Tupakkalain mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen Re10Ra Asiakaspalvelu Oy:lle (vähittäismyynti)

HEL 2025-005694
Case 21. / 117 §

Tupakkalain mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen Re10Ra Asiakaspalvelu Oy:lle (vähittäismyynti)

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa Re10Ra Asiakaspalvelu Oy:lle seuraavan kiellon uhkasakolla tehostettuna:

  1. Tupakkatuotteita ei saa myydä tai muutoin luovuttaa ilman tupakkalain (549/2016) mukaista vähittäismyyntilupaa.

Kiellon tehosteeksi asetetaan 10 000 € uhkasakko.

Toimija

Re10Ra Asiakaspalvelu Oy, Arinatie 1, 00370 HELSINKI, y-tunnus 3490767-1

Toimipaikka

Ravintola Guli, Arinatie 1, 00370 HELSINKI

Määräaika

Kieltoa on noudatettava viimeistään seuraavana päivänä päätöksen tiedoksisaannista.

Täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tupakkalain 108 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Ravintola Guli on ravintola osoitteessa Arinatie 1, 00370 Helsinki.

Tarkastuksella 22.3.2025 (liite 1) on todettu, että toimija myy tupakkatuotteita, vesipiipputupakkaa, ilman tupakkalain 44 §:n mukaista vähittäismyyntilupaa. Ravintola Guliin on tehty tupakkalain mukainen tarkastus myös 21.10.2024 (liite 2), jolloin toiminnasta vastasi Re8Ra asiakaspalvelu. Tämän tarkastuksen jälkeen ravintolan toimija on vaihtunut Re10Ra Asiakaspalvelu Oy -yritykseen. Yritysten vastuuhenkilöt ovat pysyneet samana.

Kuuleminen

Re10Ra Asiakaspalvelu Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 15.4.2025 päivätyllä kirjeellä (liite 3).

Toimija ei antanut vastinetta. Toimija pyysi lisätietoja vähittäismyyntiluvan hakemisesta sähköpostilla 30.4.2025.

Perustelut kiellolle

Tupakkalain 44 §:n mukaan tupakkatuotteita ja nikotiininesteitä saa myydä tai muutoin luovuttaa vähittäin vain myyntipaikan sijaintikunnan myöntämän myyntipaikka- ja luvanhaltijakohtaisen vähittäismyyntiluvan perusteella. Luvan vähittäismyyntiin liikkuvassa liikennevälineessä myöntää kuitenkin luvanhakijan kotikunta.

Tupakkalain 45 §:n mukaan kunta myöntää 44 §:ssä tarkoitetun vähittäismyyntiluvan hakemuksesta. Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakija on täysi-ikäinen ja esittää hyväksyttävän 54 §:ssä tarkoitetun omavalvontasuunnitelman eikä luvan myöntämiselle ole 2 tai 3 momentista johtuvaa estettä. Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos hakemuksessa tarkoitettu toiminta olisi ilmeisesti tupakkalain vastaista tai jos myyntipaikka ei ole kunnan valvottavissa.

Re10 Ra Asiakaspalvelu Oy ei ole hakenut tupakkalain mukaista vähittäismyyntilupaa myyntipaikkaan Ravintola Guli.

Tupakkalain 96 §:n mukaan, jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tupakkalain mukaiseksi.

Tarkastuksella 22.3.2025 todettiin, että Re10Ra Asiakaspalvelu Oy on myynyt tupakkatuotteita, vesipiipputupakkaa, ilman tupakkalain 44 §:n mukaista vähittäismyyntilupaa.

Toimija ei ole noudattanut tupakkalakia, joten kunnan valvontaviranomainen voi antaa toimijalle velvoittavan päätöksen.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa tupakkalain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen kiellon tehosteeksi on tarpeen, koska velvoitettu ei ole toiminut annetusta ohjeistuksesta huolimatta. Tarkastuksella 21.10.2024 ohjeistus on annettu Re8Ra asiakaspalvelulle. Tarkastuksella 22.3.2025 ohjeistus on annettu Re10Ra Asiakaspalvelu Oy:lle. Yritysten vastuuhenkilöt ovat samoja.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että kiellon antaminen ilman uhkasakkotehostetta ei olisi riittävää sen varmistamiseksi, että tupakkalain vastainen toiminta varmasti loppuisi erityisesti, kun asiassa otetaan huomioon toiminnasta vastuullisen tahon vaihtuminen viranomaisen tekemien tarkastusten välillä. Kielto on määrätty tulemaan voimaan tiedoksiantoa seuraavana päivänä, koska kiellon noudattaminen ei vaadi erityisiä toimenpiteitä.

Ympäristö- ja lupajaosto muistuttaa, että uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain 10 §:n nojalla maksettavaksi erillisellä päätöksellä, jos uusintatarkastuksella havaitaan, että päävelvoitetta (kieltoa) ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Mikäli toimija siis noudattaa tällä päätöksellä annettua kieltoa, uhkasakkoa ei tuomita maksettavaksi.

Sovelletut säädökset ja oikeusohjeet

Tupakkalaki (549/2016) 2, 31, 39, 44, 96, 105 ja 108 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 22, 23 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.

Toimivaltaperuste

Helsingin hallintosäännön 2 luvun 10.2 §:n mukaan kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto toimii tupakkalain tarkoittamana kunnan valvontaviranomaisena.

This decision was published on 27.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Ask for more info

Milla Hätönen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 37417

milla.hatonen@hel.fi

Attachments

1. Tarkastuskertomus_Guli-ravintola-cafe_1863445
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus_Guli-ravintola-cafe_1796635
The attachment will not be published on the internet.
3. Kuuleminen 15.4.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.