Oikaisuvaatimus huoltovarmuuspäällikön päätökseen 15.5.2025 § 16 koskien johtavan valmiussuunnittelijan virkasuhteen täyttämistä

HEL 2025-008048
Case 7. / 120 §

Oikaisuvaatimus huoltovarmuuspäällikön päätökseen 15.5.2025 § 16 koskien johtavan valmiussuunnittelijan virkasuhteen täyttämistä

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen päätökseen 15.5.2025 § 16 koskien johtavan valmiussuunnittelijan viran täyttämistä.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu henkilöstöä koskevien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Kerem Eren ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Taustaa

Huoltovarmuuspäällikkö on 15.5.2025 § 16 päättänyt johtavan valmiussuunnittelijan viran täyttämisestä.

********** (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt huoltovarmuuspäällikön päätökseen 28.5.2025 oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä (liite 1).

Oikaisuvaatimuksen tekijä on asianosaisena ollut oikeutettu tekemään oikaisuvaatimuksen ja oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa. Oikaisuvaatimus käsitellään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa.

Johtavan valmiussuunnittelijan virka on ollut julkisesti haettavana 31.3.–15.4.2025. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Viran hakuilmoituksen mukaan johtavan valmiussuunnittelijan tehtäviin kuuluu:

  • Vastata pelastuslaitoksen valmiussuunnittelun, huoltovarmuuden ja jatkuvuudenhallinnan prosessin koordinoinnista.
  • Osallistua huoltovarmuuteen liittyviin hankintoihin vastaamalla valmiussuunnitteluun liittyvien vaatimusten määrittelystä sekä varmistamalla niiden huomioimisen budjetoinnissa, teknisissä määrittelyissä ja sopimusneuvotteluissa. Lisäksi osallistua toimittajayhteistyöhön valmiuden ja jatkuvuudenhallinnan näkökulmasta.
  • Osallistua ja tukea yksikön päällikköä jatkuvuudenhallinnan, valmiuden ja huoltovarmuuden valmistelutyössä.
  • Koordinoida, suunnitella ja toteuttaa valmiuden sekä jatkuvuudenhallinnan koulutuksia pelastuslaitoksen henkilöstölle ja tarvittaessa kaupunkitasoisesti.
  • Toimia johtavan turvallisuussuunnittelijan koordinoivana työparina turvallisuustilannekuvan kehittämisessä, ylläpidossa sekä raportoinnissa.
  • Osallistua paikalliseen, alueelliseen ja kansalliseen verkostotyöhön.
  • Toimia tarvittaessa yksikön päällikön sijaisena.

Hakuilmoituksen mukaan johtavalta valmiussuunnittelijalta kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi odotettiin itsensä johtamisen taitoa ja annettujen aikataulujen noudattamista tavoitteellisesti, kokemusta valmiussuunnittelusta, hyviä vuorovaikutus sekä esiintymistaitoja ja hyviä tietoteknisiä valmiuksia sekä kykyä toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja että hakija on työotteeltaan strukturoitu sekä ratkaisukeskeinen.

Viran kelpoisuusehdot ovat olleet soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, B-luokan ajokortti sekä hyvä suullinen sekä kirjallinen suomen kielen taito.

Hakuilmoituksessa todettiin kelpoisuusehtojen lisäksi, että eduksi katsottiin työkokemus pelastustoimesta tai muusta turvallisuuskriittisestä organisaatiosta, työkokemuksen valmiussuunnittelusta, kokemus valmiusharjoitusten suunnittelusta sekä kokemus viranomaisyhteistyöstä valmiudessa ja jatkuvuudenhallinnassa.

Virkaan haki määräaikaan mennessä kahdeksantoista hakijaa.

Virkaa hakeneista kolmetoista täytti virkavalinnan muodolliset hakuehdot.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin yhteensä neljä henkilöä. Kutsutut henkilöt täyttivät hakuilmoituksessa mainitut viran kelpoisuusehdot. Haastattelut järjestettiin 25.–28.4.2025. Haastatteluryhmään kuuluivat **********

Hakemuksiin liittyvissä ansiovertailuissa otettiin huomioon hakijoiden koulutus ja työkokemus sekä muut tehtävän hoitamisen kannalta merkitykselliset tiedot ja taidot. Lisäksi hakemuksista arvioitiin myös kokonaiskuvaa hakijasta, peilaten rekrytointi-ilmoituksessa esitettyihin asioihin.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessaan oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että päätöstä muutetaan oikaisuvaatimuksesta tarkemmin ilmenevin perustein siten, että päätös kumotaan vedoten hakijoiden ei tasapuoliseen kohteluun virantäyttöpäätöksen yhteenvetoa laadittaessa. Toinen vaatimuksessa esitetty vaade koskee viran julistamista uudelleen hakuun koskien virantäyttöpäätöksen yhteenvedon epätasapuolisuutta. Lähteinä oikaisuvaatimuksen tekijä on viitannut virkaan valitun LinkedIn-profiiliin ja päätösesityksen tekijän aiempaan esihenkilöasemaan suhteessa virkaan valittuun aiemmalla työnantajalla.

