Tupakkalain mukaisten kieltojen antaminen ja uhkasakkojen asettaminen Bagdadino Oy:lle
Tupakkalain mukaisten kieltojen antaminen ja uhkasakkojen asettaminen Bagdadino Oy:lle
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa Bagdadino Oy:lle ravintolaa Bagdad Cafe koskevat seuraavat kiellot uhkasakoilla tehostettuna:
1. Bagdad Cafen sisätiloissa ei saa tupakoida.
Kiellon tehosteeksi asetetaan 5000 € uhkasakko.
2. Bagdad Cafen tupakointitilassa ei saa nauttia ruokia tai juomia.
Kiellon tehosteeksi asetetaan 5000 € uhkasakko.
Uhkasakkojen yhteismäärä on 10 000 €.
Toimija
Bagdadino Oy, Kirkonkyläntie 10, 00700 HELSINKI, y-tunnus 3465346-4
Toimipaikka
Bagdad Cafe, Kirkonkyläntie 10, 00700 HELSINKI
Määräaika
Kieltoja on noudatettava viimeistään seuraavana päivänä päätöksen tiedoksisaannista.
Täytäntöönpano
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tupakkalain (549/2016) 108 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Bagdad Cafe on ravintola osoitteessa Kirkonkyläntie 10, 00700 Helsinki. Tilassa on erillinen tupakointitila.
Tarkastuksella 22.3.2025 (liite 1) on todettu, että ravintolan sisätiloissa poltettiin vesipiipputupakkaa tupakointitilan lisäksi myös sen ulkopuolella.
Tarkastuksella 22.3.2025 on todettu, että ravitsemisliikkeen tupakointitilassa nautittiin myös juomia ja ruokia.
Toimijaa on lisäksi ohjeistettu 4.10.2024 ja 19.3.2025 sähköpostitse (liitteet 2 ja 3) sekä puhelimitse 12.3.2025 vesipiippukahvilan perustamisesta, tupakointitilan vaatimuksista sekä siitä, ettei tupakointitilassa saa syödä tai juoda.
Kuuleminen
Bagdadino Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 15.4.2025 päivätyllä kirjeellä (liite 4). Toimija on antanut vastineen 21.4.2025 (liite 5). Vastineessa toimija toteaa seuraavaa:
Toimija on pyrkinyt noudattamaan tupakkalakia ja varmistamaan, että tupakointi tapahtuu erikseen hyväksytyssä tupakointitilassa.
Toimija on tietoinen siitä, että tupakkalain mukaan ravitsemisliikkeen tupakointitilassa ei saa nauttia ruokia tai juomia, ja asiakkaille on aiemmin viestitty tupakointitilan säännöistä. Asiakaskäyttäytyminen voi olla arvaamatonta ja henkilökunta ei aina kykene estämään kaikkia mahdollisia väärinkäytöksiä. Toimija on ryhtynyt toimenpiteisiin, kuten henkilöstön koulutukseen ja asiakastietoisuuden lisäämiseen.
Uhkasakon asettaminen on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on jatkuvasti ja tahallisesti rikottu lakia. Toimija on pyrkinyt noudattamaan voimassa olevia sääntöjä eikä ole toiminut tahallisesti. Havaitut poikkeamat ovat olleet yksittäisiä tapauksia, eivätkä ne osoita järjestelmällistä lain rikkomista. Ottaen huomioon, että toimija on ryhtynyt toimenpiteisiin tilanteen parantamiseksi ja sitoutuu noudattamaan lainsäädäntöä, toimija pyytää harkitsemaan, onko uhkasakkojen asettaminen tässä tapauksessa oikeudenmukaista ja tarpeellista.
Perustelut kielloille
Tupakkalain 74 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan tupakoida ei saa 1) rakennuksen, kulkuneuvon tai muun vastaavan paikan sisätiloissa, jotka ovat yleisön tai työntekijöiden käytettävissä taikka elinkeinotoiminnassa tuotettujen tai julkisten palvelujen tarjoamista varten asiakkaiden käytettävissä.
