Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Juhani Strandénin ym. valtuustoaloitteeseen koskien raitiovaunukaistojen ja polkupyöräteiden yhdistämistä

HEL 2025-008683

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Juhani Strandénin ym. valtuustoaloitteeseen koskien raitiovaunukaistojen ja polkupyöräteiden yhdistämistä

Case 17. / 668 §

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Valtuustoaloitteessa esitetään, että tulevissa raitiovaunuhankkeissa selvitettäisiin jatkossa mahdollisuus yhdistää raitiovaunukaistat ja polkupyörätiet yhteiskäyttöön, jolloin kaupunkitilaa vapautuisi lisää käytettäväksi muuhun käyttöön.

Raitioliikenteen ja pyöräliikenteen yhdistämisessä samalla väylille nähdään liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden osalta haittoja, joten ratkaisua ei yleensä nähdä soveltuvana. Raitiohankkeissa ja muissa kaupungin liikennehankkeissa eri liikennemuotojen järjestelyt suunnitellaan kokonaisuutena ja kulkumuotojen erottelukysymykset ratkaistaan normaalin suunnitteluprosessin aikana.

Raitioliikenne ja pyöräliikenne eivät lähtökohtaisesti sovi samalle väylälle ko. liikennemuotojen toisistaan poikkeavien nopeustasojen vuoksi. Pyöräliikenteen nopeustaso on yleisimmin alle 20 km/h, kun taas raitioliikenteen nopeusrajoitus on katuympäristön olosuhteiden mukaan 30–50 km/h. Raitioliikenteen kaduilla pyöräliikenne pyritään yleensä erottelemaan omalle väylälleen, sillä se edistää sekä raitioliikenteen että pyöräliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Pyöräliikenne kiskoalueella johtaisi raitioliikenteen merkittävään hidastumiseen, mikä kasvattaisi liikennöintikustannuksia ja vähentäisi lipputuloja. Raitio- ja pyöräliikenteen yhdistäminen laajana ratkaisuna samoille väylille johtaisi siis joukkoliikenteen subventiotarpeen merkittävään kasvuun.

Liikennemuotojen suurten nopeus- ja massaerojen vuoksi raitioliikenteen edessä polkeminen ei ole suurimmalle osalle ihmisistä miellyttävää. Kaduilla ei yleensä ole ylimääräistä tilaa väistää takaa tulevaa raitiovaunua, joten kaatumistilanteissa pyörällä liikkuvalle muodostuu riski jäädä raitiovaunun alle. Pyöräliikenteen kannalta raitiokiskot tuottavat myös itsessään merkittävän kaatumisriskin. Onnettomuusalttiimpia kohteita ovat etenkin raitiovaunupysäkkien kohdat, joissa pyöräiltävä tila kapenee sekä muut kohdat, joissa pyöräilijä joutuu siirtymään loivassa kulmassa kiskojen yli. Pyörän rengas voi vahingossa ajautua kiskon väliin aiheuttaen kaatumisvaaran.

Toisinaan on kuitenkin perusteltua, ettei raitiovaunukadulla rakenneta erillisiä pyöräteitä tai pyöräkaistoja. Pyörällä ajetaan tällöin auto- ja raitiovaunuliikenteen kanssa samoilla kaistoilla. Tällöin kyseessä on yleensä pyöräliikenteen kannalta vähäisempi yhteys, ja katuluokaltaan kyseiset kadut ovat liikenteellisesti rauhallisempia paikalliskatuja, joissa myös raitioliikenteen osalta hyväksytään hitaampi matkanopeus.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Juhani Strandén ja 6 muuta valtuutettua ovat tehneet kaupunginvaltuuston kokouksessa 21.5.2025 valtuustoaloitteen koskien raitiovaunukaistojen ja polkupyöräteiden yhdistämistä.

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

This decision was published on 15.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Rikhard Manninen

Title
Vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Teppo Pasanen

Title
Liikenneinsinööri