Oikaisuvaatimuksessa esitettyjen vaatimusten arviointi

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii kumoamaan päätöksen virkavalinnan tuoden esille, ettei hakijoita ole kohdeltu tasapuolisesti virantäyttöpäätöksen yhteenvetoa laadittaessa.

Vaatimustensa tueksi oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt, että hänen vertailusta puuttuvat muun muassa 13 vuoden aikana pelastustoimessa virkatehtäviin sisältyneiden tehtävien kuvaus ja vertailu tasapuolisella tarkkuudella suhteessa virkaan valittuun.

Työantajan näkemys on, ettei virantäyttöpäätöksen yhteenvedossa tarvitse kuvailla kaikkien haastatelluiden aiempia työtehtäviä samalla tarkkuudella vaan painotus on virkaan valittavan kuvauksessa.

Kuntaliiton julkaisussa Henkilöstövalinnan perusteleminen (ohje kunnille, kuntayhtymille ja hyvinvointialueille, 2022) todetaan, että yksityiskohtainen ansiovertailu voidaan useiden hakijoiden joukosta rajata sellaisiin hakijoihin, joita pidetään varteenotettavimpina. Kärkihakijoiden ansioita on vertailtava keskenään. Riittävää ei ole se, että päätöksessä selostetaan vain virkaan valitun ansioita ja soveltuvuutta virkaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä viittaa lisäksi virkaan valitun LinkedIn-profiilista ilmeneviin tietoihin liittyen työuraan sekä virkaan valitun työskentelyyn aiemmalla työnantajalla rekrytoinnin toteuttajan yksikön päällikön alaisuudessa.

Hakuprosessissa hakijoita vertailtiin hakemusten perusteella. Hakemuksien pohjalta muodostettiin yhteenvetotaulukko (liite 2). Yhteenvetotaulukon merkinnöistä ja henkilöiden hakemuksista muodostui kokonaiskuva hakijoista, jonka perusteella valittiin henkilöt haastatteluihin. Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava Suomen perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita ja nuhteetonta käytöstä.

Hallintolain (434/2003) 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

Virkaan valittaessa on tehty lainmukainen ansiovertailu, joka on perustunut hakuilmoituksessa ilmenneisiin kelpoisuusehtoihin, hakijoiden hakemuksiin sekä haastatteluissa esille tulleisiin asioihin sekä haastatteluissa teetettyihin toiminnallisiin tehtäviin. Virkavalinta on tehty asianmukaisesti kokonaisarvioon perustuen.

Valintaperusteet

Valinta on perustunut hakijoiden kelpoisuuden arviointiin, ansiovertailuun ja hakijoiden haastatteluihin. Arvioinnissa on otettu huomioon naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986) ja yhdenvertaisuuslain (1325/2014) säännökset sekä kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 12 §:ssä tarkoitettu syrjintäkielto. Edellä esitetyn ohella viran täyttöä ovat ohjanneet perustuslain 125 §:n yleiset virkanimitysperusteet. Virkanimitysperusteita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan siitä, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen arvioidaan olevan parhaat edellytykset hoitaa tehtävää. Ansioita arvioitaessa on otettava huomioon viran tai tehtävän kelpoisuusvaatimukset ja muut etukäteen vahvistetut valintaperusteet sekä konkreettiset tehtävät. Työnantajalla on näissä rajoissa oikeus painottaa hakijoiden joukosta sellaisia ansioita, joiden se katsoo parhaiten edistävän työtehtävien hoitamista. Hakijoiden vertailu ja arviointi ei kuitenkaan saa olla tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastaista. (HO H484/2023)

Haastatteluryhmä on katsonut, että johtavan valmiussuunnittelijan virkaan valitulla on koulutuksensa, työkokemuksensa, henkilökohtaisten ominaisuuksiensa ja hakemuksen sekä haastattelun perusteella tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella parhaat edellytykset virkasuhteen menestykselliseen hoitamiseen. Täten virkavalintaprosessiin ei kuulu hakijoiden sosiaalisen median tilit kuten tässä tapauksessa LinkedIn-profiili.

