Hankinta, kalustonkunnossapitojärjestelmä 2025, pelastuslaitos, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-009298
More recent handlings
This is a motion

Hankintaoikaisu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 17.7.2025 § 150 ja kaluston kunnossapitojärjestelmän hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätösehdotus

A-osio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää kumota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 17.7.2025 § 150 koskien kaluston kunnossapitojärjestelmän hankintaa.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää valita käydyn tarjouskilpailun perusteella Vincit Solutions Oy:n toimittajaksi kaluston kunnossapitojärjestelmän hankinnassa.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hylätä M-Technology Oy:n tarjouksen esittelijän perusteluissa ilmenevin perustein.

Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo on noin 944 840 euroa sisältäen tarjouspyynnön mukaisen käyttöönottoprojektin ja ylläpitomaksut vuosilta 2025–2028 sekä mahdolliset lisätyöt enintään 50 000 euroa (alv 0 %).

Päätös on ehdollinen sille, että valittu toimittaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

B-osio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää oikeuttaa pelastuskomentajan tekemään hankintasopimuksen.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää oikeuttaa huoltovarmuuspäällikön tekemään Helsingin pelastuslaitoksen tilaukset Vincit Solutions Oy:ltä määrärahojen puitteissa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti sekä hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.

C-osio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hylätä M-Technology Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen ja toteaa, että M-Technology Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessaan esittämät vaatimukset toteutuvat tai menettävät merkityksensä tämän päätöksen mukaisella itseoikaisulla.

Esittelijän perustelut

Tausta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki kaluston kunnossapitojärjestelmän hankinnasta päätöksen 17.7.2025 § 150. Hankintapäätöksestä saapui yksi oikaisuvaatimus (liite 1).

Hankintayksikkö on oikaisuvaatimusta käsitellessään saanut uutta tietoa, jonka perusteella hankintapäätöstä ja erityisesti sen osittain puutteellisia perusteluita on tarpeen oikaista.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuslaitoksen kalustoa koskeva kunnossapitojärjestelmä. Järjestelmä korvaa nykyisen Arttu-nimisen toiminnanohjausjärjestelmän, joka on ollut pelastuslaitoksella käytössä vuodesta 1995. Kaluston kunnossapitojärjestelmän päätoimintoja ovat:
- varastojen hallinta,
- materiaalin hallinta sisältäen eräseurannan,
- laitteiden hallinta,
- kunnossapitokortisto,
- materiaalin ja laitteiden lainaus,
- materiaalin ja laitteiden hankinta (osto),
- ennakkohuolto,
- vikojen hallinta,
- töiden hallinta.
- kustannusseuranta.
- raportointi sekä
- materiaaleihin ja laitteisiin liittyvien dokumenttien hallinta.

Kaluston kunnossapitojärjestelmän tulee olla hybridiratkaisu, joka koostuu pääosin On-premises-ratkaisusta, jossa palvelin on pelastuslaitoksen hallinnoimissa tiloissa, mutta johon on integroitu tarjoajan pilvipalvelu mobiilikäyttöä varten.

Kaluston kunnossapitojärjestelmä on kriittisen tärkeä ylläpitämään pelastuslaitoksen päivittäistä ammattimaista toimintaa ja huoltovarmuutta.

Hankintamenettely

Hankinnan ennakoitu arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 6.6.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu, palvelun laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset sekä sopimusehdot. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 24.6.2025 kello 08.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä kaksi kysymystä, joihin vastattiin 23.6.2025 ja 25.6.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjousten jättämisen määräaika päättyi 10.7.2025 klo 08:00.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä saapui yhteensä kaksi tarjousta. Tarjouksen jättivät M-Technology Oy ja Vincit Solutions Oy.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 10.7.2025 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintayksikkö on tarkistanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hyväksyttävän tarjouksen tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Vincit Solutions Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.

M-Technology Oy:n 9.7.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta lähetetty tarjous todettiin olennaisilta osin tarjouspyynnön vastaiseksi. Tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaista pilvipalvelua. Tarjouspyynnön vaatimuksena on ollut hybridiratkaisu, johon on integroitu SaaS-pilvipalvelu.

Hankintapäätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki kaluston kunnossapitojärjestelmän hankinnasta päätöksen 17.7.2025 § 150. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä Vincit Solutions Oy:n 27.6.2025 päivätyn tarjouksen kaluston kunnossapitojärjestelmän hankinnassa (EU).

Hankintayksikkö sulki M-Technology Oy:n tarjouksen tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Hankintasopimusta 17.7.2025 § 150 päätöksen perusteella ei ole tehty.

Hankintaoikaisuvaatimus

M-Technology Oy (oikaisuvaatimuksen tekijä) teki hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen 31.7.2025 ilmoittaen, että liitteenä ollut valituskirjelmä markkinaoikeudelle on samalla hankintaoikaisuvaatimus.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut hankintayksikköä poistamaan valituksenalaisen päätöksen virheellisenä ja tekemään uuden oikaistun päätöksen.

Hankintayksikkö ilmoitti voittaneelle tarjoajalle, Vincit Solutions Oy:lle, 5.8.2025, että Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksestä 17.7.2025 § 150 on tullut vireille hankintaoikaisu ja markkinaoikeusvalitus.

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä saadut uudet tiedot

Hankintayksikkö sai oikaisuvaatimusta käsitellessään uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikkö arvioi, että hankintapäätöstä ja erityisesti sen osittain puutteellisia perusteluita on tarpeen oikaista. Tarve oikaisuun ei perustu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin hankintamenettelyn virheisiin.

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintayksikkö on hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyssä ottanut huomioon hankintaoikaisuvaatimuksesta ilmenevien tietojen lisäksi Aalto-yliopiston tietoverkkotekniikan professorilta pyytämänsä lausunnon (liite 2) ja Vincit Solutions Oy:n lisäselvityksen (liite 3). Lisäksi hankintayksikkö on ottanut huomioon omista selvityksistä saamansa uudet tiedot.

Aalto-yliopiston tietoverkkotekniikan professorilta pyydettiin lausunto, täyttikö M-Technology Oy:n tarjous tarjouspyynnön vaatimukset ja sisälsikö se tarjouspyynnön vaatimusten mukaisen pilvipalvelun. Lausunnossa todettiin, että M-Technology Oy:n tarjoama ratkaisu ei sisällä pilvipalvelua eikä täytä keskeisiä ja oleellisia Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen tarjouspyynnössä esittämiä vaatimuksia.

M-Technology Oy:n ratkaisun arviointi

Tarjouspyynnön vaatimusten mukainen hybridiratkaisu sisälsi SaaS (Software as a Service) -pilvipalvelun. Tällöin toimittaja vastaa laiteresursseista sekä sellaisista toiminnoista kuten sähkönsyöttö, jäähdyttäminen, kyberturvallisuus ja replikointi/luotettavuus. Tilaaja vain käyttää palvelua ja maksaa sen operoinnista palveluna.

On-premises (lyhennettynä ”on-prem”) tarkoittaa tilaajan tiloissa olevaa IT-infrastruktuuria. Tällöin kaikki palvelimet, ohjelmistot ja data sijaitsevat tilaajan tiloissa, ja tilaaja on itse vastuussa laitteiden ja ohjelmistojen ylläpidosta. Myös kaikki varautumiseen, kyberturvaan, pääsynhallintaan ja luotettavuuteen sekä jatkuvuuteen liittyvät vastuut ovat tilaajalla. Pilvipalvelussa nämä vastuut ovat toimittajalla.

Tarjouspyynnön vaatimusten mukainen pilvipalvelu on kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa seuraavasti:

  • Järjestelmän mobiilikäyttö kaupungin verkon ulkopuolella vaatii pilvipalvelun, jolloin kyseessä on hybridi-ympäristö, jossa pilvipalvelu on replikoiva. Varsinainen järjestelmä ja tietokanta on On-premises-ympäristössä, ja se toimii pilvipalvelusta riippumatta. Tietokanta on masterina On-premises-ratkaisussa ja pilvipalvelu vain replikoi sitä. (Tarjouspyynnön minimivaatimus)
  • Pilvipalvelu on mahdollista eristää On-premises -järjestelmästä tilaajan pääkäyttäjän toimesta. Tällöin järjestelmän ydin toimii edelleen On-premises-periaatteella tilaajan hallinnoimissa verkoissa (LAN ja Wi-Fi). (Tarjouspyynnön minimivaatimus)
  • SaaS-palvelua käytetään kentällä esimerkiksi pelastustoimen tehtävällä silloin, kun ei ole käytössä muuta verkkoa kuin mobiiliverkko. SaaS-palvelua käyttävät myös pelastuslaitoksen kumppanuuskäyttäjät (sopimuspalokunnat), joilla ei ole pääsyä pelastuslaitoksen verkkoon. Toimittaja vastaa Saas-palvelusta ja sen ylläpidosta. (Tarjouspyynnön liite 6)
  • Järjestelmän tulee olla hybridi, jossa on On-premises-ratkaisu, joka toimii hankintayksikön omassa verkossa sekä VPN-yhteydellä oman verkon ulkopuolelta julkisen Internetin kautta (etätyö). Koska järjestelmää käyttävät mobiilisti esimerkiksi älypuhelimella pelastuslaitoksen kumppanit, niin SaaS-palvelu (pilvipalvelu) on hankintayksikön valintana ainoa mahdollinen vaihtoehto. Suora yhteys esimerkiksi tunnelia pitkin ei ole sallittu. (Tarjouspyynnön liite 6)

Tarjouspyynnön liitteessä kaluston kunnossapitojärjestelmä on kuva uuden järjestelmän arkkitehtuurista. Kuva sekä hankintayksikön tulkinta siitä ilmenevistä tiedoista on tämän päätösesityksen liitteessä 4.

M-Technology Oy:n DMZ-ratkaisu ei ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen SaaS-pilvipalvelu.

Tarjouksessaan M-Technology Oy on ilmoittanut, että se asentaa On-premises-palvelimelle mobiilikäytön mahdollistavan DMZ-ratkaisun. Hankintayksikön tulkinnan mukaan M-Technology Oy:n DMZ-ratkaisu toimii siten, että ulkoinen käyttäjä (mobiilikäyttäjä Internetistä) ottaa yhteyden HTTPS-protokollalla (portti 443) DMZ-alueella sijaitsevaan IIS-palvelimeen. IIS-palvelin käsittelee pyynnön ja tarjoaa rajapinnan sovelluspalvelimelle tarjoten näin mobiilikäyttäjälle pääsyn Internetistä On-Premises-palvelimelle, jossa on tarjoajan WiseMaster-niminen kunnossapito- ja toiminnanohjausjärjestelmä. Vaikka M-Technology Oy käyttää tästä IIS-palvelimella tehdystä DMZ-ratkaisusta nimitystä pilvipalvelu, tämä ei kuitenkaan ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen SaaS-pilvipalvelu.

M-Technology Oy:n DMZ-ratkaisu

SaaS-pilvipalvelulla ja DMZ-ratkaisulla on ainakin seuraavat poikkeavat ominaisuusvaatimukset: suorituskyky, skaalautuvuus, muunneltavuus, tietoturva ja saavutettavuus sekä integroitavuus, siirrettävyys, testattavuus ja tuettavuus.

M-Technology Oy:n tarjoamassa DMZ-ratkaisussa ei ole kaikkia niitä ominaisuusvaatimuksia, joihin hankintayksikön SaaS-pilvipalveluvaatimus perustuu, kuten esimerkiksi skaalautuvuus. DMZ-ratkaisun kapasiteetin rajat määräytyvät muun muassa hankitun palvelimen kapasiteetista.

M-Technology Oy:n tarjoamassa DMZ-ratkaisussa kaikki liikenne kulkee ennalta määrätyn IIS-palvelimen kautta. Hybridiratkaisussa liikenne jakautuu On-premises-ratkaisun, pilvipalvelun ja VPN-yhteyksien kesken, mikä parantaa pelastuslaitoksen huoltovarmuutta.

M-Technology Oy:n tarjoamassa DMZ-ratkaisussa, josta M-Technology Oy käyttää nimitystä pilvipalvelu, tietoturva jäisi pelastuslaitoksen vastuulle. SaaS-pilvipalvelussa pilvipalvelun toimittaja vastaa järjestelmän tietoturvasta ja päivityksistä.

Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset eivät täyty, koska M-Technology Oy:n tarjous ei sisällä vaadittua SaaS-pilvipalvelua.

Vaikka tarjouspyynnössä ei ole nimenomaisesti ilmoitettu, että DMZ-ratkaisua ei ole sallittu, niin alalla ammattimaisesti toimivan tarjoajan olisi kuitenkin tullut tarjouspyyntökokonaisuuden perusteella ymmärtää, että DMZ-ratkaisua ei sallita, koska DMZ-ratkaisu ei ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen SaaS-pilvipalvelu.

M-Technology Oy:n ratkaisu ja VPN-etätyömahdollisuus

Tarjouspyynnön vaatimukset sisälsivät VPN-etätyömahdollisuuden.

Tarjousasiakirjojen perusteella M-Technology Oy:n tarjoama ratkaisu ei sisältänyt VPN-etätyömahdollisuutta.

M-Technology Oy:n ratkaisu ja eristämisvaatimus

Tarjouspyynnön minimivaatimuksen mukaisesti pilvipalvelu on mahdollista eristää On-Premises-järjestelmästä tilaajan pääkäyttäjän toimesta. Tällöin järjestelmän ydin toimii edelleen On-Premises-periaatteella tilaajan hallinnoimissa verkoissa (LAN ja Wi-Fi).

Hankintayksikkö on tulkinnut M-Technology Oy:n tarjousasiakirjoja mukaan lukien arkkitehtuurikuvausta siten, että mikäli WM-palvelin (WiseMaster-palvelin) eristetään On-Premises-järjestelmästä, järjestelmän käyttö miltään työasemalta ei olisi mahdollista, koska kaikkien työasemien liikenne kulkee WM-palvelimen kautta.

Tarjousten vertailukelvottomuus

M-Technology Oy:n tarjouksen liitteenä olevan käyttöönottosuunnitelman (sivu 7) mukaan tilaajan tapauksessa järjestelmä asennetaan tilaajan palvelimelle, jonka ylläpidosta vastaa tilaaja. Tilaaja toimittaa palvelinlaitteiston. Palvelinratkaisu koostuu kahdennetusta palvelinmallista. Järjestelmän WEB-sovellukset toimivat IIS-palvelimella ja tietokannat tietokantapalvelimella. Saman käyttöönottosuunnitelman (sivu 10) mukaan tietojärjestelmä toteutetaan WiseMaster-ohjelmiston asiakaskohtaisena asennuksena. Järjestelmä asennetaan tilaajan osoittamiin palvelimiin. Projektitoimitukseen ei kuulu toimittajan palvelininfrastruktuuri. Helsingin kaupungin pelastuslaitos huolehtii, että tarjotulta palvelimelta löytyy palvelimen käyttöjärjestelmä, tietokanta MS-SQL, etäyhteysohjelmisto palomuuriavauksineen järjestelmän ylläpitoon, virustorjuntaohjelmisto, tietoturvaohjelmisto palvelimen toiminnan seurantaan, varmuuskopiointijärjestelmä, etäyhteydet palvelimen ylläpitoa varten ja tarvittavat palomuuriavaukset WEB-sovelluksen ja mobiilisovelluksen tietoliikennettä varten.

M-Technology Oy:n tarjouksessa ilmoitetut tilaajan vastuut eivät vastaa tarjouspyynnön mukaisia tilaajan vastuita, vaan ne ovat SaaS-pilvipalvelun tilaajan vastuita huomattavasti laajemmat.

Hankintayksikkö katsoo, ettei M-Technology Oy:n jättämä tarjous ole vertailukelpoinen ja yhteismitallinen Vincit Solutions Oy:n tarjouspyynnön vaatimukset täyttävän tarjouksen kanssa, joka sisälsi SaaS-pilvipalvelun. SaaS-pilvipalvelun sisältymisellä tarjoukseen on olennainen vaikutus hintaan.

M-Technology Oy:n tarjous ja hankintaoikaisuvaatimus

M-Technology Oy:n tarjous ja oikaisuvaatimus ovat keskenään ristiriidassa DMZ-ratkaisun mahdollistaman IIS-palvelimen omistajuuden osalta.

M-Technology Oy esittää oikaisuvaatimuksen (sivu 6) mukaan WM-palvelimen (toimittajan WiseMaster-palvelimen) toimitus, ylläpito ja hallinta kuuluisivatkin tässä toimituksessa toimittajan/valittajan vastuulle. Tämä poikkeaa olennaisesti M-Technology Oy:n tarjouksessaan ilmoittamasta vastuunjaosta.

Hankintayksikkö korostaa kuitenkin, että se, kenen palvelimella DMZ-ratkaisu sijaitsee, ei ole olennainen asia arvioidessa M-Technology Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuutta. DMZ-ratkaisu ei ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen Saas-pilvipalvelu.

Kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjouskilpailumenettelyssä lähtökohtana on tarjousten lopullisuus, eikä tarjousten jälkikäteinen muuttaminen ole sallittua. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä.

Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on velvollinen sulkemaan tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen tarjouskilpailusta silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

M-Technology Oy:n tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä vaadittua hybridiratkaisua. Tarjouksesta puuttui muun muassa vaadittu SaaS-pilvipalvelu sekä vaadittu VPN-etätyömahdollisuus. M-Technology Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi.

Hankkeen uudelleenkilpailutus ei ole tarpeen, koska tarjouksen hintataso vastaa hankintayksikön käsitystä hankittavan palvelun yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa.

Sopimus

Valitun toimittajan kanssa tehdään hankintasopimus.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimus valitun toimittajan kanssa. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Johtopäätökset

Hankintayksikkö on oikaisuvaatimusta käsitellessään saanut uutta tietoa, jonka perusteella hankintapäätöstä ja erityisesti sen osittain puutteellisia perusteluita on tarpeen oikaista. Tästä syystä hankintayksikkö tekee asiassa itseoikaisuna uuden hankintapäätöksen ja kumoaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialajohtajan päätöksen 17.7.2025 § 170. Vaikka uudet tiedot eivät muuta aikaisemman hankintapäätöksen ratkaisua, hankintayksikkö on nähnyt tarpeelliseksi täydentää hankintapäätöksen perusteluja jätettyjen tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin osalta. Lisäksi M-Technology Oy:n tarjouksen hylkäämisen perusteluja on täsmennetty.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijällä on vastaava muutoksenhakuoikeus sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nyt tekemään hankintapäätökseen (päätöksen A-osio), kuin sillä on ollut kumottavaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 17.7.2025 § 170.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Pasi Pouri, materiaalipäällikkö, puhelin: 09 310 31450

pasi.pouri@hel.fi