Osoitteessa Paciuksenkatu 21 sijaitsevan toimitilan vuokraus Kevalta sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan vammaistyön vaativan tuen päivätoiminnan käyttöön

HEL 2025-009155
Case 14. / 78 §

Osoitteessa Paciuksenkatu 21 sijaitsevan toimitilan vuokraus Kevalta sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan vammaistyön vaativan tuen päivätoiminnan käyttöön

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti:

Vuokrata Kevalta 28.5.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Paciuksenkatu 21 sijaitsevan 850 htm² laajuisen toimitilan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaistyön vaativan tuen päivätoiminnan käyttöön 1.11.2025 alkaen 10 vuoden määräaikaisella vuokrasopimuksella siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra elinkustannusindeksissä 3/25 on 10 vuoden ajalta yhteensä 1 770 720 euroa.

Oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tilat - yksikön päällikön allekirjoittamaan Kevan kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tarve

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan laatiman, 17.3.2023 päivätyn tarvekuvauksen mukaan vammaispalvelut tarvitsevat uusia tiloja vaativan tuen päivätoimintayksikköä varten. Vaativan tuen asiakkaille ei ole riittävästi paikkoja olemassa olevissa omissa toimipaikoissa, eikä myöskään ostopalvelutoimipisteissä. Palveluntarve on kasvava ja tilatarve on pitkäaikainen ja pysyväluontoinen seuraavan 10 vuoden ajalle

Vuokrattavat tilat

Vuokrattava tila on 850 m² laajuinen, Kevan omistama toimitila toimistorakennuksessa Meilahdessa osoitteessa Paciuksenkatu 21.

Omistaja suorittaa vuokrasopimuksen mukaan tiloissa mittavat muutostyöt vaativalle toiminnalle. Määräaikainen vuokrasopimus on tarkoitus solmia ajalle 1.11.2025-31.10.2035.

Vuokrakustannukset

Toimitilan tilavuokra on 23,00 euroa/htm²/kk (850 m²), elinkustannusindeksissä 3/2025. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain. Mikäli tarkistuskuukauden indeksin pisteluku on edellistä tarkastuspistelukua alempi, ei vuokraa kuitenkaan alenneta.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 5,64 euroa/htm²/kk, on pääomavuokran laskennallinen osuus 17,36 euroa/htm²/kk. Päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 10 vuoden ajalta on yhteensä 1 770 720 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta tilavuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Tilakustannus käyttäjälle on 23,67 euroa/htm²/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 23,00 euroa/m² ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.

Lausunnot

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan mukaan toimitilan vuokraus vaatii
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta puoltavan lausunnon. Vuokrauspäätös astuu voimaan ehdolla, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyväksyy vuokrauksen.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat saadaan vuokrasopimuksen mukaisesti käyttöön 1.11.2025.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.

This decision was published on 01.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Cecilia Tuomela, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32450

cecilia.tuomela@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet Paciuksenkatu 21
The attachment will not be published on the internet.
3. Vuokrasopimusluonnos liitteineen Paciuksenkatu 21
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.