Valtuustoaloite, maksuttoman joukkoliikenteen toteuttaminen 7-19-vuotiaille helsinkiläisille

HEL 2025-007790
More recent handlings

V 10.12.2025, Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite selvitys maksuttoman joukkoliikenteen toteuttamisesta 7–19 vuotiaille

Case 14. / 815 §

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluoto ja 25 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki selvittää mahdollisuutta toteuttaa maksuton joukkoliikenne 7–19 vuotiaille helsinkiläisille. Aloite on liitteenä 1.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää sekä lippuvalikoimasta että lippujen hinnoista. Mahdolliset muutokset lippujärjestelmään tulee valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.

HSL:llä on käytössä seudullinen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelu, jonka puitteissa myös alennusryhmät ja vapaa matkustusoikeus on määritelty. Hinnoitteluun ei voida toteuttaa kuntakohtaisia poikkeuksia.

Helsingissä oli vuoden 2024 lopussa 7–17 vuotiaita noin 72 000 ja 18–19 vuotiaita 13 000. Tälle ryhmälle matkustusoikeuden hankkiminen maksaisi AB- vyöhykkeen kausilippuina HSL:n nykytariffilla jatkuvan säästötilauksen hinnoilla lasten lippujen osalta 26 miljoonaa euroa ja aikuisten lippujen osalta 9 miljoonaa euroa, mikä tekisi yhteensä noin 35 miljoonaa euroa vuodessa.

Erilaisten joukkoliikennettä tukevien keinojen käyttöönotto on perusteltua ilmastotavoitteiden vuoksi ja myös siksi, että autoilusta johtuvat liikenteen päästöt ovat Helsingissä edelleen kasvaneet.

Maksuttomuuden lisäksi on muitakin mahdollisuuksia houkuttelevampaan hinnoitteluun. Esimerkiksi Tukholmassa alle 20-vuotiaat voivat matkustaa lasten lippujen hinnoilla eli edullisemmat hinnat ovat nuorten käytettävissä 2 vuotta pidempään kuin Helsingissä. Lisäksi Tukholmassa on vuonna 2025 toteutettu vapaalippu, jolla 12–17 -vuotiaat koululaiset voivat koulujen loma-aikoina matkustaa maksutta.

Oslossa lasten lippujen hinnat ovat 60 % aikuisten hintoja alemmat.

Muissa pohjoismaiden pääkaupungeissa on lapsilla ja nuorilla myös mahdollisuus matkustaa aikuisen seurassa maksutta. Aikuisen mukana matkustavien lasten määrä ja ikärajat vaihtelevat kaupungeittain, kuten myös se, onko oikeus voimassa aina vai vain viikonloppuisin.

Kaupunginhallitus on 10.11.2025 § 736 vastauksessaan keskustan ryhmäaloitteeseen perhematkalipun käyttöönottamiseksi kehottanut käynnistämään keskustelun HSL:n ja alueen kuntien kesken perhematkalipusta. Lisäksi Helsinki kannustaa HSL:ää pilotoimaan perhematkalipun käyttöönottoa kokeilussa, jossa kerätään kokemuksia ja oppeja perhematkalipun eduista keinona kannustaa perheitä liikkumaan joukkoliikenteellä autoilun sijaan.

Kaupunginhallitus kehottaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille.

Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen. Lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen maksuttomuuden lisäksi tulee selvittää nykyistä suuremman alennuksen kohdentamista näiden ryhmien lippuihin.

Helsingin kaupunkistrategiassa tavoitellaan tilannetta, jossa yhä useampi helsinkiläinen valitsee liikkumismuodokseen joukkoliikenteen. Lipunhintojen nousua pyritään hillitsemään ja tavoitellaan tilannetta, jossa helsinkiläisten lippujen reaalihinnat laskevat strategiakauden aikana vuoteen 2026 verrattuna.

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan ja HSL:n lausunnot.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.

Kaupunginhallitus 24.11.2025 § 789

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Suvi Pulkkisen ehdotuksesta

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 26.08.2025 § 406

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon tekemässä valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki selvittäisi mahdollisuutta toteuttaa maksuton joukkoliikenne 7-19 -vuotiaille helsinkiläisille. Perusteluna on se, että nuorena opittu tottumus joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaa vielä aikuisena. Lisäksi maksuton joukkoliikenne poistaisi eriarvoisuutta antamalla kaikille mahdollisuuden liikkua itsenäisesti. Aloitteen mukaan esitys tukisi ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää sekä lippuvalikoimasta että lippujen hinnoista. Mahdolliset muutokset lippujärjestelmään tulee siten valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.

