan sekä tehtävä tarvittavia korjaavia toimenpiteitä. Aloitteessa esitetään, että näillä toimilla kaupunki voi varmistaa sosiaalihuollon palvelujen säilymisen laadukkaina ja asiakkaiden oikeusturvan toteutumisen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei kannata tilapäisenä sosiaalityöntekijänä toimimisen edellytysten palauttamista 1.1.2025 edeltävään tilanteeseen eikä vain sosiaalityön tutkintoa suorittavien opiskelijoiden käyttämistä tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan näkökulmasta lakiin esitetty muutos on ollut kannatettava, sillä se parantaa sijaiskelpoisten sosiaalityöntekijöiden saatavuutta erityisesti tilanteissa, joissa pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pulaa.

Ennen 1.1.2025 voimaan tullutta sosiaalihuollon ammattihenkilölain muutosta sosiaalityöntekijän sijaisena saivat toimia tilapäisesti enintään vuoden ajan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskelevat henkilöt, jotka olivat suorittaneet hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Lakimuutoksen myötä oikeus toimia tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävässä enintään vuoden ajan laajennettiin koskemaan myös henkilöitä, joilla on soveltuva yliopistossa suoritettu yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulututkinto tai sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon on sisältynyt tai jonka lisäksi he ovat suorittaneet hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot. Henkilöllä tulee myös olla suoritettuna hyväksytysti sosiaalityön käytännön harjoittelu tai heillä on oltava riittävä käytännön kokemus ja ammattitaito.

Tilapäisten sosiaalityöntekijöiden rekrytointikäytännöt

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa sosiaalityöntekijän virkaan valitaan ensisijaisesti kelpoinen sosiaalityöntekijä. Mikäli kelpoisuusvaatimukset täyttävää ja muutoin soveltuvaa henkilöä ei ole saatavilla, valitaan 23.1.2025 päivitetyn esihenkilöohjeen mukaisesti tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtävään ensisijaisesti sosiaalityön opiskelija, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Toissijaisesti tehtävään valitaan henkilö, jolla on soveltuva yliopistossa suoritettu yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulututkinto tai sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, ja joka on hyväksytysti suorittanut sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Viimesijaisesti tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtävään valitaan henkilö, joka ei ole suorittanut käytännön harjoittelua, mutta jolla on riittävä käytännön kokemus ja ammattitaito.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa on tarkennettu sosiaalihuollon ammattihenkilölain 12 §:n 1 momentissa tarkoitettua riittävää käytännön kokemusta ja ammattitaitoa seuraavalla tavalla: ”vaadimme riittävää ja kyseiseen tehtävään soveltuvaa sosiaalihuollon käytännön kokemusta ja ammattitaitoa. Arvion kokemuksen riittävyydestä ja soveltuvuudesta tekee delegoinnin mukainen kyseisestä rekrytoinnista päättävä esihenkilö.”.

Virka- tai työsuhteen kelpoisuusvaatimuksista voidaan poiketa ainoastaan silloin, kun kyseessä on sosiaalityöntekijän viran määräaikainen täyttäminen, eikä virkaan ole saatu kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöä. Virka- tai työsuhde solmitaan tällöin korkeintaan vuodeksi ja avataan tämän jälkeen uudelleen julkiseen hakuun. Mikäli julkisen haun kautta ei löydetä laillistettua sosiaalityöntekijää, voidaan henkilölle, jolta puuttuu sosiaalityöntekijän laillistus, mutta joka voi toimia tilapäisenä sosiaalityöntekijänä, tehdä uusi työsopimus tai antaa uusi viranhoitomääräys.

Palveluiden laadun ja asiakasturvallisuuden varmistaminen ja seuranta

Palveluiden laatua ja asiakasturvallisuutta seurataan aktiivisesti osana omavalvontaa.

Tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävissä toimiva henkilö toimii laillistetun sosiaalityöntekijän johdon ja valvonnan alaisena. Tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävissä toimivalla henkilöllä ei ole oikeutta päättää kiireellisissä tapauksissa tahdosta riippumattoman huollon antamisesta tai siihen liittyvistä toimenpiteistä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa seurataan lakimuutoksen vaikutuksia henkilöstön saatavuuteen, kuten avoinna olevien tehtävien hakijamääriä, avoinna ollutta tehtävää hakeneiden ja kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden määrää sekä vakanssien täyttöastetta.

Osaavan henkilöstön pysyvyys ja saatavuus

Osaava, pysyvä ja asiantunteva henkilöstö on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tärkein voimavara. Henkilöstön perehdytykseen ja täydennyskoulutukseen panostetaan sekä kehitetään aktiivisesti keinoja, joiden avulla tuetaan osaavan henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä erityisesti työvoimapula-ammateissa. Sosiaalityöntekijöiden osalta toimenpiteitä on tehty erityisesti palkkakehityksen ja muiden pitovoimatekijöiden huomioimisessa. Sosiaalityöntekijöiden tehtäväkohtaisia palkkoja on korotettu, ja heille maksetaan sitoutumis- ja rekrytointilisää. Esihenkilötyötä kehitetään aktiivisesti ja työntekijöiden jaksamisen ja työhyvinvoinnin tukemiseksi tehdään toimenpiteitä. Lisäksi tehdään aktiivista työnantajakuvatyötä ja rekrytointimarkkinointia sekä kehitetään työntekijälähettilästoimintaa, jotta saadaan houkuteltua toimialalle osaavia ja päteviä sosiaalityöntekijöitä.

Kevan vuonna 2023 valmistuneen selvityksen mukaan sosiaalityöntekijöiden tarve tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina. Sosiaalihuollon ammattihenkilölakiin 1.1.2025 voimaan tullut muutos tarjoaa tähän tarpeeseen väliaikaisratkaisun, jolla turvataan palvelut tilanteissa, joissa kelpoisia hakijoita ei ole. Osana sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten riittävyyden ja saatavuuden varmistamista sosiaali- ja terveysministeriössä on käynnistetty Hyvän työn ohjelma (2024–2027), jossa tarkastellaan laajemmin sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilölainsäädäntöä ja selkeytetään sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten välistä työnjakoa. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimessa on aloitettu keväällä 2024 tehtävärakenneselvitys, jonka avulla kehitetään työn organisointia ja työnjakoa sekä kirkastetaan sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien tehtävänkuvia. Selvitys valmistuu kevään 2025 aikana ja linkittyy myös osaksi toimialan muutosohjelman HR-toimenpiteitä. Muutosohjelmassa kehitetään lisäksi toimialan urapolkumallia, jonka yhtenä tavoitteena on kehittää osaavan henkilöstön sitouttamista ja varmistaa asiantuntijuuden säilyminen toimialalla.

Osaavan henkilöstön saatavuuden lisääminen edellyttää pitkällä tähtäimellä koulutuspaikkojen määrän ja koulutusmuotojen kehittämistä. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi on tehnyt tähän liittyvää oppilaitosyhteistyötä ja vaikuttamistyötä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti.

Koulutuspoluissa saatavuuden kannalta ongelmalliseksi on tunnistettu sosiaalityön maisterivaiheen aloituspaikkamäärän vähyys sekä kansallisesti eriävät käytännöt siinä, miten sosionomi (AMK) -tutkinto huomioidaan osana sosiaalityön opintoja (niin sanotut hyväksilukukäytännöt). Helsingin yliopisto lisää lukuvuodesta 2025–2026 lähtien sosiaalityön maisterivaiheen aloituspaikkoja 20 paikalla (yhteensä 35 aloituspaikkaa). Sosiaalityön yliopistokoulutuksen yhteistyöverkosto Sosnet aloittaa sosionomeille (AMK) suunnatun pilottihankeen, jossa tavoitteena on vähentää sosiaalityön ja sosionomiopintojen alkuvaiheen päällekkäisyyttä sekä selkeyttää ja nopeuttaa sosionomien (AMK) siirtymistä sosiaalityön maisterikoulutukseen. Opetus toteutetaan Itä-Suomen, Jyväskylän ja Tampereen yliopiston välisenä yhteistyönä syyslukukauden 2026 loppuun mennessä. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen näkökulmasta kaikki toimenpiteet pätevien sosiaalityöntekijöiden saatavuuden varmistamiseksi tulevaisuudessa ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Vaikutusten arviointi

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tulee järjestää asukkaille lakisääteiset sosiaalihuollon palvelut. Niiden avulla turvataan asiakkaiden perusoikeuksia, edistetään hyvinvointia sekä ehkäistään syrjäytymistä, eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta. Sosiaalihuollon palvelujen järjestämisen edellytys on riittävä osaavan henkilöstön määrä ja saatavuus. Edellä kuvattujen toimien avulla sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi turvaa sosiaalityöntekijöiden saatavuutta ja varmistaa sen, että sosiaalihuollon palvelut säilyvät laadukkaina ja asiakkaiden oikeusturva toteutuu."

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Johanna Nuorteva: Varsinaisen lausunnon viides kappale korvataan tekstillä: Mikäli kelpoisuusvaatimukset täyttävää ja muutoin soveltuvaa henkilöä ei ole saatavilla, valitaan tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtävään ensisijaisesti sosiaalityön opiskelija, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön sosiaalityön harjoittelun. Toissijaisesti tehtävään valitaan henkilö, jolla on soveltuva ylempi yhteiskunnallisen alan korkeakoulututkinto ja joka on hyväksytysti suorittanut sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä käytännön harjoittelun. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluissa, kuten lastensuojelussa, rajataan edellä kuvattu toissijainen menettelytapa pois asiakasturvallisuuden takaamiseksi. Viimesijaisesti tilapäisen sosiaalityöntekijän tehtävään valitaan henkilö, joka on suorittanut sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon, kuten sosionomi (AMK tai YAMK), ja joka on suorittanut sosiaalityön käytännön harjoittelun.

Jäsen Johanna Nuortevan vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.

13.05.2025 Pöydälle

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Veera Korhonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40028

veera.korhonen@hel.fi

This decision was published on 30.10.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi