Hankinta, käyttöoikeussopimus, metroasemien mainospaikat, liikenneliikelaitos
Hankintapäätös, metroasemien mainospaikkojen kilpailutus
Päätös
Johtokunta valitsi metroasemien mainospaikkoja koskevan tarjouskilpailun voittajaksi JCDecaux Finland Oy:n.
Johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n juristi Miika Tetri ja hankekehityspäällikkö Kirsi Borg.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta koskee metroasemien mainospaikkojen käyttöoikeussopimusta, jonka perusteella tarjouskilpailun voittaneelle mainosoperaattorille annetaan oikeus sijoittaa metroasemien mainospaikkoihin mainospintoja ja myydä niistä media-aikaa omille asiakkailleen. Operaattori vastaa kustannuksellaan mainoslaitteiden hankkimisesta, asentamisesta ja huoltamisesta.
Sopimuskausi on 1.7.2026–30.6.2034. Hankintayksiköllä on oikeus jatkaa optiona sopimuksen voimassaoloaikaa yhdellä 2 vuoden optiokaudella ilmoittamalla tästä kirjallisesti operaattorille viimeistään kahta vuotta ennen voimassa olevan sopimuskauden päättymistä.
Hankintamenettely
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenne) kilpailutti hankinnan HKL:n ja Länsimetro Oy:n puolesta niin, että kilpailutuksen perusteella valitaan yksi operaattori, jonka kanssa HKL ja Länsimetro Oy kumpikin tekevät oman käyttöoikeussopimuksen omistamiensa metroasemien mainospaikkojen osalta. HKL ja Länsimetro Oy tekevät myös omat hankintapäätökset kilpailutukseen liittyen.
Kaupunkiliikenne lähetti hankinnasta hankintailmoituksen julkaisuun 10.4.2025 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa, julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMAssa ja TED-tietokannassa. Hankintailmoitus julkaistiin 11.4.2025.
Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016). Kyse on erityisalojen hankintalain 13 § kynnysarvot ylittävästä käyttöoikeussopimuksesta.
Erityisalojen hankintalain 109 § mukaan hankintayksikön on noudatettava käyttöoikeussopimuksen kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on lain 3 § tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankinnassa käytettiin erityisalojen hankintalain 38 § neuvottelumenettelyä muistuttavaa menettelyä, jonka ensimmäisessä vaiheessa hankintayksikkö pyysi tarjouskilpailusta kiinnostuneita ehdokkaita jättämään osallistumishakemuksen kilpailutukseen. Osallistumishakemusten perusteella neuvotteluvaiheeseen valituilta tarjoajilta pyydettiin alustavat tarjoukset, joiden perusteella käytiin tarjoajakohtaiset neuvottelut. Neuvottelujen jälkeen laadittiin lopullinen tarjouspyyntö, jonka perusteella tarjoajat antoivat lopullisen tarjouksensa.
Tarjoajien valinta
Osallistumishakemukset tuli jättää 8.5.2025 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti neljä ehdokasta:
- Bauer Media Outdoor Suomi Oy (ent. Clear Channel Suomi Oy)
- JCDecaux Finland Oy
- Outshine Oy
- Punamusta Oy
Toimitusjohtaja valitsi 9.5.2025, 66 §, kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat osallistumaan tarjouskilpailuun.
Neuvotteluvaihe
Valituille tarjoajille toimitettiin 13.5.2025 alustava tarjouspyyntö ja kutsu osallistua hankintaa koskeviin neuvotteluihin. Kaikki tarjoajat jättivät alustavan tarjouksen määräaikaan 13.6.2025 klo 10.00 mennessä.
Jokaisen tarjoajan kanssa käytiin yksi neuvottelukierros 24.-26.6.2025 välisenä aikana. Neuvotteluissa käsiteltiin mm. tarjoajien alustavia toteutussuunnitelmia sekä tarjoajien kommentteja hankinta-asiakirjoihin.
Lopullinen tarjouspyyntö
Neuvottelujen jälkeen hankintayksikkö laati lopullisen tarjouspyynnön, joka julkaistiin tarjoajille 6.8.2025 tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta. Lopullisten tarjousten palauttamisen määräajaksi asetettiin 6.10.2025 klo 10.00.
