Kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinta

HEL 2025-008544
Case 5. / 128 §

Kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Lukas Savinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Asiassa tehtiin seuraava jäsen Jenny Kasongon kannattama pöydällepanoehdotus:
Jäsen Antti Kaajakari: Pyydän pöydälle.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Antti Kaajakarin ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A. hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Hankinnan taustaa

Kotiateriapalveluja on hankittu eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan 10.1.2023 § 2 päätöksellä ja ateria-automaattipalvelua sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan 1.12.2022 § 113 päätöksellä. Lisäksi Palvelukeskus Helsinki on tuottanut kotiateriapalveluja muiden kotihoitoyksiköiden asiakkaille. Kotiateriapalvelujen sopimuskausi eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön asiakkaille sekä ateria-automaattipalvelun sopimus päättyvät kumpikin 31.1.2026. Kotiateriapalvelun tuottaminen muiden kotihoitoyksiköiden asiakkaille Palvelukeskus Helsingin kautta lopetetaan samaan aikaan.

Vuonna 2024 kotiateriapalvelun aterioita toimitettiin yhteensä yli 341 000 kappaletta.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat kylmänä toimitettavat kotiateriat Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille. Kotiin vietävää ateriapalvelua järjestetään koko Helsingin alueella asiakkaille, joilla on esimerkiksi vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas ei itse tai läheisensä avulla kykene huolehtimaan riittävästä ravinnonsaannista eivätkä asioimaan kodin ulkopuolisissa ruokailupaikoissa.

Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelu. Kotiin vietävien ateriapalveluiden asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alemana. He selviytyvät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalveluiden, kuten ateriapalvelun, avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja, sotainvalideja sekä omaishoidon piirissä olevia henkilöitä.

Kotiateriapalvelun tavoitteena on auttaa asiakkaan hyvän ravitsemustilan ylläpitämisessä tai saavuttamisessa osana asiakkaan kokonaishoitoa. Ravitsemuksellisesti täysipainoinen ja monipuolinen ateria auttaa hoitotulosten saavuttamisessa ja ylläpitää sekä edistää asiakkaiden toimintakykyä ja terveyttä.

Nyt kilpailutettavan kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnan piirissä on tällä hetkellä noin 1200 asiakasta. Asiakasmäärät voivat muuttua sopimuskauden aikana ja palveluntuottajan tulee ottaa vastaan uudet asiakkaat.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankintaa ei jaeta osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ole tarkoituksenmukaista.

Tarjouskilpailun perusteella perustetaan kahden (2) palveluntuottajan puitejärjestely, mikäli hyväksyttyjä tarjouksia saapuu vähintään kaksi (2).

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajille tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset, joiden tulee täyttyä koko sopimuskauden ajan.

Esitys kotiin vietävien ateriapalvelujen kilpailutuksen tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste

Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka on esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Edellä mainitut vaatimukset täyttävien tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia.

Tehtävä sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.2.2026−31.1.2028. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 13 000 000 euroa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.

This decision was published on 20.08.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Olli Parkkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23919

olli.parkkonen@hel.fi

Eeva Sandelin, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 41202

eeva.sandelin@hel.fi

Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Jenni Leppänen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242

jenni.e.leppanen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.