Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS), hankinnan arvioidun arvon korotus
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS), hankinnan arvioidun arvon korotus
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti nostaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden dynaamista hankintajärjestelmän arvioitua arvoa 4 000 000 euron kokonaisarvoon (alv 0 %). Taimien dynaaminen hankintajärjestelmä on käytössä 18.6.2028 saakka.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on perustanut dynaamisen hankintajärjestelmän julkaisemalla 18.6.2021 päivätyn osallistumispyynnön HEL 2021-008155 / “Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta.” Osallistumishakemuksia voi jättää koko dynaamisen hankintajärjestelmän keston ajan.
Kyse on hankintalain 49 §:n mukaisesta dynaamisesta hankintajärjestelmästä, jossa tilaaja toteuttaa yksittäiset hankinnat dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kesken dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisillä kilpailutuksilla. Dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisten kilpailutusten mukaiset toimeksiannot voivat laajuudeltaan vaihdella.
”Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta” –dynaaminen hankintajärjestelmä on jaettu kolmeen luokkaan:
• Tavarat – luokka 1 Taimet
• Palvelut – luokka 2 Kasvatussopimukset
• Palvelut – luokka 3 Taimet ja taimiin liittyvät palvelusopimukset
Alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikkö on 8.7.2021 § 13 hyväksynyt Puutarha Tahvoset Oy:n osallistumishakemuksen ”Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta” –dynaamiseen hankintajärjestelmään luokkaan ”Tavarat – luokka 1 Taimet”.
Alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikkö on 20.8.2021 § 16 hyväksynyt Huutokoski Oy:n osallistumishakemuksen ”Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta” –dynaamiseen hankintajärjestelmään luokkiin ”Tavarat – luokka 1 Taimet”, ”Palvelut – luokka 2 Kasvatussopimukset” ja ”Palvelut – luokka 3 Taimet ja taimiin liittyvät palvelusopimukset”.
Alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikkö on 8.9.2021 § 17 hyväksynyt Harviala Oy:n osallistumishakemuksen ”Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta” –dynaamiseen hankintajärjestelmään luokkiin ”Tavarat – luokka 1 Taimet”, ”Palvelut – luokka 2 Kasvatussopimukset” ja ”Palvelut – luokka 3 Taimet ja taimiin liittyvät palvelusopimukset”.
Alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikkö on 9.9.2021 § 18 hyväksynyt Ahosen Taimisto Oy:n osallistumishakemuksen ”Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta” –dynaamiseen hankintajärjestelmään luokkiin ”Tavarat – luokka 1 Taimet” ja ”Palvelut – luokka 2 Kasvatussopimukset”.
Alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikkö on 18.1.2024 § 4 hyväksynyt Satakunnan Taimitukku Oy:n osallistumishakemuksen ”Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden hankinta” –dynaamiseen hankintajärjestelmään luokkaan ”Tavarat – luokka 1 Taimet”.
Dynaaminen hankintajärjestelmä on 18.6.2021 päivätyn hankintailmoituksen (osallistumispyyntö) mukaan käytössä 18.6.2023 saakka. Dynaamisen hankintajärjestelmän arvonlisäverottomaksi arvoksi kahden vuoden ajalle oli arvioitu 600 000 euroa (alv 0 %).
Infrapäällikkö on 15.6.2023 § 23 päättänyt jatkaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan taimien ja niihin liittyvien palveluiden dynaamista hankintajärjestelmän (DPS) voimassaoloa 18.6.2028 asti ja korottaa hankinnan arvioitua arvoa 1 500 000 euroon (alv 0 %).
Tällä päätöksellä dynaamista hankintajärjestelyn arvioitua hankinnan arvoa korotetaan 4 000 000 euroon (alv 0 %). Hankintajärjestelmän (DPS) voimassaolo säilyy infrapäällikön 15.6.2023 § 23 päätöksen mukaisena, ollen voimassa 18.6.2028 asti.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 20.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Tea Karjalainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 52210