Lopullisessa tarjouspyynnössä tarjoajille annettiin mahdollisuus sisällyttää tarjoukseensa sellaisia uusia mainospaikkoja, jotka eivät sisältyneet lopullisen tarjouspyynnön liitteessä 1 esitettyihin operaattorin käyttöön tarjottaviin mainospaikkoihin. Tarjoajien tuli toimittaa esityksensä tällaisista uusista mainospaikoista ja niihin toteutettavista mainosratkaisuista sähköpostitse hankintayksikölle 3.9.2025 klo 16.00 mennessä. Siltä osin kuin hankintayksikkö ilmoitti hyväksyvänsä esitykset, tarjoajat voivat huomioida hyväksytyt uudet mainospaikat lopulliseen tarjoukseensa sisältyvässä toteutussuunnitelmassa ja hintatarjouksessa. Esitettävissä uusissa mainospaikoissa ja -ratkaisuissa tuli huomioida lopullisen tarjouspyynnön liitteessä 6 asetetut reunaehdot ja vaatimukset. Esitykset saatiin määräajassa kolmelta tarjoajalta (Bauer Media Outdoor Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy ja PunaMusta Oy) ja hankintayksikkö antoi niihin vastauksensa 12.9.2025. Esityksen toimittamatta jättäminen ei tehnyt lopullisesta tarjouksesta tarjouspyynnön vastaista.
Lopullista tarjouspyyntöä päivitettiin ensimmäisen kerran 23.9.2025, jolloin mainoslaitteille asetettuja vaatimuksia koskevaan liitteeseen sekä hintaliitteeseen tehtiin vähäisiä muutoksia. Hankintayksikkö ilmoitti tässä yhteydessä julkaisevansa myöhemmin erikseen myös toisen päivitysversion lopullisesta tarjouspyynnöstä, johon hankintayksikkö ilmoitti korjaavansa käytettävissä olevia mainospaikkoja koskevaa tarjouspyynnön liitettä 1. Samalla hankintayksikkö pidensi lopullisten tarjousten jättämiselle varattua määräaikaa 27.10.2025 klo 10.00 asti.
Lopullista tarjouspyyntöä päivitettiin toisen kerran 3.10.2025 tekemällä edellä mainitut korjaukset liitteeseen 1 erityisesti nykyisin jo käytössä olevien mainospaikkojen sijaintien osalta.
Lopullisen tarjouspyynnön päivityksistä ilmoitettiin ja päivitetyt tarjouspyynnöt toimitettiin tarjoajille tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta.
Kaikki tarjoajat palauttivat lopulliset tarjoukset määräaikaan 27.10.2025 klo 10.00 mennessä.
Lopullisten tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Lopullista tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin lopullisessa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki saadut lopulliset tarjoukset todettiin lopullisen tarjouspyynnön mukaisiksi.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailu perustuu kokonaan hintaan eli operaattorin maksamiin korvauksiin mainospaikkojen käyttöoikeudesta sopimuskauden aikana. Hinnan vertailuperusteina käytetään operaattorin sopimuskauden aikana maksamien takuuvuokrien kokonaisarvoa (80 % painoarvo) ja operaattorin tarjoamaa provisioprosenttia eli prosenttiosuutta operaattorin toteutuneista myyntituloista (20 % painoarvolla) seuraavasti:
- Takuuvuokrien kokonaisarvo: Tarjoajia pyydettiin tarjoamaan kiinteä takuuvuokra jokaiselle sopimusvuodelle erikseen. Vertailuhinta muodostuu tarjottujen takuuvuokrien kokonaisarvosta (sopimuskauden kokonaishinta). Korkeimman kokonaishinnan antanut tarjoaja saa 80 vertailupistettä ja muiden tarjoajien antamat hinnat suhteutetaan tähän seuraavalla kaavalla: (tarjottu arvo/korkein annettu arvo) x maksimipisteet.
- Provisioprosentti: Tarjoajia pyydettiin tarjoamaan toteutuneen mainosmyynnin bruttotulon prosenttiosuus tilaajalle. Korkeimman provisioprosentin antanut tarjoaja saa 20 vertailupistettä ja muiden tarjoajien antamat provisioprosentit suhteutetaan tähän seuraavalla kaavalla: (tarjottu arvo/korkein annettu arvo) x maksimipisteet.
Laatua ei käytetty kokonaistaloudellisuuden vertailuperusteena, koska laatutekijät on huomioitu tarjouskilpailun vähimmäisvaatimuksissa.
Osa tarjoajista ilmoitti provisioprosentin ja takuuvuokrien olevan niiden liikesalaisuuksia, joten alla on esitetty vain tarjoajien saamat yhteispisteet, jotka on saatu laskemalla takuuvuokrien kokonaisarvosta ja provisioprosentista saadut vertailupisteet yhteen.
Hintavertailun lopputulos on seuraava:
| Tarjoaja | Pisteet | Sija |
| JCDecaux Finland Oy | 100,00 | 1. |
| Bauer Media Outdoor Suomi Oy | 95,17 | 2. |
| Outshine Oy | 26,82 | 3. |
| PunaMusta Oy | 11,09 | 4. |
Metroasemien mainospaikkoja koskevan tarjouskilpailun voittajaksi valitaan JCDecaux Finland Oy.
Sopimussuhde
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.
Hankinnan arvon ollessa yli 1.000.000 euroa päättää hankinnasta johtokunta.
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 09.05.2025 § 66
25.04.2025 Ehdotuksen mukaan
This decision was published on 14.11.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.