Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Amanda Pasasen ym. valtuustoaloitteeseen koskien Pohjolankadun muuttamista turvallisemmaksi, viihtyisämmäksi ja vehreämmäksi

HEL 2025-008711

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Amanda Pasasen ym. valtuustoaloitteeseen koskien Pohjolankadun muuttamista turvallisemmaksi, viihtyisämmäksi ja vehreämmäksi

Case 19. / 670 §

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Samalla lautakunta korosti, että Pohjolanaukion ja Oulunkyläntien liikenneympyrän välisellä osuudella Pohjolankatua sijaitsee Kottby Lågstadeiskolan, jossa on opetusta alkaen ensimmäisestä luokasta. Kuten aloitevastauksessa todetaan, väliä käytetään merkittävästi läpiajoon, vaikka paikallisverkon katuna sen ei tulisi olla läpiajokatu.

Siksi lautakunta kehotti etsimään tulevan katusuunnittelun yhteydessä ratkaisuja koulun ympäristön liikenneturvallisuuden ja viihtyisyyden parantamiseen.

Käsittely

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
Samalla lautakunta korostaa, että Pohjolanaukion ja Oulunkyläntien liikenneympyrän välisellä osuudella Pohjolankatua sijaitsee Kottby Lågstadeiskolan, jossa on opetusta alkaen ensimmäisestä luokasta. Kuten aloitevastauksessa todetaan, väliä käytetään merkittävästi läpiajoon, vaikka paikallisverkon katuna sen ei tulisi olla läpiajokatu.

Siksi lautakunta kehottaa etsimään tulevan katusuunnittelun yhteydessä ratkaisuja koulun ympäristön liikenneturvallisuuden ja viihtyisyyden parantamiseen.

Kannattaja: Johanna Laisaari

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Valtuustoaloitteessa esitetään, että Pohjolankadulle laaditaan katusuunnitelma, jossa ajokaistoja kavennetaan nykyisestä, kadun varren pysäköintipaikkoja vähennetään, lisätään istutusalueita ja lisätään kadulle pyöräkaistat. Lisäksi aloitteessa esitetään läpiajon kieltämistä Pohjolankadulla.

Pohjolankadulle laaditaan katusuunnitelma arviolta 2026–2027 aikana. Katusuunnittelussa mitoitetaan ajoradan leveys tarkoituksenmukaiseksi, arvioidaan kadunvarsipysäköinnin tarve, tarkastellaan mahdollisuudet istutusalueiden lisäämiselle ja suunnitellaan pyöräliikenteen järjestelyt. Lisäksi suunnittelussa otetaan huomioon erityisesti jalankulun ja raitioliikenteen tarpeet. Läpiajokiellon asettamista Pohjolankadulle ei nähdä perusteltuna ratkaisuna vähentää läpiajoa, vaan vaikuttavimpana keinona läpiajon haittojen hallintaan ovat paremmat jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt sekä ajonopeuksia rauhoittavat toimenpiteet.

Kaupunkiliikenne Oy selvittää tarvetta Koskelan raitiovaunuvarikon varikkoraideyhteydelle Pohjolankadun ja Kunnalliskodintien kautta, mikä liittyy varikon jatkuvan raideyhteyden tarpeeseen Viikin-Malmin pikaraitiotien rakentamistöiden aikana. Selvitys valmistuu arviolta keväällä 2026, jonka jälkeen katusuunnittelu on mahdollista tarvittaessa aloittaa. Mikäli varikkoraideyhteys todetaan tarpeettomaksi, on katusuunnittelu myös siinä tapauksessa mahdollista aloittaa arviolta 2026 aikana. Katusuunnittelun alkaessa määritellään suunnittelualue ja mahdolliset muut suunnittelutarpeet. Katusuunnitelma laaditaan nykypäivän suunnitteluperiaatteiden mukaisesti kiinnittäen erityisesti huomiota turvallisuuteen, viihtyisyyteen ja vehreyteen.

