Hankinta, metrosillan uusiminen, Junatie, liikenneliikelaitos

HEL 2025-006804
More recent handlings
This is a motion

Junatien metrosillan uusimiseen liittyvän projektinjohtourakan hankinta

Board of Helsinki City Transport

Päätösehdotus

Johtokunta valitsee Junatien metrosillan uusimisen projektinjohtourakan toteuttajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Kreate Oy:n.

Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena on Junatien metrosillan uusiminen projektinjohtourakkana tarjouspyynnön 38H25 mukaisesti.

Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten metroasemien välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Uuden sillan toteuttaminen tarkoittaa keskustan ja Itä-Helsingin välisen metroliikenteen keskeyttämistä vähintään kuuden kuukauden ajaksi vuonna 2027. Metrosillan uusimisen ja metroliikenteen katkon vaikutukset kaupunkilaisten liikkumiseen tulevat olemaan suuret. Kyseessä on matkustajamääriltään yksi metron keskeisimpiä osuuksia. Helsingin kaupunki pyrkii kaikin keinoin minimoimaan metroliikenteen katkoon tarvittavan ajan ja varmistamaan, että liikennehaitasta syntyvät vaikutukset keskustan ja Itä-Helsingin välillä sekä Kalasatamassa alueellisesti jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Kansliapäällikkö asetti 7.5.2025, 68 §, Junatien metrosillan uudistamishankkeen yhteistyöryhmän, jonka tehtävänä on hankkeen vaikutusten kaupunkitasoinen koordinointi ja osapuolien sitoutumisen vahvistaminen.

Junatien metrosillan uusimisen hankesuunnitelma laaditaan projektinjohtourakan kehitysvaiheessa tarkentuvien tietojen perusteella ja tuodaan kaupungin päätöksentekoon keväällä 2026. Nyt päätettävänä olevan hankinta-asian mukaisesti solmitaan valitun kumppanin kanssa urakan kehitysvaiheen sopimus, joka on voimassa siihen saakka kunnes urakan toteutusvaiheen käynnistämisestä tehdään päätös. Toteutusvaiheelle solmitaan toteutusvaihetta koskeva sopimus.

Hankintamenettely

Hankinta on erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukainen EU-kynnysarvon (5.538.000 euroa) ylittävä rakennusurakka. Hankinnan hankintamenettelynä on erityisalojen hankintalain 39 ja 40 § mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Tarjoajien valinta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL toimeksiannosta tarjouskilpailun kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Osallistumispyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa 15.5.2025, julkisten hankintojen ilmoituskanavalla Hilmassa 16.5.2023 (2025-024777) ja Euroopan unionin laajuisesti TED-tietokannassa 16.5.2025 (315960-2025). Osallistumishakemusten jättämisen määräaika oli 4.6.2025.

Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti kaksi ehdokasta:

  • Kreate Oy
  • YIT Infra Oy

Osallistumishakemusten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Ehdokkaiden valinta tarjoajiksi
Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen

Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin osallistumishakemuksessa ja sen liitteissä.

Ehdokkaat täyttivät palveluntuottajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden arviointi

Osallistumishakemusta koskevat vaatimukset määriteltiin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.

Saadut osallistumishakemukset todettiin osallistumispyynnön mukaisiksi.

Ehdokkaiden valinta tarjoajiksi

Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat valittiin hankintamenettelyn seuraavaan vaiheeseen tarjoajiksi.

Neuvotteluvaihe

Valituille tarjoajille toimitettiin tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta 9.6.2025 alustava tarjouspyyntö ja kutsu osallistua hankintaa koskeviin neuvotteluihin.

Neuvottelut molempien valittujen tarjoajien kanssa järjestettiin 17.-18.6.2025 välisenä aikana. Neuvottelutilaisuudet olivat yhden päivän mittaiset. Neuvottelujen tarkoitus ja tavoite oli seuraava:

  • Muodostaa yhteinen ymmärrys hankkeen sisällöstä ja aikatauluista
  • Kehittää hankkeen kaupallista mallia ja kannustinjärjestelmää
  • Kehittää tarjouspyyntöaineistoa ja varmistua tarjousten jättämisen edellytyksistä
  • Keskustella ehdotetun toteutusratkaisun toteutettavuudesta sekä siihen liittyvistä hyödyistä, haitoista ja mahdollisista esteistä

Neuvotteluvaihetta ei arvioitu osana laadullista arviointia.

Lopullinen tarjouspyyntö

Neuvottelujen jälkeen hankintayksikkö laati lopullisen tarjouspyynnön huomioiden neuvotteluiden tulokset sekä aiemmin hankinnan yhteydessä tunnistetut lopulliseen tarjouspyyntöön tehtävät täsmennys -ja täydennystarpeet. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin tarjoajille 27.6.2025 tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta. Tarjousten palauttamisen määräaika oli 17.9.2025.

Kaikki tarjoajat palauttivat lopulliset tarjoukset määräaikaan mennessä. Osana lopullista tarjousta tarjoajien tuli nimetä lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti avainhenkilöt ja osoittaa avainhenkilöille asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Lopullisten tarjousten käsittely toteutettiin 6 vaiheessa:

  1. Lopullisten tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
  2. Avainhenkilöiden soveltuvuuden tarkistaminen
  3. Laatutarjouksen pisteytys
  4. Laatuarvioinnin lopputuloksen hyväksyminen
  5. Hintatarjousten avaaminen ja pisteytys
  6. Hinta- ja laatupisteytyksen yhdistäminen ja palveluntuottajan valinta
Lopullisten tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Lopullista tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin lopullisessa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Saadut lopulliset tarjoukset todettiin lopullisen tarjouspyynnön mukaisiksi.

Avainhenkilöiden soveltuvuuden tarkistaminen

Avainhenkilöiden soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin lopullisessa tarjouksessa ja sen liitteissä.

Nimetyt avainhenkilöt täyttivät heille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Laatutarjouksen avaaminen ja pisteytys

Laatutarjoukset avattiin 17.9.2025. Arviointiryhmä arvioi laatutarjouksen osat lopullisessa tarjouspyynnössä esitettyjen arviointikriteerien mukaisesti. Puolueeton tarkkailija osallistui arviointiryhmän laatuarviointia koskevaan työskentelyyn.

Laatuarvioinnin lopputuloksen hyväksyminen

Arviointiryhmä hyväksyi 23.9.2025 laatuarvioinnin lopputuloksen, niihin liittyvät tarjoajakohtaiset laatutarjousten pisteet sekä pisteytystä koskevat perustelut. Laatupisteisiin ei tehty tämän jälkeen muutoksia.

Hintatarjousten avaaminen ja pisteytys

Hintatarjoukset avattiin 23.9.2025 sen jälkeen, kun arviointiryhmä oli hyväksynyt laatuarvioinnin lopputuloksen. Hintatarjoukset pisteytettiin arviointiperusteissa esitetyin perustein.

Hinta- ja laatupisteytyksen yhdistäminen ja palveluntuottajan valinta

Arviointiryhmä muodosti tarjoajakohtaiset kokonaispisteet yhdistämällä ja hinta- ja laatuarvioinnissa muodostetun pisteytyksen. Hinta- ja laatuarvioinnin pisteytys on liitteessä 1. Kokonaispisteet on esitetty alla olevassa taulukossa.

 
Kreate Oy
YIT Infra Oy
Laatutarjous
17,4
7,4
Avainhenkilöiden soveltuvuus
37,0
37,0
Hintatarjous
37,5
34,5
Yhteensä
91,9
78,9

Lopputulos

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on antanut Kreate Oy valitaan Junatien metrosillan uusimiseen liittyvän projektinjohtourakan palveluntuottajaksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Hankinnan arvon ollessa yli 1.000.000 euroa päättää hankinnasta johtokunta.

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi