Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) -toteutuksen seuranta
Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) -toteutuksen seuranta
Päätös
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto merkitsi tiedoksi Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) toteutuksen seurannan 2025 ja kehotti toimialoja ottamaan siinä esitetyt havainnot huomioon toimeenpanossa.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli kehityspäällikkö Minna Maarttola. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti hyväksyä elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) liitteen 1 mukaisesti 14.3.2022. Maankäytön elinkeinopoliittisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan elinkeinojaostolle vuosittain.
Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) -asiakirjassa hyväksyttiin 42 linjausta, joita toteuttamalla kaupunki maankäytöllään tehokkaimmin edistää helsinkiläisten yritysten toimintaedellytyksiä lähivuosina. Suurin osa linjauksista on luonteeltaan kaupungin toimintaa ohjaavaa ja pitkäkestoisia.
Linjaukset jakautuvat (lukumääräisesti) seuraaviin kokonaisuuksiin:
- monipuolisia sijoittumismahdollisuuksia erilaisille yrityksille (23),- innovaatiot ja kestävä kasvu (6),- elämysten Helsinki (10) ja - yritysmyönteiset palveluprosessit (3).
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti merkitä tiedoksi Elinkeinopoliittiset tavoitteet maankäytölle (ELMA) toteutuksen seurantaraportin ja siinä esitetyt toimenpide-ehdotukset liitteen 1 mukaisesti 7.2.2024.
Lukumääräisesti suuri osa ELMA-työn linjauksista on otettu hyvin tai melko hyvin huomioon kaupungin toiminnassa. Osa tavoitteista on kuitenkin jäänyt kaupungin muiden tavoitteiden varjoon. Nyt laaditussa seurannassa eri tavoitteiden huomioon ottamista on tarkasteltu asiakokonaisuuksittain. Lisäksi on tehty havaintoja myös tämän tyyppisen toiminta-mallin eduista, haasteista ja kehittämiskohteista.
Monipuolisia sijoittumismahdollisuuksia erilaisille yrityksille -kokonaisuus sisältää niin toimistokeskittymiin, yritysalueisiin, kaupan tiloihin kuin ydinkeskustaankin liittyviä linjauksia. Tavoitteiden toteutuminen vaihtelee sen mukaan, millaisista alueista ja käyttötarkoituksista on kysymys: Kaupunki on edistänyt toimistohankkeiden toteuttamista kaavoituksen ja tonttipolitiikan keinoin. Liikepaikkoja on suunniteltu erityisesti uusille asuinalueille. Sen sijaan uusia pienteollisuustontteja ei ole riittävässä määrin kaavoitettu samaan aikaan kun joillekin yritysalueille (erityisesti Herttoniemi, Roihupelto, Pitäjänmäki) kohdistuu paineita muuttaa alueita osin asuinalueiksi. Östersundomin osayleiskaavoitus kuitenkin helpottaa tilannetta pitkällä aikavälillä.
Strategiakauden 2021–2025 aikana ydinkeskustan elinvoimaan kehittämiseen on kiinnitetty eritystä huomiota. Yhdeksi tavoitteeksi on asetettu myös asukasmäärän lisääminen työpaikkamäärien rinnalla. Edistääkseen em. tavoitetta kaupunki mm. luopui ns. ydinkeskustan käyttötarkoitusten muutoksia rajoittaneista konversioperiaatteista. Kaupungin ja elinkeinoelämän yhteistyöryhmä (HELY-työryhmä) on kuluneen vuoden aikana määritellyt toimijoiden yhteistä tahtotilaa ydinkeskustan elinvoiman kehittämiseksi, missä keskeisenä jatkotoimenpiteenä on tunnistettu kaupungin ja elinkeinoelämän yhteistyön tiivistäminen. Se, onko keskusta hyvin saavutettavissa kaikilla kulkumuodoilla, jakaa edelleen eniten mielipiteitä toimijoiden keskuudessa.
Kaupunginkanslia ja kaupunkiympäristön toimiala ovat yhdessä alan toimijoiden kanssa kuluneen vuoden aikana määritelleet pääkonttoritonttitoimenpiteeseen liittyen, millaisia kriteerejä ko. tonteille ja alueille kohdistuu. Samalla on kartoitettu kaupungin alueella oleva potentiaalinen pääkonttoritasoinen tonttitarjonta seuraaville 10 vuodelle.
Eritystä huomiota kaupungin toiminnassa tulee jatkossa kiinnittää seuraavien monipuolisia sijoittumismahdollisuuksia koskevien tavoitteiden edistämiseen:
- Monipuolisen elinkeinorakenteen turvaamiseksi samoin kuin yritysten kasvun ja uudistumisen mahdollistamiseksi kaupungissa tarvitaan jatkossakin erilaisia toimitiloja ja toimitila-alueita, mihin vaikutetaan erityisesti maankäytön suunnittelun keinoin. Erityisesti tarvitaan yritysten tarpeita palvelevia yritysalueita ja -tiloja toimisto- ja liiketilojen lisäksi.- Ydinkeskustan elinvoimaan vahvistamiseksi tarvitaan erityisesti kaupungin ja keskustan toimijoiden tiivistä yhteistyötä sekä yleisesti että maankäytön suunnittelussa. Keskustan saavutettavuudesta kaikilla kulkumuodoilla samoin kuin siihen liittyvien mielikuvien oikeellisuudesta on huolehdittava.
Innovaatiota ja kestävää kasvua maankäytön keinoin -kokonaisuudessa toimintaa edistetään pääosin useilla erilaisilla yhteistyöhankkeilla ja ohjelmilla, joiden toteuttamiseen sisältyy paljon kehittämispotentiaalia. Helsingin yliopiston kampuksille, erityisesti Viikkiin ja Kumpulaan, on laadittu innovaatiotoimintaa edistäviä ohjelmia ja toimenpidekokonaisuuksia. Molemmilla alueilla kaupungin mahdollisuudet tarjota sijaintipaikkoja yliopistoyhteistyötä hyödyntäville yrityksille ovat kuitenkin tällä hetkellä rajalliset tai niitä ei ole etenkin, kun tuotekehitystä tekevät teknologiayritykset tarvitsisivat laboratoriotiloja ja työpajoja sekä niihin kytkeytyvää varastotilaa, ei niinkään toimistotilaa.
Kaupunki on suunnitelmien mukaisesti aktiivisesti edistänyt Startup Marian laajennusosan kehittymistä tavoitteena tehdä siitä Euroopan suurin startup-kampus.
Helsingin kiertotalouden klusteriohjelmassa on aktiivisesti neljän vuoden ajan edistetty erityisesti kiertotalouden mukaisten ratkaisujen kehitystä ja käyttöönottoa rakentamisessa. Klusterin toiminnassa on mukana yli 150 rakennusalan toimijaa. Yrityksille tiivis verkosto ja keskusteluyhteys kaupungin kanssa on ollut tärkeää. Kaupungin oma toiminta tarvitsee puolestaan ajankohtaista tietoa yrityksillä uusista ratkaisuista ja yrityksen valmiuksista toteuttaa rakentamisen kiertotaloutta.
Kiertotalous rakentamisessa vaatii sekä vakituista (varastot, kierrätysalueet kaivumassoille, kiviainekselle, purkumateriaaleille jne.) että tilapäistä (kierrätys työmaalla) tilaa myös tiiviimmin rakennetussa kaupunkiympäristössä.
Digitaalista infrastruktuuria koskevan tavoitteen mukaan Helsingin tulee tavoitella konesalien sijoittumista Helsinkiin niin, että hukkalämmöt voidaan hyödyntää energiajärjestelmässä. Tavoitteen asettamisen jälkeen maailmantilanne on kuitenkin muuttunut merkittävästi, mistä syystä tavoitteita on tarkasteltava uudelleen ja toimintamallia täsmennettäessä määriteltävä kaupunkikonsernin eri osapuolien roolit selkeästi.
Eritystä huomiota kaupungin toiminnassa jatkossa tulee kiinnittää seuraaviin tavoitteisiin innovaatioiden ja kestävän kasvun edistämiseksi maankäytön keinoin:
- Innovaatioiden edistämiseksi on palveluiden lisäksi kiinnitettävä nykyistä enemmän huomiota siihen, että tämän tapaiset yritykset voivat myös sijoittua yliopistokampuksille ja muihin innovaatiokeskittymiin mm. mahdollistamalla tutkimuksesta syntyvälle tuotantoa edellyttävälle toiminnalle soveltuvia tiloja.- Kiertotalouden toimintaedellytysten vahvistamisessa maankäytön suunnittelulla on merkittävä rooli esimerkiksi toimintaan tarvittavien alueiden mahdollistamiseksi kaupungin alueella.
