Kruunuvuorenrannan Palvelukortteli, piha- ja ympäristösuunnittelu

HEL 2025-008256
§ 8

Kruunuvuorenrannan Palvelukortteli, piha- ja ympäristösuunnittelu

Tiimipäällikkö

Päätös

Tiimipäällikkö päätti hyväksyä Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin pää- ja arkkitehtisuunnittelun arkkitehtuurikilpailuun perustuvan piha- ja ympäristösuunnittelua koskevan tilauksen VSU Maisema-arkkitehdit Oy:ltä kokonaishintaan 103 545 euroa (alv 0 %). Työ on tilattu arkkitehtikilpailun voittaneen työryhmän piha- ja ympäristösuunnittelusta vastanneelta osapuolelta hankintalain 40 §:n 2 momentin 8 kohdan perusteella. Kyseessä on palveluhankinta, joka tehdään suunnittelukilpailun perusteella ja joka on suunnittelukilpailun sääntöjen mukaan tehtävä kilpailun voittajan kanssa.

Tiimipäällikkö päätti hyväksyä esityksen Kruunuvuorenrannan palvelu-korttelin piha- ja ympäristösuunnittelua koskevan VSU Maisema-arkkitehdit Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen muuttamisesta hankinta-lain 136 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdan perusteella. Sopimusmuutos koskee alkuperäisen hankintasopimuksen arvon muuttamista, Muutos johtuu olosuhteiden muuttumisesta aiheutuneista lisätöistä, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen. Sopimusmuutoksen laskennallinen arvo on 49 774,20 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Taustaa tehtävälle muutokselle

Kaupunkiympäristön toimiala järjesti 1.12.2020 päättyneen Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston suunnittelukilpailun. Kilpailun tulokset julkistettiin 31.3.2021. Tuomaristo päätti yksimielisesti asettaa ensimmäiselle sijalle ehdotuksen nro 6 nimimerkillä ”Rantavalli”. Voittaneen työryhmän puistosuunnittelusta vastasi VSU Maisema-arkkitehdit Oy.

Tilapäällikkö päätti 11.4.2021 hankintalain 40 § 2 momentin 8 kohdan perusteella hyväksyä kilpailun tuloksen tuomariston arvostelupöytäkirjan mukaisesti sekä päättää kilpailun.

Piha- ja ympäristösuunnitelman laatimisesta pyydettiin tarjousta VSU Maisema-arkkitehdit Oy:ltä. VSU Maisema-arkkitehdit Oy antoi 27.10.2021 päivätyn tarjouksen.

Sopimusmuutos

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankinta-menettelyä, jos muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankinta-sopimuksen yleiseen luonteeseen. Hankintalain 136 §:n 3 momentin mukaan 2 momentin 2 tai 3 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Hankintayksikkö katsoo, että kruunuvuorenrannan piha- ja ympäristö-suunnittelun muutokset ovat hankintalain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 2 kohdan tarkoittamia lisätöitä ja lisäksi muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Muutoksen arvo on alle 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Näin ollen hankintayksikkö katsoo, että edellytykset hankinta-lain 136 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdan mukaiselle poikkeusperusteelle täyttyvät tässä tapauksessa

Sopimusmuutos koskee alkuperäisen hankintasopimuksen arvon muuttamista johtuen alkuperäisen sopimuskumppanin tarpeesta suorittaa sellaisia lisätöitä, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen. Lisätyöt johtuvat siitä, että hankkeen suunnitteluvaiheen aikana kävi ilmi, että piha- ja ympäristösuunnittelun työsisältöä pitää muuttaa tontin läheisyydessä olevaan noron vuoksi. Hankintayksikön näkökulmasta on välttämätöntä turvata meneillään olevan melkein valmiin suunnittelu-työn loppuun saattaminen. Sopimustoimittajan vaihtaminen tässä vaiheessa aiheuttaisi hankintayksikölle merkittävää taloudellista ja toimin-nallista haittaa, ottaen huomioon erityisesti sen, että vaihtaminen keskeyttäisi meneillään olevan suunnittelutyön ja haittaisi myös siihen kytköksissä olevan rakennustyön toteuttamista. Tästä koituisi huomattavia lisäkustannuksia. Lisäksi muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen.

Hankintayksikkö on arvioinut, että sopimusmuutoksen kohteena olevien lisätöiden arvo olisi yhteensä enintään 49 774,20 euroa (alv 0 %). Alkuperäisen sopimuksen arvo on ollut 103 545 euroa, joten kyseessä oleva sopimusmuutos on siten arvoltaan alle 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (28.1.2025 § 43) mukaan tiimipäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin.

Tiimipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.

Ask for more info

Arto Manninen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31849

arto.manninen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Reiniluoto
tiimipäällikkö