Pyöräilyn järjestämistapa Pohjolankadulla vaikuttaa kadulla olevien pysäköintipaikkojen määrään. Pyöräilyn voi järjestää joko auto- ja raitioliikenteestä eroteltuna tai nykyisellä tavalla ajoradalla sekaliikenteenä. Pohjolankadulle tehdään joulukuussa 2025 pysäköinnin käyttöastelaskelmat, joiden perusteella pysäköintipaikkojen tarvetta on mahdollista arvioida katusuunnittelun yhteydessä. Käpylään on suunnitteilla asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmän laajentaminen. Jos järjestelmä päätetään laajentaa Käpylään, voi se osaltaan vaikuttaa pysäköintitarpeeseen Pohjolankadulla.

Mäkelänkadun ja Pohjolanaukion välinen Pohjolankatu on verkollisesti tärkeä ajoyhteys erityisesti niille, joilla matkan lähtö- tai päätepiste on Käpylän alueella. Pohjolankatu on paikallinen kokoojakatu, jonka verkollisena tehtävänä on välittää autoliikennettä pääverkolta alueen tonttikaduille. Pohjolankadulla Pohjolanaukion päässä autoliikenteen liikennemäärä on vuoden 2025 liikennelaskentojen perusteella noin 2 700 ajoneuvoa arkivuorokaudessa, mikä on paikalliselle kokoojakadulle tyypillinen liikennemäärä ja alle paikallisen kokoojakadun tavoitteellisen enimmäismäärän (<4 000). Pohjolankadulla Pohjolanaukion ja Oulunkyläntien ympyrän välisellä osuudella autoliikenteen liikennemäärä arkivuorokaudessa on 3 900, josta suuri osa on läpiajoa Oulunkyläntien ja Kunnalliskodintien sekä Kullervonkadun välillä.

Koskelasta ja Käpylästä Tuusulanväylälle suuntaavan autoliikenteen reittivalintaan vaikuttaa nykyisin Tuusulanväylän eritasoliittymäjärjestelyt Asesepäntiellä. Erityisesti Koskelasta Tuusulanväylälle suuntaavat ohjautuvat Kullervonkadulle ja Panuntielle Tuusulanväylän sujuvan liittymäjärjestelyn vuoksi. Kuitenkin Tuusulanväylältä Koskelaan ajavat ohjautuvat edellistä enemmän Mäkelänkadun ja Pohjolanaukion väliselle Pohjolankadulle, sillä ajoyhteys Tuusulanväylältä Panuntielle ja Kullervonkadulle ei ole yhtä sujuva. Pohjolanaukion ja Oulunkyläntien ympyrän väliseen läpiajoon Pohjolankadulla vaikuttaa se, että katu on nopein reitti erityisesti niille, jotka ajavat Oulunkyläntien ja Kunnalliskodintien suunnista Tuusulanväylän suuntaan.

Läpiajokiellon asettamista Pohjolankadulle ei nähdä perusteltuna keinona vähentää läpiajoa. Kokemukset läpiajokielloista osoittavat, ettei kiellolla ole juurikaan vaikutusta läpiajon määrään. Läpiajokiellon valvonta on hankalaa ja resursseja sitovaa toimintaa, joten läpiajokiellon valvonta uhkaisi jäädä vähäiseksi. Automaattinen kameravalvonta ei tällä hetkellä mahdollista läpiajon valvontaa ja automaattinen kameravalvonta ohjataan erityisesti pääverkon kaduille. Vaikuttavin keino läpiajon haittojen hallintaan on Pohjolankadulla jalankulku- ja pyöräilyjärjestelyiden päivittäminen nykyistä turvallisemmiksi sekä ajonopeuksia rauhoittavat toimenpiteet kadulla.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Amanda Pasanen ja 11 muuta valtuutettua ovat tehneet kaupunginvaltuuston kokouksessa 21.5.2025 valtuustoaloitteen koskien Pohjolankadun muuttamista turvallisemmaksi, viihtyisämmäksi ja vehreämmäksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

This decision was published on 15.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Rikhard Manninen

Title
Vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Arttu Mäenpää

Title
Liikenneinsinööri