Hankinta, käyttöoikeussopimus, metroasemien mainospaikat, liikenneliikelaitos

HEL 2025-005959
More recent handlings
This is a motion

Hankintapäätös, metroasemien mainospaikkojen kilpailutus

Päätösehdotus

Johtokunta valitsee metroasemien mainospaikkoja koskevan tarjouskilpailun voittajaksi JCDecaux Finland Oy:n.

Johtokunta oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Hankinta koskee metroasemien mainospaikkojen käyttöoikeussopimusta, jonka perusteella tarjouskilpailun voittaneelle mainosoperaattorille annetaan oikeus sijoittaa metroasemien mainospaikkoihin mainospintoja ja myydä niistä media-aikaa omille asiakkailleen. Operaattori vastaa kustannuksellaan mainoslaitteiden hankkimisesta, asentamisesta ja huoltamisesta.

Sopimuskausi on 1.7.2026–30.6.2034. Hankintayksiköllä on oikeus jatkaa optiona sopimuksen voimassaoloaikaa yhdellä 2 vuoden optiokaudella ilmoittamalla tästä kirjallisesti operaattorille viimeistään kahta vuotta ennen voimassa olevan sopimuskauden päättymistä.

Hankintamenettely

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenne) kilpailutti hankinnan HKL:n ja Länsimetro Oy:n puolesta niin, että kilpailutuksen perusteella valitaan yksi operaattori, jonka kanssa HKL ja Länsimetro Oy kumpikin tekevät oman käyttöoikeussopimuksen omistamiensa metroasemien mainospaikkojen osalta. HKL ja Länsimetro Oy tekevät myös omat hankintapäätökset kilpailutukseen liittyen.

Kaupunkiliikenne lähetti hankinnasta hankintailmoituksen julkaisuun 10.4.2025 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa, julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMAssa ja TED-tietokannassa. Hankintailmoitus julkaistiin 11.4.2025.

Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016). Kyse on erityisalojen hankintalain 13 § kynnysarvot ylittävästä käyttöoikeussopimuksesta.

Erityisalojen hankintalain 109 § mukaan hankintayksikön on noudatettava käyttöoikeussopimuksen kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on lain 3 § tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankinnassa käytettiin erityisalojen hankintalain 38 § neuvottelumenettelyä muistuttavaa menettelyä, jonka ensimmäisessä vaiheessa hankintayksikkö pyysi tarjouskilpailusta kiinnostuneita ehdokkaita jättämään osallistumishakemuksen kilpailutukseen. Osallistumishakemusten perusteella neuvotteluvaiheeseen valituilta tarjoajilta pyydettiin alustavat tarjoukset, joiden perusteella käytiin tarjoajakohtaiset neuvottelut. Neuvottelujen jälkeen laadittiin lopullinen tarjouspyyntö, jonka perusteella tarjoajat antoivat lopullisen tarjouksensa.

Tarjoajien valinta

Osallistumishakemukset tuli jättää 8.5.2025 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti neljä ehdokasta:

  • Bauer Media Outdoor Suomi Oy (ent. Clear Channel Suomi Oy)
  • JCDecaux Finland Oy
  • Outshine Oy
  • Punamusta Oy

Toimitusjohtaja valitsi 9.5.2025, 66 §, kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat osallistumaan tarjouskilpailuun.

Neuvotteluvaihe

Valituille tarjoajille toimitettiin 13.5.2025 alustava tarjouspyyntö ja kutsu osallistua hankintaa koskeviin neuvotteluihin. Kaikki tarjoajat jättivät alustavan tarjouksen määräaikaan 13.6.2025 klo 10.00 mennessä.

Jokaisen tarjoajan kanssa käytiin yksi neuvottelukierros 24.-26.6.2025 välisenä aikana. Neuvotteluissa käsiteltiin mm. tarjoajien alustavia toteutussuunnitelmia sekä tarjoajien kommentteja hankinta-asiakirjoihin.

Lopullinen tarjouspyyntö

Neuvottelujen jälkeen hankintayksikkö laati lopullisen tarjouspyynnön, joka julkaistiin tarjoajille 6.8.2025 tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta. Lopullisten tarjousten palauttamisen määräajaksi asetettiin 6.10.2025 klo 10.00.

