Valtuustoaloite, maksuttoman joukkoliikenteen toteuttaminen 7-19-vuotiaille helsinkiläisille
V 10.12.2025, Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite selvitys maksuttoman joukkoliikenteen toteuttamisesta 7–19 vuotiaille
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluoto ja 25 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki selvittää mahdollisuutta toteuttaa maksuton joukkoliikenne 7–19 vuotiaille helsinkiläisille. Aloite on liitteenä 1.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää sekä lippuvalikoimasta että lippujen hinnoista. Mahdolliset muutokset lippujärjestelmään tulee valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.
HSL:llä on käytössä seudullinen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelu, jonka puitteissa myös alennusryhmät ja vapaa matkustusoikeus on määritelty. Hinnoitteluun ei voida toteuttaa kuntakohtaisia poikkeuksia.
Helsingissä oli vuoden 2024 lopussa 7–17 vuotiaita noin 72 000 ja 18–19 vuotiaita 13 000. Tälle ryhmälle matkustusoikeuden hankkiminen maksaisi AB- vyöhykkeen kausilippuina HSL:n nykytariffilla jatkuvan säästötilauksen hinnoilla lasten lippujen osalta 26 miljoonaa euroa ja aikuisten lippujen osalta 9 miljoonaa euroa, mikä tekisi yhteensä noin 35 miljoonaa euroa vuodessa.
Erilaisten joukkoliikennettä tukevien keinojen käyttöönotto on perusteltua ilmastotavoitteiden vuoksi ja myös siksi, että autoilusta johtuvat liikenteen päästöt ovat Helsingissä edelleen kasvaneet.
Maksuttomuuden lisäksi on muitakin mahdollisuuksia houkuttelevampaan hinnoitteluun. Esimerkiksi Tukholmassa alle 20-vuotiaat voivat matkustaa lasten lippujen hinnoilla eli edullisemmat hinnat ovat nuorten käytettävissä 2 vuotta pidempään kuin Helsingissä. Lisäksi Tukholmassa on vuonna 2025 toteutettu vapaalippu, jolla 12–17 -vuotiaat koululaiset voivat koulujen loma-aikoina matkustaa maksutta.
Oslossa lasten lippujen hinnat ovat 60 % aikuisten hintoja alemmat.
Muissa pohjoismaiden pääkaupungeissa on lapsilla ja nuorilla myös mahdollisuus matkustaa aikuisen seurassa maksutta. Aikuisen mukana matkustavien lasten määrä ja ikärajat vaihtelevat kaupungeittain, kuten myös se, onko oikeus voimassa aina vai vain viikonloppuisin.
Kaupunginhallitus on 10.11.2025 § 736 vastauksessaan keskustan ryhmäaloitteeseen perhematkalipun käyttöönottamiseksi kehottanut käynnistämään keskustelun HSL:n ja alueen kuntien kesken perhematkalipusta. Lisäksi Helsinki kannustaa HSL:ää pilotoimaan perhematkalipun käyttöönottoa kokeilussa, jossa kerätään kokemuksia ja oppeja perhematkalipun eduista keinona kannustaa perheitä liikkumaan joukkoliikenteellä autoilun sijaan.
Kaupunginhallitus kehottaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille.
Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen. Lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen maksuttomuuden lisäksi tulee selvittää nykyistä suuremman alennuksen kohdentamista näiden ryhmien lippuihin.
Helsingin kaupunkistrategiassa tavoitellaan tilannetta, jossa yhä useampi helsinkiläinen valitsee liikkumismuodokseen joukkoliikenteen. Lipunhintojen nousua pyritään hillitsemään ja tavoitellaan tilannetta, jossa helsinkiläisten lippujen reaalihinnat laskevat strategiakauden aikana vuoteen 2026 verrattuna.
Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan ja HSL:n lausunnot.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.
Kaupunginhallitus 24.11.2025 § 789
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Suvi Pulkkisen ehdotuksesta
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550
Kaupunkiympäristölautakunta 26.08.2025 § 406
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon tekemässä valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki selvittäisi mahdollisuutta toteuttaa maksuton joukkoliikenne 7-19 -vuotiaille helsinkiläisille. Perusteluna on se, että nuorena opittu tottumus joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaa vielä aikuisena. Lisäksi maksuton joukkoliikenne poistaisi eriarvoisuutta antamalla kaikille mahdollisuuden liikkua itsenäisesti. Aloitteen mukaan esitys tukisi ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää sekä lippuvalikoimasta että lippujen hinnoista. Mahdolliset muutokset lippujärjestelmään tulee siten valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.
Helsingissä oli vuoden 2024 lopussa 7-17 vuotiaita noin 72 000 ja 18-19 vuotiaita 13 000. Tälle ryhmälle matkustusoikeuden hankkiminen maksaisi AB- vyöhykkeen kausilippuina HSL:n nykytariffilla jatkuvan säästötilauksen hinnoilla lasten lippujen osalta 26 miljoonaa euroa ja aikuisten lippujen osalta 9 miljoonaa euroa, mikä tekisi yhteensä noin 35 miljoonaa euroa vuodessa. Tariffimuutos voitaisiin rahoittaa lisääntyvänä kuntaosuutena verovaroin. Mikäli muutos rahoitettaisiin nostamalla joukkoliikenteen muiden lippujen hintoja, edellyttäisi se jäljelle jäävien maksullisten lippujen hintoihin karkeasti arvioiden yli 10 %:n hinnan korotusta.
Erilaisten joukkoliikennettä tukevien keinojen käyttöönotto on perusteltua ilmastotavoitteiden vuoksi ja myös siksi, että autoilusta johtuvat liikenteen päästöt ovat Helsingissä edelleen kasvaneet. Ennen lisäpanostukseen tehtäviä päätöksiä tulisi pohtia, jos joukkoliikenteeseen käytettäisiin 35 miljoonaa euroa lisää, mikä olisi vaikuttavin ja tehokkain tapa käyttää tämä lisäresurssi. Maksuton joukkoliikenne ei ole automaattisesti tehokkain tai oikeudenmukaisin ratkaisu.
Täydellisen maksuttomuuden lisäksi on muitakin mahdollisuuksia houkuttelevampaan hinnoitteluun. Esimerkiksi Tukholmassa alle 20-vuotiaat voivat matkustaa lasten lippujen hinnoilla eli edullisemmat hinnat ovat nuorten käytettävissä 2 vuotta pidempään kuin Helsingissä. Lisäksi Tukholmassa on vuonna 2025 toteutettu vapaalippu, jolla 12–17 -vuotiaat koululaiset voivat koulujen loma-aikoina matkustaa maksutta.
Lasten lippujen alennusprosenttia voitaisiin myös nostaa nykyisestä 50 %:sta. Oslossa lasten lippujen hinnat ovat 60 % aikuisten hintoja alemmat.
Muissa pohjoismaiden pääkaupungeissa on lapsilla ja nuorilla myös mahdollisuus matkustaa aikuisen seurassa maksutta. Aikuisen mukana matkustavien lasten määrä ja ikärajat vaihtelevat kaupungeittain, kuten myös se, onko oikeus voimassa aina vai vain viikonloppuisin.
Kaupunkiympäristölautakunta on ehdottanut 27.5.2025 Keskustan valtuustoryhmäaloitteen käsittelyn yhteydessä kaupunkia kannustamaan HSL:ää pilotoimaan perhematkalipun käyttöönottoa kokeilussa, jossa kerätään kokemuksia ja oppeja perhematkalipun eduista keinona kannustaa perheitä liikkumaan joukkoliikenteellä autoilun sijaan.
Kaupunkiympäristölautakunta kehotti kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille.
Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen. Lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen maksuttomuuden lisäksi tulee selvittää nykyistä suuremman alennuksen kohdentamista näiden ryhmien lippuihin.
Lisäksi lautakunta totesi, että jotta joukkoliikenteen käyttäjämäärät saadaan kaupunkistrategian mukaisesti kasvuun on joukkoliikenteen lippujen hintoja laskettava.
Käsittely
Vastaehdotus:
Amanda Pasanen: Korvataan lausuntoehdotuksen kappale 10: Kaupunkiympäristölautakunta kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille. Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen.
Sisällöllä: "Kaupunkiympäristölautakunta kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään keskustelun sekä selvittämään HSL:n ja alueen kuntien kesken joukkoliikenteen hinnoittelemista houkuttelevammaksi nuorille.
Aloitteessa esitetyn maksuttomuuden lisäksi tulee myös arvioida muita mahdollisia tariffivaihtoehtoja ja näiden kaikkien vaihtoehtojen vaikutuksia matkustamiseen ja joukkoliikenteen talouteen. Lasten, nuorten ja opiskelijoiden lippujen maksuttomuuden lisäksi tulee selvittää nykyistä suuremman alennuksen kohdentamista näiden ryhmien lippuihin.
Lisäksi lautakunta toteaa, että jotta joukkoliikenteen käyttäjämäärät saadaan kaupunkistrategian mukaisesti kasvuun on joukkoliikenteen lippujen hintoja laskettava."
Kannattaja: Elina Kauppila
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 4
Veli-Pekka Dufva, Hanna-Leena Hietanen, Matias Pajula, Petri Suhonen
Ei-äänet: 9
Eetu Ahonen, Johanna Forss-Lähdesmäki, Tuomas Harju, Titta Hiltunen, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Johanna Laisaari, Maria Nyqvist, Amanda Pasanen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 4 - 9.
19.08.2025 Pöydälle
12.08.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121
This decision was published on 10.12.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §