Hankintaoikaisuvaatimus, yksikön päällikön 12.5.2025 § 58 päätöksestä Susisaaren sillan korjaus Suomenlinnassa, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta

HEL 2025-005832
Case 18. / 379 §

Hankintaoikaisuvaatimus, yksikön päällikön 12.5.2025 § 58 päätöksestä Susisaaren sillan korjaus Suomenlinnassa, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Betonipörssi Oy:n oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinta on keskeytetty, joten hankintaoikaisuvaatimuksen tekijällä ei enää ole oikeussuojan tarvetta. Hankintaoikaisuvaatimus hylätään.

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Yksikönpäällikön 12.5.2025 § 58 tekemä hankintapäätös perusteluineen sekä muutoksenhakuohjeineen annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 12.5.2025. Sähköpostiosoitteessa olleen kirjoitusvirheen vuoksi Betonipörssi sai päätöksen tiedoksi vasta 30.5.2025.

Betonipörssi Oy on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 12.6.2025, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Susisaaren sillan korjaus Suomenlinnassa, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta hankinnasta julkaistiin kansallinen hankintailmoitus. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 9.4.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2025-005832. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. Kysymyksessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Määräaikaan 28.4.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti neljä tarjoajaa. Tarjoajat olivat RAPinsto Oy, Betonipörssi Oy, Rajukivi Oy ja Seinäjoen Kiintorakenne Oy.

Yksikönpäällikkö teki hankintapäätöksen 12.5.2025 § 58. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jätti RAPinsto Oy, joka päätöksellä tuli valituksi urakoitsijaksi. Rapinsto Oy:n kanssa tehtiin hankintasopimus 10.6.2025.

Hankintaoikaisuvaatimus

Yksikönpäällikön hankintapäätöksestä 12.5.2025 § 52 Betonipörssi Oy teki hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakuntaan ja valituksen markkinaoikeuteen. Näiden perusteena oli hankinnan tarjouspyynnössä vaadittu työnjohtajan referenssivaatimus, jota Rapinsto Oy:n työjohtaja ei täyttänyt. Betonipörssi Oy:n näkemyksen mukaan Rapinsto Oy:n työnjohtajan referenssiksi ilmoittama silta ei ollut täyttänyt vaatimuksena ollutta 30 metrin pituutta.

Betonipörssi Oy:n oikaisuvaatimuksessa on vaadittu, että hankintapäätös kumotaan ja hankintamenettely keskeytetään tai RAPinsto Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Asianosaisten kuuleminen

Hankintayksikkö tutki työnjohtajan referenssiksi ilmoitetun sillan pituuden ja tiedusteli asiaa Rapinsto Oy:ltä. Referenssinä ilmoitetun sillan pituus ei ollut riittävä referenssiksi.

Hankintayksikkö neuvotteli asiasta Rapinsto Oy:n kanssa sopimuksen purkamiseksi. Käytyjen neuvottelujen jälkeen hankintasopimus purettiin yhteisymmärryksessä Rapinsto Oy:n kanssa. Yksikönpäällikkö teki päätöksen hankintasopimuksen purkamisesta 15.7.2025, § 87.

Hankinnan keskeyttäminen

Tarjouspyynnössä urakka-ajaksi oli määritelty 1.6.2025 - 1.9.2025. Urakka-aikaan nähden tarjouspyyntö julkaistiin myöhään keväällä ja hankinnalla oli tiukat aikarajat, sillä sillan metalliosien maalaus tulisi tehdä loppukeväästä tai alkukesän aikana, myöhemmin kesällä ilman kosteus on maalin tarttuvuuden kannalta ongelma, ja muodostaa riskin urakan onnistumiselle. Ilmeisesti aikataulusta johtuen tarjoajien tarjoamat hinnat poikkesivat huomattavasti toisistaan.

Tarjoukset olivat:
RAPinsto Oy: 217 000 euroa
Betonipörssi Oy: 383 869 euroa
Rajukivi Oy: 656 504 euroa
Seinäjoen Kiintorakenne Oy: 824 000 euroa

Hankinnan kohteena oleva Susisaaren sillan korjaus edellyttää sillan metalliosien maalausta. Maalaaminen kosteissa olosuhteissa ei käytännössä onnistu enää elokuun aikana. Tällainen lähellä merenpintaa oleva sillan metallipalkkien maalaus pitäisi suorittaa alkukesästä.

Koska aikataulullisesti hankintaa ei voida toteuttaa kesän 2025 aikana, yksikönpäällikkö keskeytti hankinnan 1.8.2025 § 92, sillä hankinnan toteuttaminen tämän kilpailutuksen perusteella vuoden 2026 kesänä olisi muuttanut ajallisesti hankinnan kokonaisuutta urakka-ajan osalta (piti olla 1.6.-1.9 2025) niin oleellisesti, ettei hankinta olisi enää vastannut tarjouspyynnön ehtoja. Samalla yksikönpäällikkö kumosi aiemman hankintapäätöksensä. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen.

Johtopäätökset

Yksikönpäällikön 12.5.2025 § 58 tekemä hankintapäätös on menettänyt merkityksensä, sillä hankintaa ei tulla toteuttamaan tämän päätöksen perusteella. Oikaisuvaatimuksen vaatimukset hankintapäätöksen kumoamisesta ja hankinnan keskeyttämisestä hankintayksikkö on jo toteuttanut. Betonipörssi Oy:llä ei täten ole oikeussuojan tarvetta. Hankintaoikaisuvaatimus tulee hylätä.

Sovelletut säännökset

Hankintalaki 123 §, 125 §, 126 §, 127 §, 132 §, 133 § ja 134 §

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Projektirakennuttaminen-yksikkö Yksikön päällikkö 01.08.2025 § 92

Päätös

Yksikönpäällikkö päätti keskeyttää Susisaaren sillan korjaus Suomenlinnassa, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta hankinnan. Samalla yksikönpäällikkö päätti kumota 12.5.2025 § 58 tekemänsä hankintapäätöksen.

Päätöksen perustelut

Hankinta kilpailutettiin avoimella menettelyllä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tarjouspyynnöllä, joka julkaistiin 9.4.2025 HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaikaan 28.4.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti neljä tarjoajaa. Tarjoajat olivat RAPinsto Oy, Betonipörssi Oy, Rajukivi Oy ja Seinäjoen Kiintorakenne Oy.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jätti RAPinsto Oy, jonka kanssa tehtiin hankintasopimus 10.6.2025. Hankintapäätöksestä tehtiin hankintaoikaisuvaatimus ja valitus markkinaoikeuteen. Näiden perusteena oli hankinta-asiakirjoissa vaadittu työnjohtajan referenssivaatimus, jota Rapinsto Oy:n työjohtaja ei täyttänyt.

Hankintayksikkö neuvotteli asiasta Rapinsto Oy:n kanssa sopimuksen purkamiseksi. Käytyjen neuvottelujen jälkeen hankintasopimus purettiin yhteisymmärryksessä Rapinsto Oy:n kanssa. Yksikön päällikkö teki päätöksen hankintasopimuksen purkamisesta 15.7.2025, § 87.

Tarjouspyynnössä urakka-ajaksi oli määritelty 1.6.2025 - 1.9.2025. Koska tarjouspyyntö julkaistiin myöhään keväällä ja hankinnalla oli tiukat aikarajat, tarjoajien tarjoamat hinnat poikkesivat huomattavasti toisistaan. Hankinnan kiireellisyydellä oli mitä ilmeisimmin vaikutusta annettuihin hintoihin.

Tarjoukset olivat:
RAPinsto Oy: 217 000 euroa
Betonipörssi Oy: 383 869 euroa
Rajukivi Oy: 656 504 euroa
Seinäjoen Kiintorakenne Oy: 824 000 euroa

Hankinnan kohteena oleva Susisaaren sillan korjaus edellyttää sillan metalliosien maalausta. Maalaaminen kosteissa olosuhteissa ei käytännössä onnistu enää elokuun aikana. Tällainen lähellä merenpintaa oleva sillan metallipalkkien maalaus pitäisi suorittaa alkukesästä.

Koska aikataulullisesti hankintaa ei voida toteuttaa kesän 2025 aikana, hankintayksikkö keskeyttää hankinnan. Hankinnan toteuttaminen tämän kilpailutuksen perusteella vuoden 2026 kesänä muuttaa ajallisesti hankinnan kokonaisuutta urakka-ajan osalta (piti olla 1.6.-1.9 2025) niin oleellisesti, ettei hankinta enää vastaisi tarjouspyynnön ehtoja.

Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen.

Päätös hankinnan keskeyttämisestä annetaan tiedoksi kaupunkiympäristölautakunnalle, johon hankintapäätöksestä on tehty hankintaoikaisupyyntö ja markkinaoikeudelle, johon hankintapäätöksestä valitettu.

Hankinta voidaan hankintalain 125 §:n mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustelusta syystä. Hankinnan keskeyttämiselle on hankintalaissa tarkoitettu perusteltu syy.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan kaikilla kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoilla, joilla on hankintavaltuus, on oikeus keskeyttää hankinta hankinnan arvosta riippumatta.

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Projektirakennuttaminen-yksikkö Yksikön päällikkö 15.07.2025 § 87

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Yleiset alueet -palvelu Projektirakennuttaminen-yksikkö Yksikön päällikkö 12.05.2025 § 58

Lisätiedot

Julle Keihänen, lakimies, puhelin: 09 310 89498

julle.keihanen@hel.fi

Jussi Mäkinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 87806

jussi.makinen2@hel.fi

This decision was published on 19.08.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Julle Keihänen, lakimies, puhelin: 09 310 89498

julle.keihanen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus, Betonipörssi Oy, 12.6.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.