Lopullisessa tarjouspyynnössä tarjoajille annettiin mahdollisuus sisällyttää tarjoukseensa sellaisia uusia mainospaikkoja, jotka eivät sisältyneet lopullisen tarjouspyynnön liitteessä 1 esitettyihin operaattorin käyttöön tarjottaviin mainospaikkoihin. Tarjoajien tuli toimittaa esityksensä tällaisista uusista mainospaikoista ja niihin toteutettavista mainosratkaisuista sähköpostitse hankintayksikölle 3.9.2025 klo 16.00 mennessä. Siltä osin kuin hankintayksikkö ilmoitti hyväksyvänsä esitykset, tarjoajat voivat huomioida hyväksytyt uudet mainospaikat lopulliseen tarjoukseensa sisältyvässä toteutussuunnitelmassa ja hintatarjouksessa. Esitettävissä uusissa mainospaikoissa ja -ratkaisuissa tuli huomioida lopullisen tarjouspyynnön liitteessä 6 asetetut reunaehdot ja vaatimukset. Esitykset saatiin määräajassa kolmelta tarjoajalta (Bauer Media Outdoor Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy ja PunaMusta Oy) ja hankintayksikkö antoi niihin vastauksensa 12.9.2025. Esityksen toimittamatta jättäminen ei tehnyt lopullisesta tarjouksesta tarjouspyynnön vastaista.

Lopullista tarjouspyyntöä päivitettiin ensimmäisen kerran 23.9.2025, jolloin mainoslaitteille asetettuja vaatimuksia koskevaan liitteeseen sekä hintaliitteeseen tehtiin vähäisiä muutoksia. Hankintayksikkö ilmoitti tässä yhteydessä julkaisevansa myöhemmin erikseen myös toisen päivitysversion lopullisesta tarjouspyynnöstä, johon hankintayksikkö ilmoitti korjaavansa käytettävissä olevia mainospaikkoja koskevaa tarjouspyynnön liitettä 1. Samalla hankintayksikkö pidensi lopullisten tarjousten jättämiselle varattua määräaikaa 27.10.2025 klo 10.00 asti.

Lopullista tarjouspyyntöä päivitettiin toisen kerran 3.10.2025 tekemällä edellä mainitut korjaukset liitteeseen 1 erityisesti nykyisin jo käytössä olevien mainospaikkojen sijaintien osalta.

Lopullisen tarjouspyynnön päivityksistä ilmoitettiin ja päivitetyt tarjouspyynnöt toimitettiin tarjoajille tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta.

Kaikki tarjoajat palauttivat lopulliset tarjoukset määräaikaan 27.10.2025 klo 10.00 mennessä.

Lopullisten tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Lopullista tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin lopullisessa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki saadut lopulliset tarjoukset todettiin lopullisen tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailu perustuu kokonaan hintaan eli operaattorin maksamiin korvauksiin mainospaikkojen käyttöoikeudesta sopimuskauden aikana. Hinnan vertailuperusteina käytetään operaattorin sopimuskauden aikana maksamien takuuvuokrien kokonaisarvoa (80 % painoarvo) ja operaattorin tarjoamaa provisioprosenttia eli prosenttiosuutta operaattorin toteutuneista myyntituloista (20 % painoarvolla) seuraavasti:

  • Takuuvuokrien kokonaisarvo: Tarjoajia pyydettiin tarjoamaan kiinteä takuuvuokra jokaiselle sopimusvuodelle erikseen. Vertailuhinta muodostuu tarjottujen takuuvuokrien kokonaisarvosta (sopimuskauden kokonaishinta). Korkeimman kokonaishinnan antanut tarjoaja saa 80 vertailupistettä ja muiden tarjoajien antamat hinnat suhteutetaan tähän seuraavalla kaavalla: (tarjottu arvo/korkein annettu arvo) x maksimipisteet.
  • Provisioprosentti: Tarjoajia pyydettiin tarjoamaan toteutuneen mainosmyynnin bruttotulon prosenttiosuus tilaajalle. Korkeimman provisioprosentin antanut tarjoaja saa 20 vertailupistettä ja muiden tarjoajien antamat provisioprosentit suhteutetaan tähän seuraavalla kaavalla: (tarjottu arvo/korkein annettu arvo) x maksimipisteet.

Laatua ei käytetty kokonaistaloudellisuuden vertailuperusteena, koska laatutekijät on huomioitu tarjouskilpailun vähimmäisvaatimuksissa.

Osa tarjoajista ilmoitti provisioprosentin ja takuuvuokrien olevan niiden liikesalaisuuksia, joten alla on esitetty vain tarjoajien saamat yhteispisteet, jotka on saatu laskemalla takuuvuokrien kokonaisarvosta ja provisioprosentista saadut vertailupisteet yhteen.

Hintavertailun lopputulos on seuraava:

Tarjoaja
Pisteet
Sija
JCDecaux Finland Oy
100,00
1.
Bauer Media Outdoor Suomi Oy
95,17
2.
Outshine Oy
26,82
3.
PunaMusta Oy
11,09
4.

Metroasemien mainospaikkoja koskevan tarjouskilpailun voittajaksi valitaan JCDecaux Finland Oy.

Sopimussuhde

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Hankinnan arvon ollessa yli 1.000.000 euroa päättää hankinnasta johtokunta.

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi