Sopimuksen irtisanominen, Lifecare-potilastietojärjestelmä, HKI0100-1, muutossopimus 16.10.2023, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Suun terveydenhuollon Lifecare-ohjelmistoa koskevan HKI0100-1-sopimuksen 16.10.2023 muutossopimuksen irtisanominen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti irtisanoa suun terveydenhuollon Lifecare-ohjelmistoa koskevan HKI0100-1-sopimuksen (jäljempänä Effica hh -pääsopimus) 16.10.2023 muutossopimuksen päättymään 31.3.2025.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin Terveysviraston toimitusjohtaja on 29.9.2000 allekirjoittanut Terveysviraston ja TietoEnator Oyj:n (nykyisin Tietoevry Finland Oy) välisen Effica hh -pääsopimuksen, jonka kohteena on muun muassa hammashuollon ohjelmiston käyttöoikeus ja siihen liittyvät tukipalvelut. Sopimus on solmittu toistaiseksi voimassa olevaksi.
Suun terveydenhuolto siirtyi 5.2.2018 käyttämään Effica-järjestelmän seuraajaa, Lifecarea. Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmä korvasi Lifecaren 24.4.2021. Effica hh -pääsopimuksen tukipalvelujen sisältöjä ja maksuja on sen jälkeen tarkennettu kolme kertaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hyväksymillä muutossopimuksilla (päätökset 88 § 2021, 185 § 2022 ja 200 § 2023). Tietohallintojohtaja on toimialajohtajan valtuuttamana allekirjoittanut em. sopimukset 15.6.2021, 21.12.2022 ja 16.10.2023.
Voimassa oleva 16.10.2023 muutossopimus on solmittu toistaiseksi voimassa olevaksi. Sopimus irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 31.3.2025, koska Lifecareen kirjatuttujen potilas- ja potilashallinnollisten tietojen arkistointi Potilastietovarantoon ja Kaupunkiyhteiseen digitaaliseen säilytys- ja arkistointijärjestelmään on valmistunut 27.2.2025. Effica-aikaisten tietojen arkistoinnit on tehty vuosina 2022, 2023 ja 2024.
Arkistointien valmistuttua Lifecare-ohjelmisto ja -ympäristö tullaan ajamaan alas ja poistamaan lukuun ottamatta Effica Raportoinnin tietokantapalvelinta. Raportoinnin tietokannan tiedot säilytetään tutkimuskäyttöä varten ja ne tullaan siirtämään tietoalustaan. Effica Raportoinnin tietokannan säilyttämisestä on laadittu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen ja Tietoevry Finland Oy:n välinen muutossopimusluonnos, jonka sopijapuolet ovat hyväksyneet 26.3.2025. Muutossopimus tulee voimaan takautuvasti 1.4.2025 alkaen, kun molemmat sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimus on voimassa 31.12.2025 saakka.
Hallintosäännön 24 luvun 1 § 3 kohdan mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö. Sopimuksen irtisanomisesta päättää sama henkilö kuin siihen sitoutumisestakin, ellei erikseen ole toisin päätetty tai määrätty. Terveysviraston toimitusjohtajaa vastaa nykyisin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja.
This decision was published on 02.04.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Jukka Pääkkönen, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 75471