Virkasuhteen täyttäminen on edennyt oikeassa järjestyksessä lakia noudattaen. Virkaa täytettäessä on menetelty julkisen hakumenettelyn (laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 4 §) mukaisesti noudattaen vähintään 14 vuorokauden hakuaikaa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on maininnut oikaisuvaatimuksessaan, että virkavalinnan esityksen tekijä on toiminut virkaan valittavan esihenkilönä aiemmassa työpaikassa. Virkaa täytettäessä noudatetaan hyvää hallintotapaa ja lakia, kuten edellä kuvattu ja näin ollen tällä ei ole ollut rekrytointiprosessin kannalta jääviyttä päätökseen. Hallintolain 28 §:n esteellisyysperusteiden mukaan yksikön päällikkö ei ole ollut asiassa esteellinen. Kuntaliitolla on asiaa selkeyttävät ja täydentävät ohjeet.

Mainittakoon, että virkapäätöksen tehnyt huoltovarmuuspäällikkö ei entuudestaan tuntenut virkaan valittua millään tavalla.

Johtopäätös

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan rekrytointipäätös tulisi kumota. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta seikkaa, jonka perusteella asia tulisi ratkaista toisin kuin alkuperäisessä päätöksessä on tehty. Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty väitteitä tai näyttöä siitä, että huoltovarmuuspäällikön päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Kuuleminen

Virkaan valitulle on varattu tilaisuus tulla kuulluksi oikaisuvaatimuksen johdosta ja hänellä ei ollut asiaan lausuttavaa.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallintooikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Pelastustoimi -palvelukokonaisuus Huoltovarmuuspalvelut Huoltovarmuuspäällikkö 15.05.2025 § 16

Päätös

Huoltovarmuuspäällikkö päätti ottaa valmius ja jatkuvuus yksikön avoinna olleeseen johtavan valmiussuunnittelijan vakinaiseen virkaan **********

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa päätös on ehdollinen, kunnes työantaja saa työterveyshuollon lausunnon Helsingin kaupungin päihdeohjelman mukaisesta huumausainetestistä.

Lisäksi valittavalta henkilöltä vaaditaan suostumus perusmuotoisen turvallisuusselvityksen tekemiseen. Virantäytön ehtona on, että virkaan otetun suostumuksella hankittava turvallisuusselvitys ei estä viran täyttöä.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan huoltovarmuuspalveluihin sijoittuvan jatkuvuus ja valmius yksikön johtavan valmiussuunnittelijan virkaan ottaa huoltovarmuuspäällikkö.

Virka oli julkisesti haettavana 31.3. - 15.4.2025. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Viran kelpoisuusehdot:

  • Ylempi soveltuva korkeakoulututkinto
  • Hyvä suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito
  • B-luokan ajokortti

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava Perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakijalta odotettiin itsensä johtamisen taitoa ja annettujen aikataulujen noudattamista tavoitteellisesti, kokemusta valmiussuunnittelusta, hyviä vuorovaikutus- sekä esiintymistaitoja ja hyviä tietoteknisiä valmiuksia sekä kykyä toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja että hakija on työotteeltaan strukturoitu sekä ratkaisukeskeinen.

Eduksi luettiin työkokemus pelastustoimesta tai muusta turvallisuuskriittisestä organisaatiosta, työkokemus valmiussuunnittelusta, kokemus valmiusharjoitusten suunnittelusta sekä kokemus viranomaisyhteistyöstä valmiudessa ja jatkuvuudenhallinnassa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaan haki määräaikaan mennessä kahdeksantoista (18) hakijaa. Virkaa hakeneista kolmetoista (13) täytti virkavalinnan muodolliset hakuehdot. Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin yhteensä neljä henkilöä. Haastattelut pidettiin 25. - 28.4.2025. Hakijoita haastattelivat **********

Arviointi

Hakijoiden ansioiden osalta vertailtiin työkokemusta, koulutusta sekä virassa hyödynnettävää osaamista.
Hakijoiden ansiovertailun, hakemusten sekä haastatteluista ilmenneiden seikkojen perusteella tehtiin kokonaisarviointi, jonka perusteella tehtiin valinta.

********** on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon (Master of business Administration). Hakijalla on noin kolmen vuoden työkokemus pelastustoimesta, työnkuva on ollut HR-suunnittelija ja valmiussuunnittelija. HR-suunnittelijan työnkuvaan on kuulunut jatkuvuudenhallinta ja varautuminen HR-näkökulmasta. Tehtävä on myös sisältänyt ylemmän johdon tuen tehtäviä sekä hallinnollista valmistelua.

Valmiussuunnittelijan tehtäviin on kuulunut pelastuslaitoksen jatkuvuudenhallintasuunnitelman päivittäminen, evakuointisuunnitelman laatiminen, sopimusperusteinen varautumisen kehittäminen, laajojen läpileikkaavien varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan prosessien kehittäminen pelastuslaitoksella, pelastuslaitoksen turvallisuustilannekuvan ylläpito, valmiusharjoitusten suunnitteluun osallistuminen.

Hakija toimii useissa pelastustoimen varautumisen alueellisissa verkostoissa nykyisen työnantajansa edustajana. Hakijalla on varautumiseen ja jatkuvuudenhallintaan liittyvää kokemusta viranomaisyhteistyöstä pelastustoimesta.

Hakija on haastattelussa avoin ja selkeä. Hän kertoo erinomaisen kattavasti ja innostuneesti vahvasta kiinnostuksestaan ja motivaatiostaan pelastuslaitoksen jatkuvuudenhallintaa, huoltovarmuutta ja valmiutta kohtaan.

Hakija pystyy hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan sekä sen hyödynnettävyydestä toimialaan ja haussa olevaan tehtävään. Hakija kuvailee osaamistaan sekä strategisella että hyvin konkreettisella tasolla, tämä korostui erityisesti haastelussa annetuissa aikapainetehtävissä.

Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Haastattelussa korostui käytännönläheinen ja hyvin perusteltu osaaminen jatkuvuudenhallinnassa ja valmiussuunnittelussa. Kokonaisarvion perusteella hakijalla on toimialalta näyttöä prosessien kehittämisestä sekä niiden toimeenpanosta.

Hakijalla on laajaa kokemusta erityyppisten koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta pelastustoimessa sekä aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät ja kertoo, että hän on kouluttanut eri tietojärjestelmien käyttöönottoa. Työtehtäviin kuuluu lisäksi yksikönpäällikön sijaisena toimiminen. Hakijalla on vastaavanlaista aiempaa esihenkilökokemusta operatiiviselta puolelta.

Hakija tuntee hyvin hyvän hallinnon periaatteet ja hän on ollut mukana erityyppisissä valmistelutehtävissä ja tukenut myös ylimmän johdon valmistelutyötä. Hakija tuo hyvin esille monipuolista osaamistaan työssä vaadittavista taidoista niin substanssin hallinnan kuin vuorovaikutustaitojen osalta. Hakija omaa laaja-alaisen ymmärryksen ja kyvyn soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan.

********** on suorittanut ylemmät korkeakoulututkinnot (valtiotieteiden maisteri sekä sotatieteiden maisteri). Hakijalla on yhteensä noin viiden vuoden työkokemus palotarkastajan sekä johtavan palotarkastajan tehtävästä. Hakija on toiminut varautumisen tehtävissä erityisasiantuntijan, erityissuunnittelijan sekä terveydenhuollon poolin valmiuspäällikkönä sekä poolisihteerinä yhteensä noin kuusi vuotta.

Hakija on erityissuunnittelijan tehtävässä osallistunut ja tukenut sosiaali- ja terveydenhuollon valmius- ja varautumissuunnittelua terveydenhuollon yhtymässä. Erityisasiantuntijan tehtävässä hakijan tehtäviin on kuulunut valmius- ja jatkuvuussuunnitteluun sekä häiriötilanteiden hallintaan liittyvien toimintaohjeiden ja harjoitusten valmistelua, ohjeiden kouluttamista sekä toimintamallien ja suunnitelmien kehittämistä. Poolisihteeriin/valmiuspäällikön tehtävät painottuivat Huoltovarmuusorganisaation terveydenhuoltopoolin ja terveydenhuollon varautumisen operatiiviseen toimintaan sekä terveysteknologiaa koskeva asiantuntijatyöhön.

Hakija on haastattelussa avoin ja selkeä. Hän tuo esille mielenkiintonsa haettavaa tehtävää kohtaan sekä halunsa edistää omaa ammatillista kehittymistä pelastustoimessa.

Hakija pystyy hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä aiemmissa työtehtävissä karttuneen työkokemuksen. Hakija kuvailee osaamistaan hyvin strategisella tasolla, tämä korostui erityisesti haastelussa annetuissa aikapainetehtävissä. Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä hyvin ja kuvaa toimintaansa ylätasoisesti, mutta ei yllä virkaan valittavan tavalla laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Kokonaisarvion perusteella hakijalla on näyttöä prosessien kehittämisestä sekä niiden toimeenpanosta.

Hakijalla on kokemusta erityyppisten koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat keskitasoa paremmat. Työtehtäviin kuuluu yksikönpäällikön sijaisena toimiminen. Hakijalla on esihenkilötyöstä kokemusta toimiessaan johtavana palotarkastajana.

Hakija tuntee hyvin hyvän hallinnon periaatteet ja hän on ollut mukana erityyppisissä valmistelutehtävissä. Hakijalla on kokemusta verkostoyhteistyöstä sekä toimimisesta eri viranomaisten kanssa.

Koulutuksesta ja pidemmästä työkokemuksesta huolimatta hakijan laaja-alainen ymmärrys ja kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

********** on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon (tradenomi YAMK).

Hakijalla on siviili-ilmailualan pelastustehtävistä työkokemusta lähemmäs 30 vuotta. Pelastustoimen työkokemusta hakijalle on kertynyt alle vuosi. Turvallisuusasiantuntijana hakija on toiminut noin vuoden.

Hakijalla on siviili-ilmailun parissa keskeisenä osana työtehtäviä ollut valmiussuunnittelu, valmiuden ylläpitäminen sekä viranomaisyhteistyö.

Hakija on haastattelussa avoin ja tuo esille kiinnostuksensa haettavaa tehtävää kohtaan. Hakija tuo esille aiempaa työkokemustaan valmiussuunnittelussa siviili-ilmailun parissa. Hakijan kyky kuvailla toimintaansa, työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja haastelussa annetuissa aikapainetehtävissä ei yllä virkaan valittavan henkilön tasolle.

Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät. Työtehtäviin kuuluu yksikönpäällikön sijaisena toimiminen ja hakijalla on työkokemusta esihenkilötehtävistä toimiessaan siviili-ilmailun parissa. Hakijalla on kokemusta verkostoyhteistyöstä sekä viranomaisyhteistyöstä.

Laaja-alainen ymmärrys ja kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

********** on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, (taiteiden maisteri).

Hakijalla on työkokemusta pelastustoimesta palotarkastajan ja vs. johtavan valmiussuunnittelijan tehtävistä noin kolmetoista vuotta. Hakija on toiminut muissa turvallisuutta tukevissa tehtävissä suunnittelijan/harjoittelijan tehtävissä noin puolitoista vuotta.

Hakija on haastattelussa avoin ja suora, tuo esille, että hoitaa tehtävää tällä hetkellä viransijaisena. Hän tuo esille kiinnostuksensa ammatilliseen kehittymiseen, liittyen valmiuteen ja jatkuvuudenhallintaan pelastuslaitoksella. Hakija pystyy kuvaamaan koulutuksen ja tehtävässä karttuneen aikaisemman työkokemuksen, mutta ei tässä yllä virkaan valittavan tasolle.

Hakija kuvailee itseään hybridiosaajaksi. Hakija kykenee haastattelussa annetuissa tehtävissä tuomaan esille etenemistään ja työtapojaan, mutta ei yllä virkaan valittavan tasolle kuvaamaan laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Hakijalla ei ole aiempaa työkokemusta koulutusten suunnittelusta tai toteutuksesta työelämässä, mutta hakija kertoo, että hänellä on harrastuneisuuden kautta laajaa kokemusta harjoitusten johtamisesta ja erilaisissa tilaisuuksissa toimimisesta. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat keskitasoa paremmat. Haussa olevaan tehtävään kuuluu yksikönpäällikön sijaisena toimiminen. Hakijalla ei ole työkokemusta esihenkilötehtävistä.

Laaja-alainen ymmärrys ja kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu Helbitissä sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Hanna Leinonen, yksikön päällikkö, puhelin: +358 50306 8488

hanna.leinonen2@hel.fi

This decision was published on 30.06.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Hanna Leinonen, yksikön päällikkö, puhelin: 050 306 8488

hanna.leinonen2@hel.fi

Arto Kolehmainen, huoltovarmuuspäällikkö, puhelin: 09 310 31450

arto.kolehmainen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 28.5.2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Johtava valmiussuunnittelija vertailu kevät 2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.