Kaikille elämyksellinen Helsinki -kokonaisuuden osalta matkailulle ja erityisesti majoituskapasiteetin monipuolistamiseksi asetetut tavoitteet ovat toteutuneet hyvin. Uudet hankkeet ovat monipuolistaneet ja kasvattaneet Helsingin majoituskapasiteettia noin 2500 huoneella vuosien 2022–2025 aikana. Erityisesti erilaisten huoneistohotellien määrä on kasvanut merkittävästi.
Matkailun hallitun kasvun mahdollistamiseksi on laadittu Matkailun ja tapahtumien kokonaisvaltainen maankäytön Master Plan -suunnitelma, joka valmistui huhtikuussa 2025. Suunnitelmassa tunnistetaan Helsingin nykyiset matkailun ja tapahtumien painopistealueet sekä tulevaisuuden kehityssuunnat.
Merellisen strategian toimenpideohjelmaa päivitetään parhaillaan kaupunkiympäristön toimialan johdolla. Samalla sisäisiä vastuita, ohjeistuksia yms. ollaan selkeyttämässä ja resursseja lisätty. Tavoitteita on edistetty myös Uusien toimintojen paikat rantareitille -aineiston päivitystyöllä. Matkailu-, tapahtuma- ja ravintola-alan yhteisen Helsingin tekijät -verkoston alle on perustettu merellinen teemaryhmä lisäämään toimijoiden ja kaupungin välistä vuorovaikutusta.
Tapahtumien järjestämiseen liittyviä velvoitteita on osin onnistuttu keventämään. Torien ja aukioiden masterplan -työssä suunniteltu ja aikataulutettu eri alueille kohdentuvia perusparannus- ja infrahankkeita, joiden edetessä myös tapahtumainfra toreilla parantuu vaiheittain. Kuluneen vuoden aika kaupunki on omalta osaltaan myös edistänyt voimakkaasti Helsinki-hallin saamista uudelleen käyttöön ja Garden Helsinki -hankkeen toteutusmahdollisuuksia.
Yritysten palvelua asiakaslähtöisesti -kokonaisuudessa kaupunkiympäristön toimiala on jatkanut yritysten digi-palvelujen kehittämistä esimerkiksi ottamalla käyttöön 1.5.2025 ”Haitaton 2.0” -järjestelmän, jossa voi luoda hankkeita ja tehdä niille kaivutyöilmoituksia. Tavoitteena on lisäksi ottaa päivitetyt liikkuvan myynnin vuokrausperiaatteet käyttöön 1.1.2026. Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuudessa alkaa syksyllä 2025 asiakasviestinnän kehittämishanke, jonka tavoitteena on selkiyttää mm. verkkosivujen ja asiakaskirjeiden viestintää, yhdenmukaistaa asiakas-viestintää sekä yhdenmukaistaa asiointikanavia.
Kaupunginkanslia ja kaupunkiympäristön toimiala (rakennukset ja yleiset alueet) ovat valmistelleet toimintamallia, jossa kaupunki pyrkisi auttaa yrityksiä, jotka joutuvat poistumaan toimitiloistaan kaupungin suunnitelmien tai päätösten takia.
Eritystä huomiota kaupungin toiminnassa jatkossa tulee kiinnittää seuraaviin tavoitteisiin yritysten asiakaslähtöisen palvelun parantamiseksi edelleen:
- Yrityksille suunnattujen palvelun kehittämistä entistä asiakaslähtöisemmiksi tulee jatkaa. Yritysmyönteisyyden vahvistaminen edellyttää koko kaupunkia koskevia toimenpiteitä.
ELMA-asiakirjassa mainituista toiminnoista osalle on asiakirjan hyväksymisen jälkeen muodostettu oma projekti tai se on organisoitu muutoin osaksi kaupungin toimintaa. Näiden toimintojen etenemisestä raportointi ELMA-seurannan yhteydessä ei näin ollen ole enää jatkossa tarkoituksenmukaista.
ELMA-seurannan valmisteluun on osallistunut kaupunginkanslian, kaupunkiympäristön toimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan asian-tuntijoita.
Kaupunginhallituksen elinkeinojaoston kokouksessa asian esittelee kehittämispäällikkö Minna Maarttola
Toimivalta
Hallintosäännön 8 luvun 2 §:n 1 ja 4 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää elinkeinopolitiikkaa, kilpailukykyä, kansainvälisiä asioita ja kaupunkimarkkinointia koskevista periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista.
This decision was published on 03.06.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Minna Maarttola, kehityspäällikkö, puhelin: 36307