Hankinta, kauppapalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-008547
More recent handlings
Case 5. / 140 §

Kauppapalvelujen hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A. hyväksyä kauppapalvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Emilia Huikko ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan taustaa

Kauppapalvelujen palveluhankinta on kilpailutettu viimeksi vuonna 2019. Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 19.12.2019 § 65. Perussopimuskausi on ollut 1.3.2020–28.2.2023, jonka jälkeen sopimusta on jatkettu kolmella (3) erillisellä yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Sopimuskauden viimeinen, meneillään oleva optiokausi päättyy 28.2.2026.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on kauppapalvelun tuottaminen koko Helsingin alueella. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää kauppapalvelua asiakkaille, jotka eivät kykene asioimaan kaupassa eivätkä järjestämään kauppa-asioidensa hoitamista itse tai läheistensä avulla. Kauppapalvelu sisältää asiakastilausten vastaanoton, tuotteiden keräilyn tavanomaisesta kuluttajille suunnatusta päivittäistavarakaupasta sekä toimituksen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja. Tarvittaessa tuotteet sijoitetaan asiakkaan toivomuksesta kaappiin, jääkaappiin tai pakastimeen asti.

Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelu. Kauppapalvelua käyttävät Helsingin kaupungin kotihoidon, asiakasohjauksen, ympärivuorokautisen ja yhteisöllisen asumisen sekä tuetun asumisen asiakkaat. Asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alenema. He pärjäävät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalvelujen, kuten kauppapalvelun, turvin.

Nyt kilpailutettavan kauppapalvelun piirissä on kuukausittain keskimäärin noin 1250 asiakasta. Kauppapalvelutoimituksia tehtiin vuoden 2024 aikana yhteensä noin 63 000 kertaa. Osa asiakkaista tilasi tuotteita säännöllisesti viikoittain, osa harvemmin.

Asiakasmäärät voivat vaihdella sopimuskauden aikana, ja palveluntuottajan tulee ottaa vastaan uudet asiakkaat. Väestöennusteen mukaan on arvioitu, että yli 75-vuotiaiden määrä Helsingissä kasvaa 2030-luvun loppuun mennessä lähes 25 000 hengellä nykyisestä 58 000 hengestä, mikä saattaa lisätä palvelun kysyntää tulevaisuudessa.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankintaa ei jaeta osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ole tarkoituksenmukaista.

Tarjouskilpailun perusteella valitaan yksi palveluntuottaja, jonka vastuulla on kauppapalvelun asiakastilausten vastaanotto, tuotteiden keräily tavanomaisesta kuluttajille suunnatusta päivittäistavarakaupasta sekä toimitus asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajille tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset, joiden tulee täyttyä koko sopimuskauden ajan.

Esitys kauppapalvelun kilpailutuksen tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste

Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka on esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Edellä mainitut vaatimukset täyttävien tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 90 prosenttia ja laadun 10 prosenttia.

Tehtävä sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2026−31.1.2028. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 500 000 euroa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 12.08.2025 § 127

This decision was published on 02.09.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 136, 137, 138, 139, 140 (A), 141 ja 144 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 140 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Olli Parkkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23919

olli.parkkonen@hel.fi

Eeva Sandelin, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 41202

eeva.sandelin@hel.fi

Annika Id, palvelutalon johtaja, puhelin: 09 310 74373

annika.id@hel.fi

Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Jenni Leppänen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242

jenni.e.leppanen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.