Helsingissä oli vuoden 2024 lopussa 7-17 vuotiaita noin 72 000 ja 18-19 vuotiaita 13 000. Tälle ryhmälle matkustusoikeuden hankkiminen maksaisi AB- vyöhykkeen kausilippuina HSL:n nykytariffilla jatkuvan säästötilauksen hinnoilla lasten lippujen osalta 26 miljoonaa euroa ja aikuisten lippujen osalta 9 miljoonaa euroa, mikä tekisi yhteensä noin 35 miljoonaa euroa vuodessa. Tariffimuutos voitaisiin rahoittaa lisääntyvänä kuntaosuutena verovaroin. Mikäli muutos rahoitettaisiin nostamalla joukkoliikenteen muiden lippujen hintoja, edellyttäisi se jäljelle jäävien maksullisten lippujen hintoihin karkeasti arvioiden yli 10 %:n hinnan korotusta.

Erilaisten joukkoliikennettä tukevien keinojen käyttöönotto on perusteltua ilmastotavoitteiden vuoksi ja myös siksi, että autoilusta johtuvat liikenteen päästöt ovat Helsingissä edelleen kasvaneet. Ennen lisäpanostukseen tehtäviä päätöksiä tulisi pohtia, jos joukkoliikenteeseen käytettäisiin 35 miljoonaa euroa lisää, mikä olisi vaikuttavin ja tehokkain tapa käyttää tämä lisäresurssi. Maksuton joukkoliikenne ei ole automaattisesti tehokkain tai oikeudenmukaisin ratkaisu.

Täydellisen maksuttomuuden lisäksi on muitakin mahdollisuuksia houkuttelevampaan hinnoitteluun. Esimerkiksi Tukholmassa alle 20-vuotiaat voivat matkustaa lasten lippujen hinnoilla eli edullisemmat hinnat ovat nuorten käytettävissä 2 vuotta pidempään kuin Helsingissä. Lisäksi Tukholmassa on vuonna 2025 toteutettu vapaalippu, jolla 12–17 -vuotiaat koululaiset voivat koulujen loma-aikoina matkustaa maksutta.

Lasten lippujen alennusprosenttia voitaisiin myös nostaa nykyisestä 50 %:sta. Oslossa lasten lippujen hinnat ovat 60 % aikuisten hintoja alemmat.

Muissa pohjoismaiden pääkaupungeissa on lapsilla ja nuorilla myös mahdollisuus matkustaa aikuisen seurassa maksutta. Aikuisen mukana matkustavien lasten määrä ja ikärajat vaihtelevat kaupungeittain, kuten myös se, onko oikeus voimassa aina vai vain viikonloppuisin.

Kaupunkiympäristölautakunta on ehdottanut 27.5.2025 Keskustan valtuustoryhmäaloitteen käsittelyn yhteydessä kaupunkia kannustamaan HSL:ää pilotoimaan perhematkalipun käyttöönottoa kokeilussa, jossa kerätään kokemuksia ja oppeja perhematkalipun eduista keinona kannustaa perheitä liikkumaan joukkoliikenteellä autoilun sijaan.

Kaupunkiympäristölautakunta kehotti kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille.

Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen. Lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen maksuttomuuden lisäksi tulee selvittää nykyistä suuremman alennuksen kohdentamista näiden ryhmien lippuihin.

Lisäksi lautakunta totesi, että jotta joukkoliikenteen käyttäjämäärät saadaan kaupunkistrategian mukaisesti kasvuun on joukkoliikenteen lippujen hintoja laskettava.

Käsittely

Vastaehdotus:
Amanda Pasanen: Korvataan lausuntoehdotuksen kappale 10: Kaupunkiympäristölautakunta kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille. Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen.

Sisällöllä: "Kaupunkiympäristölautakunta kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille.

Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen. Lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen maksuttomuuden lisäksi tulee selvittää nykyistä suuremman alennuksen kohdentamista näiden ryhmien lippuihin.

Lisäksi lautakunta toteaa, että jotta joukkoliikenteen käyttäjämäärät saadaan kaupunkistrategian mukaisesti kasvuun on joukkoliikenteen lippujen hintoja laskettava."

Kannattaja: Elina Kauppila

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus: Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 4
Veli-Pekka Dufva, Hanna-Leena Hietanen, Matias Pajula, Petri Suhonen

Ei-äänet: 9
Eetu Ahonen, Johanna Forss-Lähdesmäki, Tuomas Harju, Titta Hiltunen, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Johanna Laisaari, Maria Nyqvist, Amanda Pasanen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 4 - 9.

19.08.2025 Pöydälle

12.08.2025 Pöydälle

Esittelijä
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Hanna Helaste
Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121

markku.granholm@hel.fi

This decision was published on 10.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Tuula Saxholm

Title
Vs. kansliapäällikkö

Ask for more info

Attachments

2. Lausunto, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, 2.7.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.