55+ Muutosturvakoulutuksen toimittajarekisterin perustaminen ja palvelutuottajien hyväksyminen toimittajarekisteriin
55+ Muutosturvakoulutuksen toimittajarekisterin perustaminen ja palvelutuottajien hyväksyminen toimittajarekisteriin
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti hyväksyä käydyn tarjouskilpailun perustella alla olevassa taulukossa ilmoitetut palveluntuottajat 55+ Muutosturvakoulutuksen hankinta -dynaamiseen toimittajarekisteriin.
Palveluntuottaja | Hankinnan osa-alue 1: Ammatillista osaamista kehittävä koulutus | Hankinnan osa-alue 2: Yrittäjävalmiuksia edistävä koulutus |
| Aalto University Executive Education Oy, 0590964-3 | Hyväksytään | |
| Acolad Finland Oy, 0103288-0 | Hyväksytään | |
| AEL-Amiedu Oy, 3008326-5 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Alfa Partners Academy Oy, 3293155-5 | Hyväksytään | |
| Buutti Oy, 2828574-9 | Hyväksytään | |
| Cap Group Oy, 0841716-9 | Hyväksytään | |
| Careeria Oy, 2918298-7 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Cimson Koulutuspalvelut Oy, 2189108-4 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Digilick Oy, 2853021-4 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Eezy Personnel Oy, 2215096-6 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Funlus Oy, 2216568-2 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy, 2029188-8 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Hanken SSE Executice Education Ab, 1566951-6 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Hoiwa Oy, 3122829-4 | Hyväksytään | |
| Hyria Business Institute Oy, 2487000-0 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Management institute of Finland MIF Oy, 2460281-5 | Hyväksytään | |
| Metropolia ammattikorkeakoulu, 2094551-1 | Hyväksytään | |
| Opiframe Oy, 2392044-0 | Hyväksytään | |
| Pro Growth Consulting Oy, 2663242-8 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Rastor-instituutti ry, 0201689-0 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Saranen Consulting Oy, 2588306-5 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Sata Innovations Oy, 2341936-5 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Spring House Oy, 1786915-9 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Suomen ympäristöopisto SYKLI Oy, 0681365-1 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Suomen yrittäjäopisto Oy, 0208850-1 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Tamora Oy, 2314396-0 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Target Partners Finland Oy, 1065767-1 | Hyväksytään | |
| Tieturi Oy, 1743630-2 | Hyväksytään | |
| Työintoo Oy Intoo Koulutus, 2654355-6 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Virtual Manager Oy, 3127780-3 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| We Love Mondays Oy, 2875602-9 | Hyväksytään | Hyväksytään |
| Y4 Works Oy, 2978296-6 | Hyväksytään | Hyväksytään |
Lisäksi työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti sulkea seuraavat tarjoajat ulos tarjouskilpailusta, koska ne eivät täytä tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia:
- Aviador Oy, 1078250-1
- Kiinteistöalan koulutussäätiö sr, 0774302-6
- Tmi Päivi Paajanen, 1624163-4
Työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti myös oikeuttaa työllisyyspalveluiden hankintapäällikön allekirjoittamaan toimittajien kanssa tehtävät hankintasopimukset, päättämään toimittajarekisterin avaamisesta sopimuskauden aikana sekä tekemään toimittajarekisterin voimassaoloaikana tehtävät täydentävät hankintapäätökset ja -sopimukset.
Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo on noin 19,2 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Muutosturvakoulutus on 55 vuotta täyttäneelle, tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanotulle henkilölle hankittu koulutuspalvelu, jonka sisältö räätälöidään vastaamaan henkilön osaamistarpeita (Laki työvoimapalvelujen järjestämisestä (380/2023) 8 luku).
Yksityiskohtainen hankinnan kohteen kuvaus liitteessä 1.
Hankinta toteutetaan PKS-yhteisesti eli hankinta käsittää Helsingin, Espoon ja Kauniaisten sekä Vantaan työllisyysalueet. PKS-kunnat ovat sopineet hankintayhteistyöstä solmimalla asiasta yhteistyösopimuksen. Helsingin kaupungin osalta kaupunginhallitus hyväksyi yhteistyönsopimuksen päätöksellään 8.4.2025 § 209.
Hankintamenettely
Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain puitejärjestelyn kaltaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.
Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai kahteen hankinnan osaan. Toimittajarekisteri avataan jatkossa uusille tarjouksille vähintään kahden vuoden välein. Toimittajarekisterin avaamisten yhteydessä myös jo rekisterissä olevilla palveluntuottajilla on mahdollista päivittää tarjoamiaan koulutusaloja, tehdä tarjous myös toiseen palvelun osa-alueeseen tai parantaa aiempaa tarjoustaan liitteessä 2 esitettyjen periaatteiden mukaisesti.