Tupakkalain 73 §:n mukaan mitä tupakkalain 10 luvussa säädetään tupakoinnista ja tupakansavusta, sovelletaan myös poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen polttamiseen ja sähkösavukkeen käyttämiseen sekä niistä syntyviin savuihin, höyryihin ja hiukkasiin.
Tupakkalain 76 §:n 1 momentin mukaan sisätiloissa tupakointi voidaan sallia erillisessä tupakointitilassa, joka on hyväksytty tupakointiin rakentamislain (751/2023) nojalla.
Tupakkalain 77 §:n 1 momentin mukaan ravitsemisliikkeen tupakointitilassa ei saa nauttia ruokia tai juomia.
Tupakkalain 96 §:n 1 momentin mukaan, jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tupakkalain mukaiseksi.
Tarkastuksella 22.3.2025 Bagdad Cafen tiloihin todettiin, että aiemmasta ohjeistuksesta huolimatta Bagdadino Oy on sallinut tupakoinnin (vesipiipputupakan) tai kasviperäisten poltettavaksi tarkoitettujen tuotteiden polttamisen tupakkalain tarkoittamissa ravintolan sisätiloissa.
Tarkastuksella 22.3.2025 todettiin, että ravitsemisliikkeen tupakointitilassa nautittiin myös juomia ja ruokia.
Toimija ei ole noudattanut ravitsemisliikkeessään tupakkalakia annetuista kehotuksista huolimatta, joten kunnan valvontaviranomainen voi antaa toimijalle velvoittavan päätöksen.
Ympäristö- ja lupajaosto pitää päätöstä tarpeellisena toimijan vastineessaan esittämistä seikoista huolimatta, sillä toimija oli jo ennen tarkastusta 22.3.2025 saanut viranomaiselta useasti ohjeistusta tupakkalain vaatimuksista. Tästä huolimatta toimija ei ollut varmistanut lainsäädännön noudattamista Bagdad Cafessa. Asiakaskäyttäytymiseen vetoaminen ei ole perusteltu syy jättää kieltoja antamatta.
Ympäristö- ja lupajaosto huomauttaa, että tupakointikielto sisätiloissa kattaa myös kasviperäiset poltettavaksi tarkoitettavat tuotteet.
Perustelut uhkasakkojen antamiselle
Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa tupakkalain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakkojen asettaminen kieltojen tehosteeksi on tarpeen, koska velvoitettu ei ole toiminut annetuista ohjeistuksista huolimatta. Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että kieltojen antaminen ilman uhkasakkotehostetta ei olisi riittävää sen varmistamiseksi, että tupakkalain vastainen toiminta varmasti loppuisi. Toimijan vastineessa esittämät seikat eivät anna aihetta arvioida asiaa toisin. Myös uhkasakkojen määrää voidaan pitää kohtuullisina asiaan nähden. Kiellot on määrätty tulemaan voimaan tiedoksiantoa seuraavana päivänä, koska kiellon noudattaminen ei vaadi erityisiä toimenpiteitä.
Ympäristö- ja lupajaosto muistuttaa, että uhkasakot voidaan tuomita uhkasakkolain 10 §:n nojalla maksettavaksi erillisellä päätöksellä, jos uusintatarkastuksella havaitaan, että päävelvoitteita (kieltoja) ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Mikäli toimija siis noudattaa tällä päätöksellä annettuja kieltoja, uhkasakkoja ei tuomita maksettavaksi.
Sovelletut säädökset ja oikeusohjeet
Tupakkalaki (549/2016) 73, 74, 76, 77, 96, 105, 106, 108 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 22, 23 ja 24 §
Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.
Toimivaltaperuste
Helsingin hallintosäännön 2 luvun 10.2 §:n mukaan kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto toimii tupakkalain tarkoittamana kunnan valvontaviranomaisena.
This decision was published on 27.05.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Milla Hätönen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 37417