Dynaamisen toimittajarekisterin perustaminen
Dynaaminen toimittajarekisteri perustettiin julkaisemalla 20.5.2025 tarjouspyyntö. Hankinnasta T002-25, Dnro HEL 2025-008009 on julkaistu hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyynnössä oli kaksi osa-aluetta, joista tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai kumpaankin.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 2.6.2025 klo 12.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin annetut vastaukset julkaistiin 3.6.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 12.6.2025 klo 12.00, saapui yhteensä 35 tarjousta. Tarjoukset jakautuivat hankinnan kohteittain seuraavasti: Ammatillista osaamista kehittävän koulutuksen osa-alueeseen saapui 34 tarjousta, Yrittäjävalmiuksia edistävän koulutuksen osa-alueeseen 23 tarjousta.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on 20.5.2025 julkaisemassaan tarjouspyynnössä ja tarjouspyyntömateriaalissa edellyttänyt tarjoajan soveltuvuutta koskevana vaatimuksena muun ohella seuraavaa:
Tarjoaja Aviador Oy 1078250-1 ei ole ei ole esittänyt tarjouspyynnössä edellytettyjä referenssejä aiemmin toteutetuista koulutuksista. Referenssien puuttumisen vuoksi hankintayksiköllä ei ole ollut mahdollisuutta varmistua tarjoajan teknisestä suorituskyvystä tai ammatillisesta pätevyydestä. Lisäksi tarjoaja ei ole täyttänyt asetettua liikevaihtovaatimusta.
Kiinteistöalan koulutussäätiö sr 0774302-6 ei ole toimittanut tarjouspyynnön mukaisia referenssejä aiemmin toteutetuista koulutuksista.
Tmi Päivi Paajanen 1624163-4 ei ole toimittanut vaadittuja referenssejä aiemmin toteutetuista koulutuksista, eikä täytä liikevaihtovaatimusta. Lisäksi tarjoaja on liittänyt tarjoukseensa toisen yrityksen soveltuvuutta osoittavia asiakirjoja, vaikka kyseinen yritys ei ole mukana tarjouksessa alihankkijana tai ryhmittymän jäsenenä. Koska toimitetut asiakirjat eivät osoita itse tarjoajan soveltuvuutta, hankintayksikkö ei voi hyväksyä niitä perusteeksi vaatimusten täyttymisestä.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimusta. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö sulkee tällä päätöksellä Aviador Oy:n, Kiinteistöalan koulutussäätiö sr:n ja Tmi Päivi Paajasen tarjoukset pois tarjouskilpailusta edellä tarjoajan taloudellisesta tilanteesta ja referenssien puuttumisesta todetuin perusteluin.
Loput tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja niiden selvitysvelvollisuudet.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden tulee täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät täyty, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Kaikki määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos
Dynaamisen toimittajarekisterin kuvauksen mukaisesti kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoukset valittiin toimittajarekisteriin. Valinnat tehtiin hankinnan kohteittain liitteenä olevan taulukon 3 mukaisesti.
Hintavertailua ei tehty, sillä palvelua tilataan muutosturva-asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Palveluntuottajan kanssa sovitaan tarkemmin yksittäisen koulutuksen toteutuksesta, hinnasta ja laskutuksesta. Hintaan vaikuttaa myös yksittäiselle asiakkaalle määritetty muutosturvakoulutuksen enimmäisarvo, joka vastaa enintään osallistujan kahden kuukauden palkkaa.
Sopimus
Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljävuotinen (4) sopimus. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enimmillään (4) neljän vuoden optiovuosiin. Tilaajan tulee ottaa enintään neljän (4) vuoden optiokausi käyttöön kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.
Perusteena yli neljän vuoden kestolle on toimittajarekisterin avaaminen sopimuskauden aikana, mikä mahdollistaa uusien palveluntuottajien liittymisen toimittajarekisteriin vähintään kahden vuoden välein.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Tällä hankintapäätöksellä ei sitouduta mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo perussopimuskaudelle ja optiokaudelle yhteensä on noin 19,2 miljoonaa euroa (alv 0 %). Hankinnasta Helsingin arvioitu osuus on noin 9,6 miljoonaa euroa (1,2 miljoonaa euroa/vuosi), Espoon osuus noin 4,8 miljoonaa euroa (noin 600 000 euroa/vuosi) ja Vantaan samaten noin 4,8 miljoonaa euroa (noin 600 000 euroa/vuosi).
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan työllisyyspalveluliikelaitos johtokunta päättää liikelaitoksen hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (Hallintosääntö 11 luku, 1 § 2 mom 3 k). Johtokunnan 2.1.2025 § 3 tekemän päätöksen mukaan johtokunta päättää itse arvoltaan yli miljoonan euron hankinnoista. Johtokunta on 27.3.2025 § 16 tekemällään päätöksellä oikeuttanut toimitusjohtajan päättämään Helsingin valmisteluvastuulle siirtyneen hankinnan Muutosturvakoulutus +55 toimittajarekisterinä hankinnasta.
Espoon kaupungin kaupunginjohtaja on 28.3.2025 päivätyllä päätöksellään 2847/2023 siirtänyt 55+ Muutosturvakoulutuksen toimittajarekisterin hankintaa koskevan toimivallan Helsingin kaupungille.
Vantaan kaupungin kaupunginjohtaja on 11.4.2025 päivätyllä päätöksellään VD/2337/02.08.00.00/2025 siirtänyt 55+ Muutosturvakoulutuksen toimittajarekisterin hankintaa koskevan toimivallan Helsingin kaupungille.
This decision was published on 23.10.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.